Joulukuiset 2021
Muita jo plussanneita jotka tähtää jouluun? 😁
Mulla laskettu aika laskurin mukaan 23.12. Testi tehty toissapäivänä. Jännää.
Kommentit (89)
Kiitos Milas, eiköhän kaikki hyvin mene ja onneksi meillä on Suomessa huippuhyvä terveydenhuolto ja äitiyspalvelut että varmasti ilman apua ei jää jos vaan pyytää 😊
Ensimmäinen neuvola on nyt varattu ja varhaisultra ensi viikolla, nyt alkaa jotenkin konkretisoituun 😍 Kunhan vaan kaikki olisi hyvin ❤️
Käyttäjä266 kirjoitti:
Hei mitä kaikille kuuluu? 🥰
Minä varasin ajan varhaisultraan parin viikon päähän🙂 kauhea väsymys on alkanut painaa päälle. Mitenkä siellä?
Mulla on varhaisultra keskiviikkona, jännittää 😬
Muuten ihan ok, sain vaan torstaina elämäni pahimman noidannuolen, sen kourissa kärsitty viikonloppu kun en oikein oo uskaltanut kipulääkkeitäkään nyt syödä.
Sen lisäksi mulla on tissit niin kipeät että heräilen siihen yöllä ja koko viikonlopun on ollut hankaluuksia löytää ruokia jotka ei ällöttäisi. Lähinnä ainoat mitä tekisi mieli on mäkkäri ja kebab. 😂 Oon kuitenkin saanut syötyä välillä jotain pientä mutta heti kun maha on täynnä niin taas alkaa oksettaa ajatus ihan kaikesta.
En tiedä onko tuo noidannuoli mitenkään liittyvä tähän raskauteen mutta edellisestä on ikuisuus ja se tuli rasituksen seurauksena, tämä täysin kuin salama kirkkaalta taivaalta sukkia laittaessa.
Käyttäjä266 kirjoitti:
Muuten ihan ok, sain vaan torstaina elämäni pahimman noidannuolen, sen kourissa kärsitty viikonloppu kun en oikein oo uskaltanut kipulääkkeitäkään nyt syödä.
Sen lisäksi mulla on tissit niin kipeät että heräilen siihen yöllä ja koko viikonlopun on ollut hankaluuksia löytää ruokia jotka ei ällöttäisi. Lähinnä ainoat mitä tekisi mieli on mäkkäri ja kebab. 😂 Oon kuitenkin saanut syötyä välillä jotain pientä mutta heti kun maha on täynnä niin taas alkaa oksettaa ajatus ihan kaikesta.
En tiedä onko tuo noidannuoli mitenkään liittyvä tähän raskauteen mutta edellisestä on ikuisuus ja se tuli rasituksen seurauksena, tämä täysin kuin salama kirkkaalta taivaalta sukkia laittaessa.
Voi ei 😅 toivottavasti ei tule ihan vakio oireeksi tuo noidan nuoli. Mulla ei vielä ole ällötyksiä tullut, mutta edellisissäkin raskauksissa pahoinvointi alkoi kun salama kirkkaalta taivaalta ja jos edes haistoin kahvin, mäkkäri ruoan, tai no melkein minä tahansa niin olin halailemassa pönttöä,- jos ehdin. Tosin edellisen raskauden aikana olinkin sitten sairaalassa tipassa kun menin niin huonoon kuntoon. Pelottaa ihan kauheasti, että pahoinvointi alkaa jossain kohtaan ja menen taas tosi huonoon kuntoon🙁
Minullakin rinnoissa muutoksia, niin kun aiemminkin jo sainoin että maidon tulo vähentynyt ihan huomattavasti (kun imetän vielä nuorempaa lastani) ja rinnat myös arat, joten tämä imetys ei enää ihan kauhean miellyttävää ole.
