Vainkeskiluokkajutut! Kerätään tähän ketjuun statussymboleita
Kommentit (2007)
Vierailija kirjoitti:
Tämä tuoli ja sitten ukko kuuntelemassa vinyylejä, voiko olla enemmän so 2020's?
Tuoli on kait 50-luvulta ja maksaa n.5000€. #keskiluokka.
Keskiluokka hankkii roinansa Iskusta ja Ikeasta.
Gant on merkkinä melko rahvaanomainen, tavallinen alemman keskiluokan toimistovaate, joka yrittää olla parempi mitä on.
Vierailija kirjoitti:
Keskiluokka alkaa jostain 3,5 tonnin kuukausipalkasta ja päättyy n 8 tonnin kuukausipalkkaan. Sen alla ollaan selkeästi alempaa keskiluokkaa/duunareita ja yläpuolella ylempää keskiluokkaa. Yläluokka on sitten tasoa 100t€/kk.
Kun keskiluokan palkkaskaala on noin leveä (ja sitä leventää entisestään perheiden yhteistulot), niin vaikea tunnistaa mitään yhteistä keskiluokalla. Periaatteessa omistusasunto, 2 autoa, useita ulkomaanmatkoja vuodessa (ennen koronaa), säännöllisesti ravintoloissa syömiset, tietyt keskiluokan brändit yms. voi olla keskiluokassa yleisiä, mutta mitään yhteistä tekijää, joka kaikilla keskiluokkaisilla olisi, mutta ei taas duunareilla/yläluokalla) en tunnista. Liian heterogeeninen porukka.
Juuri tämän asian takia ihmettelen kovasti tätä keskustelua koska tuntuu, että täällä esitellään sen varakkaimman 2 prosentin elintasoa muka jonain koko keskiluokan normina.
Esimerkiksi minulla ja miehellä (molemmat amk-insinöörejä) bruttopalkat on yhteensä n. 7000e, mutta silti me ei saada edes sellaista lainaa, että olisi varaa ostaa kaikki se mitä täällä on lueteltu. Ei kahden keskituloisen palkoilla suomessa osteta kivitaloa, loma-asuntoa, venettä, uudehkoja autoja, matkoja ja päälle kalliita harrastuksia lapsille ja itselle. Vanhemmat on molemmilla vielä täysin terveitä ja työelämässä, ei sieltä ole tulossa mitään massiivisia perintöjä ennenkuin me ollaan jo itse lähellä eläkeikää. Todella ihmettelen mistä täällä ihmiset näitä juttuja repii, kun minun mielestäni monen luettelemat asiat vaatii n. 100 000e vuosituloja, mikä ei suomessa ole mikään normi.
Gant merkkiset vaatteet ja osakesalkku. Vaimoni osti viime viikolla ensimmäisen Gant-paitansa, joten se on menoa nyt.
Perhe, jossa vanhemmat ja pari, korkeintaan kolme lasta. Vanhemmilla yliopistotutkinnot, esim. lääkäri-insinööri. Lapsilla joku seuraavista liikuntaharrastuksista: voimistelu, ratsastus, jalkapallo, jääkiekko, taitoluistelu, baletti. Vanhempien harrastukset urheilua, lukemista, taiteen tekemistä, luottamustoimintaa. Perheen yhteisinä harrastuksina liikuntaa, matkustelua, ystävien tapaamista. Lapset hyväkäytöksisiä, koulumenestys hyvän-kiitettävän tasoa.
Kotina omakotitalo, joka tyyliltään joko moderni tai sitten pieteetillä entisöity puutalo. Iso piha, pihalla oma uima-allas tai palju, iso terassi ja trampoliini. Pihassa yleensä kaksi autoa, merkit BMW, Audi, Tesla.
Kaikkien pukeutuminen järkevää, hieman keskitasoa kalliimpia vaatteita, ei halpaketjuliikkeistä. Lapsilla kotimaisia vaatteita, vanhemmilla kalliit kengät, perheen äidillä muutama kalliimpi nahkalaukku (yleensä musta tai ruskea) ja hillityt timanttikorut.
Kallio, kauramaito, hummus ja vegaaninen ruoka
Vierailija kirjoitti:
Gant on merkkinä melko rahvaanomainen, tavallinen alemman keskiluokan toimistovaate, joka yrittää olla parempi mitä on.
