Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

SSRI-lääkkeen lopettaminen

Vierailija
21.04.2021 |

Onko kokemuksia ssri-lääkkeiden lopettamisesta. Kauanko söit lääkettä ja miten kauan vieroitusoireet kesti, ja mikä auttoi vieroitusoireisiin.

Olen yrittänyt lopettaa jo pari-kolme kertaa mutta jo muutaman päivän päästä on tullut niin kauhea olo että olen sitten jatkanut lääkettä. Lääkäri uusii reseptin rutiininomaisesti eikä ole valmis puhumaan kanssani lääkkeen lopettamisesta. Omasta mielestäni en sitä enää tarvitse, mutta lopettaminenkaan ei tunnu onnistuvan.

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
21.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se pitää lopettaa vähitellen, kysy toiselta läkäriltä. Itse olin syönyt viisi vuotta ja muistaakseni puolisen vuotta meni lopettamiseen. Kannattaa lopettaa, jos pitkään syönyt, itsellä ei ollut enää hyötyä siitä, enemmän haittoja. Hyvä, että pääsin eroon. Otapa siis yhteys toiseen lääkäriin.

Vierailija
2/7 |
21.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

10 vuotta söin. Lopetin liian nopeasti ja aloitettiin lääkitys uudestaan. Hermosto ei tykännyt siitä ja lopulta vieroitusoireet kesti 2 vuotta. Pahin oire oli unettomuus, hyvänä kakkosena vainoharhaisuus ja aggressiivisuus.

Oireet olivat:

-unettomuus

-pahoinvointi

-lihaskivut

-sähköiskut

-tunteiden heittely

-paranoia

-hikoilu

-ripuli ja vatsan yliherkkyys

-korvien soiminen

-korkeat leposykkeet

Kaksi vuotta tosiaankin meni vaihtuvien ja eri asteisten oireiden kanssa. Lopetin aivan liian nopeasti. Aika hyvä nyrkkisääntö on se, että jokaista käyttövuotta kohti 2-3kk ajan 10% pudotus lääkkeestä. Jotkin ovat niin herkkiä, että sietävät vain 2-5% pudotuksia. Jos on syönyy lääkettä vaikka tuon 10v niin 2-3 vuoden vähennysaika olisi hyvä. Tarvittaessa jopa pidempi. Googlaamalla löytyy lisätietoa esim. Peter Bregginiltä ja David Healyltä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
21.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksisra. Olen koittanut vähentämällä lopettaa, ja lopuksi,otin ihan pienen murusen päivittäin, ja sen lopetettuani iski vieroitusoireet. Kiitos noista googletusvinkeistäkin.t.ap

Vierailija
4/7 |
21.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei tullut heti mitään oireita kun lopetin mutta parin kuukauden päästä alkoi tulla aggressiivisuutta ja pahaa ahdistuneisuutta sekä pakkoajatuksia. Lopulta päädyin aloittamaan lääkityksen uudestaan.

Kannattaa tiedostaa että pahoja oireita voi tulla.

Vierailija
5/7 |
21.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Söin reilun vuoden 15mg. Vähensin puolittamalla annoksen ja söin sitä pari-kolme viikkoa. Sitten vähensin 5mg:aan, jota söin pari viikkoa. Sen jälkeen otin sitä 5mg:n annosta joka toinen päivä, joka kolmas päivä ja joka neljäs päivä. Noin kaksi kuukautta meni ja siinä se. Kahtena päivänä särki päätä silloin alussa. Pientä huimausta myös, mutta ei mitenkään rajoittavasti.

Oli hyvä lääke ja siedin sitä hyvin. Ei ollut aloituksessakaan juuri mitään ikäviä tuntemuksia.

Vierailija
6/7 |
21.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopetin lääkkeet seinään, mitä ei kyllä saisi kaiketi tehdä, mutta totesin etten saa niistä mitään irti ja sivuvaikutukset olivat inhat. En muista että tuosta olisi mitään sen kummempaa tullut, paitsi lääkärin ripitystä aiheesta.

Vierailija
7/7 |
08.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen syönyt vuodesta 2006 Escitalopram actavista.2015 syksyllä pudotettiin 15mg->10mg.

Nyt olen vähentänyt 2,5mg parin viikon välein ja syön nyt 2,5mg toistaiseksi, ennenkuin uskallan yrittää kokonaan lopettamista.Elämäntilanne ei sovi nyt lopetus-oireiden kanssa kamppailemiseen. Tällä mennään toistaiseksi.

Ainut haitta mitä olen huomannut, on päänahan lisääntynyt hikoilu.Hiukset on pestävä päivittäin.

Lääkärin ohjeistuksen mukaan lääke olisi lopetettu kuukaudessa! 😵