Sinkut! Miten kestätte yksinäisyyttä?
Minulla on lapsivapaa viikonloppu menossa ja tuntuu, että olen täysin yksin tässä maailmassa. Yritän olla tinderissä, mutta sieltä ei löydy mitään. Näinä päivinä ei näe ketään missään. Toivon, että korona on pian ohi!
Kommentit (45)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmistä ei ole luotu olemaan yksin – vastoin tahtoaan. Jollei hän saa turvaa ja palkintoa ihmissuhteista, elimistö reagoi tavoilla, jotka heikentävät terveyttä ja jopa lisäävät kuolemanriskiä, sanoo ylilääkäri ja professori Peter Strang.
Kokkolalaislähtöinen Strang haluaa herättää keskustelua yhteisöllisyyden merkityksestä niin terveydenhuollossa, vanhustenhoidossa kuin kaikkien arjessa Hän listaa yksinolon riskejä: muun muassa psyykkinen pahoinvointi, kohonneet itsemurha- ja dementiariski sekä sydän- ja verisuonitaudit.
Siinä missä yksinäisyys laukaisee ihmisen sisäisen varoitusjärjestelmän, yhteisöllisyys toimii palkinnon tavoin.
– Ihminen kirjaimellisesti kylpee oksitosiinissa, endorfiineissa ja dopamiinissa. Siksi yhdessäolo tuntuu ihanalta – oli kyse sitten parisuhteesta, ystävyydestä tai kyläyhteisöstä, sanoo Peter Strang.
Päinvastoin. Ihminen kukoistaa kun saa olla aivan rauhassa yksikseen. Pakotettu sosiaalisuus ja yhteisööllisyys vie energiaa ja imee kaiken ilon elämästä. Perhanan ekstrovertit on päällepäsmäämässä näköjään myös lääkäreissä.
Kyllä näin on. Iilimadot imee kaiken energian ja jättää tyhjäksi. Ei kiitos.
On mulla tekemistä ja kavereita, mutta kaipaan ihan hirveästi seksiä. Tinderiin en uskalla mennä, jos siellä on vain niin hulluja kuin täällä palstallakin on kerrottu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen introvertti enkä ota mitään stressiä sinkkuudestani. Keskityn omaan elämään ja teen asioita mitä haluan.
Minäkin olen introvertti, mutta kaipaan toisia ihmisiä...
Ap
Lakkaa olemasta vässykkä ja nauti elämästäsi kun kerrankin saat olla rauhassa.
Sanottakoon kaikille yksinäisille live-elämässäkin näin? Olette kyllä todella epäempaattisia. Ehkäpä teillä ei ole edes tietoa, mitä todellinen yksinäisyys on.
Niin, olen muuten pyörätuolissa, ja kavereita ei kaikki niin vain saa.
Tsemppiä aplle!
Miten sä määrittelet meistä epäempaattisuutta?
Joko sitä yksinäisyyttä tuntee tai sitten ei. Nekin vaihtelee mielialojen mukana. Ei tämmöisellä kirjoittelulla välity, kuinka ahdistunut kukakin on.Tuossa edellä nimiteltiin toista vässykäksi, jos ei halua olla koko ajan yksin. Ei ole kovin vaikeaa tai väärin väittää silloin häntä epäempaattiseksi.
Oho, mun moka. En huomannut aikaisempia viestejä.
Tunsin pohjatonta yksinäisyyttä silloin viimeisiään vetämässä olleessa parisuhteessa, ja se ei käynyt nopeasti. Nyt sinkkuna elämäni on minumpaa ja siinä on enemmän sisältöä.
Hei voitte tehdä ryhmämatkoja retkiä missä tapaa ihmisiä.