Tsemppiä sulle sinne ultraan!👍🏻👍🏻 Eiköhän kaikki ole niin kun pitääkin🙂 tule sitten kertomaan mitä ultrassa näkyi ☺️
Milas kirjoitti:
Käyttäjä266 kirjoitti:
En tiedä onko tuo noidannuoli mitenkään liittyvä tähän raskauteen mutta edellisestä on ikuisuus ja se tuli rasituksen seurauksena, tämä täysin kuin salama kirkkaalta taivaalta sukkia laittaessa.Voi ei 😅 toivottavasti ei tule ihan vakio oireeksi tuo noidan nuoli. Mulla ei vielä ole ällötyksiä tullut, mutta edellisissäkin raskauksissa pahoinvointi alkoi kun salama kirkkaalta taivaalta ja jos edes haistoin kahvin, mäkkäri ruoan, tai no melkein minä tahansa niin olin halailemassa pönttöä,- jos ehdin. Tosin edellisen raskauden aikana olinkin sitten sairaalassa tipassa kun menin niin huonoon kuntoon. Pelottaa ihan kauheasti, että pahoinvointi alkaa jossain kohtaan ja menen taas tosi huonoon kuntoon🙁
Minullakin rinnoissa muutoksia, niin kun aiemminkin jo sainoin että maidon tulo vähentynyt ihan huomattavasti (kun imetän vielä nuorempaa lastani) ja rinnat myös arat, joten tämä imetys ei enää ihan kauhean miellyttävää ole.
Tsemppiä sulle sinne ultraan!👍🏻👍🏻 Eiköhän kaikki ole niin kun pitääkin🙂 tule sitten kertomaan mitä ultrassa näkyi ☺️
Joo toivon myös ettei tule pysyvä vaiva, olin useamman päivän lähes liikuntakyvytön 😬 Ja mä toivon sun puolesta ettei mene pahoinvointi niin pahaksi tällä kertaa!
Lupaan tulla kertomaan! ❤️
Liityn mukaan.
Viimeisimmät menkat alkoi 9.3 ja plussasin 18.4.
Oletus siis oli et nyt mentäis sit viikossa 7+0
Päästiin kuitenkin varhaisultraan tarkistamaan tilanne kun mun kierrot on heitellyt 30-40 päivää.
Kyllä meinas jo kylmätä ku hoitaja alkoi jo "varoittelemaan" tuulumunasta kun mitään ei meinannut löytyä.
Onneksi etsi vielä ja löysikin pikku alkion. Ja näkyi kuulemma jo syke.
Hänen mukaansa oltiinkin noin viikko jäljessä eli tänään olisikin vasta 5+6.
Laittoi kuitenkin uuden ultraus ajan pari viikon päähän, varmistetaan vielä viikot.
Neuvola on ensiviikolla.
Vähän jäi epäuskoinen olo, varsinkin miehelle mutta onneksi pian pääsee näkemään uudelleen että onko kaikki hyvin.
Tän hetken oireet :
Tissit turvonneet ja kipeät
Kuvottava olo, lähes koko päivän, yleensä pahenee iltaa kohti
Hajut ällöttää (varsinkin jääkaappi)
Ilmavaivat (molempiin suuntiin)
Ummetus
Repäisykivut
Han-VV kirjoitti:
Liityn mukaan.
Viimeisimmät menkat alkoi 9.3 ja plussasin 18.4.
Oletus siis oli et nyt mentäis sit viikossa 7+0Päästiin kuitenkin varhaisultraan tarkistamaan tilanne kun mun kierrot on heitellyt 30-40 päivää.
Kyllä meinas jo kylmätä ku hoitaja alkoi jo "varoittelemaan" tuulumunasta kun mitään ei meinannut löytyä.
Onneksi etsi vielä ja löysikin pikku alkion. Ja näkyi kuulemma jo syke.
Hänen mukaansa oltiinkin noin viikko jäljessä eli tänään olisikin vasta 5+6.Laittoi kuitenkin uuden ultraus ajan pari viikon päähän, varmistetaan vielä viikot.
Neuvola on ensiviikolla.
Vähän jäi epäuskoinen olo, varsinkin miehelle mutta onneksi pian pääsee näkemään uudelleen että onko kaikki hyvin.
