Taas suljettiin iso paperitehdas
Nyt meni iso tehdas kiinni. 2000 -luvulla yli puolet Suomen paperikoneista on pysäytetty. 1990 -luvulla paperikoneita oli yli 80 ja nyt enää noin 30 on toiminnassa.
Kommentit (183)
Parasta on että kateelliset tulevat huomaamaan lähivuosina että Kemissä pakko leikata palveluista reippaalla kädellä kun hyväpalkkaista tuottavaa työtä tekevät veronmaksajat häviävät. Jos osa heistä työllistyy vaikka hoiva-alalle niin ovat pelkkiä menoeriä hekin jatkossa.
wsewer kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paperin kysyntä hiipuu. Jokainen voi miettiä miten erilailla tulostamme asioita tai miten usein ostamme paperisia lehtiä. Paperiton toimisto on edennyt kovaa vauhtia. Vapaa-ajalla luemme lehtemme digimuodossa.
mutta mainoksia niitä vaan tulvii postilaatikkoon, vaikka ei noita koskaan tule lujettua, XXL:än sun muiden ilmoitteluja
Mutta tuleeko mainoksia enemmän kuin 5. 10 tai 20 vuotta sitten? Itsellä "ei mainoksia" kyltti postilaatikossa, niin ei juuri mitään tule ja tuntuu taloyhtiön paperiroskis olevan jo aika koominen lisä roskiskatoksessa. Tyhjennysväli varmaan kuukausi olisi sopiva.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Karkuri-Ahtaaja kirjoitti:
vihreä kulta kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin lämmittää sydänalassa kun miettii niitä urpoja, jotka on saaneet kahden vuoden koulutuksella viis tonnia kuussa 20-vuotiaasta lähtien. Saavat nekin oppia vähän elämää.
Mikään ei tuo punikille suurempaa tyydytystä kuin vahingonilo siitä, että hyväosaisesta tulee huono-osainen.
Kyllä juuri näin. Kun se hyväosaisuus ei ole mitenkään ansaittu koulutuksen tai työn vaativuuden kautta, vaan perseellään isumalla ja monitoria tuijottamalla.
Lämmittää muuten yrittäjänkin mieltä tämä, kun ei pääse edes 50k€/v vaikka niska limassa painaa duunia. Ihan oikein noille loisille.
Kateus vie kalatkin vedestä... En ikinä suostuisi tekemään kolmivuorotyötä ja lisäksi oikeasti parhaille palkoille päästäkseen täytyy olla paperikoneen hoitaja (en puhu nyt jalostuskoneista). Siihen ei kukaan pääse koulun penkiltä suoraan, vaan alemmalta tasolta noissa tehtaissa porukka on aloittanut ja osa ei koskaan pääse siihen koneenhoitajan pestiin. Koska siinä vaaditaan oikeasti osaamista. Rata kun katkeaa, niin ei voida jäädä ihmettelemään, vaan on toimittava, koska rahaa palaa hukkaan joka minuutti. Palkkansa ovat ansainneet.
Tosin siitä voidaan sitten olla montaa mieltä, että onko ollut järkevää lakkoilemalla aikoinaan hinata palkat niin ylös (koska myös "avustavilla työntekijöillä" on ko. tehtaissa muita tehtaita paremmat palkat). Nythän käy niin, että tehtaat siirtyy halvempien kustannusten maihin.
Paperimiesten sikamaiset palkat oli aikanaan lähinnä EK-propagandaa, minkä pienipalkkainen naisväki suht yksinkertaisina on näköjään niellyt. Kuten täälläkin on huomioitu, niin paperin kysyntä on ensinnäkin laskussa. Toisekseen metsäteollisuuden osalta markkinoiden sijainti ja rahtikustannukset ovat isojen materiaalivirtojen vuoksi keskiössä ja koneita pyörittävien muutaman miehen palkat suht merkityksettömiä isossa kuvassa. Joten hölmöä kateuksissaan vihata paperimiehiä tai satamatyöntekijöitä, joilla on ihan kohtuulliset palkat isojen taloudellisten vastudensa takia. Ja edelleen ne palkat ovat mitättömiä isoon kuvaan suhteuttuna. Työntekijöiden palkat ovat junnanneet jo vuosikymmeniä jäljessä kun uusliberalismi on alkanut jylläämään ja ottamaan niskalenkkiä maailmasta. Sitä ja globalismia teidän pitäisi vihata, mutta kun uutisissa kerrotaan toisin, niin ettehän te mistään mitään älyä ja ollaan kaikki kusessa koska äänioikeus.