Okei! Mistä lähtien rahvaalla on ollut varaa 80euron pikeepaitoihin?
Vierailija kirjoitti:
Mitähän ihmeen luokkaa me sitten ollaan jos ylemmällä keskiluokalla on varaa maksaa 20€ viinistä? Vai unohtuiko tuosta nolla perästä?
Ei unohtunut. Listaamme tähän ketjuun asioita, joita on sellaisilla ihmisillä, jotka ovat keskiluokkaa (olevinaan muita parempia).
Emme muistaneet, että Alkon ylähyllyllä on niitä kalliimpia. Sitäpaitsi olemme aina luulleet että ne ovat siellä koristeena. Samalla tavalla kuin ne vanhanaikaiset apteekkipullot apteekeissa, eihän niitäkään kukaan oikeasti osta.
Keskiluokka asuu omakotitaloalueilla, pihassa on palju, trampoliini ja tontin kokoinen terassi. Kun ne istuvat iltaa, lokkivalaisin näkyy ja se 20e viinipullo. Ja mies kuuntelee vinyylilevyjä ja naisella on Cuccin käsilaukku. Ja omituinen sisustusmaku.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ylihinnoiteltu kerrostaloasunto Helsingin Lauttasaaressa.
Tämä! Ja hästäggäävät somessa onnellistenihmistensaaresta. Lenkkeily, koiran ulkoilutus ja puistojooga on vaan larussa jotenkin parempaa kuin muualla.
Jep, täällä ollaan. ;) Tosin kun tulen duunaritaustasta ja olen suvun ensimmäinen ja edelleen ainoa akateeminen niin pidän osin tätä tärkeilyä älyttömänä. Keskiluokalla on kova kiire tehdä eroa yhtään "köyhempiin" esim. itse en jaksa niin panostaa vaatteisiin vaikka hyvässä ammatissa olenkin. Jotkut ovat joskus sanoneetkin että luulivat köyhäksi koska ei ollut Gantia päällä. Yläluokalla taas ei ole enää mitään tarvetta korostaa omaa erinomaisuuttaan kun sinne tietävät jo kuuluvansa ja he ovat usein miellyttävämpää seuraa.
Tää vaatemerkeistä puhuminen on niin alaluokkaa. Gant ei ole keskiluokan merkki. Tai ehkä tämä on sitten ylemmän ja alemman keskiluokan ero.
Yläluokka on useammin ”miellyttävää seuraa”, koska heidät on koulutettu hyvin jo useiden sukupolvien ajan. Sosiaalisuus on osa yleissivistystä ja tulee ylimmällä luokalla selkärangasta. Se on myös politikointia jolla on edistetty omaa paikkaansa yhteiskunnassa. Usein ihan rehellistä ulkokultaisuutta, mutta menee täydestä.
Minkä luokan vaatemerkki Gant mielestäsi on, jos ei keskiluokan?
Uusi osallistuja
Gant, tuo ruotsalianen brändi, on minusta yläluokan juttuja.
En itse osta kun ei laatu vastaa mielestäni hintaa. (Taloutemme netto 120 000€/a)
Kun oikein mietin niin Gantin vaatteet muistan parhaiten kavereiden yllä jotka omistavat tai tienaavat miljoonia. Ja tietenkin myös pyrkrreillä.
Olemme itse köyhällistöstä yläluokkaan riippuen perspektiivistä.
Esim eilen vaaihdoin öljyt pojan kanssa autoon vaillinaisin välinein. Köyhää.
Toisaalta kävimme miljardöörillä syömässä illalla. He muun muassa pukeutuvat lähes pelkästään Ganttiin (Luulen ainakin, että omaisuus on yli. En tarkista)
Kaikkia ei onnistu luokittamaan. Kuten Beastie Boysin musan kategoria on hankala.
M46
Vierailija kirjoitti:
Kallio, kauramaito, hummus ja vegaaninen ruoka
Ei ole vielä mainstream keskiluokkaa, kuuluu "tiedostavan" ihmisen valintoihin ja haluun näyttäytyä edelläkävijänä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siitä lähtien kun rahvas alkoi istua toimistossa.
Eri
Vierailija kirjoitti:
Kotona kaikki vempeleet Apple merkkisiä
Pihassa upouusi auto,mielellään katumaasturi
Moderni omakotitalo jossa beige,harmaa,valkea sisustus
Harrastuksena golf,jalkapallo,jääkiekko
Ei taida keskiluokkaisella olla varaa noihon mainitsemiiso asioihin
Terv.
