Akateemisesti koulutettu työtön, miten työkkäri on kohdellut sinua?
Onko jättänyt rauhaan vai onko soitellut usein? Tuleeko paljon työhön osoituksia ja osuuko ne oikeaan vai ohi oman osaamisen? Onko sinut velvoitettu hakemaan muitakin kuin oman alan paikkoja?
Kiinnostaisi akateemisesti koulutettujen viime aikaiset kokemukset työttömyydestä ja työkkärin toiminnasta. Meillä saattaa olla yt:t edessä. Haen kyllä itse aktiivisesti töitä mutta oman alan paikkoja ei paljoakaan ole ja niihin on paljon hakijoita, muita töitä en ole koskaan tehnyt, oman alan hommia 20 vuotta.
Kommentit (85)
Vierailija kirjoitti:
Ja ihan ohjelmoinnin aikataulutettuja kursseja käynyt, en itsekseni ole vain opiskellut. Joku excel on ihan peruskauraa. Ne ohjelmistot mitä halutaan osata on sellaisia joihin ei pääse käsiksi tavallinen ihminen, mitä näitä nyt on, Pallas yms, erilaisia tiedonhallintajärjestelmiä siis. Minulla on siis maisterin tutkinto, tuntuu että puhut jollekin eläkeläiselle jonka olisi hyvä oppia excel ja tietokoneen peruskäyttö (nää on mun ikäluokassa itsestäänselvyys), ja töitä muka tippuu ovista ja ikkunoita.
Äläs nyt hätäänny! Mainitsin Excelin ihan juuri siitä syystä, että ne maisterit, jotka minä tunnen (siis ei vain kielitieteilijöitä, vaan ihan kasvatustieteistä fysiikkaan), eivät osaa kuin Excelin perustoiminnot, vaikka muita, oman alansa sovelluksia käyttävätkin. Minä jouduin opettelemaan Excelistä niitä hienompiakin toimintoja yhden työtehtävän takia, en minäkään niitä muuten osaisi. Sinä varmasti osaat Excelin läpikotaisin, ja se on hyvä juttu. Älä kuitenkaan sekoita Excelin hienouksia tietokoneen peruskäyttöön!
En tiedä, miten sinun alallasi on, mutta niistä sovelluksista, joita minä olen käyttänyt, on aina löytynyt maksuton versio. Siinä on sitten joko vähän vähemmän toimintoja tai sitä saa käyttää vain kuukauden tms. Ne maksuttomat versiot soveltuvat jo ihan kivasti uuden oppimiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Akateemiset työttömät: paljonko olette valmiit kehittämään osaamistanne päästäksenne taas töihin?
- kieliopintoja
- uusien tietokoneohjelmien opettelua (sellaisten erityisohjelmien, joita omalla alallasi käytetään)
- ohjelmoinnin opettelua
- ymsVoisitteko esim. opiskella venäjää 4 tuntia päivässä parin kuukauden ajan, jos sillä saisi varman työpaikan, vaikkakin hieman oman alanne ulkopuolelta?
Miksi? / Miksi ette?
Tietenkin olisin valmis jos ansiosidonnaisella saisi noita opiskella, mutta mikään noista ei kyllä auttaisi minua saamaan töitä, koska parissa kuukaudessa oppii vasta alkeet eikä todellakaan työelämän vaatimaa osaamistasoa.
Tottahan se on, että parissa kuukaudessa oppii vasta alkeet. Sen takia kirjoitinkin esimerkkiin, että jo sillä alkeiden osaamisella saisi varman työpaikan. Näin on asian laita tietyillä aloilla venäjän, ruotsin ja saksan kielen suhteen. Eli alkeetkin riittävät työllistymiseen.
Ohjelmoinnista en tiedä, kuinka paljon pitäisi osata. Ei siis puhuta huippuohjelmoijista vaan sellaisista, jotka tekevät jotain rutiininomaista ohjelmointia muiden työtehtävien ohessa. Esim. minulle olisi edellisessä työpaikassa ollut apua alkeellisista ohjelmointitaidoista. Firma oli kielipalveluita tarjoava yritys.
