Miten merkitsette vanhempainvapaan CV:n
Itselläni on siis tilanne, että määräaikainen työsuhde päättyi, jonka jälkeen jäin suoraan vanhempainvapaalle. Olin pois 1,5 vuotta, jonka aikana kuitenkin tein yhden kesäsijaisuuden (eli määräaikainen työsuhde). Nyt olen ollut 2 vuotta sen jälkeen vakinaisessa työsuhteessa, mutta etsin muita töitä.
Miten merkitsisitte tuon ajan CV:n?
Kommentit (52)
Minä muokkaan aina CV;N sen mukaan, mitä työtä haen. Joskus painotan kouluttajakokemusta, joskus projektiosaamista ja myös työsuhteet kerron sen mukaan, mitä osaamista oletan työpaikkailmoituksen perusteella minulta edellytettävän.
Niin, tämä on naisten ongelma usein yhteiskunnassa/maailmassa. Miksi sitä ei voi reilusti mainita työsuhteen ajalla olleena ajanjaksona, jos työsuhde on jatkunut vapaan jälkeen?
Esim. 1.1.2019-1.1.2021 työsuhde, josta hoitovapaalla 1.8.2021 alkaen.....
Rehellisyydestä on hyötyä, sillä onhan selvää, että toistaiseksi vain naiset synnyttää ja on matalampien palkkojen vuoksi yleensä niillä hoitovapailla!
Miksi sitä pitäisi piilotella? Kyllä työnantajat ennemmin kiinnittää huomiota puuttuviin jaksoihin työssä ja sitten kysyvät asiasta.
Helpommalla pääset kun laitat faktat niinkuin ne on. Ei tarvi sitten haastattelussa selitellä.
Naisten kotonaolo/ hoitovapaa on aliarvostettu tässä yhä vielä miesvaltaisessa johto/esimieskulttuurissa. Jokainen lasten kanssa kotona ollut tietää, miehetkin, kuinka vaativaa ja raskastakin se on.
Siis reilusti esiin hoitovapaat ym. , voivat itseasiassa kertoa sinusta positiivista, kun olet lapsistasi huolehtinut!
Vierailija kirjoitti:
Työnantaja ei ole kiinnostunut perhevapaista, sitä kiinnostaa työntekosi ja osaamisesi.
No...jos se aukko on varsin tuore siirtyy nainen auttamatta ei pinoon. Eli kyllä se perhevapaan ajankohta kiinnostaa.
Vierailija kirjoitti:
Naisten kotonaolo/ hoitovapaa on aliarvostettu tässä yhä vielä miesvaltaisessa johto/esimieskulttuurissa. Jokainen lasten kanssa kotona ollut tietää, miehetkin, kuinka vaativaa ja raskastakin se on.
Siis reilusti esiin hoitovapaat ym. , voivat itseasiassa kertoa sinusta positiivista, kun olet lapsistasi huolehtinut!
Vaativaa ja raskasta...ei ole voimavarat riittäneet ammattitaidon ylläpitämiseen, verkostojen ylläpitämiseen, uuden oppimiseen, jne...
Vierailija kirjoitti:
En mitenkään. Työsuhteeni kesti 7 vuotta, siitä olin poissa 4 vuotta, merkitsen että työ kesti 7 vuotta.
Tuo on valehtelua.
Vierailija kirjoitti:
Niin, tämä on naisten ongelma usein yhteiskunnassa/maailmassa. Miksi sitä ei voi reilusti mainita työsuhteen ajalla olleena ajanjaksona, jos työsuhde on jatkunut vapaan jälkeen?
Esim. 1.1.2019-1.1.2021 työsuhde, josta hoitovapaalla 1.8.2021 alkaen.....Rehellisyydestä on hyötyä, sillä onhan selvää, että toistaiseksi vain naiset synnyttää ja on matalampien palkkojen vuoksi yleensä niillä hoitovapailla!
Miksi sitä pitäisi piilotella? Kyllä työnantajat ennemmin kiinnittää huomiota puuttuviin jaksoihin työssä ja sitten kysyvät asiasta.
Helpommalla pääset kun laitat faktat niinkuin ne on. Ei tarvi sitten haastattelussa selitellä.
