Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Henkilökohtaiseen apuun liittyvä kysymys.

Vierailija
20.04.2021 |

Pitääkö hoitavan tahon, eli kunnan järjestää kehitysvammaiselle henkilökohtaista apua, jotta pääsee osallistumaan sisaren hautajaisiin 20km päähän.

Kehitysvammaisella ei ole ystävää tai sukulaista käytettävissä. Kotihoito käy silloin tällöin.

Olisiko jokin paikka, mistä voisi kysyä neuvoa?

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
20.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
2/12 |
20.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulisi ja silloin pitäisi hakeutua oman kunnan vammaispalveluiden asiakkaaksi. Eli soittoa sinne sosiaalityöntekijälle ja teette vaikkapa yhdessä hakemuksen (tulee voida tarvittaessa tehdä myös suullisesti).

Myös noin kiireellisessä tilanteessa voi sukulainenkin toimia avustajana ja saada kunnalta sitten jälkikäteen palkan sekä kustannuksistaan korvaukset.

Ihmettelen ellei tämä kyseinen henkilä jo ole vammaispalveluiden asiakas?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
20.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et ilmaisut paikkakuntaa missä asut? Helsinki alueet on ihan vapaehtosia kerta luonteisia saatajia,esim .sairaala plki. terveysasemat ymm. En muista järjestön nimeä.Joten kaikista vapaaehtoistoiminosta tiedon saat ja aihe: Hänelle tai hänen lähiomainen itse: Sosiaalivirasto.Ehkäisevä sosiaali työ. Kuin ihan itse kodinhoidon tomisto.Ihan vertauskuvalisesti.:Vankilasta pääsee lähiomaisen hautajaisiin saatajan kanssa. Joten ihan kaikeen saa saatajan  vapaanakin..Kehitysvammaisella on edunvalvoja,autta kaikessa myös.Lisäksi jos asuu tuetussa asumis yksikkö,kysyy henkilökunalta itse aihe. Miksi itse et järjestä auto kyytiä esim. jos sinulla joku ystävä jolla auto,?Viette kohteeseen,odotatte ulkopuolisena autossa ja viette hänet takas asuntoon. Jos nyt kaikki on kiinni raha?Eikö hänellä ole vammaispalvelu korttia inva -Taksiin? Taksi vie tilaisuuteen ja hakee,sinä voit olla ilmasiksi siinä saatajana!Voi myös anoa pieni tulosena toimeentulotukea hautajaisiin suoraan harkinnan varaisena sosialivirasto.Kela ei sitä myödä.Harkinanvarasen toimeentulotuen saa sosiali virasto kuljetus  avun tarpeeseen,aivan varmasti kun kysyy.Nämä  asiat ei palstoilla selviä kuitenkaan.Voit itse soitaa hänen puolesta suoraan kirkon diakonsia,kertoa tapaus. Tai Sos.virasto,tai Koti-hoito.Mikä on vaikeaa soitaa ja kysyä? Kaikki tahot ystävälisiä, asuit sitten missä päin Suomea tahansa!

Vierailija
4/12 |
20.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysäisepä sieltä vammaisen henkilön kotipaikkakunnan vammaispalveluista. Emme me täällä tunne kaikkien kuntien käytäntöjä. 

Vierailija
5/12 |
20.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vammaisella ei muka ole ystäviä tai sukulaisia, miten hänellä voi olla sisko haudattavana? Ja keitä muita sinne hautajaisiin tulisi, jos sukulaisia ei kerran ole?

Vierailija
6/12 |
20.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä sinä tällaisen ystävättömän ja sukulaisettoman vammaisen tiedät? Ja miksi olet selvittelemässä hänen asioitaan?

Vierailija
7/12 |
20.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähiomaisia ei ole ja ovat etäisiä.

Asuu yksin mökissään (yli 70-vuotias), jossa kotihoito käy 2x vko.  Ei käy päivätoiminnassa, eikä ole henkilökohtaista avustajaa olemassa. Elää erakkoelämää. 

Olen kuullut, että hän olisi kehitysvammainen.  Haluaisi kumminkin jättää hyvästit sisarelle.

Vierailija
8/12 |
20.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asuu yksin mökissään (yli 70-vuotias), jossa kotihoito käy 2x vko.  Ei käy päivätoiminnassa, eikä ole henkilökohtaista avustajaa olemassa. Elää erakkoelämää. 

Olen kuullut, että hän olisi kehitysvammainen.  Haluaisi kumminkin jättää hyvästit sisarelle.

Lopeta jo kehitysvammahullu. Tuo pakkomielteesi kehitysvammaisiin on sairas. Mene hoitoon. 

Vierailija
9/12 |
20.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä sinä hänen halunsa tiedät, kun et edes tiedä varmuudella onko vammainen?

Vierailija
10/12 |
20.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kela vammaisten tuet, googlaa ja soita siihen numeroon, siellä vastaa mm. sosionomeja

Vierailija
11/12 |
20.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aapee tietysti kuskiksi.

Vierailija
12/12 |
20.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aapee tietysti kuskiksi.

Juurikin näin. Kun on niin kova halu puuttua asiaan, niin tehköön sen sitten hyödyllisesti. Tosin oikeastihan tämä on vain sekopäisen vammaishullun provo.