Tietokoneohjelman oppii jo tosi hyvin parissa kuukaudessa, eli siinä ei enää olla alkeistasolla. Jo MS Excelissä on paljon kikkoja, joita moni ei tunne. Näitä voi opiskella Youtubessa yms. ilmaiseksi.
Ja jos on vaikka puoli vuotta työttömänä ja opiskelee sen ajan itsenäisesti ohjelmointia tai vierasta kieltä tuon 4 tuntia päivässä, niin päästään jo perustasoa pidemmälle. Tai oppii käyttämään kymmeniä sovelluksia!
Mitä ihmeen työtä sinä olet siellä kielipalveluita tarjoavassa yrityksessä tehnyt, kun kerran ohjelmointitaidot olivat olleet eduksi, mutta työsi ei kuitenkaan ollut ohjelmointia?
Minä muuten olen lukenut aikoinani lukiovenäjän, opettanut ruotsia melkein kymmenen vuotta ilman muodollista tai mitään muutakaan pätevyyttä ja suorittanut saksan sivukielenäni, mutta olen silti ollut työtön jo vuosia. Olen koko pitkän urani ajan tullut toimeen ilman mitään IT-tukea, joten osaan varsin paljon sellaista, mitä keskivertotoimistotaaplaaja ei osaa. Yksikään kielipalvelufirma ei ole edes vastannut hakemuksiini, hain sitten toimistolle tai kenttätöihin.
Miten vanha sinä olet? Veikkaan, että sinulla ei ole aavistustakaan siitä, millaisessa ympäristössä viisikymppiset nykyisin hakevat töitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Akateemiset työttömät: paljonko olette valmiit kehittämään osaamistanne päästäksenne taas töihin?
- kieliopintoja
- uusien tietokoneohjelmien opettelua (sellaisten erityisohjelmien, joita omalla alallasi käytetään)
- ohjelmoinnin opettelua
- ymsVoisitteko esim. opiskella venäjää 4 tuntia päivässä parin kuukauden ajan, jos sillä saisi varman työpaikan, vaikkakin hieman oman alanne ulkopuolelta?
Miksi? / Miksi ette?
Tietenkin olisin valmis jos ansiosidonnaisella saisi noita opiskella, mutta mikään noista ei kyllä auttaisi minua saamaan töitä, koska parissa kuukaudessa oppii vasta alkeet eikä todellakaan työelämän vaatimaa osaamistasoa.
Tottahan se on, että parissa kuukaudessa oppii vasta alkeet. Sen takia kirjoitinkin esimerkkiin, että jo sillä alkeiden osaamisella saisi varman työpaikan. Näin on asian laita tietyillä aloilla venäjän, ruotsin ja saksan kielen suhteen. Eli alkeetkin riittävät työllistymiseen.
Ohjelmoinnista en tiedä, kuinka paljon pitäisi osata. Ei siis puhuta huippuohjelmoijista vaan sellaisista, jotka tekevät jotain rutiininomaista ohjelmointia muiden työtehtävien ohessa. Esim. minulle olisi edellisessä työpaikassa ollut apua alkeellisista ohjelmointitaidoista. Firma oli kielipalveluita tarjoava yritys.
Tietokoneohjelman oppii jo tosi hyvin parissa kuukaudessa, eli siinä ei enää olla alkeistasolla. Jo MS Excelissä on paljon kikkoja, joita moni ei tunne. Näitä voi opiskella Youtubessa yms. ilmaiseksi.
Ja jos on vaikka puoli vuotta työttömänä ja opiskelee sen ajan itsenäisesti ohjelmointia tai vierasta kieltä tuon 4 tuntia päivässä, niin päästään jo perustasoa pidemmälle. Tai oppii käyttämään kymmeniä sovelluksia!
