Raskaus ja koronarokote
Hei!
Sain muutama viikko sitten tietää olevani raskaana, mikä on iloinen asia, mutta koronatilanteen kannalta kinkkinen.
Onko täällä muita, jotka miettivät rokotetta? Oottaako vai eikö ottaa? Mahdolliset, vielä tuntemattomat, riskit vauvalle pelottavat, mutta niin myös koronan sairastumisen riskit vauvalle ja itselle. Raskaus on yksi riskitekijä saada vaikeampi korona. Juuri oli lyhyesti Ylen sivuilla siitä, että Brasilia neuvoo naisia lykkäämään raskautumista, sillä heidän varianttinsa on ollut erityisen aggressiivinen raskaana olevia kohtaan. Olen asiaa googlaillut ja mitään kattavaan dataan perustuvaa tietoa ei vielä ole. Onko kukaan löytänyt mitään luotettavaa tietoa?
Jos meinaat kommentoida vain, että mitäs tulit nyt raskaaksi, jätä kommentoimatta. En aio avata henkilökohtaista tilannetta täällä ollenkaan. Olen erittäin kiinnostunut kuulemaan muiden vastaavassa tilanteessa olevien mietteitä. Kiitos, jos jaat ajatuksesi ja mahdolliset löytämäsi tietolähteet!
Kommentit (30)
En ole raskaana, eikä edes asia suunnitteilla, mutta en missään tapauksessa ottaisi mitään rokotteita raskausaikana. Influenssarokotetta ovat mulle äitiysneuvolassa tarjonnut aikoinaan. En ottanut.
Juuri yhdessä ketjussa joku linkkasi ulkomaiseen lähteeseen, että naisilla oli menny kuukautiskierto sekaisin rokotteen jälkeen. Saati jos vaikka samalla voisi aiheuttaa keskenmenonkin.
Neuvolassa sanottiin, että ei suositella enkä kyllä missään vaiheessa ole edes harkinnut sitä ottavani. Tutkimustietoa, miten rokote vaikuttaa sikiöön, ei ole ollenkaan, joten en aio olla sitä testaamassa. Hyvä käsihygienia ja menojen karsiminen turvaa lasta ja itseä jo hyvin koronalta.
Kuuntele itseäsi. Kaikki mediassa julkaistava tieto on eri ihmisten tuottamaa. Viisaus ja ymmärrys löytyy jokaiselta meistä luonnostaan. Paitsi, jos on pelosta lamaantunut. Suojele itseäsi ja sisällä kasvavaa uutta elämää ulkoisilta haittatekijöiltä. Onnellista ja turvallista raskausaikaa sinulle!
Tällä hetkellä riskit rokotteesta on tosiaan suuremmat kuin hyödyt, sillä suurin osa raskaana olevista sairastaa taudin täällä hyvin lievänä eikä se siirry sikiöön. Riskiaikaa on loppuraskaus, jolloin hapenpuute voi aiheuttaa sairaalahoidon tarvetta ja synnytys käynnistyä ennenaikaisesti. Mutta ainakin vielä tautitilanne on Suomessa sen verran rauhallinen, että suurin osa voi vältellä koronaa myös karsimalla riskikohtaamisia. Jos on esim. työssä, jossa tartuntariski on suuri, voi miettiä uudelleen. Ulkomailla on käytetty raskaana olevien rokottamiseen modernaa ja Pfizeria ja sieltä ei ole vielä kantautunut mitään huolestuttavaa, mutta tietoa on vielä vähän.
No et edes harkitse.
Vaikka onhan se jännä, että rokote on niiiin turvallinen ja hyödyllinen, mutta raskaana oleville ei kuitenkaan suositella.
Vierailija kirjoitti:
No et edes harkitse.
Vaikka onhan se jännä, että rokote on niiiin turvallinen ja hyödyllinen, mutta raskaana oleville ei kuitenkaan suositella.
Raskaana oleville sitä ei suositella koska ei ole riittävästi tutkimustietoa, koska rokotteet ovat olleet saatavilla alle 9kk. Muiden ryhmien osalta tietoa kertyy nopeammin.
