Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Milloin työkkäriin pitää ilmoittaa tulevasta työllistymisestä?

Vierailija
18.04.2021 |

Jos esim. nyt tiedän työllistyväni 1.6, niin pitääkö ilmoittaa nyt heti, vai riittääkö, että katkaisen työnhaun ja työttömyysturvan maksatuksen sitten kun se on ajankohtaista? Vai onko sillä edes väliä?

Kommentit (33)

Vierailija
1/33 |
18.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä oikeastaan ole väliä. Itse ilmoittaisin vasta sitten kun on ajankohtaista, varmuuden vuoksi.

Vierailija
2/33 |
18.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu koska sun pitää laittaa seuraava hakemus, siinähän on kohta jossa voi ruksittaa että työttömyyteni loppuu sinä ja sinä päivänä. Mutta toki voi heti halutessaan ilmoittaa kun nimet on sopparissa sinne työkkäriin viestilläkin, niin minä olen tehnyt jotta sen loppurahan maksatus menee nopeammin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/33 |
18.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muinaisesta vahingosta viisastuneena ilmoittaisin vasta, kun työ on oikeasti alkanut, ainakin jos ei ole vielä nimiä missään kirjallisessa työsopimuksessa. Joskus lupailtiin töitä päivästä x eteenpäin saatesanoilla "projekti y pitäisi alkaa sinä päivänä", ja olin muutenkin työkkäriin jostain muusta asiasta siinä sitten yhteydessä, niin tulin maininneeksi tästäkin. Sanoin kyllä työkkärin tyypille, että siinä oli se pitäisi -sana, eli pieni epävarmuusmomentti, ja tuo väitti laittavansa sen niin sinne. Projektin aloitus sitten siirtyi, eli mun työttömyys jatkui vielä hiukan eteenpäin, ja meinasin joutua tekemään ihan helvetilliset selvitykset miksi työ ei alkanutkaan, kun ei se sitten ollut ihan niin sinne kirjattukaan kuin virkailija lupasi. Olisi muistaakseni pitänyt vaatia työnantajalta joku kirjallinen selvitys ja itse täyttää joku lippu sinne ja lappu tänne. Sain sen kuitenkin sitten puhuttua sinne läpi, kun tein selväksi, että olin kyllä sen nimenomaan epävarmana sinne todennut.

Vierailija
4/33 |
18.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmoita vasta kun työ alkaa. Jos jotain menee pieleen eikä työ alakaan, tulee vaikeuksia.

Vierailija
5/33 |
18.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelkäätkö karenssia vai miksi sun pitäisi ilmoittaa sinne yhtään mitään.

Vierailija
6/33 |
18.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta voivat laittaa sinut sitä ennen työkokeiluun tai kurssille kun et ole ilmoittanut että työt alkaa.

Vierailija
7/33 |
18.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole kiire ilmoittaa. Pääasia on, ettet työttömyysetuuden maksajalle jätä ilmoittamatta.

Vierailija
8/33 |
18.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ilmoittanut ekana päivänä työn alettua. En riskeeraa työkkärin kanssa jos sattuukin jotain odottamatonta. Eikä ole muutenkaan mitään syytä ilmoittaa tuota aiemmin.

Vierailija
9/33 |
18.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippuu koska sun pitää laittaa seuraava hakemus, siinähän on kohta jossa voi ruksittaa että työttömyyteni loppuu sinä ja sinä päivänä. Mutta toki voi heti halutessaan ilmoittaa kun nimet on sopparissa sinne työkkäriin viestilläkin, niin minä olen tehnyt jotta sen loppurahan maksatus menee nopeammin.

Miten tuo rahojen maksamista nopeuttaa? Työttömyysrahahan haetaan aina jälkikäteen. Itse olen ilmoittanut kun työt alkavat että tästä päivästä lähtien en ole enää työtön ja samana päivänä olen tehnyt vikan päivärahahakemuksen. Enhän minä sitä vikaa hakemusta joka tapauksessa voisi aiemmin tehdä.

Vai onkohan tässä jotain mitä en hoksaa? :D en ite vain näe miten tämä voisi nopeamminkaan hoitua.

Vierailija
10/33 |
18.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täytyyhän se ilmoittaa, etteivät turhaan jatka työttömyyskorvauksen maksua. Ja työn alkamisen jälkeen en ole enää työnhakija. Lähinnä kyselen siksi, että olen ollut työttömänä vain reilun puoli vuotta, eikä käytäntö ole tuttu.

