Akateemisesti koulutettu työtön, miten työkkäri on kohdellut sinua?
Onko jättänyt rauhaan vai onko soitellut usein? Tuleeko paljon työhön osoituksia ja osuuko ne oikeaan vai ohi oman osaamisen? Onko sinut velvoitettu hakemaan muitakin kuin oman alan paikkoja?
Kiinnostaisi akateemisesti koulutettujen viime aikaiset kokemukset työttömyydestä ja työkkärin toiminnasta. Meillä saattaa olla yt:t edessä. Haen kyllä itse aktiivisesti töitä mutta oman alan paikkoja ei paljoakaan ole ja niihin on paljon hakijoita, muita töitä en ole koskaan tehnyt, oman alan hommia 20 vuotta.
Kommentit (85)
Vierailija kirjoitti:
Tuli tiuhaan niitä työtarjouksia (kehitys hakea työtä) ja ne oli ihan käsittämättömiä. Kaupan kassa, toimistoapulainen, hoiva-avustaja.
Olen talousjohtaja ammatiltani.
Niin, talousjohtaja on ammattinimike. Sinä olit talousjohtaja, kun olit töissä. Et ole sitä enää.
(Akateeminen) tutkinto sen sijaan säilyy myös työttömyyden ajan. Olet ehkä tradenomi tai liiketalouden maisteri tms. Nyt olet siis työtön tradenomi, työtön liiketalouden maisteri tms.
Olet entinen talousjohtaja, et työtön talousjohtaja. Sinulla on kokemusta talousjohtajan töistä...
m u t t a
suoriudut akateemisen koulutuksesi ansiosta myös muista töistä, esim. kaupan kassan töistä.
Vierailija kirjoitti:
Hah. Ei minua enää työkkäri kiusaa. Sain työkyvyttömyyseläkkeen. Tässä on reilu 30 vuotta aikaa olla ennenkuin alkaa vanhuuseläke
Minä jäin työelämästä 32-vuotiaana. Paras ratkaisuni.
Kiinnostaisi edes kuulla jotain työkkäristä. Jonkun hässäkän täytin tammikuussa, kun ryhdyin asiakkaaksi, ja sen jälkeen ei ole mitään kuulunut. Eivät ainakaan kiusaa, mutta ei haittaisi, vaikka ettisivät mulle töitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuli tiuhaan niitä työtarjouksia (kehitys hakea työtä) ja ne oli ihan käsittämättömiä. Kaupan kassa, toimistoapulainen, hoiva-avustaja.
Olen talousjohtaja ammatiltani.Niin, talousjohtaja on ammattinimike. Sinä olit talousjohtaja, kun olit töissä. Et ole sitä enää.
(Akateeminen) tutkinto sen sijaan säilyy myös työttömyyden ajan. Olet ehkä tradenomi tai liiketalouden maisteri tms. Nyt olet siis työtön tradenomi, työtön liiketalouden maisteri tms.
Olet entinen talousjohtaja, et työtön talousjohtaja. Sinulla on kokemusta talousjohtajan töistä...
m u t t a
suoriudut akateemisen koulutuksesi ansiosta myös muista töistä, esim. kaupan kassan töistä.
Niistä kaupan kassan töistä suoriutuu myös peruskoulupohjalta. Olisiko järkevämpää sijoittaa hänet kassatehtäviin, jossa olisi todennäköisesti pidempään kuin talousjohtaja? Jotenkin jännää resurssien haaskaamista. Ja voin kuvitella, miten innolla siellä Alepassa työkaverit ottaa vastaan jonkun talousjohtajataustaisen.
Kuin sitä itseään.
Opiskeluaikana kauan muhineet mtongelmat alkovat kukoistaa ja kävin opintojen ohessa yli 5 vuotta kuntoutuksessa, opinnot venyivät ja työkokemus jäi kertymättä itseä kuntoon hoitaessa mutta lopulta valmistuin. Tiedän ettei asemani työmarkkinoilla, varsinkaan omalla alallani, ole kehuttava työkokemuksen puuttuessa ja pitkäksi venyneillä opinnoilla mutta työkkäri ei ainakaan auta asiaa. Sen sijaan että mietittäisiin miten saisin sen oman tai muun alan ensimmäisen työpaikan kaikki huomio on mthistoriassani ja sen kaivelussa ja siinä miten minut saadaan kuntouttavaan työtoimintaan. Välillä tuntuu että miksi ikinä opiskelin ja kävin pitkän kuntoutuksen jos lopputulos on se että istun kuntouttavassa työtoiminnassa sen sijaan että pääsisin vaikka työkokeilun tai palkkatuen kautta töihin. Menin kuntoutukseen ja kävin siellä niin pitkään koska halusin päästä eroon ongelmistani mutta alkaa vähän tuntua että tulen olemaan niiden vanki kunnes työelämä alkaa rullata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen talousjohtaja ammatiltani.Niin, talousjohtaja on ammattinimike. Sinä olit talousjohtaja, kun olit töissä. Et ole sitä enää.
