Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pakuja asuntoautoksi remppaavat

Vierailija
21.04.2021 |

Hesarissa on (tilaajille) taas kerran juttu asunnottomaksi heittäytyvästä "seikkailijasta" joka remppaa itselleen pakettiauton ja aikoo muuttaa siihen asumaan.

Minulle ei mene kaaliin, miksi nämä seikkailjat käyttävät aikaa ja rahaa auton rakentamiseen ja muuntokatsastukseen, kun saatavilla on retkeily- ja matkailuautoja joka lähtöön. Tulee vähän sellainen tuntu, että rakentamalla halutaan huomiota, mikä jäisi saamatta, jos ihan vain muina miehinä tai naisina hurauttaisi matkailuautolla tiehensä.

Jäisihän siinä tietysti kirjoittamatta kaikki jutut, joissa keksitään pyörää uudelleen - eli käteviä tilaratkaisuja pyörien päälle. Lisäksi ihannoidaan nomadi-elämäntapaa, jossa tienataan mitä sattuu ja missä sattuu.

Olen itse karavaanimatkailua harrastaneesta kodista, ja heittänyt reissuja myös omien lasten kanssa. Työni on täysin etätyönä tehtävissä, mutta kas, ei ole minkäänlaista halua heittäytyä sen kummemmaksi nomadiksi, vaikka puitteet olisi kohdallani helppo järjestää, ja matkailuauton käyttötaito tullut verenperintönä. Tämä Laitiala ei ole tainnut päästä lapsena reissuun.

Kommentit (76)

Vierailija
1/76 |
21.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Typerää hipsteripaskaa. Kyllähän sitä vois pakussa asua jossain Espanjan aurinkorannikon ilmastossa, mutta Suomen räntäsateissa kyllä kovimmaltakin hipsteriltä laantuu into parin ensimmäisen talven jälkeen.

Vierailija
2/76 |
21.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ollaanpa täällä taas kannustavia.

Musta vaan hienoa, että ihmiset tekee erilaisia ratkaisuja ja kokeiluja elämässään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/76 |
21.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan tuo ihan kiva harrastus. Pääsee remontoimaan pienoiskoossa. Mutta samaa mieltä olen siitä, ettei noista kookovuotisiin asumuksiin ole. Eikös joku tuollainen ollut heti ensimmäisenä talvena kerjäämässä yöpaikkaa sieltä missä sattui milloinkin olemaan?

Vierailija
4/76 |
21.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki ei haaveile kolmiosta Eirassa tai kivilinnasta Tuusulassa ja hyvä niin.

Aloittaja ei koe nomadi-elämää omakseen, mutta miksi lytätä jonkun toisen haaveet vain, koska se ei sovi omaan pirtaan?

Vierailija
5/76 |
21.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suunnitelmissa on! Mutta ei Suomessa. Täällä on liian kylmä, vaikka en ole kovin mukavuudenhaluinen niin -30C pakkasissa menee raja. Ja ei mitään ihan pikkupakua. WC pitää olla ja mieluiten suihkukin. Näin 30-vuotiaana ei enää hotsita potea norovirusta jossai kämäsessä pakussa. Miehen pitäs mahtua mukaan ja se on 1,93m pitkä, joten ihan pieneen ajoneuvoon ei mahduttaisikaan. Pakuelämä on helppoa kun pituutta on 1,5m. Vois rempata ennemmin vaikka bussin tai rekan. Vene vois olla kanssa kiinnostava.

Vierailija
6/76 |
21.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En lukenut kyseistä uutista, mutta muutama pointti tuli itselle ainakin mieleen:

- Valmiin matkailu-auton hinnasta n. 20-40t€ on työn osuus. itse tekemällä säästää ton.

- Valmiit matkailuautot näyttää matkailuautoilta. Pakettiautoon tehty voi ulkoisesti näyttää vaikka raksafirman pakulta = voi pysäköidä ilman, että kukaan tajuaa siellä asuttavan (monissa maissa karavaanailu kielletty esim. kaupunkien keskustoissa), ja tulee vähemmän uteliaita kurkkimaan sisälle.

-Jos harrastaa vaikka maastopyöräilyä/leijalautailua/tmv ja tarvitsee tietyn kokoiset säilytystilat /huoltotilat autoon niin tehdasvalmisteissa niitä ei välttämättä ole.

-kuten joku jo yllä mainitsi, pääsee tekemään jotain omaa projektia ja oppii samalla kaikkea uutta (esim. itse opin paljon aurinkopaneeleista ja auton sähköjärjestelmistä)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/76 |
21.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yllättävän paljon tavaraa tarvitaan. Useilla asuntovaunussa asuvilla vuokravarasto.