Mitä ihmeen työtä sinä olet siellä kielipalveluita tarjoavassa yrityksessä tehnyt, kun kerran ohjelmointitaidot olivat olleet eduksi, mutta työsi ei kuitenkaan ollut ohjelmointia?
Minä muuten olen lukenut aikoinani lukiovenäjän, opettanut ruotsia melkein kymmenen vuotta ilman muodollista tai mitään muutakaan pätevyyttä ja suorittanut saksan sivukielenäni, mutta olen silti ollut työtön jo vuosia. Olen koko pitkän urani ajan tullut toimeen ilman mitään IT-tukea, joten osaan varsin paljon sellaista, mitä keskivertotoimistotaaplaaja ei osaa. Yksikään kielipalvelufirma ei ole edes vastannut hakemuksiini, hain sitten toimistolle tai kenttätöihin.
Miten vanha sinä olet? Veikkaan, että sinulla ei ole aavistustakaan siitä, millaisessa ympäristössä viisikymppiset nykyisin hakevat töitä.
Ehkä siellä sun maisterikoulussa opetettiin tahallaan väärinymmärtämistä, en tiedä. En jaksaisi selvittää sinulle jatkuvasti, mitä kirjoitin ja mitä en kirjoittanut.
Selitän vielä tämän ja sitten lopetan:
En kirjoittanut: Työssä ei ollut ohjelmointia.
Kirjoitin: "...töitä kielitieteen alalta (siis ei ohjelmoijana!)"
Se tarkoittaa: Työssä vaaditaan ohjelmointitaitoja jonkin verran, mutta ammattinimike ei ole ohjelmoija.
Toiseksi: Mainitsit vasta nyt olevasi viisissäkymmenissä. Oletatko, että kirjoitin vain sinunikäisistäsi? Jos olisit reilusti kertonut aiemmin, että olet viisikymppinen, olisin osannut ottaa sen huomioon. Olisin kysellyt sinulta kokemuksiasi opiskeluajoiltasi - niitä minusta on aina kiva lukea. Olisimme voineet käydä aikuismaista keskustelua akateemisesti koulutettujen itsenäisestä kouluttautumisesta (lifelong learning jne.). Mutta ei minua huvita näin, kun saan vain oikaista väärinymmärryksiä. Tulee sellainen olo, että täällä keskustellaan vain toisia vastaan, ei toisten kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- kieliopintoja
- ohjelmoinnin opettelua
Miksi? / Miksi ette?
Ehkä siellä sun maisterikoulussa opetettiin tahallaan väärinymmärtämistä, en tiedä. En jaksaisi selvittää sinulle jatkuvasti, mitä kirjoitin ja mitä en kirjoittanut.
Selitän vielä tämän ja sitten lopetan:
En kirjoittanut: Työssä ei ollut ohjelmointia.
Kirjoitin: "...töitä kielitieteen alalta (siis ei ohjelmoijana!)"
Se tarkoittaa: Työssä vaaditaan ohjelmointitaitoja jonkin verran, mutta ammattinimike ei ole ohjelmoija.Toiseksi: Mainitsit vasta nyt olevasi viisissäkymmenissä. Oletatko, että kirjoitin vain sinunikäisistäsi? Jos olisit reilusti kertonut aiemmin, että olet viisikymppinen, olisin osannut ottaa sen huomioon. Olisin kysellyt sinulta kokemuksiasi opiskeluajoiltasi - niitä minusta on aina kiva lukea. Olisimme voineet käydä aikuismaista keskustelua akateemisesti koulutettujen itsenäisestä kouluttautumisesta (lifelong learning jne.). Mutta ei minua huvita näin, kun saan vain oikaista väärinymmärryksiä. Tulee sellainen olo, että täällä keskustellaan vain toisia vastaan, ei toisten kanssa.