m u t t a
Niistä kaupan kassan töistä suoriutuu myös peruskoulupohjalta. Olisiko järkevämpää sijoittaa hänet kassatehtäviin, jossa olisi todennäköisesti pidempään kuin talousjohtaja? Jotenkin jännää resurssien haaskaamista. Ja voin kuvitella, miten innolla siellä Alepassa työkaverit ottaa vastaan jonkun talousjohtajataustaisen.
Tottakai kassan työstä suoriutuu myös ilman koulutusta. Se ei ole tässä pointti. Pointti on, että kassan työ on avoinna ja sinne haetaan ketä tahansa töihin. Sinne ei ole löydetty työntekijää niistä kouluttautumattomista. Voi myös olla, että kauppias mieluummin ottaa sinne töihin jonkun, jolla on työkokemusta ihan mistä vaan, kuin jonkun juuri ja juuri peruskoulusta päässeen nulikan, joka ei osaa edes laittaa herätyskelloa soimaan. Resurssien haaskausta on se, että työkykyinen ja -haluinen henkilö on kotona tekemättä mitään.
Sitäpaitsi: On yksi asia lähettää hakemus sinne ruokakauppaan, ja toinen asia on, tuleeko itse valituksi. Kauppias (tai joku rekry-henkilö) valitsee hakijoista sen parhaiten soveltuvan (eli vältytään resurssien haaskaukselta). Mutta jos tämä entinen talousjohtaja ei edes halua lähettää hakemusta, niin mielestäni ongelmana on nimenomaan ylpeys eikä työmarkkinat.
Ja sitten vielä noista työkavereista: Jos minä olisin ennen ollut talousjohtajana ja nyt menisin Alepaan töihin, en ehkä toitottaisi työtaustaani uusille kollegoilleni. Kysyttäessä sanoisin vaan, että olin X.Y. firmassa töissä vuodesta 2014 vuoteen 2018. Jos haluavat tarkennusta: talouspuolella.
Vierailija kirjoitti:
Akateemiset työttömät: paljonko olette valmiit kehittämään osaamistanne päästäksenne taas töihin?
- kieliopintoja
- uusien tietokoneohjelmien opettelua (sellaisten erityisohjelmien, joita omalla alallasi käytetään)
- ohjelmoinnin opettelua
- ymsVoisitteko esim. opiskella venäjää 4 tuntia päivässä parin kuukauden ajan, jos sillä saisi varman työpaikan, vaikkakin hieman oman alanne ulkopuolelta?
Miksi? / Miksi ette?
Tietenkin olisin valmis jos ansiosidonnaisella saisi noita opiskella, mutta mikään noista ei kyllä auttaisi minua saamaan töitä, koska parissa kuukaudessa oppii vasta alkeet eikä todellakaan työelämän vaatimaa osaamistasoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen talousjohtaja ammatiltani.Työtön talousjohtaja on työtön, ei talousjohtaja.
Työtön lääkärikin on työtön, ei lääkäri, eiks je?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
m u t t a
Tottakai kassan työstä suoriutuu myös ilman koulutusta. Se ei ole tässä pointti. Pointti on, että kassan työ on avoinna ja sinne haetaan ketä tahansa töihin. Sinne ei ole löydetty työntekijää niistä kouluttautumattomista. Voi myös olla, että kauppias mieluummin ottaa sinne töihin jonkun, jolla on työkokemusta ihan mistä vaan, kuin jonkun juuri ja juuri peruskoulusta päässeen nulikan, joka ei osaa edes laittaa herätyskelloa soimaan. Resurssien haaskausta on se, että työkykyinen ja -haluinen henkilö on kotona tekemättä mitään.