Vierailija
8/76 |
21.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärtääkseni pakun käyttötarkoitus muuttuu verottajan silmissä jos siihen ruuvataan kiinteitä kalusteita ja sitten verot pompsahtaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/76 |
21.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saako niitä nykyään vielä muuttaa matkailuautoiksi? Luulin, ettei enää saa.

Vierailija
10/76 |
21.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En lukenut kyseistä uutista, mutta muutama pointti tuli itselle ainakin mieleen:

- Valmiin matkailu-auton hinnasta n. 20-40t€ on työn osuus. itse tekemällä säästää ton.

- Valmiit matkailuautot näyttää matkailuautoilta. Pakettiautoon tehty voi ulkoisesti näyttää vaikka raksafirman pakulta = voi pysäköidä ilman, että kukaan tajuaa siellä asuttavan (monissa maissa karavaanailu kielletty esim. kaupunkien keskustoissa), ja tulee vähemmän uteliaita kurkkimaan sisälle.

-Jos harrastaa vaikka maastopyöräilyä/leijalautailua/tmv ja tarvitsee tietyn kokoiset säilytystilat /huoltotilat autoon niin tehdasvalmisteissa niitä ei välttämättä ole.

-kuten joku jo yllä mainitsi, pääsee tekemään jotain omaa projektia ja oppii samalla kaikkea uutta (esim. itse opin paljon aurinkopaneeleista ja auton sähköjärjestelmistä)

Hyviä pointteja. Harmi että HS:n juttu on maksumuurin takana. Ehkä siinä pisti silmään vähän haistatteleva tyyli, ja se, miten rempan huomioarvo tuntui ylittävän itse reissun. 

Ap

--

HS: Nina Laitiala jättäytyi kodittomaksi ja muuttaa nyt pakettiautoon: ”Miksi ottaa elämä vakavasti, kun sen voi tanssia ja leikkiä läpi?”

"Helsinkiläinen Nina Laitiala aikoo muuttaa asumaan pakettiautoon. Hän pitää autoa sijoituksena, sillä projektista tuli hänelle tulonlähde sosiaalisessa mediassa. Auto on Laitialan mukaan jo maksanut itsensä takaisin sosiaalisesta mediasta saaduilla tuloilla.­"

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/76 |
21.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärtääkseni pakun käyttötarkoitus muuttuu verottajan silmissä jos siihen ruuvataan kiinteitä kalusteita ja sitten verot pompsahtaa.

Pääosiltaan väärin ymmärretty :)

t. pakun, joka on rekisteröity matkailuautoksi (ajoneuvoluokka M1) omistaja

Vierailija
12/76 |
21.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hieman, kun googlaat tuon henkilön nimellä niin huomaa, että hän tekee näitä asioita vain saadakseen huomiota. On esittänyt asuvansa teltassa ja milloin missäkin... Ei hän missään autossa oikeasti asu eikä pakettiautoa ole asunnoksi muuttanut

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/76 |
21.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hieman, kun googlaat tuon henkilön nimellä niin huomaa, että hän tekee näitä asioita vain saadakseen huomiota. On esittänyt asuvansa teltassa ja milloin missäkin... Ei hän missään autossa oikeasti asu eikä pakettiautoa ole asunnoksi muuttanut

Jep. mitä tahansa jotta saisi naamansa mediaan

https://kotiliesi.fi/ihmiset-ja-ilmiot/ihmiset/nina-26-myi-tavaransa-ja…

https://www.is.fi/menaiset/ihmiset-ja-suhteet/art-2000007771074.html

https://www.iltalehti.fi/asumisartikkelit/a/0cf3bb52-6dd8-4471-baec-b62…

Ja monta muuta.

Vierailija
14/76 |
21.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En lukenut kyseistä uutista, mutta muutama pointti tuli itselle ainakin mieleen:

- Valmiin matkailu-auton hinnasta n. 20-40t€ on työn osuus. itse tekemällä säästää ton.

- Valmiit matkailuautot näyttää matkailuautoilta. Pakettiautoon tehty voi ulkoisesti näyttää vaikka raksafirman pakulta = voi pysäköidä ilman, että kukaan tajuaa siellä asuttavan (monissa maissa karavaanailu kielletty esim. kaupunkien keskustoissa), ja tulee vähemmän uteliaita kurkkimaan sisälle.

-Jos harrastaa vaikka maastopyöräilyä/leijalautailua/tmv ja tarvitsee tietyn kokoiset säilytystilat /huoltotilat autoon niin tehdasvalmisteissa niitä ei välttämättä ole.

-kuten joku jo yllä mainitsi, pääsee tekemään jotain omaa projektia ja oppii samalla kaikkea uutta (esim. itse opin paljon aurinkopaneeleista ja auton sähköjärjestelmistä)

Hyviä pointteja. Harmi että HS:n juttu on maksumuurin takana. Ehkä siinä pisti silmään vähän haistatteleva tyyli, ja se, miten rempan huomioarvo tuntui ylittävän itse reissun. 

