Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Akateemisesti koulutettu työtön, miten työkkäri on kohdellut sinua?

Vierailija
18.04.2021 |

Onko jättänyt rauhaan vai onko soitellut usein? Tuleeko paljon työhön osoituksia ja osuuko ne oikeaan vai ohi oman osaamisen? Onko sinut velvoitettu hakemaan muitakin kuin oman alan paikkoja?

Kiinnostaisi akateemisesti koulutettujen viime aikaiset kokemukset työttömyydestä ja työkkärin toiminnasta. Meillä saattaa olla yt:t edessä. Haen kyllä itse aktiivisesti töitä mutta oman alan paikkoja ei paljoakaan ole ja niihin on paljon hakijoita, muita töitä en ole koskaan tehnyt, oman alan hommia 20 vuotta.

Kommentit (85)

Vierailija
1/85 |
18.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu virkailijasta, osa on asiallisia, osa on alentuvia eivätkä tee eroa spurgun ja maisterin välille. Jos on työhistoriaa taustalla, niin alkuun ovat ihan ok ja saa olla rauhassa ja etsiä itse. Kun aikaa kuluu, niin alkaa holhous. 

Vierailija
2/85 |
18.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi nykyään ei tarvitse käydä paikan päällä, ellei ole jotakin erikoisempaa. Voin sanoa että on masentava kokemus. Ihan mielenterveystapauksen oloisia tyyppejä täynnä koko toimisto, siis asiakkaina. Joka puolella haisee lohduttomuus ja aloitekyvyttömyys. Virkailijat on niin paatuneet näihin, että eivät ymmärrä yhtään jos joku onkin siellä freshinä ja aloitekykyisenä paperit valmiina, eivät osaa suhtautua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/85 |
18.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ammattisuoja on 3kk eli sen jälkeen haet mitä tahansa paikkoja, joihin osaamisesi riittää. Ja tarvitaessa töitä haetaan 1,5 h matkan päästä eli jos asut pääkaupunkiseudulla, niin Lahti ja Hämeenlinna ovat paikkoja, joihin myös lähetät hakemuksia.

Akateeminen työtön on samalla tavalla työtön kuin muutkin.

Vierailija
4/85 |
18.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippuu virkailijasta, osa on asiallisia, osa on alentuvia eivätkä tee eroa spurgun ja maisterin välille. Jos on työhistoriaa taustalla, niin alkuun ovat ihan ok ja saa olla rauhassa ja etsiä itse. Kun aikaa kuluu, niin alkaa holhous. 

Alussa on kai ihan ammattisuoja mutta kauanko antavat olla rauhassa? Ei siinä mitään, kyllä voin hakea muitakin kuin oman alan töitä mutta kun en ole sellaisia ikinä tehnyt ja ikää on jo 44 niin en usko niitä saavani. Oman alan cv on kyllä ihan hyvä mutta kilpailu alalla kovaa. Ap

Vierailija
5/85 |
18.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hah. Ei minua enää työkkäri kiusaa. Sain työkyvyttömyyseläkkeen. Tässä on reilu 30 vuotta aikaa olla ennenkuin alkaa vanhuuseläke

Vierailija
6/85 |
18.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Alussa on kai ihan ammattisuoja mutta kauanko antavat olla rauhassa? Ei siinä mitään, kyllä voin hakea muitakin kuin oman alan töitä mutta kun en ole sellaisia ikinä tehnyt ja ikää on jo 44 niin en usko niitä saavani. Oman alan cv on kyllä ihan hyvä mutta kilpailu alalla kovaa. Ap

Itse sain olla rauhassa puolisen vuotta, sitten alkoi isommat kyselyt ja ohjaukset. Riippuu varmaan alasta myös, oletan. Itsellä oli kyllä pitkä työhistoria, joten varmaan sain jotakin anteeksi siinä alussa ja pääasiassa meni ihan hyvin paria poikkeusta lukuunottamatta.

Vierailija
7/85 |
18.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ammattisuoja on 3kk eli sen jälkeen haet mitä tahansa paikkoja, joihin osaamisesi riittää. Ja tarvitaessa töitä haetaan 1,5 h matkan päästä eli jos asut pääkaupunkiseudulla, niin Lahti ja Hämeenlinna ovat paikkoja, joihin myös lähetät hakemuksia.

Olen autoton yksinhuoltaja ja lapsi päiväkodissa. Asun Espoossa. En kyllä millään ehdi päiväkodin aukioloajan puitteissa Lahteen töihin ja takaisin vaikka ei minulla Lahtea vastaan mitään muuten ole. Ap

Vierailija
8/85 |
18.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut vain ansiosidonnaisella, mutta yhteydet työkkäriin ovat ihan ok. Olen saanut viitteitä siitä, että jos ansiosidonnainen ehtii loppua, minua aletaan kohdella kuin päätöntä ja kädetöntä apinaa :D 

Ystävä ehti olla pari kuukautta työttömänä (ei kuulunut kassaan, joten ei saanut anssaria) ja totesi, että mikään ei kasvattanut työhaluja niin paljon kuin työkkärissä saatu kohtelu. Samaa olen kuullut muualtakin. 

Vierailija
9/85 |
18.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun ei ollut oman alan töitä , sanoin aloittavani postinjakajan työt. Nauroi ääneen puhelimessa minulle. Kysyin mikä noin hauskaa , vastasi anteeksi ja yskäisi.

