Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Voiko käsien "jäykkyys" johtua suolan puutteesta vai mistä?

Vierailija
18.04.2021 |

Voiko suolan puute aiheuttaa käsien jäykkyyttä?

Eilen illalla molemmat kädet toimivat tosi tahmeasti. Tarkkuutta vaativat liikkeet esim. vaatteiden viikaaminen ja tekstiviestin kirjoittaminen olivat vaikeita ja hitaita. Aiemmin, jos en ole syönyt pitkään aikaan, toisen käden peukalo on krampannut ja lukittautunut kämmentä vasten. Tämän olen saanut laukeamaan nopeasti syömällä vähän jotain tosi suolaista kuten pari lusikallista pestoa tai hieman ruokasuolaa. Mutta eilisiltainen tahmeus oli epämääräisempää, ilman kramppeja, ja olin päivän aikana syönyt varmasti tarpeeksi suolaa, eikä ruokailuväli ollut venynyt mitenkään pitkäksi, olin vielä kylläinen. Söin kuitenkin varmuuden vuoksi hieman juustoa ja illan mittaan jäykkyys katosi.

Onko kellään kokemusta vastaavasta? Mistä tällainen voi johtua?

Kommentit (36)

Vierailija
21/36 |
19.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elimistö kyllä itse huolehtii suolatasapainosta, ei terveillä ihmisillä natriumin puutetta voi olla.

Vierailija
22/36 |
19.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onpas taas. Minulle tulee helpohkosti suolan puute. Silloin sormet joskus turpoavat ja kädet tuntuvat –tadaa– jäykiltä.

Pidän lämpimillä keleillä suolapurkkia mukana. Seuraavat oireet ovat jalkojen voimattomuus ja huonovointisuus, ja sitten on jo paljon vaikeampi palauttaa mineraalitasapaino.

Pelkän veden juominen ei auta, voi jopa pahentaa. Verenpaineeni on alhainen.

Onko sulla muuten elintavat kunnossa?  Kaikki siis ja fyysinen kunto kans?

Eli lääkäri on määrännyt suolat ja seurannat?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/36 |
19.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No liikunnan puute voi kyllä hyvin olla kun kökkii yksiössä päivät pitkät. Täytynee aktivoitua. Toivottavasti ei MS-tauti tai ASL kuitenkaan. Olen 24, muuten. Magnesiumiakin voisi kokeilla. Olen kasvissyöjä, mutta ollut jo yli kymmenen vuotta. 

ap

Kasvissyöjillä helposti tulee jonkun aineen puute, vaikkei olisi täysin vegaani.

Jos teet itse ruokasi, niin kannattaa käyttää mineraalisuolaa, sitä tavallista jota ravintoterapetutit suosittelevat ja jota saa tavallisesta kaupasta. (Missään ruususuolassa ei ole mineraaleja, vaikka sitä markkinoidaan sellaisena.)

Jos tekee itse ruokansa, eikä lisää siihen yhtään suolaa, niin teoriassa voi tulla natriumin puute. Lisäksi paasto, pitkään jatkunut vatsatauti/ripuli voi vähentää suolojen määrää, etenkin jos juo nestettä paljon.

Jos paastoaa pitkään/syö vähäravinteista ruokaa niin silloin voi tulla jonkun ravintoaineen puute. Kuvailemiasi oireita oli eräällä himopaastoajalla, joka oli jo ortoreksian rajamailla, koska paastosi kuukausikaupalla.

https://vegaaniliitto.fi/tietoa/vitamiinit-ja-kivennaisaineet/

Vierailija
24/36 |
19.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onpas taas. Minulle tulee helpohkosti suolan puute. Silloin sormet joskus turpoavat ja kädet tuntuvat –tadaa– jäykiltä.

Pidän lämpimillä keleillä suolapurkkia mukana. Seuraavat oireet ovat jalkojen voimattomuus ja huonovointisuus, ja sitten on jo paljon vaikeampi palauttaa mineraalitasapaino.

Pelkän veden juominen ei auta, voi jopa pahentaa. Verenpaineeni on alhainen.

Onko sulla muuten elintavat kunnossa?  Kaikki siis ja fyysinen kunto kans?

Eli lääkäri on määrännyt suolat ja seurannat?

Onpa tosi rajua, jos välillä kuumalla kelillä otan purkista suolaa :0

Olen perusterve. Harrastan säännöllisesti juoksemista.

Laitan ruokani alusta asti itse. Käytän kyllä juustoa, mutta en juuri lainkaan esim. lihavalmisteita. Piilosuolaa ei siis tule paljon mistään.

Suolanpuutteen oireet on todettu muillakin suvun naisilla. Joillekin lääkäri on suositellut tarpeen mukaan suolalisää. Minulla ei ole mitään ”seurantaa”.

Vierailija
25/36 |
19.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No suolassahan on magnesiumia, joten jos se auttaa, niin kannattaa ostaa apteekista magnesium tabelettaja ja kokeilla niitä jonkin aikaa.