Niin, kuten minä jo toistin sinun sanojasi, ohjelmointitaidot olivat olleet eduksi, mutta työsi ei kuitenkaan ollut ohjelmointia.
Mainitsin olevani viisissäkymmenissä, koska otin tuon sisältävällä kommentilla ensimmäistä kertaa osaa tähän keskusteluun. Ole hyvä ja ilmaise selvästi, että keskustelet vain yhden ihmisen kanssa, vaikka puhutteletkin heitä pronominilla "te". Olisin osannut pysyä poissa tästä keskustelusta, jos olisin tuon tiennyt. Huokaus.
Ihan sama.
Naurattaa, kun itseä kouluttamattomammat alkaa jakaa elämänviisauksiaan.
Yhden kerran kävin ja virkailija totesi todistukset ja cv:n nähtyään, että meillä ei taida olla eikä meille tule mitään sinulle tarjottavaa.
Oli täsmälleen oikeassa, työllistyin itse heti, kun sitä halusin.
On jätetty verraten rauhaan. Ei ole tullut yhtään työtarjousta eikä koulutustarjouksiakaan. Jossakin vaiheessa rupesin ihmettelemään, missä ne kolmen kk:n välein muka tehtävät haastattelut viipyvät ja otin itse yhteyttä, sanoivat että ovat ajatelleet, että minulla on niin hyvä koulutus ja työhistoria, että onnistun työllistymään itsenäisesti.
Sen jälkeen soitti kerran joku ilmeisti aika nuori plikka, joka puhui paljon ja niin nopeasti ja byrokraattista kieltä, etten ehtinyt saada kaikesta tolkkua. Otin uudelleen yhteyttä, tapahtunutta vähän pahoiteltiin, eikä enää soiteltu.
Työvoimakoulutuksiin hain omasta aloitteesta monta kertaa enkä tullut valituksi, eikä koskaan ollut muuta selitystä kuin että hakijoita oli enemmän kuin paikkoja. Sitten hankin oikeuden opiskella yliopistossa yhdessä maisteriohjelmassa, kaksi vuotta lupasivat, ja sillä tiellä olen nyt. Työnhakua omin päin tässä ohessa olen jatkanut.
Työkkäri on siis todella hyvin jättänyt rauhaan. Varmaan kyllä alakohtaista myös. Ikäkin voi vaikuttaa, olen liki kuusikymppinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ammattisuoja on 3kk eli sen jälkeen haet mitä tahansa paikkoja, joihin osaamisesi riittää. Ja tarvitaessa töitä haetaan 1,5 h matkan päästä eli jos asut pääkaupunkiseudulla, niin Lahti ja Hämeenlinna ovat paikkoja, joihin myös lähetät hakemuksia.
Akateeminen työtön on samalla tavalla työtön kuin muutkin.
Olen autoton yksinhuoltaja ja lapsi päiväkodissa. Asun Espoossa. En kyllä millään ehdi päiväkodin aukioloajan puitteissa Lahteen töihin ja takaisin vaikka ei minulla Lahtea vastaan mitään muuten ole. Ap
Valitettavasti päivähoitoaikoja ei oteta huomioon. Lain mukaan haet töitä, joihin pääset 1,5 tunnissa julkisilla ja pääkaupungista Lahteen pääset. Ei meillä ole sellaista, että vain maalta pitää muuttaa töiden perässä Helsinkiin, sama pätee toiseenkin suuntaan.
Oletan, että sitten pitää muuttaa sinne Lahteen asumaan, jollei muuten pysty Helsingistä lahdessa käymään.
Joo, ihan älytöntä, että muka noin kauas olisi velvoitettu menemään,
Vierailija kirjoitti:
On jätetty verraten rauhaan. Ei ole tullut yhtään työtarjousta eikä koulutustarjouksiakaan. Jossakin vaiheessa rupesin ihmettelemään, missä ne kolmen kk:n välein muka tehtävät haastattelut viipyvät ja otin itse yhteyttä, sanoivat että ovat ajatelleet, että minulla on niin hyvä koulutus ja työhistoria, että onnistun työllistymään itsenäisesti.