Ylempi keskiluokka
Flow-festivaalit ja kymmenen euron siideri muovituopissa.
Tällaista on keskiluokkaisuus Helsingissä:
Vuokra-asuntö Töölössä tai Vallilassa, asutaan liian ahtaasti ja 1-2 lasta. Maalta kotoisin ja työläisperheestä. Koko ajan stressaa miten rahat riittää. Yksi puolisoista luovalla alalla ja toinen kaupallisella. Yksi käynyt AMK:n ja toinen yliopiston. Rahaa palaa kaikkeen turhaan Wolttiin, afterworkeihin, latteen, brunsseihin sekä siihen kun yritetään osoittaa status kalliilla lastenrattailla ja lasten merkkivaatteilla
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyväntahtoinen utelias kirjoitti:
Missähän vaiheessa Lauttasaaresta on tullut "onnellisten saari", oma kokemus alueelta on ainakin todella karu mut tästä on yli parikyt vuotta. Sisko muutti poikaystävänsä kanssa pienkerrostaloon Lauttasaaressa ja tiesivät jo muuttaessaan että asunto oli talon ainoita vuokra-asuntoja. Todella karua kohtelua saivat osakseen sen vajaan vuoden kun tuolla asuivat. Väki ei tervehtinyt, kerran olin paikalla kun vanha kantapeikko soitti aamupäivällä auton torvea tauotta kun katsoi ettei pääse siskon miehen autosta ohi, olis päässyt kyllä mutta kun oli ukolla henki päällä. Jäi mieleen. Siskon perhe osti sitten asuntonsa itäpuolelta merenrantaa, tais jäädä onnellisten saaresta vähän traumaa :)
Olen käynyt Larussa vain turistina, mutta vaikuttaa mukavalta paikalta. Rauhallinen, keskiluokkainen ja kävelymatkan päässä keskustasta.
Sinun kokemukseesi liittyen, ehkä larulaiset ovat kuin yläluokka, lestadiolaiset tai suomenruotsalaiset - pitävät omiensa puolta jotta selviäisivät.
Laru on kiva nukkumälähiö, joka sopii piilo-razisteille (hyvätuloisia akateemisia asiantuntijoita/johtajia, joilla liberaalit julkiset mielipiteet, mutta oikeasti inhoavat erivärisiä), sillä siellä ei ole sosiaalista rakentamista. Nopeat yhteydet keskustaan, mutta ei Larusta keskustaan kävellä. Vähän kuin Laajasalo ilman sosiaalista rakentamista.
Itse olen kävellyt usein. Kamppiin pääsee 30-40 minuutissa. Riippuu tietenkin mistäpäin saarta lähtee. Itselleni alle tunnin kävely tarkoittaa ”kävelymatkan päässä”. Keskiluokka muuten nauttii hyötyliikunnasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ylihinnoiteltu kerrostaloasunto Helsingin Lauttasaaressa.
Tämä! Ja hästäggäävät somessa onnellistenihmistensaaresta. Lenkkeily, koiran ulkoilutus ja puistojooga on vaan larussa jotenkin parempaa kuin muualla.
Jep, täällä ollaan. ;) Tosin kun tulen duunaritaustasta ja olen suvun ensimmäinen ja edelleen ainoa akateeminen niin pidän osin tätä tärkeilyä älyttömänä. Keskiluokalla on kova kiire tehdä eroa yhtään "köyhempiin" esim. itse en jaksa niin panostaa vaatteisiin vaikka hyvässä ammatissa olenkin. Jotkut ovat joskus sanoneetkin että luulivat köyhäksi koska ei ollut Gantia päällä. Yläluokalla taas ei ole enää mitään tarvetta korostaa omaa erinomaisuuttaan kun sinne tietävät jo kuuluvansa ja he ovat usein miellyttävämpää seuraa.
Tää vaatemerkeistä puhuminen on niin alaluokkaa. Gant ei ole keskiluokan merkki. Tai ehkä tämä on sitten ylemmän ja alemman keskiluokan ero.
