A-Studio tänään: Työllisyyden kuntakokeilu. Lässytysjuttu jo Ylellä!
https://yle.fi/uutiset/3-11891768
Ai että. Kiva kuulua tähän samaan jengiin vain siksi että täytän 30v vasta syksyllä. Olen ansiosidonnaisella pitkän määräaikaisen työsuhteen päättymisen jäljiltä. Sitäkin edeltävää työkokemusta on ja maisterintutkinto, mutta mitäs siitä, kyllä tarvitsen lässyttävän omavalmentajan pitelemään kädestä! Ja lyömään toisella kädellä karenssilla, jos en suostu orjatöihin/höpökoulutuksiin.
Kommentit (125)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työkkäri unohti käsitellä minun työkokeilusopimuksen ja täten ei laittanut lausuntoa kelalle, kuntakokeilun uusi omaohjaaja te-tantta. Piti laittaa muistutusta! Hyvä alku 5/5.
Ei työkkäri sitä käsittele, kuntakokeilu sen tekee, joten syytä sitä. Eikä välttämättä vika ole edes te-tantassa, siellä voi vaikka kunnanhallitus käsitellä ne kokeilusopimukset ja siksi nimet jäi laittamatta.
Niin, laitoin yhteydenottopyynnön te-palveluiden kautta ja työkokeilusopimus piti toimittaa te-toimistoon. Voivat olla siellä töissä vaikka osa onkin kuntakokeilun piirissä. Ja ihan tämä yksi omaohjaaja sen nimen ja käsittelyn teki, ei mikään kunnanhallitus. Tiedoksi vaan.
t. Sama
Tähän en usko, koska ohjeen mukaan kuntakokeilun asiakas toimii kunnan kanssa, ei te-toimiston. Ehkä siksi se nimen saaminen kesti pitkään, koska toimitit sopimuksen väärään paikkaan.
Osa asiakkaista pysyy TE-toimiston kirjoilla vaikka näennäisesti ovatko kuntakokeiluun kuuluvia. Kuntakohtaisia eroja näissä varmasti on. Kuulun itsekin kuntakokeilun piiriin ja minäkin olen toimittanut TE-toimiston virkailijalle. Hän on kyllä kuntakokeilun työntekijä kaupungin alaisuudessa.
Vierailija kirjoitti:
Älä ap valita. Sulla on sentään jotain toivoa työllistyä jonnekin. Mietipäs hetki kaikkia viiskymppisiä ja kuuskymppisiä, jotka on jo monta vuotta yrittäneet parhaansa päästä töihin mutta ikäsyrjinnän takia ei ole onnistuneet. Työkykyisiä, työhaluisia, koulutettuja ja ammattitaitoisia ihmisiä. Näille nyt kunta alkaa tuputtaa jotain työkokeiluja tai mt-ongelmaisten pajoja. Tehdään sama kuin 90-luvun lamassa ja päästetään kaikki työttömät 55v eteenpäin eläkkeelle. Laskennallisesti viimeisen palkan mukaisseti määräytyvälle, tietenkin.
Pääsen viiskymppisenä todennäköisesti syksyllä nykyisen projektin päättyessä kuntakokeiluun itsekin. Suoraan sanoen, en odota siltä yhtään mitään, kaikkein vähiten tuloksia. Pyrkimys on työllistyä. Ikävää ettei työnantajat ole samalla aaltopituudella.
No mieti itse vaikka maahanmuuttajataustaista, joka haluaisi työllistyä, muttei nimensä takia pääse edes haastatteluun. Että aina jollakulla on asiat huonommin. En minäkään hyödy niistä höpökursseista sen enempää kuin te viisikymppisetkään. Mutta samaa mieltä olen, että eläkkeelle vaan sieltä vanhemmasta päästä. Harmi vaan että putkestakin luovutaan. Ylipäänsä naurettavaa kyykyttää työttömiä tilanteessa, jossa työpaikkoja ei vaan ole riittävästi.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työkkäri unohti käsitellä minun työkokeilusopimuksen ja täten ei laittanut lausuntoa kelalle, kuntakokeilun uusi omaohjaaja te-tantta. Piti laittaa muistutusta! Hyvä alku 5/5.
Ei työkkäri sitä käsittele, kuntakokeilu sen tekee, joten syytä sitä. Eikä välttämättä vika ole edes te-tantassa, siellä voi vaikka kunnanhallitus käsitellä ne kokeilusopimukset ja siksi nimet jäi laittamatta.
Niin, laitoin yhteydenottopyynnön te-palveluiden kautta ja työkokeilusopimus piti toimittaa te-toimistoon. Voivat olla siellä töissä vaikka osa onkin kuntakokeilun piirissä. Ja ihan tämä yksi omaohjaaja sen nimen ja käsittelyn teki, ei mikään kunnanhallitus. Tiedoksi vaan.
t. Sama
Tähän en usko, koska ohjeen mukaan kuntakokeilun asiakas toimii kunnan kanssa, ei te-toimiston. Ehkä siksi se nimen saaminen kesti pitkään, koska toimitit sopimuksen väärään paikkaan.
Ole uskomatta. Soitin etukäteen ja varmistin, että mihin toimitan työkokeilusopimuksen ja minulle kerrottiin, että toimita se te-toimistoon omalle kuntakokeilun ohjaajalle.