Vierailija kirjoitti:
En ole raskaana, eikä edes asia suunnitteilla, mutta en missään tapauksessa ottaisi mitään rokotteita raskausaikana. Influenssarokotetta ovat mulle äitiysneuvolassa tarjonnut aikoinaan. En ottanut.
Juuri yhdessä ketjussa joku linkkasi ulkomaiseen lähteeseen, että naisilla oli menny kuukautiskierto sekaisin rokotteen jälkeen. Saati jos vaikka samalla voisi aiheuttaa keskenmenonkin.
Ja ymmärsit uutisen väärin... Kierukkaa käyttävillä oli tullut vuotoa pitkän tauon jälkeen mutta se ei ollut edes huono juttu, eikä välttämättä liity edes rokotteeseen mitenkään. Tapauksia oli niin vähän.
Brasilia-muunnos on riski raskauden keski- ja alkuvaiheessa. Moni joutunut sairaalahoitoon, myös kuolemia.
Minulla on sama tilanne, tulin toivotusti raskaaksi ja raskaus on vielä hyvin alussa. Aion ottaa rokotteen, jos se osoittautuu tutkimuksissa ja kansainvälisten kokemusten myötä turvalliseksi raskauden aikana. Suomessakin sitä annetaan jo tarvittaessa riskiryhmille tai korkeassa riskissä työskenteleville - itse en kuulu kumpaankaan, joten voin kontakteja välttelemällä vaikuttaa paljonkin asiaan kuten tähänkin asti. Noin lähtökohtaisesti korona kyllä huolettaa enemmän kuin rokotteen haittavaikutukset.
Jos otat rokotteen (raskaana tai ei), olet mukana lääkekokeilussa.
Vuosia myöhemmin sitten tiedetään miten kävi.
On havaittu paljon keskenmenoja ja kuukautiskiertoon liittyviä ongelmia koronarokotteen ottaneissa https://www.lifesitenews.com/news/thousands-of-women-report-hemorrhagin…
Olen ensimmäisellä kolmanneksella raskaana ja virallinen ohjeistus on, ettei rokotetta suositella raskaana olevalle. En aio rokotetta ottaa nyt raskaana, enkä heti raskauden jälkeenkään.
Ettekö te oikeasti ymmärrä, että rokotteilla voi olla vaikutuksia jotka tulevat esiin vasta vuosien jälkeen? Ja nämä kaikki ovat vielä ihan uudentyyppisellä vaikutusmekanismilla tehty, eli mihinkään aiempaan rokotteeseen ei voi vedota turvallisuuden arvioinnissa.
Näitä rokotteita ei olla tutkittu tarpeeksi. Kehityskaari laboratoriossa on minimissään viisi vuotta, siihen eläin-ja ihmiskokeet päälle pari vuotta lisää. Yleensä 10-15 vuoden päästä vasta voidaan varmuudella sanoa, onko joku uusi rokote stabiili ja turvallinen kaikille. Joten lyhyelläkin matematiikalla saattanee päätellä kuinka turvallinen tämä uusi kyhäelmä on.
Erikoisia ongelmia on ilmennyt ympäri maailman
Facebookista löytyy nimellä Carrie Madej tämän videolla olevan sairaanhoitajan julkinen profiili.
Minkä ihmeen koronatilanteen? Flunssakausi meni jo, ap. Mieti uudelleen syksyllä, jos koet, ettet kestäisi ilman rokotteita.
Siis jos ap on huonossa kunnossa, rokotetta voi miettiä jo nyt.
Raskaana olevan ei yleisesti ottaen ole järkevää ryhtyä hankkimaan puolustusta, ei sairastamalla eikä rokotteilla. Jokainen joutuu kuitenkin viime kädessä punnitsemaan itse riskit.
Kun rokotetta ei suositella odottaville (toisin kuin influenssarokotetta), niin ei kai sitä tarvitse enää miettiä ottaako vai ei.
No en todellakaan ota mitään kokeellisia rokotteita. Ne kun ei edes estä tartunnalta. Ennemmin sairastan tuonkin influenssan, jos se edes tarttuu, en yleensä saa mitään tauteja.