Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Opettajat! Mikä oppilaalta tullut solvaus on mennyt eniten ihon alle? Ja meneekö ne muilla...?

Vierailija
18.04.2021 |

Itselläni hirveä viikko takana yläkoululaisten kanssa ja mietin ensimmäistä kertaa pitkän urani aikana alanvaihtoa... Tällä hetkellä kyseessä ulkonäkööön viittaavia kommentteja. Näin henkilökohtaista v*ttuilua ei monessa duunissa kyllä kohtaa.. Tunne julkisesta nöyryytyksestä on läsnä melkein joka päivä. Tarvitseeko sitä kestää? Nuorempana jaksoi ja jutut meni toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos, mutta ehkä ne on alkaneet patoutua, koska kohta alkaa olla mitta täynnä.

Kommentit (242)

Vierailija
201/242 |
08.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen nyt tätä ketjua selailtuani sitä mieltä, että luokkaan kamerat ja tarvittaessa niitä voisi näyttää vanhemmille tai viranomaisille, kuinka luokassa käyttäydytään.

Vierailija
202/242 |
08.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun koko maailma koulujärjestelmä mukaan luettuna päättäneet ottaa sen ateistisen maailmankatsomuksen niin miksi sitten ihmetellään ettei oppilaat osaa käyttäytyä eivätkä tiedä mitä sukupuolta edustavat kun niitähän on peräti yli 100....

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/242 |
08.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun koko maailma koulujärjestelmä mukaan luettuna päättäneet ottaa sen ateistisen maailmankatsomuksen niin miksi sitten ihmetellään ettei oppilaat osaa käyttäytyä eivätkä tiedä mitä sukupuolta edustavat kun niitähän on peräti yli 100....

Ja mikä oli kommenttisi pointti? 

Alla lainaus, jossa on hyvin kuvailtu missä mennään monessa koulussa.

*Koska inkluusio ja kaikkien ongelmien lisääntyminen. 

Olen opettanut 23 vuotta yläkoulussa. Ns. haastavien tai eri tavoin "outojen" oppilaiden määrä luokissa on räjähtänyt. Siellä on käytännössä kehitysvammaisia, käytöshäiriöisiä, autisteja, mutisteja, adhd-/add-oireisia ja vakavista mielenterveysongelmista kärsiviä.

Osa oppilaista ei ole opetettavissa, he eivät ole koulukuntoisia, mutta ei heille muutakaan paikkaa ole kuin peruskoulun yleisopetuksen luokka.

Mitään tämmöistä ei ollut urani ekaan viiteen vuoteen. Siitä se sitten lähti ja koko ajan pahenee. 

Luokassa voi olla samaan aikaan ärsykkeistä ahdistuva autisti, riehuva adhd joka unohti aamulla lääkkeet ja vaikkapa orastavaa psykoosisairautta poteva nuori*

Vierailija
204/242 |
08.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole opettaja, mutta ettei kai oikeasti ota jotain teinien ulkonäkökommentteja itseenne? Teinit on usein tosi ilkeitä ja pinnallisia. Ei niiden mielipiteistä kannata välittää. Ei niiden mielestä hyvännäköisiä ole kuin jotkut instagram-mallit.

Hivenen mietityttää näiden lasten saama kasvatus.

Vaikka ei *tuttaisi kuunnella pään aukomista, alkaa *tuttaa kun miettii mitkä nyhvöt nämäkin lapset on kasvattanut.

Vierailija
205/242 |
08.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole opettaja, mutta ettei kai oikeasti ota jotain teinien ulkonäkökommentteja itseenne? Teinit on usein tosi ilkeitä ja pinnallisia. Ei niiden mielipiteistä kannata välittää. Ei niiden mielestä hyvännäköisiä ole kuin jotkut instagram-mallit.

Vaikka ei *tuttaisi kuunnella pään aukomista, alkaa *tuttaa kun miettii mitkä nyhvöt nämäkin lapset on kasvattanut.

Koskaan ennen eivät nuoret ole käyttäytyneet näin väkivaltaisesti,näin röyhkeästi ja näin väkivaltaisesti kuin nyt,vuonna 2024. Turha sanoa että kyllä ne ennenvanhaankin....No ei tällä tavalla ennen vanhaan käyttäydytty vaikka olikin pahoinvoivia nuoria mutta harvemmassa mittakaavassa.