Minulle ihan urhelua ymm. jatkuvasti kuntoileva.Oikeaa ravintoa syövä henkilö vinkkas.Ei tarvii olla apteekin ymm muiden liikeiden mangnesiun,ostat ihan halpaa pirkka-mangnesium 90 tapua saat alle 4 e.Vuosia ottanut joka ilta 1 tabun ja pureskellut sen.Toimii minulla. Eri lajien kilpailiat ymm.Käytää jo eri tuotteita,heillähän erinlainen kopan rankka rasitus .. Jos jostain syystä unohtanut tuoteen ostaa.Laitan kielelleni meri-suola rakeita jonkun verran ja vettä kyytipojaksi toimii,vanhan ihmisen esim.lihasrampit.Pitää muistaa myös ,jokainen on yksilö.Todella voi olla vaikka mitä,esim. pehmutkudos-remua. En sen hienoa nimeä osaa kirjotaa. Parhaiten vaivoihin autta lääkäri.Eikä me ihmiset. Tai jos joku vaiva kytäät netti ja huomatkin sinulla on ne kaikki taudit ja vaivat.Rohkeasti puhe lääkäri.Jos ujostuttaa? Tilaa aika terveysaseman terkkari ensin ja keskustelee asia.Jos et kuulu työpaikka terveyden hoiton tai koulu,opiskelia terveyden hoiton.Moneen vaivaan autta nesteytys.Unohdetaan riitävä veden saanti.Turvotta ymm.pääsärkee.Se vesi jää päivitäin juomatta. Jotkut eivät esim.erota siksi nälän ja janon tunnetta-Alkavat syömään,kun keho huutaa vettä!

Vierailija
26/36 |
19.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No liikunnan puute voi kyllä hyvin olla kun kökkii yksiössä päivät pitkät. Täytynee aktivoitua. Toivottavasti ei MS-tauti tai ASL kuitenkaan. Olen 24, muuten. Magnesiumiakin voisi kokeilla. Olen kasvissyöjä, mutta ollut jo yli kymmenen vuotta. 

ap

B12 vitamiini puute?

https://www.terveystalo.com/fi/Tietopaketit/B12-vitamiini/

Vierailija
27/36 |
19.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

yksipuolinen yläselkä ja käsilihasten käyttö taitaa olla syynä.

natriumin puute ilmenee muulla tavoin:

https://www.terveyskirjasto.fi/dlk00097

Mineraalisuolasta saa kaikki suolot mitä tarvit

jos puutetta jostain syystä ilmenee

Vierailija
28/36 |
19.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kumma ku urheilevat miehet ei tartte koskaan mitään lisäsuolaa.

Ja eikai se puutos voi yhdessä päivässä tulla edes ,kenellekkään.

Vierailija
29/36 |
04.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä kaikenlainen lihasten kankeus voi johtua suolan puutteesta. Suolan elektrolyyttejä tarvitaan hermoston ja lihasten toimintaan. Ja toki paljon voi päätellä siitä, mikä tuon oireen on sinulla poistanut. Voi hyvin olla, että Suomessa demonisoidaan suolaa liikaa. Liika on paha, mutta myös liian vähän on paha.

Vierailija
30/36 |
04.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä kävisin lääkärissä, vaikka sukulaisilla olisikin suolannpuutetta niin voihan sinulla olla jokin muu sairaus tai puutos, sulkisin nuo kurjimmat vaihtoehdot itse pois kuten reuma ja hermostosairaudet.

Vierailija
31/36 |
04.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kumma ku urheilevat miehet ei tartte koskaan mitään lisäsuolaa.

Ja eikai se puutos voi yhdessä päivässä tulla edes ,kenellekkään.[/quote

Tottakai ne tarttee, mitä luulet että urheilujuomissa on?

Vierailija
32/36 |
04.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Klooban kirjoitti:

yksipuolinen yläselkä ja käsilihasten käyttö taitaa olla syynä.

natriumin puute ilmenee muulla tavoin:

https://www.terveyskirjasto.fi/dlk00097

Mineraalisuolasta saa kaikki suolot mitä tarvit

jos puutetta jostain syystä ilmenee

Tuollahan sanottiin näin: "Oluen runsas nopea nauttiminen voi aiheuttaa hyponatremiaa, sillä oluessa on niukasti suoloja."

Toki sama pitää paikkansa runsaan veden juomisen suhteen. Nykyään kehotetaan juomaan sen verran paljon vettä, että se varmasti voi aiheuttaa myös tuota hyponatremiaa, jos äkkiä paljon kerralla juodaan.

Vierailija
33/36 |
04.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Hyponatremian oireet

Jos veren natriumpitoisuus laskee alle 125 mmol:iin/l, alkaa esiintyä väsymystä, voimattomuutta, päänsärkyä, pahoinvointia ja lihaskramppeja. Jos natriumpitoisuus pienenee vielä vähäisemmäksi (alle 120 mmol/l), syntyy lihasheikkoutta ja hermosto-oireita, yleistä kouristelua ja sekavuutta."

https://www.terveyskirjasto.fi/dlk00858

Vierailija
34/36 |
04.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Diabetes?

Vierailija
35/36 |
04.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi. Alat välittömästi vetämään suolaa ruokalusikalla suoraan paketista. N. 2 vko jälkeen tilanne on normaali.

Vierailija
36/36 |
04.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veikkaan jotain hengenvaarallista tautia. Neuvoisin pikaista lääkäriin hakeutumista