Miksi mulle tulee usein tunnereaktio asioihin myöhässä? Esim. monen päivän kuluttua
Tämä liittyy usein isoihin muutoksiin (myönteisiin tai kielteisiin) tai ristiriitatilanteisiin. Kun asia tulee esille, menen rationaaliseen ja sovittelevaan moodiin. Etsin ja löydän ratkaisuja asioihin.
Sitten monen päivänkin päästä asiaan liittyvät tunteet yhtäkkiä ryöpsähtää. En jotenkin osaa tuntea niitä tilanteen ollessa päällä. Usein olen jälkikäteenkin sitä mieltä, että esim. tekemäni ratkaisut ovat oikeita, eli ei se tunnereaktio muuta alkuperäistä tilanteen hoitoa.
Silti rasittaa, kun saatan esim. yhtäkkiä alkaa vollottaa jotain monta päivää vanhaa juttua.
Kommentit (6)
Selviskö? Olisiko raudanpuutetta tai kaasuvalotusta?
Jos olet viimeaikoina myös lihonut niin tarkista ferritiini ja kilppari.
Huomioiko sun mies sua?
Olet vain sellainen henkilö, joka piilotajuisesti osaat pitää tunteet kasassa vaikeassa tilanteessa. Ehkä olet sellainen persoonana tai se voi olla lapsuudenkodista tai muuten lapsuudesta opittua, koska et itse tietoisesti huomaa tekeväsi sitä.
Jos on tapahtunut äkillinen trauma, esim. läheinen yllättäen kuolee, niin monet menevät sellaiseen zombi-modeen, niin että saa käytännön asiat hoidettua. Varsinainen suru voi tulla vasta kuukausien päästä.
Se, että kuitenkin tunnet erilaisia tunteita, edes parin päivän viiveellä, on hyvä asia. Masennusta sairastavathan usein tuntevat vain pahaa oloa tai ovat turtana. Jos taas ihminen ei reagoi traumoihin ollenkaan, eikä saa mitään tunnereaktiota missään vaiheessa, eli on täysin tunnekylmä, hän on psykopaatti.
up