Montako prosenttia nettopalkastasi laitat kuukaudessa säästöön?
Säästösummien vertailussa ei ole järkeä, koska tottakai eri tuloista säästää eri määriä. Mutta prosentuaalinen osuus kertoo jo jotain.
Mihin säästät? Ja miten?
Itsellä menee säännöllinen rahasumma joka kuukausi rahastoon. Lisäksi lapsilisät menee säästötilille.
Keskimäärin säästän kuukaudessa n. 15% nettopalkastani. Jos saan ylimääräistä rahaa, esim bonuksia, niistä aina menee jotain säästöön.
Säästän itselleni eläkettä ja isompiin menoihin, kuten lomamatkoihin, huonekaluihin ja remontteihin.
Kommentit (32)
En varsinaisesti "laita säästöön" mitään, mutta nettopalkasta jää yli puolet käyttämättä. Säästyy siis ihan itsestään.
Olen jo sen verran iäkäs, että asuntolaina on maksettu aikoja sitten. Eikä rahaa mene oikein mihinkään, olen huono kuluttamaan.
Vierailija kirjoitti:
Saattepa paljon säästettyä. Itse keskituloisena pääkaupunkissa asuvana saan säästöön max. 10% palkastani kuukausittain. Toki kolme kouluikäistä lasta harrastuksineen vie oman osansa.
Minulla ei ole lapsia, joten "säästän" siitä, joten siksi varmaan pystyn oletuksena laittamaan 15% sellaisessa kuussa, jolloin teen isompia hankintoja. Minunhan on oikeastaan pakkokin laittaa "sukanvarteen", koska minulla ei ole vanhuuden varalle lapsia ja joudun sitten maksamaan avusta. Lisäksi kerään hurvittelutilille "ylijäämää", joka on se raha, joka tililläni on palkkapäivää edeltävänä päivänä. Sillä sitten matkustelen jne.
21,03% meni tässä kuussa säätöön.
Vähintään noin 16 prosenttia. Useimmiten enemmän, mutta alarajan olen asettanut siihen 16 prosenttiin. Osa menee säästötileille ja osa sijoituksiin.
Vierailija kirjoitti:
21,03% meni tässä kuussa säätöön.
Ja täällä kertaa ihan säästöön, ei siis johkin säätöön
Saan 1850 euroa nettoa, ja siitä menee lainanlyhennyksiin + vapaaehtoisiin lyhennyksiin 25%, 10% "omiin" säästöihin ja 5% rahastosijoittamiseen. Säästötilille on kertynyt isompi summa kuin mitä tarvitsen kriisipuskuriksi, niin kai sijoituksia pitäisi lisätä. Koko palkasta siis säästöön ja sijoituksentapaisiin yhteensä 40%.
Vierailija kirjoitti:
En varsinaisesti "laita säästöön" mitään, mutta nettopalkasta jää yli puolet käyttämättä. Säästyy siis ihan itsestään.
Olen jo sen verran iäkäs, että asuntolaina on maksettu aikoja sitten. Eikä rahaa mene oikein mihinkään, olen huono kuluttamaan.
Täysin samoin minulla. Toki sijoituksiani on, mutta en jaksa olla kovin aktiivinen niitä hoitamaan ja etsimään uusia kohteita.
Sijoitusten hoitaja kyseli viime kuussa, KYC ts. tunne asiakkaasi), kysymyksiä mitä varten säästän/sijoitan? Vastasin, että en tiedä, ei minulla ole suunnitelmaa eikä mitään erityistä tavoitetta. Hän ilmaisi ettei sellaista voisi kirjata ja luki sitten vaihtoehtoja, joista tototesin sitten että laita niistä vaikka se vanhuuden varalle.
Minusta ajatus, että kaikilla sijoittajilla olisi joku tarkka kohde miksi sijoittavat tai säästävät on perin naiivi ja sopii lähinnä ihmisille joilla on perustarpeet vielä täyttämättä sekä nousukkaalle jotka yrittävät rahan avulla saavuttaa tai ylläpitää jotain muuta kun mitä oikeasti ovat.
Minulle varallisuudella on, säästämällä, sijoittamalla, perimällä tai vaikka yrittämällä ansaittuna tuo vapautta ja luo mahdollisuuksia, joita ilman stä ei olisi. Se riittää minulle varallisuuden kartuttamiseen vähitellen, enkä siltä muuta odota.
Saattepa paljon säästettyä. Itse keskituloisena pääkaupunkissa asuvana saan säästöön max. 10% palkastani kuukausittain. Toki kolme kouluikäistä lasta harrastuksineen vie oman osansa.