Vierailija
206/242 |
08.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koskaan ennen eivät nuoret ole käyttäytyneet näin väkivaltaisesti,näin röyhkeästi ja näin väkivaltaisesti kuin nyt,vuonna 2024. Turha sanoa että kyllä ne ennenvanhaankin....No ei tällä tavalla ennen vanhaan käyttäydytty vaikka olikin pahoinvoivia nuoria mutta harvemmassa mittakaavassa.

Varmasti näin.

Kaiken salliminen, hyysääminen ja miellyttäminen on syy tähän.

Kun ei nykypienokaiset saa edes pettyä tai kokea muuta vastoinkäymistä.

Vierailija
207/242 |
08.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Inkluusio on suuri ongelma nykykoulussa. Samoin liian suuret ryhmäkoot. Ennen oli tarkkis, nykyään kaikki ovat samassa ryhmässä. Myös ne, joiden paikka olisi ihan jossain muualla. 

Vierailija
208/242 |
08.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän lukiossa ne alkoivat maalittaa minua yhden asian takia. En olisi koskaan uskonut, että hyvässä koulussa on noin moukkia oppilaita, en koskaan.

Lukiolaisia, joilla juurikin mamma ja pappa ne kulut maksaa. Niin huonokäytöksisiä. Ilkeitä. 🤢🤮🤮🤮🤮🤑.

Eipähän tarvitse heitä enää opettaa. Kohta häipyvät tuosta koulusta. Onneks.

Vierailija
209/242 |
08.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän lukiossa ne alkoivat maalittaa minua yhden asian takia. En olisi koskaan uskonut, että hyvässä koulussa on noin moukkia oppilaita, en koskaan.

Lukiolaisia, joilla juurikin mamma ja pappa ne kulut maksaa. Niin huonokäytöksisiä. Ilkeitä. 🤢🤮🤮🤮🤮🤑.

Nauran räkäisesti, kun työpaikkaa ei tipu. Itse en palkkaisi omaan yritykseen kiusaajaa.

Vierailija
210/242 |
08.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paskahousuja on matkan varrella kyllä kohdattu. Niitähän on aina. Nollia- ihan nollia ovat. Merkitys? 🤧🤧🤧

Ei ole arvoa heillä.

Vierailija
211/242 |
08.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jenna. Aikamoinen🤢🤢

Vierailija
212/242 |
08.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jenna. Aikamoinen🤢🤢

Sellainen blondi? 😷😷

Vierailija
213/242 |
08.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nauran räkäisesti, kun työpaikkaa ei tipu. Itse en palkkaisi omaan yritykseen kiusaajaa.

Onko sinulla yritys? Joidenkin lehtijuttujen mukaan narsistit ja psykopaatit saavat helpommin työpaikan ja kohoavat yrityksessä korkeammalle ts. johtajiksi.

Vierailija
214/242 |
08.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin vuosikymmeniä aineenopettajana ja joitakin vuosia myös luokanopettajana. Oppilaat eivät koskaan solvanneet tai huudelleet, vaikka habitukseni rapistui vuosien myötä. Toista oli kollegojen taholta. Jos ei mentykään suoraan ulkonäkökysymyksiin,  ihme räkyttämistä muuten osalta heistä. Katson, että syynä oli se, etten halunnut kuulua juoru- ja juonitteluporukoihin, vaan pidin työelämän ja yksityiselämän erillään. Sitä enemmän sitten jätin ne "sosiaaliset" ihmiset huomiotta, toki kohteliaasti. Vallan polttelemia ihmisiä on paljonkin opettajainhuoneissa - ja sivistymättömiä.

Vierailija
215/242 |
08.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opetan amiksessa YTO-aineita. On tässä reilun 20 vuoden aikana kasvanut sen verran nahkaa nokan päälle, että ei kovin herkästi mene mikään ihon alle. Saatan joskus vastata samalla tyylillä kuin minulle puhutaan, jotta opiskelija havahtuisi ymmärtämään, miltä sanomisensa kuulostaa. Ei ehkä aina fiksua mutta miksikään kynnysmatoksi en ala. Ihmisenä olen nykyään paljon kyynisempi ja kovempi kuin ennen, mistä en yhtään tykkää. Näin tämä ala muuttaa ihmistä. 

