Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Saanko lainata sun sinistä neuletta?" ja muita kotiväkivallan paljastavia salaisia koodeja

Vierailija
17.04.2021 |

Tästä Ylen artikkelista opit tunnistamaan sekä lukemaan salaisia ja piilotettuja viestejä jotka kertovat kotiväkivallasta sekä myös käyttämään niitä: https://yle.fi/uutiset/3-11883981

Kommentit (45)

Vierailija
21/45 |
17.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Haluan palata takaisin vanhaan aikaan kun kotiväkivallasta sai sanoa ja kertoa suoraan eikä tarvittu mitään salaisia koodeja, piiloilmauksia ja kätkettyjä viestejä 😢

Vanhaan aikaanko ihmiset uskalsi puhelimessa kertoa suoraan kaverilleen puolison kuullen että nyt pelkään että toi puoliso tappaa mut? Siitähän tässä oli kyse, eikä siitä ettei väkivallasta saisi puhua suoraan.

Siis kyllä ennen soitettiin jopa lankapuhelin aikaan että puoliso käy päälle ja hakkaa, tuu hakee mut pois. Ei tarvittu mitään ihme puheluja jossa kysellään villapaitoja lainaan tai muistellaan lapsuuden kesiä.

Ja sittenkö te rauhassa sen puolisosi kanssa odottelitte kahvia keitellen, että ystäväsi ehtii saapua paikalle hakemaan sinut pois?

Anna kun arvaan, että et ole itse tällaisessa tilanteessa ollut?

Vierailija
22/45 |
17.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joillekin apu tulee aivan liian myöhään. Saatan kirjoittaa aikanaan kirjan tai alkaa pitämään blogia entisenä kotiväkivallan uhrina. Tajusin vasta jälkikäteen vaaran merkkien olleen siinä nenän edessä ihan jo silloin ekoina viikkoina. Huumassa sitä kieltää merkkien olemassaolon.

Pääsin lähtemään ystäväni avulla jonka oma mies sai houkuteltua miehen terassiremppaan. Majoituin ystävien mökille kunnes pääsin juttelemaan sossun kanssa ja muuttamaan toiseen osoitteeseen.

Kiitos ystävälle! <3

Minulle kävi niin että olin täysin rakkauden ja ihastumisen sokaisema vaikka kaikki ystävät, tutut ja sukulaiset näkivät vaaran ja varoitti at siitä. Itse ihmettelin että miksi he ovat niin töykeitä ja suvaitsemattomia kihlattuani kohtaan. Vasta kun menimme naimisiin niin miehen todellinen luone paljastui minulle ja luomani kupla puhkesi. Koodisanat ja salaiset olisivat totisesti auttaneet näin jälkiviisaana kun sitä ajattelee, mutta ei sitä siinä tilanteessa osannut vielä arvata ja ymmärtää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/45 |
17.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsellä on kaverin kanssa sovittu että koodisana on "Tuutko kahville" mitsä tietää että nyt on tosi kyseessä ja paikalle tarvitaan poliisit. Tällaista kun ei normaasti soitella ja kysellä kavereilta tai edes tutuilta.

Ja se hakkaajako ei muka tiedä, että tällasta ei normaalisti kysellä? Koodisanan pitää olla sellainen, että se sopii arkeen eikä herätä epäilystä. Paras on sellainen mikä on hätäkeskuksen tiedossa. Hätäkeskuksen ohjehan oli tilata pizzaa heiltä ja sit siinä oli joku tarkentava kysymys-vastaus muistaakseni. Tietysti, jos normaalisti ei pizzaa tilailla tai käytetään appia, niin ei sekään toimi tietysti. Nää on tärkeitä, mutta harva noista on käyttis todellisuudessa.

Vierailija
24/45 |
17.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin mies tarvitsee sinistä neuletta?

Vierailija
25/45 |
17.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koodikieli on siitä helppoa jokaisen tavallisen tallaajan, tutun ja läheisen ymmärtää että, kuten esimerkissä, niin se on asia josta KUKAAN EI KOSKAAN OIKEASTI SOITA KENELLEKÄÄN. Esimerkiksi kukaan ei koskaan soita oikeasti kaverille että lainaisitko sinistä neuletta/punaista kenkää/vihreitä housuja/etc.

Vierailija
26/45 |
17.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko muka koskaan kuullut uutisissa tai missään että mies olisi väkivallan uhri sen sijaan että olisi väkivallan tekijä?

Vierailija
27/45 |
17.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsellä on kaverin kanssa sovittu että koodisana on "Tuutko kahville" mitsä tietää että nyt on tosi kyseessä ja paikalle tarvitaan poliisit. Tällaista kun ei normaasti soitella ja kysellä kavereilta tai edes tutuilta.

Jos tuo teillä toimii, niin mikäs siinä sitten. Omalla kohdallani ei toimisi, koska mun ystäväpiirissäni on ihan tavallista soittaa kaverille ja pyytää tämä kahville, tai kutsua vaikka itse itsensä kahville kaverin luokse.

Vierailija
28/45 |
17.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ToSta kun jää kiinni niin alkaa pillidietti.

Jake

Vettä ja leipää sulle, en tule sinua vankilaan katsomaan. Lissu

Vierailija
29/45 |
17.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tukihenkilön tehtävä ei ole kertoa tuettavalle, mitä tämän pitäisi tehdä. Suoria neuvoja ei anneta.

En koskaan sano asiakkaalle, että sinun pitää lähteä [väkivaltaisesta suhteesta]. Ei se ole minun tehtäväni tehdä päätöksiä kenenkään puolesta. En minä elä sitä elämää päätöksen jälkeen, kertoo tukihenkilö Satu.