Vierailija
10/85 |
18.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun olin työttömänä, työkkärillä ei ollut oikein mitään, mitä tarjota. Jotain CV-kurssia tarjottiin, silloin tällöin tuli tarjouksia firmalta, joka olisi halunnut ilmaistöihin. Upea mahdollisuus näyttää osaamistaan!

Vierailija
11/85 |
18.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun olin työttömänä, työkkärillä ei ollut oikein mitään, mitä tarjota. Jotain CV-kurssia tarjottiin, silloin tällöin tuli tarjouksia firmalta, joka olisi halunnut ilmaistöihin. Upea mahdollisuus näyttää osaamistaan!

Ilmaistöihin en tule suostumaan. CV-kurssi on periaatteessa ok, mutta olen urani varrella jo saanut apua cv:n tekoon yksityisiltä konsulteilta niin en oikein usko että työkkärin kurssilla olisi minulle paljon annettavaa. Ap

Vierailija
12/85 |
18.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen autoton yksinhuoltaja ja lapsi päiväkodissa. Asun Espoossa. En kyllä millään ehdi päiväkodin aukioloajan puitteissa Lahteen töihin ja takaisin vaikka ei minulla Lahtea vastaan mitään muuten ole. Ap

Valitettavasti päivähoitoaikoja ei oteta huomioon. Lain mukaan haet töitä, joihin pääset 1,5 tunnissa julkisilla ja pääkaupungista Lahteen pääset. Ei meillä ole sellaista, että vain maalta pitää muuttaa töiden perässä Helsinkiin, sama pätee toiseenkin suuntaan.

Vierailija
13/85 |
18.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin n. puolen vuoden päästä jollain akateemisten cv-kurssilla. Sen jälkeen eivät ahdistelleet, mutta tein kyllä keikkatöitä, eli ehkä osoitin aktiivisuuttani sillä. Tämä kyllä about 5 vuoden takainen kokemus aiheesta.

Vierailija
14/85 |
18.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valitettavasti päivähoitoaikoja ei oteta huomioon. Lain mukaan haet töitä, joihin pääset 1,5 tunnissa julkisilla ja pääkaupungista Lahteen pääset. Ei meillä ole sellaista, että vain maalta pitää muuttaa töiden perässä Helsinkiin, sama pätee toiseenkin suuntaan.

Olisin itse valmis muuttamaankin mutta koska lapsen isä asuu täällä Espoossa myös ja lapsi on osan aikaa hänellä niin en kai voi vain ottaa ja muuttaa. Hän tekee epäsäännöllisiä työaikoja ja paljon töitä eikä pysty/suostu ottamaan vastuuta lapsen arjesta tai päiväkotikuljetuksista, meillä on aika hankalat välit ei joustoa siitä suunnasta ei tule. Ap

Vierailija
15/85 |
18.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kysymys: jos saisin töitä Lahdesta (virka-aikaan oleva työ) niin pitäisikö päiväkodin suostua olemaan auki se aika kun kuljen Kivenlahdesta Lahteen ja takaisin ja työpäivä 8 tuntia? Ap

Vierailija
16/85 |
18.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ilmaistöihin en tule suostumaan. CV-kurssi on periaatteessa ok, mutta olen urani varrella jo saanut apua cv:n tekoon yksityisiltä konsulteilta niin en oikein usko että työkkärin kurssilla olisi minulle paljon annettavaa. Ap

Asiasi ovat siis hyvin eli käytät verkostojasi ja saat uuden työpaikan jo ennen kuin jäät työttömäksi. Sinulla on osaamista, akateeminen tutkinto, pitkä työkokemus, yksityisen konsultin opastama CV, kyky etsiä töitä jne. Et sinä tule päätymään työttömäksi lainkaan, koska suurin osa akateemisista etsii töitä ihan muita kuin julkisia kanavia pitkin.

Vierailija
17/85 |
18.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alentuva ei saa olla, mutta ei spurgun ja maisterin välille tulekaan tehdä eroa, ei ainakaan kohtelussa. Ero ilmenee siinä, mitä tukea ihminen tarvitsee elämäntilanteessaan työllistyäkseen tai muuten parantaakseen tilannettaan.

18/85 |
18.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruotsissa ovat niin stressaantuneita että ei tule minkäänlaista tulosta. 

Minulle on tarjottu headhuntereitten kautta kansainvälisiä töitä mutta en uskalla koska en ole taitava  tietokoneen käytttäjä, Kyllä harmittaa. 

Vierailija
19/85 |
18.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä akateemiset työttömät ovat joko alalle, jolla ei ole kysynrtää kouluttautuneitä tai niin iäkkäitä, etteivät työnantajat ole kiinostuneita, joten mielestäni on ihan kohtuullista silloin tarjota muuta kuin oman alan paikkoja työhönosoituksina.

Vierailija
20/85 |
18.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen ollut työttömänä pari kk uusien vakituisten työpaikkojen välillä. Olen etsinyt aina itselleni uuden vakituisen työpaikan kun olen muuttanut, kun firma lopetti toimintansa ja kun minut irtisanottiin tuotannollis-taloudellisista syistä muutaman muun kanssa.

Joten ei ole kokemusta työkkäristä juurikaan.