Sen jälkeen soitti kerran joku ilmeisti aika nuori plikka, joka puhui paljon ja niin nopeasti ja byrokraattista kieltä, etten ehtinyt saada kaikesta tolkkua. Otin uudelleen yhteyttä, tapahtunutta vähän pahoiteltiin, eikä enää soiteltu.
Työvoimakoulutuksiin hain omasta aloitteesta monta kertaa enkä tullut valituksi, eikä koskaan ollut muuta selitystä kuin että hakijoita oli enemmän kuin paikkoja. Sitten hankin oikeuden opiskella yliopistossa yhdessä maisteriohjelmassa, kaksi vuotta lupasivat, ja sillä tiellä olen nyt. Työnhakua omin päin tässä ohessa olen jatkanut.
Työkkäri on siis todella hyvin jättänyt rauhaan. Varmaan kyllä alakohtaista myös. Ikäkin voi vaikuttaa, olen liki kuusikymppinen.
Olen hakenut työkkärin kurssille jotain 5 kertaa. Olen nyt 58 ja aloitin hakemaan niille noin 44-vuotiaana.
Kertaakaan en ole päässyt, vaikka olisivat olleet todella hyvin koulutustani täydentäviä. Olen DI.
Noh, nyt oon sitten ollut työttömänä jo yli 10 vuotta.
En enää hae kursseille. Oikeasti ne ovat ilmaistyötä monta kuukautta. Vieläpä alalla, jolle jo on koulutus. Opetusta on erittäin vähän suhteessa. Happamia sanoi kettu pihlajanmarjoista.
Vierailija kirjoitti:
- kieliopintoja
- ohjelmoinnin opettelua
Miksi? / Miksi ette?
Nimenomaan tuota olen tehnyt sen minkä työnhaulta ehdin. Tykkään kyllä opiskella.
En kyllä tiedä, mikä olisi "varma työpaikka", johon noin vähäiset venäjän opinnot riittävät. Jos tiedät niin kerro ihmeessä. Minulla on lyhyen venäjän koulutausta pohjalla.
Vierailija kirjoitti:
Ammattisuoja on 3kk eli sen jälkeen haet mitä tahansa paikkoja, joihin osaamisesi riittää. Ja tarvitaessa töitä haetaan 1,5 h matkan päästä eli jos asut pääkaupunkiseudulla, niin Lahti ja Hämeenlinna ovat paikkoja, joihin myös lähetät hakemuksia.
Entäs jos on perhe, ja perheellä elämä pk seudulla? Eikä ajokorttia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuli tiuhaan niitä työtarjouksia (kehitys hakea työtä) ja ne oli ihan käsittämättömiä. Kaupan kassa, toimistoapulainen, hoiva-avustaja.
Olen talousjohtaja ammatiltani.Niin, talousjohtaja on ammattinimike. Sinä olit talousjohtaja, kun olit töissä. Et ole sitä enää.
(Akateeminen) tutkinto sen sijaan säilyy myös työttömyyden ajan. Olet ehkä tradenomi tai liiketalouden maisteri tms. Nyt olet siis työtön tradenomi, työtön liiketalouden maisteri tms.
Olet entinen talousjohtaja, et työtön talousjohtaja. Sinulla on kokemusta talousjohtajan töistä...
m u t t a
suoriudut akateemisen koulutuksesi ansiosta myös muista töistä, esim. kaupan kassan töistä.
Niistä kaupan kassan töistä suoriutuu myös peruskoulupohjalta. Olisiko järkevämpää sijoittaa hänet kassatehtäviin, jossa olisi todennäköisesti pidempään kuin talousjohtaja? Jotenkin jännää resurssien haaskaamista. Ja voin kuvitella, miten innolla siellä Alepassa työkaverit ottaa vastaan jonkun talousjohtajataustaisen.