Yläluokka on useammin ”miellyttävää seuraa”, koska heidät on koulutettu hyvin jo useiden sukupolvien ajan. Sosiaalisuus on osa yleissivistystä ja tulee ylimmällä luokalla selkärangasta. Se on myös politikointia jolla on edistetty omaa paikkaansa yhteiskunnassa. Usein ihan rehellistä ulkokultaisuutta, mutta menee täydestä.
Jos ei Gantia tunnista merkkinä niin epäilyttää että kyseinen keskustelija ei ole itse kovin keskiluokkainen. ;)
Tai tässä tapauksessa ei asu Suomessa. Keskiluokan statusmerkit vaihtelevat eri maissa. Kaikkialla ei tunnisteta skandibrändejä.
Tosin, ei kai tämä keskustelu oli vain keskiluokkaisille muutenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saahan noita ostettua sesonkien aikana, välissä ja jälkeen usein hyvällä alennuksella, niin kuin muitakin kiinarättejä. Zalandolla Gantin mauton isolla kilpilogolla varustettu college 100e, samalla hinnalla saa jo luokkaa tyylikkäämmän Lacosten, josta ei paista läpi espoolainen Tillinmäen älvsbytalolähiö KIA:n citymaasturilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keskiluokka alkaa jostain 3,5 tonnin kuukausipalkasta ja päättyy n 8 tonnin kuukausipalkkaan. Sen alla ollaan selkeästi alempaa keskiluokkaa/duunareita ja yläpuolella ylempää keskiluokkaa. Yläluokka on sitten tasoa 100t€/kk.
Kun keskiluokan palkkaskaala on noin leveä (ja sitä leventää entisestään perheiden yhteistulot), niin vaikea tunnistaa mitään yhteistä keskiluokalla. Periaatteessa omistusasunto, 2 autoa, useita ulkomaanmatkoja vuodessa (ennen koronaa), säännöllisesti ravintoloissa syömiset, tietyt keskiluokan brändit yms. voi olla keskiluokassa yleisiä, mutta mitään yhteistä tekijää, joka kaikilla keskiluokkaisilla olisi, mutta ei taas duunareilla/yläluokalla) en tunnista. Liian heterogeeninen porukka.
Juuri tämän asian takia ihmettelen kovasti tätä keskustelua koska tuntuu, että täällä esitellään sen varakkaimman 2 prosentin elintasoa muka jonain koko keskiluokan normina.
Esimerkiksi minulla ja miehellä (molemmat amk-insinöörejä) bruttopalkat on yhteensä n. 7000e, mutta silti me ei saada edes sellaista lainaa, että olisi varaa ostaa kaikki se mitä täällä on lueteltu. Ei kahden keskituloisen palkoilla suomessa osteta kivitaloa, loma-asuntoa, venettä, uudehkoja autoja, matkoja ja päälle kalliita harrastuksia lapsille ja itselle. Vanhemmat on molemmilla vielä täysin terveitä ja työelämässä, ei sieltä ole tulossa mitään massiivisia perintöjä ennenkuin me ollaan jo itse lähellä eläkeikää. Todella ihmettelen mistä täällä ihmiset näitä juttuja repii, kun minun mielestäni monen luettelemat asiat vaatii n. 100 000e vuosituloja, mikä ei suomessa ole mikään normi.
Ainakin ylempi keskiluokka ja siitä ylöspäin panostaa verosuunnitteluun ja sitä kautta varallisuuden pitämisen perheessä pitkällä aikavälillä. Siihen kuuluu olennaisena osana ennakkoperintö jolla voi rahoittaa niitä kivitaloja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keskiluokan ja yläluokan erottaa toisistaa se että keskiluokkaisen ihmisen täytyy kovasti kaikella omistamallaan tehdä selväksi sitä eroa alaluokkaan. Täytyy näyttää siltä että on varaa asioihin, ja että menee hyvin.
Yläluokkainen voi pukeutua vanhoihin farkkuihin ja 20v vanhaan takkiin, koska ei tarvitse enää tehdä vaikutusta keneenkään.
Kun ymmärtää etteivät ulkoiset asiat kuten asunto, auto, ammatti jne määritä ihmistä tai hänen varallisuuttaan, alkaa hahmottaa että tuo kaikki on vain pintaa.