Varmaan aika uskomatonta, mutta kun ne kuntakokeilun ohjaajat ei ole siellä te-toimistossa! Ne on kunnassa, siis jossain kunnan tiloissa, koska ne on kunnan kontolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t. Sama
Osa asiakkaista pysyy TE-toimiston kirjoilla vaikka näennäisesti ovatko kuntakokeiluun kuuluvia. Kuntakohtaisia eroja näissä varmasti on. Kuulun itsekin kuntakokeilun piiriin ja minäkin olen toimittanut TE-toimiston virkailijalle. Hän on kyllä kuntakokeilun työntekijä kaupungin alaisuudessa.
Ei pysy! Olet joko TE-toimiston tai kuntakokeilun asiakas, et molempia. Se ei ole TE-toimiston virkailija, se on kuntakokeilun virkailija, joka aikaisemmin työskenteli TE-toimistossa.
Vai että pääkaupunkiseudulla lähes puolet näistä vieraskielisiä. Kukapa olisi arvannut?
Taitava valmentaja osaa jo pelkillä kuulusteluilla syyllistää ja häpäistä työtöntä niin, että tälle tulee merkittävästi painetta luoda itselleen työpaikka. Uppiniskaisia varten ovat sitten pupukurssit ja muu raskaan sarjan nöyryyttäminen.
No huhhuh, kaikenlaiset puhevammaisetkin pääsevät apustajan töihin.
Kuntouttavaa myös nuorille, ettei jäädä tyhjän päälle!
Omistava luokka on tyytyväistä niin pitkään kuin nämä parasiitit eivät älyä järjestäytyä ja ottaa tuotantovälineitä kansan haltuun.
Onko teille jo soitettu kuntakokeiluun liittyen? Minulle ei ole soitettu vieläkään, asun Tampereella.
Korkeakoulutettujen ja vuosia työelämässä olleiden ammattikoulutettujenkin on syytä muistaa, että jos suostuu ilman palkkaa töihin, ei yksikään työnantaja pidä sinua sen jälkeen palkkaamisen arvoisena. Jos työpanoksellasi ja osaamisellasi on arvoa, siitä ollaan valmiita myös maksamaan.
Lindströmkin vain naurahti, kun toimittaja kysyi parantaako tämä kokeilu työllisyyttä.
Ei ole soitettu kuntakokeiluun liittyen Vantaalla.
Vierailija kirjoitti:
Onko teille jo soitettu kuntakokeiluun liittyen? Minulle ei ole soitettu vieläkään, asun Tampereella.
Soitettiin viikko - pari sitten. Virkailija (vai mikä lie valmentaja oli) kyseli tilanteesta, päivitti jotain tietoja jonnekin ja toivotteli hyvää jatkoa. Ei sen kummempaa. Ei luvannut/uhannut soittaa uudelleen. Ihan asiallinen oli. Ihmetteli, miksi en hakemuksistani huolimatta ollut päässyt työvoimakoulutuksiin, sanoi että tätä täytyy selvittää, mutta tuskinpa tulee selvittäneeksi, kun ei kukaan muukaan ennen tätä. Ja siis Tampereelta olen minäkin.
Ei ole soitettu minullekaan vielä. T. Kuopio
Vierailija kirjoitti:
Korkeakoulutettujen ja vuosia työelämässä olleiden ammattikoulutettujenkin on syytä muistaa, että jos suostuu ilman palkkaa töihin, ei yksikään työnantaja pidä sinua sen jälkeen palkkaamisen arvoisena. Jos työpanoksellasi ja osaamisellasi on arvoa, siitä ollaan valmiita myös maksamaan.
Ei pidä sitten kertoa tehneensä sellaista työtä.
Vierailija kirjoitti:
Parasiitit risusavottaan tai maantielle! Ei lanttiakaan loisille!
Onko työkyvyttömyyseläkeläinen loinen?
Vierailija kirjoitti:
Lindströmkin vain naurahti, kun toimittaja kysyi parantaako tämä kokeilu työllisyyttä.
Pihvi on varmaan ainoa jonka työllisyyttä se paransi.
Vierailija kirjoitti:
Jos ei suostu niin tulee karenssi eli työttömyyskorvaus pois 3 kuukaudeksi, osalla on puoliso ja lapsia eikä niin vain saa toimeentulotukea tilalle.
Älä ap valita. Sulla on sentään jotain toivoa työllistyä jonnekin. Mietipäs hetki kaikkia viiskymppisiä ja kuuskymppisiä, jotka on jo monta vuotta yrittäneet parhaansa päästä töihin mutta ikäsyrjinnän takia ei ole onnistuneet. Työkykyisiä, työhaluisia, koulutettuja ja ammattitaitoisia ihmisiä. Näille nyt kunta alkaa tuputtaa jotain työkokeiluja tai mt-ongelmaisten pajoja. Tehdään sama kuin 90-luvun lamassa ja päästetään kaikki työttömät 55v eteenpäin eläkkeelle. Laskennallisesti viimeisen palkan mukaisseti määräytyvälle, tietenkin.
Pääsen viiskymppisenä todennäköisesti syksyllä nykyisen projektin päättyessä kuntakokeiluun itsekin. Suoraan sanoen, en odota siltä yhtään mitään, kaikkein vähiten tuloksia. Pyrkimys on työllistyä. Ikävää ettei työnantajat ole samalla aaltopituudella.