Vierailija
11/33 |
18.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täytyyhän se ilmoittaa, etteivät turhaan jatka työttömyyskorvauksen maksua. Ja työn alkamisen jälkeen en ole enää työnhakija. Lähinnä kyselen siksi, että olen ollut työttömänä vain reilun puoli vuotta, eikä käytäntö ole tuttu.

TYökkäri ei maksa korvauksia, ne maksaa kassa tai Kela. Työkkäri ainoastaan tutkii, onko oikeutta etuuteen. Sinne riittää, että ilmoitat siinä vaiheessa, kun olet mennyt töihin.

Vierailija
12/33 |
18.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta voivat laittaa sinut sitä ennen työkokeiluun tai kurssille kun et ole ilmoittanut että työt alkaa.

Nämä olisi kyllä todella ei-toivottavia, etenkin nyt kun korona-aikana yritän välttää kaikkia kontakteja. Tuleva työ onneksi on kotona tehtävää etätyötä.

Vierailija
13/33 |
18.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ne voi laittaa sittenkin, vaikka ilmoittaisit töiden alkavan. Työttömyys päättyy vasta sitten, kun menet töihin, ei silloin, kun ilmoittaa parin kuukauden kuluttua menevänsä töihin.

Vierailija
14/33 |
18.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

TYökkäri ei maksa korvauksia, ne maksaa kassa tai Kela. Työkkäri ainoastaan tutkii, onko oikeutta etuuteen. Sinne riittää, että ilmoitat siinä vaiheessa, kun olet mennyt töihin.

ok

Vierailija
15/33 |
18.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ne voi laittaa sittenkin, vaikka ilmoittaisit töiden alkavan. Työttömyys päättyy vasta sitten, kun menet töihin, ei silloin, kun ilmoittaa parin kuukauden kuluttua menevänsä töihin.

Olisiko järkeä laittaa joku pian työllistyvä muutamaksi päiväksi kurssille? Kurssipaikkahan menee käytännössä hukkaan.

Vierailija
16/33 |
18.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinne työkkärin oma-asiointiin käyt laittamassa sen töidenalkamispäivän joko edellisenä päivänä tai samana päivänä kuin työt alkavat. Päivärahan maksajalle ilmoitat samalla kun haet viimeiset päivärahat.

Vierailija
17/33 |
18.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko pelkästään vauvapalstan varassa median suhteen? Oletko koskaan kuullut tulorekisteristä, josta mm Kela tarkistaa tietosi.?

Vierailija
18/33 |
18.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko pelkästään vauvapalstan varassa median suhteen? Oletko koskaan kuullut tulorekisteristä, josta mm Kela tarkistaa tietosi.?

Olen kuullut. Mutta en ole kauheasti kelan ja työkkärin toimintaan ehtinyt perehtyä. 

Vierailija
19/33 |
18.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisiko järkeä laittaa joku pian työllistyvä muutamaksi päiväksi kurssille? Kurssipaikkahan menee käytännössä hukkaan.

Jos kurssia tai muuta "työllistävää" toimenpidettä tarjotaan, kerrot siitä työpaikasta. Tietääkseni ne kurssit eivät kuitenkaan ala niin, että tänään ilmoitettaisi, että huomenna kurssille, mars. Siinä on tyypillisesti vähintään kuukauden byrokratia siitä, kun tieto kurssista saavuttaa työttömän ensimmäistä kertaa.

Vierailija
20/33 |
18.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, työkkäristä sulle maksetaan jälikäteen niistä päivistä kun olet ollut työttömänä. Sinulle ei makseta automaattisesti mitään, vaan kelaan ainakin täytyy ilmoittaa päivät jolloin olet ollut työttömänä. Jos aloitat koko päivä työn, 15.5. Voit kirjata itsesi työttömäksi 14.5. Saakka ja jos vaikka työkkärin kuukausittainen ajanjakso päättyy 30.5. Lopukdi merkitset siihen kaavakkeeseen mitkä pöivät olet ollut töissä 15.5 eteenpäin ja liität työsopparin ja tuntipalkan ja he tekevät sitten laskennat paljonko tulet saamaan tukea. Olet oikeutettu saamaan noilta 15.5. Edeltäviltä päiviltä kelalta tukea ja sillä summalla sun pitää tulla toimeen siihen saakka kunnes saat ensimmäisen palkan.