Mulla on hyväpalkkainen ammatti, säästöjä ja sijoituksia, kovin vähän mitään näistä keskiluokkaisiksi määritellyistä asioista mitä ketjussa on mainittu. Ilmeisesti näytän sitten köyhältä, hui kamalaa. Onneksi tiedän ettei ihmisen varallisuutta voi päätellä siitä millaisella autolla hän ajaa. Tai jos, niin joskus jopa päinvastoin. Näyttävät kulissit on usein rakennettu velkarahalla.
Liikuttavaa kuinka näissä ketjuissa aina tietty ryhmä pätee sillä kuinka kaivaa vaatteensa kaatopaikalta. Boheemeja on toki joka luokkaryhmässä.
Mutta jokaisen *yläluokkaisen* jonka tunnen ja tiedän, asuu statuksensa mukaan. Tarkoitan asuinaluetta ja kodin hintatasoa. Materia kuten sisustus, autot ja kellot riippuvat ihmisestä. Kuka arvostaa ja kerää mitäkin.
Mitä tulee paljuihin ja altaisiin, ainakin maalla ne ovat tukevasti työväenluokan harrastus. Keskiluokalla on mökki veden ääressä.
Erinomainen toteamus, että boheemeja ja poikkeuksia on joka luokassa.
Esim miljardööri Niklas Herlin pukeutui nahkarotsiin, farkkuihin ja buutseihin. Ja työskenteli pitkään lehtimiehenä-toimittajana, koska niin halusi. Varmaan se palkka, mitä sai, oli hänelle sejasama. Miljonääri Eero Lehti taitaa kyttäillä yhä Halpa-Hallin tarjouksia...https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/83f1ce73-fe73-4365-b1cb-a8ca4ca589be
Boheemeja on joka luokassa, mutta oman kokemuksen mukaan yläluokkainen vivahde ihmisen olemuksessa ei synny nuhjuudesta, vaan siitä, että vanhassa rahassa on ns. patinaa. Se erottuu käytöksessä, elekielessä, puheessa ja myös monissa ulkoisissa nyansseissa. Ns. vieux riche ja nouveau riche statussymbolit ovat erilaisia.
Tämä! Niitä vanhasta rahasta peräisin olevia nyansseja on vaikea eritellä, mutta ovat havaittavissa. Itse nämä yläluokkaiset eivät niitä tietenkään tunnista, kun ovat luonteva osa heidän olemistaan. Esimerkiksi jos rikkaan suvun vesa on vaikkapa maanviljelijä, ei hän työkamppeissaankaan ikinä ole samalla lailla nuhjuinen kuin pientilan isäntä, vaikka molemmat möyrisivät pellolla.
Usein vanha raha osaa kohdata ihmiset itsenään. Ei pönkitä statustaan, vaan on kiinnostunut muista. Osaa olla luontevasti vaikka minkä isäntäturilaan seurassa, ymmärtää myös arkielämää ja on huumorintajuinen.
Hämmästyttää aina tämä perityn rahan ja vallan ihannointi (ja vastaavasti ansaitun rahan ja vallan halveksiminen nousukaspuheilla). Ilmankos kaiken maailman aateliset ja kuninkaalliset saivat kupata tavan ihmisiä mielin määrin, kun nuoleskelu oli tuota tasoa.
Tämä! Kaikki yhteiskuntaluokkiin liittyvät keskustelut pitävät sisällään vanhan yläluokan sokeaa ihannointia, ja Niklas Herlin mainitaan samassa ketjussa kymmenen kertaa. Muita luokkia joko kadehditaan tai halveksitaan ja pilkataan, mutta vanhan rahan sydämen sivistys on kaiken yläpuolella 😆
Se on kaiken yläpuolella. Kaikkiin muihin luokkiin on mahdollista nousta. Jos joku muu nousi johonkin, tai luuli nousseensa, se on ikävää jos minä en noussut. Jos kaverikaan ei kiivennyt minua ylemmäksi, voimme yhdessä puhua nousukkaista. Ja jos joku on meitä alempana, voimme tuntea ylemmyyttä.
Niklas Herlinin elämä oli surullinen, mutta käsittääkseni hän oli inhimillinen, eikä pitänyt muita ihmisiä itseään alempina.
Mullakin palkka pienempi kuin yksityisellä, pari tonnia vähemmän bruttona vähintään. Mutta työtahtiin voi vaikuttaa itse, ylitöihin joutuu jäädä hyvin harvoin. Työssä voi myös kehittää itseään tosi hyvin. Kun pienet lapset niin tämä toimii itselle nyt hyvin näin.