Ap

--

HS: Nina Laitiala jättäytyi kodittomaksi ja muuttaa nyt pakettiautoon: ”Miksi ottaa elämä vakavasti, kun sen voi tanssia ja leikkiä läpi?”

"Helsinkiläinen Nina Laitiala aikoo muuttaa asumaan pakettiautoon. Hän pitää autoa sijoituksena, sillä projektista tuli hänelle tulonlähde sosiaalisessa mediassa. Auto on Laitialan mukaan jo maksanut itsensä takaisin sosiaalisesta mediasta saaduilla tuloilla.­"

Kyllä minulle kiva ja varma koti tuo turvaa ja iloa ja vakautta ja mielihyvää. Olisin burn outissa, jos asuisin autossa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/76 |
21.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ollaan rempattu pakusta matkailuauto. Ei asuta siinä ympätivuotisesti mutta kesällä ja syksyllä tehdään pidempiä reissuja. Pisimmillään ollaan asuttu pakussa kuukausi putkeen. Suurin syy miksi ei ostettu valmista matkailuautoa on hinta. Meidän paku maksoi käytettynä 4000e. Remontoimiseen ja laittamiseen meni yhteensä noin 5000e. Valmiit matkailuautot maksavat käytettynäkin useita kymmeniä tuhansia. Lisäksi nyt saatiin tehtyä juuri oman maun mukainen alusta lähtien. 

Vierailija
16/76 |
21.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En lukenut kyseistä uutista, mutta muutama pointti tuli itselle ainakin mieleen:

- Valmiin matkailu-auton hinnasta n. 20-40t€ on työn osuus. itse tekemällä säästää ton.

- Valmiit matkailuautot näyttää matkailuautoilta. Pakettiautoon tehty voi ulkoisesti näyttää vaikka raksafirman pakulta = voi pysäköidä ilman, että kukaan tajuaa siellä asuttavan (monissa maissa karavaanailu kielletty esim. kaupunkien keskustoissa), ja tulee vähemmän uteliaita kurkkimaan sisälle.

-Jos harrastaa vaikka maastopyöräilyä/leijalautailua/tmv ja tarvitsee tietyn kokoiset säilytystilat /huoltotilat autoon niin tehdasvalmisteissa niitä ei välttämättä ole.

-kuten joku jo yllä mainitsi, pääsee tekemään jotain omaa projektia ja oppii samalla kaikkea uutta (esim. itse opin paljon aurinkopaneeleista ja auton sähköjärjestelmistä)

Hyviä pointteja. Harmi että HS:n juttu on maksumuurin takana. Ehkä siinä pisti silmään vähän haistatteleva tyyli, ja se, miten rempan huomioarvo tuntui ylittävän itse reissun. 

Ap

--

HS: Nina Laitiala jättäytyi kodittomaksi ja muuttaa nyt pakettiautoon: ”Miksi ottaa elämä vakavasti, kun sen voi tanssia ja leikkiä läpi?”

"Helsinkiläinen Nina Laitiala aikoo muuttaa asumaan pakettiautoon. Hän pitää autoa sijoituksena, sillä projektista tuli hänelle tulonlähde sosiaalisessa mediassa. Auto on Laitialan mukaan jo maksanut itsensä takaisin sosiaalisesta mediasta saaduilla tuloilla.­"

Kyllä minulle kiva ja varma koti tuo turvaa ja iloa ja vakautta ja mielihyvää. Olisin burn outissa, jos asuisin autossa. 

Toiset kaipaavat enemmän pysyvyyttä ja vakautta elämäänsä, toiset taas vapautta ja vaihtelua. Itse kuulun jälkimmäisiin ja ahdistun puolestani liioista rutiineista ja jämähtämisen tunteesta. Voisin hyvin asua autossa/veneessä.

Vierailija
17/76 |
21.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En lukenut kyseistä uutista, mutta muutama pointti tuli itselle ainakin mieleen:

- Valmiin matkailu-auton hinnasta n. 20-40t€ on työn osuus. itse tekemällä säästää ton.

- Valmiit matkailuautot näyttää matkailuautoilta. Pakettiautoon tehty voi ulkoisesti näyttää vaikka raksafirman pakulta = voi pysäköidä ilman, että kukaan tajuaa siellä asuttavan (monissa maissa karavaanailu kielletty esim. kaupunkien keskustoissa), ja tulee vähemmän uteliaita kurkkimaan sisälle.

-Jos harrastaa vaikka maastopyöräilyä/leijalautailua/tmv ja tarvitsee tietyn kokoiset säilytystilat /huoltotilat autoon niin tehdasvalmisteissa niitä ei välttämättä ole.