Propagandasta? Paperimiehet itse ovat sokeita palkkatasolleen.
Päivävuoroa teollisuudessa tekevän DI:n on vaikea päästä samalle tasolle.
https://www.iltalehti.fi/talous/a/a8f8c545-04ba-49a3-b2d8-530a4b1a8b1aJep. Ei pidä aliarvioida excel-konsultin haukansilmiä kun tiiraillaan menoeriä firman taseesta. Tehtaankin voi vaikka seisauttaa jos kysyntää ei ole, mutta palkka on silti maksettava työntekijöille.
Kyllä minunkin leuka loksahti kun luin eräästä lehdestä paperimiehestä joka ansaitsi noin 6000 e/kk ylioppilaspohjalta ja siihen vielä päälle pitkät lomat. Oli surullinen kun tehdas jossa oli tehnyt töitä yli 30 vuotta suljettiin.
No ymmärrän surun täysin. Olisin minäkin ollut murtunut kun tuollainen palkka lähtisi alta pois eikä siihen edes tarvittu kuin tehtaan itsensä antama koulutus. Olkoon vaikka kuinka 3-vuorotyö. Minä olen tehnyt sellaista ja huomattavasti pienemmällä palkalla.
Et ilmeisesti ole kuullut lomautuksista? Silloin ei makseta palkkaa.
-ohis
Lomautus on suomalaisen lainsäädännön poikkeus jota ei välttämättä haluta tai ymmärretä soveltaa kansainvälisen konsulttitoimiston suosituksissa eikä se muutenkaan sovellu pitemmän aikavälin ratkaisuksi tai nopeatempoiseksi kysynnän tasaajaksi, koska siinä pitää etukäteen ilmoittaa kaudet ja ne on hankala purkaa jos kysyntä lähtisikin nousuun.
SDP ja Vasemmisto luonnollisesti tekenevät tästä välikysymyksen, kuten tekivät v. 2008. Vihreille paperitehtaan sulkeminen lienee ilouutinen.
PM kuitannee asian lyhyellä nasevalla twiitillä ja get over it vaan.
Vierailija kirjoitti:
PM kuitannee asian lyhyellä nasevalla twiitillä ja get over it vaan.
Jos selluköpi on poikkeuksellisesti älykäs ammatistaan huolimatta, niin on ymmärtänyt jo 10-15 vuotta sitten tehdä plan B:n, koska kaikki tämä on ollut nähtävissä jo silloin.
Tuntuu, etten enää jaksa näitä huonoja uutisia. Olen reilu kolmekymppinen ja koko aikuisikäni olen saanut kuulla loputonta huonoa uutista taloudesta, kilpailukyvystä, lomautuksista, toiminnan sopeutuksista ja tehostamisesta, yt-neuvotteluista ym. p*skasta. Työelämässä on saanut roikkua kaikin voimin, ettei ole pudonnut kelkasta. Kaiken tämän kruunaa nyt tämän koronakriisin vaikutukset. Näenköhän koskaan aikaa, kun tällä valtiolla menee hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki puheet persuista, vihreistä, hallituksesta, kommanreista tai EU:sta voi sivuuttaa. Jokainen voi arjessaan huomata miten paperinkäyttö vähenee. Toimistoissa tulostetaan murto-osa entiseen verrattuna ja lehtiä painetaan murto-psa entiseen verrattuna. Eihän tämä kehitys voi olla näkymättä paperinvalmistuksessa.