Hä? On laitonta kysellä perhesuhteista niin naisten pitäisi itse tuoda julki heille epäsuotuisia asioita joita ei SAA Kysellä?? Miksi...?
Vierailija kirjoitti:
Mä listasin cv:n henkilötietojen joukkoon, jonnekin kotipaikan ja syntymäajan jälkeen perhesuhteet, eli aviomies ja lapsi, syntymäaikoineen. Siitä laskutaitoinen esimies sitten päätteli, että aukko työhistoriassa on vanhempainvapaa.
Voi jäädä työ saamatta, jos korostat miestä ja lasta cv:ssä.
CV tietysti räätälöidään haetun paikan mukaan, joten ei siinä koko työhistoriaa näy muutenkaan. Onneksi nykyään on olennaisempaa osaaminen, eikä aukoton cv. Moni työsuhde on kuitenkin projektiluontoinen ja silloin niitä katkojakin mahtuu joukkoon.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen hakemuksessa kertonut vanhenpainvapaasta, CV on varattu työasioille.
Itse taas näen tämän toisinpäin. Hakemuksessa on vain juuri siihen tehtävään liittyviä asioita - CV:stä näkee myös ammatillisen osaamisen lisäksi myös muuten urakehityksen.
Laittaisin kyllä vanhempainvapaan näkyviin ja mahdollisesti ihan työkokemuksen joukkoon, mutta esim. kursiivilla, että se erottuu. Näin työhistorian voi nopeasti silmäillä läpi.
Vierailija kirjoitti:
En mitenkään. Työsuhteeni kesti 7 vuotta, siitä olin poissa 4 vuotta, merkitsen että työ kesti 7 vuotta.
Teknisestihän tämä on oikein vaikka minusta se on harhaanjohtamista. Monella alalla asiantuntijuuden saavuttaminen kestää useamman vuoden eli jos on ilmoittaa olleensa alalla töissä niin ja niin monta vuotta työnantaja olettaa hakijan hallitsevan alansa. Jos sitten selviää, että tilanne onkin vain paperilla eikä hakijalla ole oikeasti ole tarvittavaa osaamista niin pitkä miinuksen siitä saa nimensä perään.
Vähän asian vierestä mutta muistan hyvin kun eräs henkilö edelliseltä työpaikalta nosti ison äläkän koska oli mielestään jäänyt kollegoitaan jälkeen palkkakehityksessä sekä tehtävien vaativuudessa. En erittele alaa tähän sen enempää, sanottakoon että vaatii monen vuoden koulutuksen alalle. Samoihin aikoihin, suoraan koulusta, valmistuneet kollegat olivat edenneet sekä ammatillisesti että palkkatasoltaan viidessä vuodessa selkeästi pitemmälle kuin kyseinen henkilö. Alkoi uhkailu oikeustoimilla syrjinnästä, epäeettisyydestä ja mitä vielä. Tilannetta selvitettiin pitkään, myös luottamusmiesten kanssa. Luottisten mielenkiinto lopahti siinä vaiheessa, kun selvisi, että viiden vuoden työsuhteesta kyseinen henkilö oli ollut mammalomalla tai hoitovapaalla neljä vuotta. Eli koulusta suoraan töihin, vakinaistamisen jälkeen lapsia hoitamaan, ei työssäoppimista, ei oman ammattitaidon kehittämistä kotona ollessa. Viidessä vuodessa jokainen ala menee eteenpäin, joten oikeastaan kyseisen henkilön osaamisen taso oli heikentynyt. Arvatkaas oliko helppoa takoa hirmustuneen mamman päähän järkeä tässä tilanteessa.
Vierailija kirjoitti:
Olen mies ja ollut lasten kanssa kotona yli kaksi vuotta. Huomattavan aikaa aika yksin vastuussa lapsista, koska vaimo opiskeli töiden ohella eikä juuri osallistunut lastenhoitoon.
Mutta..., palkkaan asiantuntijoita, en lastenhoitajia. Aukko lasten kanssa kotona ei ole este rekrytoinnille, ei edes miinus. Lapset ovat osa useimpien elämänkulkua ja hyvä niin. Mutta en kyllä koskaan näe, että tämä olisi myöskään ansio.