Tän hetken oireet :
Tissit turvonneet ja kipeät
Kuvottava olo, lähes koko päivän, yleensä pahenee iltaa kohti
Hajut ällöttää (varsinkin jääkaappi)
Ilmavaivat (molempiin suuntiin)
Ummetus
Repäisykivut
Minullakin alkoi viimeiset menkat 9.3, mutta mullakin kierto ollut pitkäkin ja aika sekaisin kun menkat vasta alkoivat edellisen raskauden ja imetyksen jäljiltä, joten omien ”ovulaatio tuntemusten” perusteella ei olla vielä niin pitkällä, mitä neuvolassa annettiin arvioksi. Tästä syystä varasin yksityiselle varhaisultran vasta vajaa parin viikon päähän, että siellä mahdollista edes näkyä jotain.
Minullakin repäisykipuja ollut ja kuvotus alkoi eilen... ihan kauhulla odotan jos alkaa rajut pahoinvoinnit taas, tämä päivä on ollut tosi ”huono”, koska ollut tosi etova olo ja tuntuu että ilmavaivoja kans justiinsa molemmista päistä.. huoh! No mutta, onnea odotukseen sinne!❤️
Mua pelottaa huominen ultra.
Eilen oli menkkamaisia tuntemuksia alavatsalla koko päivän ja ruokaa tehdessä tuli tunne että nyt on käytävä vessassa katsomassa alushousut. Niihin oli tullut läikkä kirkasta verta, jota tippui muutama tippa pönttöön asti ja paperiin jäi ihan kirkuvan punaista verta. Ensimmäinen reaktio oli paniikki ja itku, että nyt se on keskenmeno tässä.
Se kuitenkin loppui siihen eikä sen jälkeen ole näkynyt pisaraakaan. Tuntemuksia alavatsalla on vielä vähän mutta ei muuta. Säikähdin kuitenkin niin paljon että näin painajaisia viime yönä saaneeni keskenmenon ja itkin vielä herättyänikin.
Huominen ultra pelottaa tosi paljon, pelkään tuulimunaa ja kohdunulkoista.
Kellään kokemusta tiputtelusta niin että kaikki kuitenkin mennyt hyvin?
Käyttäjä266: kokemusta ei itsellä oli mutta tuskin on mitään hätää.
Lukenut ja kuullut monelta että se vuoto on ihan normaalia kun äidin veri määrät kasvaa ja limakalvojen tila muuttuu.
Itse ajattelin ultraan mennessä että saapahan ainakin tietää "heti" mikä tilanne, eikä tarvi odottaa montaa viikkoa ja pohtia.
Tiedän että se ei ole helppoa mutta ajatella että oli asiat miten tahansa niin se pitää kohdata.
Varmasti kaikki on parhain päin ❤️
Han-VV kirjoitti:
Käyttäjä266: kokemusta ei itsellä oli mutta tuskin on mitään hätää.
Lukenut ja kuullut monelta että se vuoto on ihan normaalia kun äidin veri määrät kasvaa ja limakalvojen tila muuttuu.Itse ajattelin ultraan mennessä että saapahan ainakin tietää "heti" mikä tilanne, eikä tarvi odottaa montaa viikkoa ja pohtia.
Tiedän että se ei ole helppoa mutta ajatella että oli asiat miten tahansa niin se pitää kohdata.
Varmasti kaikki on parhain päin ❤️
Näinhän se on, ja mäkin oon paljon lukenut että on normaalia mutta loppuen lopuksi nää palstat on siitä petollisia että enemmän tänne tullaan varmasti niiden kokemusten kanssa jossa tiputtelu on merkki huonosta, kuin että tultaisiin kertomaan että hyvin menee vaikka tiputtelee.
Vaikea kuitenkin päästä eroon siitä unesta, se oli niin toden tuntuinen. 😔 Kiitos tuesta, onneksi tosiaan heti huomenna saa selvyyttä ainakin osaan asioista ja sitten jatketaan eteenpäin. 😊
Käyttäjä266 : niimpä, ne joilla kaikki menee hyvin harvemmin varmaa kirjoittelee enää palstoille.