Tottakai kassan työstä suoriutuu myös ilman koulutusta. Se ei ole tässä pointti. Pointti on, että kassan työ on avoinna ja sinne haetaan ketä tahansa töihin. Sinne ei ole löydetty työntekijää niistä kouluttautumattomista.
Et näköjään tiedä oikein mitään.
Kysymys ei ole siitä, että sinne ei ole löydetty työntekijää niistä kouluttautumattomista, vaan siitä, että se työpaikka tuli auki juuri nyt. Ei ole ehditty edes yrittää löytää sinne ketään.
Hakijoita piisaa ihan tarpeeksi.
Itse olen hakenut myös muuta kuin koulutustani vastaavaa työtä, esim. toimiston apuhommiin, tutkimushaastattelijaksi, chat-neuvojaksi, mutta mitään vastausta ei ole kuulunut, tai korkeintaan se "valintamme ei kohdistunut sinuun". Työnvälitysfirmoille olen ilmoittanut kelpuuttavani mitä vain hommaa, ainoa mitä varten on otettu yhteyttä, ovat olleet koulutusta vastaavat tehtävät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap sanoi asuvansa Kivenlahdessa. Katsoin reittioppaasta, sieltä Lahteen töihin julkisilla kestäö yli 2 tuntia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap sanoi asuvansa Kivenlahdessa. Katsoin reittioppaasta, sieltä Lahteen töihin julkisilla kestäö yli 2 tuntia.
Ei velvoiteta hakemaan työtä jonne kestää yli 1,5 h.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen autoton yksinhuoltaja ja lapsi päiväkodissa. Asun Espoossa. En kyllä millään ehdi päiväkodin aukioloajan puitteissa Lahteen töihin ja takaisin vaikka ei minulla Lahtea vastaan mitään muuten ole. Ap
Valitettavasti päivähoitoaikoja ei oteta huomioon. Lain mukaan haet töitä, joihin pääset 1,5 tunnissa julkisilla ja pääkaupungista Lahteen pääset. Ei meillä ole sellaista, että vain maalta pitää muuttaa töiden perässä Helsinkiin, sama pätee toiseenkin suuntaan.
Oletan, että sitten pitää muuttaa sinne Lahteen asumaan, jollei muuten pysty Helsingistä lahdessa käymään.
Joo, ihan älytöntä, että muka noin kauas olisi velvoitettu menemään,
Ei pelkoa, Lahti ei loista työpaikkojen määrällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä katsotaan matka kotiosoitteesta työpaikan osoitteeseen. Mahtaako kaikkialta Helsingistä tosiaan päästä Lahteen työpaikalle julkisilla max 1.5 tunnissa..
Eiköhän kaikki työttömät työnhakijat vedetä samalla sapluunalla. Ei väliä oletko sekatyömies voi tohtori.
Kauppakorkeakoulusta valmistuessani minut laitettiin työttömäksi työnhakijaksi ilmoittautumisen myötä CV:n kirjoituskurssille. Tämä nyt on sellainen taito, jonka jokainen kauppiksesta valmistunut osaa. Lisäksi ehdotetut työpaikat eivät vastanneet lainkaan omaa koulutustani. Tuntui hölmöltä haaskata työnantajan aikaa hakemalla työtä, josta tiesin jo etukäteen, etten pääse edes haastatteluun.
Tästä kokemuksesta on tosin jo 10 vuotta aikaa. En kuitenkaan usko, että tilanne on paljon noista ajoista muuttunut. Korkeintaan byrokraattisempaan suuntaan. Itse en kokenut saavani mitään apuja työkkäriltä. Vakityöpaikan löysin puolen vuoden hakemisen jälkeen ilman minkäänlaista apua työkkäristä.