Vierailija
216/242 |
08.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt ei tule mieleen mitään, mikä olisi todella mennyt ihon alle pitkäksi aikaa. Toki muistan jotain "mene am.pumaan ittes -henkisiä kommentteja" tai huorittelua, mutta niitä tulee ja menee. En ota niitä itseeni, sillä ne eivät kerro mitään minusta. Jos ulkonäköni onkin jonkinlainen, se on. Ei se muuksi muutu, jos se todetaan ääneen tai jätetään toteamatta. 

Vierailija
217/242 |
08.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kouluissa on ollut aina jako opettajat vastaan oppilaat. Välitunneilla mennään poteroon kokoamaan voimia ja haukkumaan oppilaita. Joo, olen ptkän linjan superkoulutettu opettaja. Kannattaa kokeilla suhtautumista, että opettajan lähin työtoveri on oppilas eikä niinkään toinen opettaja, Kaveriksi ei tietenkään pidä oppilaankaan kanssa alkaa, vaan olla vain se opettaja. Oppilas näkee opettajan läpivalaistuna, kaikki kukkoilu, iva, poseeraaminen, turhan paskan puhuminen ja laiska työnteko käyvät oppilaan silmille auttamatta. Koeta hyvä ihminen tehdä tunneistasi mielenkiintoisia ja täysipainoisia, anna oppilaille innostavia tehtäviä, mutta opeta ensin asia. Opettajan virka on simppeli juttu, opettajan kypsymättömyys on valitettavaa.

Vierailija
218/242 |
08.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ihan oikeasti, tämä ketju on järkyttävää luettavaa. Toisaalta ei mitään uutta ole tapahtunut koulumaailmassa joiltakin osin.

Olen itse käynyt kouluni silloin kauan, kauan sitten. Luokat olivat yhdistelmä 2-3 luokista.

Opettajaa kunnioitettiin ja jopa pelättiin, mutta koulukiusausta oli, jota opettaja ei joko nähnyt tai huomannut.

Oma äitini kävi laittamassa ruotuun lestadiolaisperheen pojan, joka oli riepotellut minua pitkin koulun lattiaa ja repinyt koulukirjani. 

Tämä poika jengineen teki minun kouluajoista helvettiä.

Miten?

Vierailija
219/242 |
08.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olin sijaisena ylä-asteella, lukion jälkeen. Painoin silloin 56 kg ja kääntyessäni kirjoittamaan taululle, "tarkkiksen" poika huusi, että opettajalla on läskiperse.

Ilmeisesti loukkaannuin, koska muistan sen vieläkin. Ulkonäön repostelu on varmasti raskasta oikeille opettajille.

Pisti miettimään, miten itse toimisin.

Yllättävissä tilanteissa tietysti toimintaideat tulee yleensä vasta jälkikäteen, mutta haluan ajatella, että kääntyisin rauhallisesti luokkaan päin ja kysyisin:

- Nimittely on tosi yleistä. Kuinka moni teistä on välttyny niin, ettei ole koskaan nimitelty rumasti? Ei livenä eikä somessa?

- Kuinka monesta on tuntunu kivalta kun osuu omalle kohdalle?

- Kuinka monen mielestä nimittely antaa ihmisestä fiksun ja mukavan vaikutelman? On tosi kivaa käytöstä ja parantaa tunnelmaa?

Silleen toteavalla nuotilla ja totisella naamalla pudottelisin luokalle kysymyksiä.

Parhaassa tapauksessa vakavoituisivat hetkeksi. Mutta vaikka jatkaisivat hölisemistä ja pelleilyä, en alentuisi vastaamaan. Katsoisin silmiin, toteaisin "miettikääpä vähän" ja jatkaisin alkuperäistä hommaani.

Ainakin toivoisin toimivani näin.

Vierailija
220/242 |
08.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen nyt tätä ketjua selailtuani sitä mieltä, että luokkaan kamerat ja tarvittaessa niitä voisi näyttää vanhemmille tai viranomaisille, kuinka luokassa käyttäydytään.

Tämä on taas tätä: annetaan neuvoja, jotka ovat varmaan hyvää tarkoittavia ja ehkä toimisivat - jos olisivat laissa sallittuja. Oppilaiden oikeudet ja yksityisyyden suojeleminen on mennyt siihen, ettei heille oikein enää mahda mitään. Tällaisista kameroista ei ikimaailmassa tule sallittuja, joten unohdetaan tämä vinkki. T. Yläkoulun ope

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi neljä