Helposti tullaan puhumaan epäonnesta ja huonoista kokemuksista.
Haetaan vertaistukea vaikeaan hetkeen.
Kuvat ja onnelliset asiat jaetaan si läheisten kanssa.
Tule siis kertomaan hyvät uutiset kun pääset ultrasta ♥️
Me täällä pohditaan et uskaltaisiko sitä kertoa äitienpäivänä osalle sukulaisista vai pitäisikö sittenkin vielä odottaa varmempia viikkoja.
Haluaisin hirveästi päästä juttelemaan esim oman äitini kanssa jo raskaudesta.
Koska muut on ajatellut kertoa.?
Han-VV:
Varmasti tulen, oli ne sitten hyviä tai huonoja ❤️
Mä itse kerroin mun parhaalle ystävälle ja äidilleni heti kun plussasin (ollaan äidin kanssa superläheisiä) mies kertoi isällensä, muille ajateltiin kertoa 12 viikon jälkeen.
Itse järkeilin sen niin, että vaikka alussa kaikki onkin pitkään epävarmaa ja tuntui hassulta kertoa jo nyt, niin samat ihmiset kelle halusin ensimmäisenä kertoa, ovat samat ihmiset joiden kanssa haluan käsitellä keskenmenon tuoman surun jos sellainen tulee ❤️ siksi harva ja valittu, mutta läheisimmät 🥰 Se on aika pitkään ollut käytäntönä että kerrotaan kaikille vasta aikaisintaan ekan kolmanneksen jälkeen, mutta itse olen sitä mieltä että jokainen toimii niin kuin se itse tuntuu hyvältä 😊
Valtakunnassa kaikki hyvin 😭❤️
Sikiö vastaa viikkoja täydellisesti, kohtu ja kaikki näyttää hyvältä ja kohdun seinämissä ei ennakoivia merkkejä keskenmenosta, eli verenvuoto oli täysin randomia ja vaaratonta ❤️
Siellä pienen sydänkin jo sykki, täysin selkeästi nähtävissä 😭❤️
Itku tuli onnesta siinä, turhia huolia ❤️ Nyt yritän relata vähän, en unohda sitä että jotain voi edelleen tapahtua mutta kyllä tämä silti helpotti 🥰
Käyttäjä266 kirjoitti:
Sikiö vastaa viikkoja täydellisesti, kohtu ja kaikki näyttää hyvältä ja kohdun seinämissä ei ennakoivia merkkejä keskenmenosta, eli verenvuoto oli täysin randomia ja vaaratonta ❤️
Itku tuli onnesta siinä, turhia huolia ❤️ Nyt yritän relata vähän, en unohda sitä että jotain voi edelleen tapahtua mutta kyllä tämä silti helpotti 🥰
Voi ihanaa❤️❤️😍
Käyttäjä266 kirjoitti:
Ihanaa, että siellä on kaikki kunnossa 💖💖💖
Meillä on täällä kaikki niin rauhallista, että alan pelkäämään onko kaikki kunnossa. Sillä viikolla kun plussasin, olin hyperaktiivinen ja tiesin siitä heti, että nyt on jotain tapahtunut (eli plussa ei ollut yllätys). Sen jälkeen on lähinnä väsyttänyt, mutta se voi johtua myös allergialääkkeistä, jotka jouduttiin vaihtamaan (mulle on ollut tosi vaikeaa löytää toimiva lääkitys siitepölyaikaan ja käytössä oli uusi lääke, jona vaikutuksesta raskauteen ei ole tietoa). Varsinaista pahoinvointia ei ole ollut, ainoastaan lievää kuvotusta joka lähtee syömällä (nälkä iskee n. 2-4h välein, vaikka yleensä syön paljon harvemmin). Alkuun oli pieniä lieviä vihlaisuja alavatsassa, mutta nekin ovat kadonneet. Yritän vakuutella itselleni, että oireettomuus ei ole ongelma, mutta silti päässä pyörii uhkakuvat tuulimunasta tai kohdun ulkopuolisesta. Toivottavasti piakkoin oleva eka neuvola vähän auttaisi fiiliksiin. Samaan aikaa töissä tehdään seuraavan lukuvuoden suunnittelua ja on tosi vaikeaa suunnitella toimintaa, josta jääkin kesken pois jos/kun kaikki menee hyvin. Tätä se varmaan kaikilla on, mutta mut on kyllä yllättänyt, että tää henkinen puoli tuntuukin vaikeimmalta (ainakin tähän mennessä).