Sitäpaitsi: On yksi asia lähettää hakemus sinne ruokakauppaan, ja toinen asia on, tuleeko itse valituksi. Kauppias (tai joku rekry-henkilö) valitsee hakijoista sen parhaiten soveltuvan (eli vältytään resurssien haaskaukselta). Mutta jos tämä entinen talousjohtaja ei edes halua lähettää hakemusta, niin mielestäni ongelmana on nimenomaan ylpeys eikä työmarkkinat.
Ja sitten vielä noista työkavereista: Jos minä olisin ennen ollut talousjohtajana ja nyt menisin Alepaan töihin, en ehkä toitottaisi työtaustaani uusille kollegoilleni. Kysyttäessä sanoisin vaan, että olin X.Y. firmassa töissä vuodesta 2014 vuoteen 2018. Jos haluavat tarkennusta: talouspuolella.
Luuletko, ettei sun työkaverit osaa googlettaa?
Vierailija kirjoitti:
Yleensä akateemiset työttömät ovat joko alalle, jolla ei ole kysynrtää kouluttautuneitä tai niin iäkkäitä, etteivät työnantajat ole kiinostuneita, joten mielestäni on ihan kohtuullista silloin tarjota muuta kuin oman alan paikkoja työhönosoituksina.
Niin, yleensä työttömiä ollaan siksi kun kyseiselle työvoimalle ei ole kysyntää juuri tuolloin. Mutta onko sinun mielestäsi kansantaloudellisesti järkevää työntää kalliisti koulutetut ihmiset pakolla mäkkäriin vain sen takia että he ovat työttömiä jonkin aikaa? Mitä vikaa iäkkäissä on? Jossain maissa tietotaitoa ja kokemusta arvostetaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
m u t t a
Luuletko, ettei sun työkaverit osaa googlettaa?
Miksi minua haittaisi, jos työkaverit googlettaisivat minut? Jos olisin entinen talousjohtaja, en toki häpeilisi taustaani, vaikken siitä töissä möläyttelisikään. On suuri ero siinä, menenkö itse sanomaan, että "minä sitten olin ennen talousjohtajana!" vai löytääkö työkaverini saman tiedon googlesta. En edelleenkään näe tässä muuta kuin asenneongelman.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen talousjohtaja ammatiltani.Työtön talousjohtaja on työtön, ei talousjohtaja.
Eiköhän tässä maassa ole kaupan kassalle tarjolla työttöimiä ihmisiä joilla on kokemusta kyseisestä tehtävästä, vastavalmistuneita nuoria, alalle tähtääviä jne. Ei tämä ole mitään rankaisupeliä että talousjohtaja saa maistaa duunarihommia, lällällää siitäs sait osoitetaan herralle tai rouvalle paikkansa. Selkeästi kyse virkailijan arviointikyvyn puutteesta.
Vierailija kirjoitti:
Akateemiset työttömät: paljonko olette valmiit kehittämään osaamistanne päästäksenne taas töihin?
- kieliopintoja
- uusien tietokoneohjelmien opettelua (sellaisten erityisohjelmien, joita omalla alallasi käytetään)
- ohjelmoinnin opettelua
- ymsVoisitteko esim. opiskella venäjää 4 tuntia päivässä parin kuukauden ajan, jos sillä saisi varman työpaikan, vaikkakin hieman oman alanne ulkopuolelta?
Miksi? / Miksi ette?
Olen hieman jäävi vastaamaan tähän koska opiskelin yliopistotutkintoni jälkeen uuden ammatin (jossa en todellakaan aio olla eläkeikään asti, kauhea). Mutta tässä vaiheessa sivusta sanottuna ensin oltuani ikäni ikuisena pätkätyöläisenä ja siellä sun täällä ja katseltuani ns. paperihommien järkyttäviä hakijamääriä en enää tee yhtään mitään ns. varmuuden vuoksi tai näyttääkseni hyvältä, jos en hyödy siitä. Teen sitä mitä haluan ja jos saan varmuuden paremmasta työstä tietyllä etukäteispanoksella, teen niin. Varmasti opettelisin venäjää parin kuukauden ajan jos saan varman työn josta jää käteen noin ainakin lähelle 2000 euroa.