Vierailija kirjoitti:
CV tietysti räätälöidään haetun paikan mukaan, joten ei siinä koko työhistoriaa näy muutenkaan. Onneksi nykyään on olennaisempaa osaaminen, eikä aukoton cv. Moni työsuhde on kuitenkin projektiluontoinen ja silloin niitä katkojakin mahtuu joukkoon.
Olennaista on osaaminen, mutta myös CV. Se kertoo ehkä enemmän kuin moni uskokaakaan. CV:n räätälöinti harvemmin myöskään tarkoittaa, että työhistoriaa jätettäisiin pois. Toki nuoruusvuosille voi laittaa kaatoluokan tyyliin " xx.xx.xxxx - yy.yy.yyyy erilaisia asiakaspalvelutehtäivä opintojen ohessa", mutta en nyt jättäisi aukkoja jättämättä merkitsemättä mielestäni epäoleellista työkokemusta.
En näe tuossa tilanteessa syytä mainita vanhempainvapaita mitenkään cv:ssä, enkä hakemuksessa. Jos kysytään erikseen, mitä teit noina aikoina, niin sitten toki kertoisin rehellisesti.
T. rekrytoija
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo on valehtelua.
Eikä ole. Tuossa tilanteessa työsuhde ON kestänyt 7 vuotta ja CV:ssä yleisesti kerrotaan, työsuhteen kesto, eli alku- ja loppupäivä/-kuukausi. Eli tuossa tilanteessa työ ON kestänyt 7 vuotta. Ei se ole mitään valehtelua.
- eri
Mun edellisessä työpaikassa työparikseni palkattiin henkilö, jolla oli cv:ssä hyvin vakuuttava 10 vuoden työkokemus alalta, vieläpä yhtäjaksoisesti saman firman palveluksessa.
Kun työt sitten alkoivat ihmettelin kun tämä ihminen ei tuntunut osaavan oikein mitään, ei pystynyt perehdytyksen jälkeenkään tekemään mitään omatoimisesti. Kahvin keittäminen oli ainut työ josta selviytyi ilman apua.
Tämä henkilö alkoi lopulta jutustelujen ohella avautumaan ja selvisi että tuon kymmenen työvuoden aikana hän oli synnyttänyt kolme lasta joiden kanssa oli ollut yhdeksän vuotta kotona. Hänellä oli myös jostain traumasta johtuva paniikihäiriö jonka vuoksi oli ollut myös paljon sairaslomila perhevapaiden lisäksi. Eli kymmenen vuoden työkokemus osoittautui käytännössä joksikin muuksi...
En jaksanut itse tilanteessa kauaa vaan vaihdoin lopulta työpaikkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olennaista on osaaminen, mutta myös CV. Se kertoo ehkä enemmän kuin moni uskokaakaan. CV:n räätälöinti harvemmin myöskään tarkoittaa, että työhistoriaa jätettäisiin pois. Toki nuoruusvuosille voi laittaa kaatoluokan tyyliin " xx.xx.xxxx - yy.yy.yyyy erilaisia asiakaspalvelutehtäivä opintojen ohessa", mutta en nyt jättäisi aukkoja jättämättä merkitsemättä mielestäni epäoleellista työkokemusta.
Tämä varmasti riippuu myös alasta. Jos projektit ovat lyhyitä tai on vaikka useita määräaikaisuuksia, niin jo yhteen vuoteen voi mahtua useita projekteja ja kaikkien niiden läpikäynti cv:ssä tekee sen, että cv ei todellakaan ole mitenkään nopeasti läpiselattavissa. Eikä ne ole mitään nuoruusvuosien kaatoluokka kamaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paskaduuneistakin oppii. Työelämässä ja työelämästä olen oppinut kaikkein eniten asiakaspalvelutehtävissä, jota käytettiin myös yritysten nimissä. Kaikkea ihmiset kehtaavatkin huutaa...
En silti merkitse sitä CV:hen, mutta voin kertoa koska vaan hauskoja tarinoita aspa-ajoiltani. Se opetti tosi paljon mm. palveluiden saavuttamisesta.
Ei tutkinnoistakaan voi päätellä mitään ellei ole listannut peruskouluakin sinne, minä en ole. Mulla ei ole myöskään syntymäaikaa näkyvissä, joissain nettihakulomakkeissa se on ikävä kyllä pakko ilmoittaa.