Miten merkitsette vanhempainvapaan CV:n
Itselläni on siis tilanne, että määräaikainen työsuhde päättyi, jonka jälkeen jäin suoraan vanhempainvapaalle. Olin pois 1,5 vuotta, jonka aikana kuitenkin tein yhden kesäsijaisuuden (eli määräaikainen työsuhde). Nyt olen ollut 2 vuotta sen jälkeen vakinaisessa työsuhteessa, mutta etsin muita töitä.
Miten merkitsisitte tuon ajan CV:n?
Kommentit (52)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En mitenkään. Työsuhteeni kesti 7 vuotta, siitä olin poissa 4 vuotta, merkitsen että työ kesti 7 vuotta.
Teknisestihän tämä on oikein vaikka minusta se on harhaanjohtamista. Monella alalla asiantuntijuuden saavuttaminen kestää useamman vuoden eli jos on ilmoittaa olleensa alalla töissä niin ja niin monta vuotta työnantaja olettaa hakijan hallitsevan alansa. Jos sitten selviää, että tilanne onkin vain paperilla eikä hakijalla ole oikeasti ole tarvittavaa osaamista niin pitkä miinuksen siitä saa nimensä perään.
Vähän asian vierestä mutta muistan hyvin kun eräs henkilö edelliseltä työpaikalta nosti ison äläkän koska oli mielestään jäänyt kollegoitaan jälkeen palkkakehityksessä sekä tehtävien vaativuudessa. En erittele alaa tähän sen enempää, sanottakoon että vaatii monen vuoden koulutuksen alalle. Samoihin aikoihin, suoraan koulusta, valmistuneet kollegat olivat edenneet sekä ammatillisesti että palkkatasoltaan viidessä vuodessa selkeästi pitemmälle kuin kyseinen henkilö. Alkoi uhkailu oikeustoimilla syrjinnästä, epäeettisyydestä ja mitä vielä. Tilannetta selvitettiin pitkään, myös luottamusmiesten kanssa. Luottisten mielenkiinto lopahti siinä vaiheessa, kun selvisi, että viiden vuoden työsuhteesta kyseinen henkilö oli ollut mammalomalla tai hoitovapaalla neljä vuotta. Eli koulusta suoraan töihin, vakinaistamisen jälkeen lapsia hoitamaan, ei työssäoppimista, ei oman ammattitaidon kehittämistä kotona ollessa. Viidessä vuodessa jokainen ala menee eteenpäin, joten oikeastaan kyseisen henkilön osaamisen taso oli heikentynyt. Arvatkaas oliko helppoa takoa hirmustuneen mamman päähän järkeä tässä tilanteessa.
Eli sinusta äideille pitäisi maksaa huonompaa palkkaa kuin muille, koska niinhän teillä nyt toimittiin?
AP tässä. Kiitos vastauksista.
Toistaiseksi en ole maininnut vanhempainvapaata CV:ssä, joskus laittanut sen hakemukseen. Mulla siis haasteena se, että en ole ollut työsuhteessa CV:n aikana, joten työssäoloon tulee näkyvä katko. Olen myös melko nuori, 28, joten ehkä vanhempainvapaa ei ole niin "itsestäänselvä", ja joku saattaa ajatella, että olen muuten vaan sluibaillut sen ajan....?
Nykyinen työnantaja myös antoi haastattelussa palautetta, että olisi mielellään nähnyt tiedon papereissa. Tarjosi kuitenkin työtä, joten eipä se suuri "moka" ollut.
Ehkäpä jatkan siten, että en lisää mainintaa CV:hen, mutta mainitsen hakemuksessa.
Annamiia kirjoitti:
AP tässä. Kiitos vastauksista.
Toistaiseksi en ole maininnut vanhempainvapaata CV:ssä, joskus laittanut sen hakemukseen. Mulla siis haasteena se, että en ole ollut työsuhteessa CV:n aikana, joten työssäoloon tulee näkyvä katko. Olen myös melko nuori, 28, joten ehkä vanhempainvapaa ei ole niin "itsestäänselvä", ja joku saattaa ajatella, että olen muuten vaan sluibaillut sen ajan....?