No, itse olen päässyt akateemisille tarkoitetuille kursseille tms. Siinä kai se. En osaa muihinkaan verrata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuli tiuhaan niitä työtarjouksia (kehitys hakea työtä) ja ne oli ihan käsittämättömiä. Kaupan kassa, toimistoapulainen, hoiva-avustaja.
Olen talousjohtaja ammatiltani.Niin, talousjohtaja on ammattinimike. Sinä olit talousjohtaja, kun olit töissä. Et ole sitä enää.
(Akateeminen) tutkinto sen sijaan säilyy myös työttömyyden ajan. Olet ehkä tradenomi tai liiketalouden maisteri tms. Nyt olet siis työtön tradenomi, työtön liiketalouden maisteri tms.
Olet entinen talousjohtaja, et työtön talousjohtaja. Sinulla on kokemusta talousjohtajan töistä...
m u t t a
suoriudut akateemisen koulutuksesi ansiosta myös muista töistä, esim. kaupan kassan töistä.
Niistä kaupan kassan töistä suoriutuu myös peruskoulupohjalta. Olisiko järkevämpää sijoittaa hänet kassatehtäviin, jossa olisi todennäköisesti pidempään kuin talousjohtaja? Jotenkin jännää resurssien haaskaamista. Ja voin kuvitella, miten innolla siellä Alepassa työkaverit ottaa vastaan jonkun talousjohtajataustaisen.
Tottakai kassan työstä suoriutuu myös ilman koulutusta. Se ei ole tässä pointti. Pointti on, että kassan työ on avoinna ja sinne haetaan ketä tahansa töihin. Sinne ei ole löydetty työntekijää niistä kouluttautumattomista.
Et näköjään tiedä oikein mitään.
Kysymys ei ole siitä, että sinne ei ole löydetty työntekijää niistä kouluttautumattomista, vaan siitä, että se työpaikka tuli auki juuri nyt. Ei ole ehditty edes yrittää löytää sinne ketään.
Hakijoita piisaa ihan tarpeeksi.
Itse olen hakenut myös muuta kuin koulutustani vastaavaa työtä, esim. toimiston apuhommiin, tutkimushaastattelijaksi, chat-neuvojaksi, mutta mitään vastausta ei ole kuulunut, tai korkeintaan se "valintamme ei kohdistunut sinuun". Työnvälitysfirmoille olen ilmoittanut kelpuuttavani mitä vain hommaa, ainoa mitä varten on otettu yhteyttä, ovat olleet koulutusta vastaavat tehtävät.
Sama juttu. TE-virkailijat ovat olleet yhtä äimänä kuin maallikotkin siitä, että kielten maisteria ei oteta kassatöihin eikä muihin asiakaspalvelutehtäviin. Edes pitkä ura teknisellä alalla ei auta yhtään. Oman alani haastatteluihin olen päässyt muutaman kerran, mutta käsittääkseni vain jonkinlaisena täytenumerona, kun virkaan on jo valittu joku ja hoidetaan enää muodollisuuksia pois alta.
Muilta aloilta kuin omaltani olen saanut kaksi "haastattelukutsua", käytännössä siis kehotuksen tehdä itsestäni esittelyvideo: toinen oli yksityisen pysäköinninvalvojan työ ja toinen vuorotyönä hoidettava konttoriapulaisen pesti 1540 euron kuukausipalkalla.
Ja ihan ohjelmoinnin aikataulutettuja kursseja käynyt, en itsekseni ole vain opiskellut. Joku excel on ihan peruskauraa. Ne ohjelmistot mitä halutaan osata on sellaisia joihin ei pääse käsiksi tavallinen ihminen, mitä näitä nyt on, Pallas yms, erilaisia tiedonhallintajärjestelmiä siis. Minulla on siis maisterin tutkinto, tuntuu että puhut jollekin eläkeläiselle jonka olisi hyvä oppia excel ja tietokoneen peruskäyttö (nää on mun ikäluokassa itsestäänselvyys), ja töitä muka tippuu ovista ja ikkunoita.