Siinä meillä tukihenkilö. Käsittääkseni tukihenkilö tarkoittaa ihmistä joka on kokenut saman?

Eihän terapeutitkaan sano, mitä ihmisen tulee tehdä ja ajatella. He auttavat ihmistä pääsemään omien ajatustensa kanssa johonkin pisteeseen johdattelematta.

Vierailija
30/45 |
17.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täh? Mitä tarkoitat? Se sininen neule oli vain esimerkki. Tietenkään kaikissa tapauksissa ei toimi samat sovitut koodilauseet. Jos olet mies, niin ehkä voisit sopia kaverisi kanssa koodilauseeksi vaikka "saanko lainata sun punaista porakonetta" tms.

Vierailija
31/45 |
17.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

👍😢

Kun puhelin viedään niin se on paska tilanne.

😢👍

Näin päin. Häiritsevää kun käytetään väärin päin. Yritä itse laittaa käsi noin.

Vierailija
32/45 |
17.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeastihan sen koodin kuuluu olla hätäkeskukseen, ei kaverille.

Vierailija
33/45 |
17.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tukihenkilön tehtävä ei ole kertoa tuettavalle, mitä tämän pitäisi tehdä. Suoria neuvoja ei anneta.

En koskaan sano asiakkaalle, että sinun pitää lähteä [väkivaltaisesta suhteesta]. Ei se ole minun tehtäväni tehdä päätöksiä kenenkään puolesta. En minä elä sitä elämää päätöksen jälkeen, kertoo tukihenkilö Satu.

Siinä meillä tukihenkilö. Käsittääkseni tukihenkilö tarkoittaa ihmistä joka on kokenut saman?

Eihän terapeutitkaan sano, mitä ihmisen tulee tehdä ja ajatella. He auttavat ihmistä pääsemään omien ajatustensa kanssa johonkin pisteeseen johdattelematta.

Totta. Tuosta tuli vaan vähän semmosia ajatuksia että onneks hän ei elä siinä tilanteessa ja ei vaikuta hänen elämäänsä.

Tulkitsin väärin.

Vierailija
34/45 |
17.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entä jos oikeasti haluaa lainata sinistä neuletta

Luitko artikkelin? Tuo sininen neule oli vain esimerkki. Se ei tietenkään toimi, jos ystävällä oikeasti on sininen neule ja teillä on muutenkin tapana lainailla toistenne vaatteita. Ideana on keksiä sellainen koodilause, jonka sinä ja ystäväsi tunnistatte avunpyynnöksi, eikä teillä muuten ole sellaiselle lauseelle käyttöä. Ajatellaan vaikkapa että ystävälläsi ei ole Artisti X:n levyä. Sinä tiedät sen, ystäväsi tietää sen, mutta puolisosi ei tiedä. Töllöin teille hyvä koodilause voisi olla esimerkiksi "Lainaisitko mulle Artisti X:n levyä". Normaalioloissa et tietenkään pyytäisi tuota, koska tiedät ettei ystävälläsi ole kyseistä levyä. Mutta puolisosi ei pidä kysymystä outona, koska hän ei tiedä mitä levyjä ystävälläsi on ja mitä ei ole.

Vierailija
35/45 |
17.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käsittääkseni tukihenkilö tarkoittaa ihmistä joka on kokenut saman?

Olet käsittänyt väärin, ei tarkoita.

Tukihenkilö ei ratkaise puolesta ongelmia, eikä hänen ei ole tarvinnut kokea samaa kuin kukanenkin tuettava.

Hän on tukihenkilöä kaipaavan ihmisen tukena. 

Vierailija
36/45 |
17.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

👍😢

😢👍

👍

Vierailija
37/45 |
17.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oikeastihan sen koodin kuuluu olla hätäkeskukseen, ei kaverille.

Kyllä, se kaveri on ihan turha lenkki siinä välissä eikä hätäkeskus edes välttämättä reagoi, jos se kaveri sit soittaa, että mun kaveri pyysi multa sinistä neuletta ja se on koodi. Aikaa hukataan ja avun saanti vaikeutetaan.

Vierailija
38/45 |
17.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

👍😢

😢👍

😂 Sä ihan tosissaan näet hymiöt ihmiskroppana? Ne laitetaan just niin päin kuin halutaan asia sanoa. 🖕🙄 on eri painotus kuin 🙄 🖕

Vierailija
39/45 |
17.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tukihenkilö ei ratkaise puolesta ongelmia, eikä hänen ei ole tarvinnut kokea samaa kuin kukanenkin tuettava.

Ei ratkaise ongelmia tietenkään. Mutta on se paljon helpompaa puhua ihmiselle joka on kokenut saman.

Ihan turha on selittää jollekkin miltä paniikkikohtaus tuntuu. Jos on itse kokenut saman niin tietää.

Ehkä huono vertaus.

Vierailija
40/45 |
17.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ratkaise ongelmia tietenkään. Mutta on se paljon helpompaa puhua ihmiselle joka on kokenut saman.

Ihan turha on selittää jollekkin miltä paniikkikohtaus tuntuu. Jos on itse kokenut saman niin tietää.

Ehkä huono vertaus.

Mutta toisaalta jokaisen kokemukset ovat erilaisia. Vähän kuin lievästi masentunut vertaistukisi vakavasti masentunutta ja käskisi menemään lenkille, koska se auttoi hänellä. Molemmilla on masennus, mutta ei se lievästi masentunut pysty tajuamaan miten vakavaa se toisella on.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä yhdeksän