Nykyinen työnantaja myös antoi haastattelussa palautetta, että olisi mielellään nähnyt tiedon papereissa. Tarjosi kuitenkin työtä, joten eipä se suuri "moka" ollut.
Ehkäpä jatkan siten, että en lisää mainintaa CV:hen, mutta mainitsen hakemuksessa.
MUOKS
"Mulla siis haasteena se, että en ole ollut työsuhteessa CV:n aikana," Eli en ole ollut työsuhteessa vanhempainvapaan aikana..
Vierailija kirjoitti:
Niin, tämä on naisten ongelma usein yhteiskunnassa/maailmassa. Miksi sitä ei voi reilusti mainita työsuhteen ajalla olleena ajanjaksona, jos työsuhde on jatkunut vapaan jälkeen?
Esim. 1.1.2019-1.1.2021 työsuhde, josta hoitovapaalla 1.8.2021 alkaen.....Rehellisyydestä on hyötyä, sillä onhan selvää, että toistaiseksi vain naiset synnyttää ja on matalampien palkkojen vuoksi yleensä niillä hoitovapailla!
Miksi sitä pitäisi piilotella? Kyllä työnantajat ennemmin kiinnittää huomiota puuttuviin jaksoihin työssä ja sitten kysyvät asiasta.
Helpommalla pääset kun laitat faktat niinkuin ne on. Ei tarvi sitten haastattelussa selitellä.
Eihän. Jos vanhempainvapaa on työsuhteen aikana, niin silloin cv:een merkitään 01/2015-04/2018. Ei siinä mitään vanhempainvapaita selitellä. Miksi ihmeessä pitäisi?
Entä miten laitetaan, jos on ollut vankilassa?
Mun kokemuksen mukaan taas ehdottomasti vanhempainvapaa cv:hen koska se on selitys sille että työurassa on katkos tai urakehitys on hitaampaa kuin muilla samaan aikaan valmistuneilla. Olen tutkija ja todellakin vanhempainvapaa näkyy julkaisutuotannossa, mikä taas suoraan vaikuttaa siihen kuka palkataan.
"Asun Turussa mieheni ja kahden kouluikäisen lapsemme kanssa" kertoo jo sen, että 14 työvuoteen sisältyy perhevapaita.
Vierailija kirjoitti:
"Asun Turussa mieheni ja kahden kouluikäisen lapsemme kanssa" kertoo jo sen, että 14 työvuoteen sisältyy perhevapaita.
tällaista taas ei akateemiseen cv:hen koskaan laitettaisi. Eli ap, selvästi hyvin alakohtaista. -se tutkija
Vanhempainvapaan cv:n? Miksi vanhempainvapaalla pitäisi olla oma cv?
Niin, olen tätä miettinyt, että miksi naiset eivät merkitse "Curriculum Vitae" -dokumenttiinsa myös äitiysvapaitaan. Minusta se kuuluu "elämäkertaan" ihan samoin kuin opiskelu. Jos olet kolme vuotta hoitamassa lasta niin merkkaa se! Curriculum vitae ei ole sanasta sanaan "ansioluettelo", millaiseksi se mielletään, vaan kertomus siitä, mitä on tullut elämän aikana puuhattua ja saavutettua. Minusta lasten takia poissaolo ei ole mikään tyhjä kohta.
Ehdottaisin seuraavaa muotoilua:
vvvvkkpp-vvvvkkpp työnantaja nimike työtehtävät
vvvvkkpp-vvvvkkpp äitiysvapaa + kotihoito 2 lasta
Näin työnantajan ei tarvitsisi kysellä "aukoista" CVssä, jotka eivät sille muutenkaan kuuluisi.
Onks tää joku hoitovapaan uusnimitys?
CV on ansioluettelo, eli ei siihen mitään vanhempainvapaita, työttömyyksiä, sairaslomia jne. merkkailla.
Sijaisuuden merkkaat samaan tapaan kuin työkokemuksenkin oikealle paikalleen. Ne ajat jotka jää tyhjäksi, on tyhjiä. Ne tulee ilmi sitten haastattelussa tms, että oletko ollut työtön/opiskelija/vanhempainvapaalla tai reppureissaamassa sen ajan.