Maaemo82 kirjoitti:
Käyttäjä266 kirjoitti:
Itku tuli onnesta siinä, turhia huolia ❤️ Nyt yritän relata vähän, en unohda sitä että jotain voi edelleen tapahtua mutta kyllä tämä silti helpotti 🥰Ihanaa, että siellä on kaikki kunnossa 💖💖💖
Meillä on täällä kaikki niin rauhallista, että alan pelkäämään onko kaikki kunnossa. Sillä viikolla kun plussasin, olin hyperaktiivinen ja tiesin siitä heti, että nyt on jotain tapahtunut (eli plussa ei ollut yllätys). Sen jälkeen on lähinnä väsyttänyt, mutta se voi johtua myös allergialääkkeistä, jotka jouduttiin vaihtamaan (mulle on ollut tosi vaikeaa löytää toimiva lääkitys siitepölyaikaan ja käytössä oli uusi lääke, jona vaikutuksesta raskauteen ei ole tietoa). Varsinaista pahoinvointia ei ole ollut, ainoastaan lievää kuvotusta joka lähtee syömällä (nälkä iskee n. 2-4h välein, vaikka yleensä syön paljon harvemmin). Alkuun oli pieniä lieviä vihlaisuja alavatsassa, mutta nekin ovat kadonneet. Yritän vakuutella itselleni, että oireettomuus ei ole ongelma, mutta silti päässä pyörii uhkakuvat tuulimunasta tai kohdun ulkopuolisesta. Toivottavasti piakkoin oleva eka neuvola vähän auttaisi fiiliksiin. Samaan aikaa töissä tehdään seuraavan lukuvuoden suunnittelua ja on tosi vaikeaa suunnitella toimintaa, josta jääkin kesken pois jos/kun kaikki menee hyvin. Tätä se varmaan kaikilla on, mutta mut on kyllä yllättänyt, että tää henkinen puoli tuntuukin vaikeimmalta (ainakin tähän mennessä).
Mä uskon että siellä myös on kaikki ihan mallillaan 🥰 Mullakaan ei ole ihmeellisiä oireita, ei väsytä normaalia enempää mutta nännit on kosketusarat koko ajan ja samoin kuin sulla niin etovaa oloa joka menee ohi syömällä. Ja nälkä tulee 2-3 tunnin välein ja se nälkä on jotain sellaista että nälkäkuolema tulee ihan heti jos ei syö. Mutta kun ei tekis mieli mitään 😅 Mutta sen enempää ei oo mullakaan, nippailuja ei oo enää ollut plussan jälkeen paitsi toissapäivänä sen säikäyttäneen verenvuodon kera.
Kaikki on varmasti hyvin ❤️ Mutta voin myös lämpöisesti suositella varhaisultraa jos tuntuu että liikaa huolestuttaa, multa vei nyt kaikki murheet pois kun oli vielä ihana ja empaattinen gyne ❤️
Käyttäjä266 : ihanaa ❤️❤️❤️
Millä viikolla olet nyt?
Han-VV: Kuukautisten mukaan olisi nyt 5+4 mutta gyne vahvisti ultran mukaan 5+6 🥰
Itse olin oviksen mukaan laskenut 6+2 mutta täysin varma ei voinut muutenkaan olla kun en tikuttanut, ja eipä tuossa olekaan kun muutaman päivän heitto 😊
Neuvolasta varmasti saat apuja ahdistuksiin ym🙂 kaikki menee kyllä hyvin ja synnytykseen nyt saa kipulääkettä, niin kipua ei sinänsä tarvise pelätä 😊