Oma kokemukseni on muutaman vuoden takaa. Työkkäristä ei paljon mitään kuulunut. Ystävällisesti soittivat kuulumisia ehkä kerran 3 kk:ssa tai ehkä puolessa vuodessa. Sain kerran osoitetun paikan, minne hakea ja se oli kyllä omaa alaani ja sitä olisin hakenut muutenkin. Oman alani töitä on todella vähän tarjolla ja on kova kilpailu. Nyt olen onneksi jo taas työelämässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
m u t t a
Minusta on resurssien haaskausta kouluttaa merkonomeja ja kaupan alan osaajia ja pitää heitä kortistosta, ja kuvitella että entinen talousjohtaja olisi yhtään sen pätevämpi tai edes yhtä hyvä kassahenkilö kuin ihminen joka on kouluttautunut kyseiseen tehtävään tai jopa tehnyt sitä aikaisemmin.
Minusta on myös talousjohtajan resurssien haaskausta pitää häntä tällaisessa tehtävässä muuten kuin ihan henkensä pitimiksi pienen hetken, koska hän tuskin tulee jäämään kassalle tai on valmis kehittämään itseään tuolla alalla. Ei siinä, että kaikki hakevat kaikkia mahdollisia paikkoja ole mitään järkeä.
Jos joku kysyisi minulta mitä olen tehnyt kerron ihan kiusallani asiasta. Mitä aktuaalista hel vettiä nyt, pitää vielä hakea paikkaan jossa pitää teeskennellä muuta kuin on ja miksiköhän? Okei, olen kertonut nykyisessä työssäni itsekin kysyttäessä toimialan (tyyliin sisätöissä valtiolla) mutta jos jonkun kanssa on tullut kahden kesken puhetta ja hän kyselee edelleen niin taatusti kerron myös akateemisen koulutukseni.
Vierailija kirjoitti:
Oma kokemukseni on muutaman vuoden takaa. Työkkäristä ei paljon mitään kuulunut. Ystävällisesti soittivat kuulumisia ehkä kerran 3 kk:ssa tai ehkä puolessa vuodessa. Sain kerran osoitetun paikan, minne hakea ja se oli kyllä omaa alaani ja sitä olisin hakenut muutenkin. Oman alani töitä on todella vähän tarjolla ja on kova kilpailu. Nyt olen onneksi jo taas työelämässä.
Niin ja siis olin reilun vuoden työttömänä.
Itselle sattunut ihan hyviä asiallisia virkailijoita ja olen saanut olla aika rauhassa, toki se varmaan tulee ilmi että yritän olla aktiivinen itsenäisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- kieliopintoja
- ohjelmoinnin opettelua
Miksi? / Miksi ette?
Tietenkin olisin valmis jos ansiosidonnaisella saisi noita opiskella, mutta mikään noista ei kyllä auttaisi minua saamaan töitä, koska parissa kuukaudessa oppii vasta alkeet eikä todellakaan työelämän vaatimaa osaamistasoa.
Tottahan se on, että parissa kuukaudessa oppii vasta alkeet. Sen takia kirjoitinkin esimerkkiin, että jo sillä alkeiden osaamisella saisi varman työpaikan. Näin on asian laita tietyillä aloilla venäjän, ruotsin ja saksan kielen suhteen. Eli alkeetkin riittävät työllistymiseen.
Ohjelmoinnista en tiedä, kuinka paljon pitäisi osata. Ei siis puhuta huippuohjelmoijista vaan sellaisista, jotka tekevät jotain rutiininomaista ohjelmointia muiden työtehtävien ohessa. Esim. minulle olisi edellisessä työpaikassa ollut apua alkeellisista ohjelmointitaidoista. Firma oli kielipalveluita tarjoava yritys.
Tietokoneohjelman oppii jo tosi hyvin parissa kuukaudessa, eli siinä ei enää olla alkeistasolla. Jo MS Excelissä on paljon kikkoja, joita moni ei tunne. Näitä voi opiskella Youtubessa yms. ilmaiseksi.
Ja jos on vaikka puoli vuotta työttömänä ja opiskelee sen ajan itsenäisesti ohjelmointia tai vierasta kieltä tuon 4 tuntia päivässä, niin päästään jo perustasoa pidemmälle. Tai oppii käyttämään kymmeniä sovelluksia!
Sulla on liian haavekuva noista että miten asiat menee, itse olen opiskellut ohjelmointia 4kk, pirun haastavaa ja osaan vasta ihan alkeet. Ei ole yhtäkään työpaikkaa joka ottaisi minut vielä töihin.
Kehoitan päivittämään tietosi akateemisten työttömyydestä tälle vuosikymmenelle.