Vainkeskiluokkajutut! Kerätään tähän ketjuun statussymboleita
Kommentit (2007)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai vitsi, monet näistä osui meikäläisen perheeseen. Mä tiedostan kyllä että me ei olla mitään rikkaita, eikä uniikkeja lumihiutaleita. Tää on kuulkaa ihan hyvä näin. Nytkin istun sohvalla juomassa kalliimpaa tummapaahto-kahvia Iittalan mukista Lokki-valaisimen alla. :D
Minä ainakin olen kirjoitellut tähän ketjuun monia asioita, jotka sopii myös itseeni. Ja tiedän kyllä, että minulla on keskiluokkainen maku!:)
Mä poimin tähän ketjuun asioita siskoni perheestä, ovat keskiluokkaisuuden ytimessä. Itse olen se vähän kyseenalainen ja säälittäväkin sinkkusisko, jota ei kutsuta paljubileisiin.
Viskit, viinit, sikarit, konjakit, golf, pitkänmatkan juoksu, juoksukisat, sisustus ja vaatetus hillitty, Ikeaa karsastetaan, asutaan ns. paremmissa kaupunginosissa, nuorilla autot vähän vaihtelevat mutta perheellisillä volvo xc 60 on todella yleinen. Monella kova näyttämisen tarve ja kummallinen kateus. Moni ollut opiskelijavaihdossa, monella vanhemmat varakkaita. Ulkomaalaisia puolisoita, esim ranskalainen mies, espanjalainen, kreikkalainen jne.
Vierailija kirjoitti:
No hei, entäpä mikä erottaa alemman keskiluokan ylemmästä keskiluokasta?
Ylemmässä keskiluokassa kaikki on vaan pykälän verran kalliimpaa kuin alemmassa.
Koska vähän paremmat tulot.
Varaa ostaa 15-20 euron punaviiniä, ”katos vähän sellaista parempaa” 10-15 e punkun sijaan.
Auto on ehkä Audi eikä Ford tai Vw.
Ulkomaanmatkat on luultavasti itse räätälöity ja hotelli on neljän-viiden tähden eikä kolmen.
Ja osakkeita ja rahastoja on vähän enemmän kuin alemmassa keskiluokassa.
Useampi on perinyt tai perimässä rahaa, koska sitä on suvussa.
Siinä ne erot.
Onko noi paljut oikeasti yleisiä nykyään? Omassa hyvinkin keskiluokkaisessa ystäväpiirissä niitä ei ole kellään.
Moni kohta osuu meidänkin perheeseen. Kohta lähdetään tuohon takaterassille grillaamaan, kunhan mies on hurauttanut Kialla kauppaan. Mies kuuntelee illalla vinyylejä uusilla stereoillaan ja viikot kuskaillaan lapsia taitoluisteluharrastukseen, itse olen käynyt vuosia crossfitissä. Ulkomaille ei ole kyllä Koronan takia päästy, mutta muuten on vuosittain tehty joku reissu. Me eletään ihan mukavaa elämää, ihan sama mihin luokkaan se kuuluu.
Vierailija kirjoitti:
Ylempi alempi
Shamppanja kuohuviini.
IPA Kukko
Jne.
Vierailija kirjoitti:
Onko noi paljut oikeasti yleisiä nykyään? Omassa hyvinkin keskiluokkaisessa ystäväpiirissä niitä ei ole kellään.
Asumme keskiluokkaisella OK-taloalueella ja ehkä joka toisella takapihalla alkaa olla palju.
Viime syksynä useampi tuttavaperhe sellaisen hankki, koska Koronan takia ei päässyt matkalle. Samalla vähän sitä terassia laajennettiin tai kunnostettiin koko naapurustossa. Yksi perheenisä sen paljon jo kirosi alimpaan helvettiin kun vie kuulemma paljon polttopuuta ja vaivaa on sitä lämmittää ja ylläpitää.
Sellainen 60-luvun viilutettu punaruskehtava lipasto/senkki. Vähän "parempaa huonekalulevyä".
Aalto-maljakko jossain näkyvällä paikalla.
"Hotellisisustus" (käyn oksentamassa) ja Marimekko (käyn toisen kerran oksentamassa).
Vierailija kirjoitti:
Selkisi miksi tällä palstalla mielellään halutaan selvittää, että yhteiskunta luokkia ei Suomessa ole. Täm ketju kuvaa työväenluokan juttuja. On ilmeistä, että täällä kirjoittelee niin syrjäytyneet, että peruskeskiluokka on täysin vierasta. Kananpersetutkat ja paljut, voi taivas. Ei todellakaan ole akateemista keskiluokkaa nähneetkään. Perus hitsaritason elämää.
No samaa mietin, jos nämä on keskiluokan juttuja niin me varmaan ollaan sitten jo aatelisia.
Se, kun Jari-Pekka pyöräilee töihin tuhannen euron pyörällä, jossa on myös GoPro.
Joku juhla-astiasto esim. Pentikiltä, joka on lasivitriinissä tai muussa lasiovisessa kaapissa esillä, ja sitä varjellaan kaikelta eikä kateta koskaan pöytään.
Lapselle(/lapsille) on myös avattu OST, sinne ostellaan hänelle osakkeita ja rahastoja. Ja "saa itsekin ostaa sitten kun alkaa näistä jutuista ymmärtämään".
Vierailija kirjoitti:
Se, kun Jari-Pekka pyöräilee töihin tuhannen euron pyörällä, jossa on myös GoPro.
Tonnin pyörä on kyllä aika halpis.. Keskiluokka brassailee kaikella materialla ja mitä kalliimpi sen parempi.
Vierailija kirjoitti:
Selkisi miksi tällä palstalla mielellään halutaan selvittää, että yhteiskunta luokkia ei Suomessa ole. Täm ketju kuvaa työväenluokan juttuja. On ilmeistä, että täällä kirjoittelee niin syrjäytyneet, että peruskeskiluokka on täysin vierasta. Kananpersetutkat ja paljut, voi taivas. Ei todellakaan ole akateemista keskiluokkaa nähneetkään. Perus hitsaritason elämää.
Minäkin olen ihan äimistynyt. Nämäkö on keskiluokkaisia asioita?
Olen tukevasti keskiluokkainen, niin koulutuksen, tulojen kuin perhetaustankin kautta. Ei meillä ole lokkia, ei volkkaria/fordia, HH-takkia, kalliita harrastuksia edes lapsella (se ainoa lapsikin on jonkun sortin hippi ja harrastaa cosplayta), ei paljua, eikä valkoista tai bohosisustusta. Ikeaa on kyllä tupa täynnä, mutta sitähän piti karsastaa.
Joku tässä on pielessä. Kai me eletään väärin.
Vierailija kirjoitti:
Paljut on mun mielestä olleet alusta lähtien lähiörupusakin juttu.
Naisilla maksullinen seuralainen ja miehellä juuri täysi-ikäistynyt tyttöystävä.