Persettä ei sentään vielä voi pyyhkiä diginä. Toki saattaahan siihenkin olla jo kehitteillä vaikkapa älypuhelinsovellus.
Vierailija kirjoitti:
Tuntuu, etten enää jaksa näitä huonoja uutisia. Olen reilu kolmekymppinen ja koko aikuisikäni olen saanut kuulla loputonta huonoa uutista taloudesta, kilpailukyvystä, lomautuksista, toiminnan sopeutuksista ja tehostamisesta, yt-neuvotteluista ym. p*skasta. Työelämässä on saanut roikkua kaikin voimin, ettei ole pudonnut kelkasta. Kaiken tämän kruunaa nyt tämän koronakriisin vaikutukset. Näenköhän koskaan aikaa, kun tällä valtiolla menee hyvin.
Sit kun oot vajaa nelikymppnen niin alkaa helpottaa
Vierailija kirjoitti:
Työnteko ja sillä toimeentulo alkaa olla etuoikeus. Sen rajalla roikkuvat työllistävät TE-toimistoon vastikään palkattuja lukuisia toimihenkilöitä, konsultti- ja rekrytointifirmoja, videohaastattelun purkajia, soveltuvuustestien tulosten analysoijia... lista jatkuu.
En usko tällä hetkellä pätkääkään tämän valtion taloudelliseen kuntoon. Neljän vuoden välein poliittinen kenttä lakaistaan sileäksi ja aloitetaan puhtaalta pöydältä - kaikki saavutettu työ heitetään määräajoin hukkaan.
Suurta kokonaiskuvaa ei taida ymmärtää kun Nalle ja muutamat muut - mutta he pysyttelevät viisaasti politiikan tehottomuudesta irti ja huolehtivat omista asioistaan.
Suomi tarvitsisi näitä henkilöitä tehdaspatruunoiksi. Mutta sähköinen rahalla rahan teko on liian helppoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen 41v ja aivan samat ajatukset. Suomi ei koskaan toipunut täysin edes 90-luvun alun lamasta. Suomi on köyhtyvä maa josta nuoret tekevät viisaimmin. Kun muuttavat pois kun koulut on käyty.
Tästä puhuttu jo kymmeniä vuosia että tulee ajankohtaiseksi tulevaisuudessa ja nyt sitten toteutui lopulta. Aivan sama mikä puolue olisi vallassa ollut, olisi tehdas lopetettu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laitetaan tämä nyt tännekin:
Kiitos suomen ””hallitus””.
Nyt päälle vielä työttömille sanktioita olan takaa kun eivät kerran löydä työpaikkaa.
Sen jälkeen voikin sitten taas tehdä uusia mukavia lakeja millä seuraavat yritykset menevät konkurssiin tai potkivat ihmisiä pihalle.
Uusia yrityksiä ei tietenkään enää perusta kukaan koska niillä ei ole elinehtoja kommunismissa, joten uusia työpaikkoja ei myöskään synny..
Kyllä kommunismi on ihana asia ja kommaritytöt osaa. Naiset ne vaan on miehiä viisaampia.
Nyt on peräkammarin runkkarilla pikkuisen hommat sekaisin.
Se on sitä kapitalismia / oikeistolaisuutta että tuottamaton tehdas suljetaan.
Kommarimaissa kuten tuossa naapurimaa Neunkulassa niitä tehtaita pyöritettiin vakkei tuotteille mitään kysyntää ollutkaan.
Jaksaa kyllä naurattaa nämä peräkammarien isäm maalliset oikeistolaiset jotka jankuttaa opetetun papukaijan lailla miten kommunusmi on paha ja kaikki muut ovat kommunisteja kuin he, koska isot pojat ovat nöin nöille peräkammarien runkkareille kertoneet. Tosi asiassa näiden peräkammarien runkkareiden ajatusmaailma on kuin suoraan kommunustien käsikirjasta.Syitä siihen tehtaan kannattamattomuuteen ei sinun laisesi kommunisti edes mieti ja hyvä niin, koska et niitä edes ymmärtäisikään. Syy on kapitalismin ja sillä selvä.