-kuten joku jo yllä mainitsi, pääsee tekemään jotain omaa projektia ja oppii samalla kaikkea uutta (esim. itse opin paljon aurinkopaneeleista ja auton sähköjärjestelmistä)

Hyviä pointteja. Harmi että HS:n juttu on maksumuurin takana. Ehkä siinä pisti silmään vähän haistatteleva tyyli, ja se, miten rempan huomioarvo tuntui ylittävän itse reissun. 

Ap

--

HS: Nina Laitiala jättäytyi kodittomaksi ja muuttaa nyt pakettiautoon: ”Miksi ottaa elämä vakavasti, kun sen voi tanssia ja leikkiä läpi?”

"Helsinkiläinen Nina Laitiala aikoo muuttaa asumaan pakettiautoon. Hän pitää autoa sijoituksena, sillä projektista tuli hänelle tulonlähde sosiaalisessa mediassa. Auto on Laitialan mukaan jo maksanut itsensä takaisin sosiaalisesta mediasta saaduilla tuloilla.­"

Kyllä minulle kiva ja varma koti tuo turvaa ja iloa ja vakautta ja mielihyvää. Olisin burn outissa, jos asuisin autossa. 

Toiset kaipaavat enemmän pysyvyyttä ja vakautta elämäänsä, toiset taas vapautta ja vaihtelua. Itse kuulun jälkimmäisiin ja ahdistun puolestani liioista rutiineista ja jämähtämisen tunteesta. Voisin hyvin asua autossa/veneessä.

Minä kaipaan toki myös vapautta ja vaihtelua, mutta en elää sitä jatkuvasti ja ilman mitään tukikohtaa. 

Vierailija
18/76 |
21.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi mahdottoman mukava tietää, kuinka moni näistä pakettiautossa asuvista hoitaa auton asiat viralliseen kuntoon. Suorittaa muutoskatsastukset ja maksaa asunto-auton verot? Eikö sinustakin AP, olisi mukava tietää tämäkin puoli?

Vierailija
19/76 |
21.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toki hyvä ois saada osote jonkun luo joka tarkistaa ne mahdolliset postit kans joskus  ja paikka missä pyykit pestään.

Vierailija
20/76 |
21.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En lukenut kyseistä uutista, mutta muutama pointti tuli itselle ainakin mieleen:

- Valmiin matkailu-auton hinnasta n. 20-40t€ on työn osuus. itse tekemällä säästää ton.

- Valmiit matkailuautot näyttää matkailuautoilta. Pakettiautoon tehty voi ulkoisesti näyttää vaikka raksafirman pakulta = voi pysäköidä ilman, että kukaan tajuaa siellä asuttavan (monissa maissa karavaanailu kielletty esim. kaupunkien keskustoissa), ja tulee vähemmän uteliaita kurkkimaan sisälle.

-Jos harrastaa vaikka maastopyöräilyä/leijalautailua/tmv ja tarvitsee tietyn kokoiset säilytystilat /huoltotilat autoon niin tehdasvalmisteissa niitä ei välttämättä ole.

-kuten joku jo yllä mainitsi, pääsee tekemään jotain omaa projektia ja oppii samalla kaikkea uutta (esim. itse opin paljon aurinkopaneeleista ja auton sähköjärjestelmistä)

Hyviä pointteja. Harmi että HS:n juttu on maksumuurin takana. Ehkä siinä pisti silmään vähän haistatteleva tyyli, ja se, miten rempan huomioarvo tuntui ylittävän itse reissun. 

Ap

--

HS: Nina Laitiala jättäytyi kodittomaksi ja muuttaa nyt pakettiautoon: ”Miksi ottaa elämä vakavasti, kun sen voi tanssia ja leikkiä läpi?”

"Helsinkiläinen Nina Laitiala aikoo muuttaa asumaan pakettiautoon. Hän pitää autoa sijoituksena, sillä projektista tuli hänelle tulonlähde sosiaalisessa mediassa. Auto on Laitialan mukaan jo maksanut itsensä takaisin sosiaalisesta mediasta saaduilla tuloilla.­"

Kyllä minulle kiva ja varma koti tuo turvaa ja iloa ja vakautta ja mielihyvää. Olisin burn outissa, jos asuisin autossa. 

Toiset kaipaavat enemmän pysyvyyttä ja vakautta elämäänsä, toiset taas vapautta ja vaihtelua. Itse kuulun jälkimmäisiin ja ahdistun puolestani liioista rutiineista ja jämähtämisen tunteesta. Voisin hyvin asua autossa/veneessä.

Minä kaipaan toki myös vapautta ja vaihtelua, mutta en elää sitä jatkuvasti ja ilman mitään tukikohtaa. 

Ihmiset ovat erilaisia - onneksi. Tärkeää on jokaisen löytää itselleen sopiva tasapaino.