Hassua, että syytät toista kommunistiksi ja samaan hengenvetoon syytät myös kapitalismiä.
-ohis
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uusi sellutehdas tulossa Kemiin
https://yle.fi/uutiset/3-11758602Ei tuo paperityöläisille paikkoja. Metsää vaan kaadetaan lisää.
"Uudet työpaikat syntyvät pääasiassa metsänkorjuuseen ja kuljetuksiin"
Kun Veitsiluoto lakkaa käyttämästä puuta, ei puun kokonaiskulutus lisäänny ja lisätyöpaikatkin ovat kyseenalaisia.
Selluköpeistä pitää tehdä KTM:ta, niinhän se sanpnta kuuluu, modernisoituvassa yhteiskunnassa yksinkertaiset työt häviävät ja ihmiset voidaan siirtää vaativampiin tehtäviin.
Jos kaikki vajaaälyiset tviitit ja muut painettaisiin sanomalehtipaperille niin paperin kysyntä kasvaisi.
Vierailija kirjoitti:
Painopaperin kysyntä vähenee, mutta toisaalta metsäteollisuuden tuotteille, kuten pakkausmateriaaleille, markkinat kasvavat kaiken aikaa.
Kyllä tässä ratkaisevassa asemassa on myös se, miten sijoittajat näkevät raaka-aineen saatavuuden varmuuden tulevaisuudessa, mikä on yleinen lainsäädäntö ja verotusympäristön investointiystävällisyys.
Suomen ei pidä harjoittaa maailman kunnianhimoisinta ilmastopolitiikkaa. Yleiset ilmapiiriin liittyvät asiat vaikuttavat siihen, kun yritykset pohtivat, että perustavatko he paperitehtaan tänne vai Indonesiaan.
Paperitehtaita ei perusteta enää mihinkään. Paperin kysynnän lasku on maailmanlaajuinen ilmiö.
Vierailija kirjoitti:
Toisaalta sitä koko ajan manattua romahdusta ei ole tapahtunut. Kannattaa vaan jättää kuuntelu vähemmälle, ja keskittyä omaan elämään. Ainahan se joku kriisi on päällä.
Vierailija kirjoitti:
Paperin kysyntä hiipuu. Jokainen voi miettiä miten erilailla tulostamme asioita tai miten usein ostamme paperisia lehtiä. Paperiton toimisto on edennyt kovaa vauhtia. Vapaa-ajalla luemme lehtemme digimuodossa.
No, toi ei ihan pidä paikkaansa. Konttori paperin kulutus on vain kasvanut. Kirjoituskoneiden aikaan, jos oloi virhe, korjattiin se virhe, nyt korjataan virhe ja tulostetaan uusiksi koko dokkari.
Isot pojat päättää mistä suljetaan ja Suomi on poliittisilla valinnoillaan hoitanut itsensä jopa siis suomalaisten yritysten sulkukohteeksi. Jatketaan samaa rataa, niin hyvin menee.
Euro tähän on suurin syypää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ohis.
Olen kohta 50 ja samanlaiset ajatukset, ei helpota.
Nokian huippuvuodet meni IT:alan imussa, mutta silloinkin kalvoi ajatus:
Suomi lastaa kaikki munat Nokia-koriin.
Painopaperin kysyntä vähenee, mutta toisaalta metsäteollisuuden tuotteille, kuten pakkausmateriaaleille, markkinat kasvavat kaiken aikaa.
Kyllä tässä ratkaisevassa asemassa on myös se, miten sijoittajat näkevät raaka-aineen saatavuuden varmuuden tulevaisuudessa, mikä on yleinen lainsäädäntö ja verotusympäristön investointiystävällisyys.
Suomen ei pidä harjoittaa maailman kunnianhimoisinta ilmastopolitiikkaa. Yleiset ilmapiiriin liittyvät asiat vaikuttavat siihen, kun yritykset pohtivat, että perustavatko he paperitehtaan tänne vai Indonesiaan.