Vainkeskiluokkajutut! Kerätään tähän ketjuun statussymboleita
Kommentit (2007)
Olen seurannut vuosia erilaisia minimalismi-kontentin luojia ja sieltä kautta tunnistin keskiluokkaisuuden yhden uuden haaran. Keskiluokkaisella minimalistilla ei välttämättä ole tavaraa paljoa, mutta kaikki tavaroista on jotain tunnettua designia, tämän hetkessä muodissa olevaa merkkiä tai kuosia ja luksusmielikuvilla markkinoitua merkkiä. Jos minimalisti saa päähänsä laskea tavaransa, jokaisen tavaran kohdalla listassa muistetaan mainita jopa jokaisen alushousuparin kohdalla, minkä vaatemerkin alushousut on kyseessä.
Tämmöinen materialismi on henkilökohtaisesti itselleni se vastenmielisin osa keskiluokkaisuutta. Haaveilen silti pääseväni valmistumisen jälkeen keskipalkkaiseen työhön, toivon saavani puolisoni kanssa yhteisiä lapsia ja asuvani omistusasunnossa. Arvostan turvallisuutta ja vakautta. Tässä mielessä olen todella keskiluokkainen, vaikka oma lapsuudenkoti on vahvasti duunaritaustainen. En vaan halua lähteä mukaan siihen jatkuvaan materiaaliseen (nykyään myös elämykselliseen) kilpajuoksuun. Jos sitä ruokkii, se ei koskaan tyydyty.
Vierailija kirjoitti:
Ai vitsi, monet näistä osui meikäläisen perheeseen. Mä tiedostan kyllä että me ei olla mitään rikkaita, eikä uniikkeja lumihiutaleita. Tää on kuulkaa ihan hyvä näin. Nytkin istun sohvalla juomassa kalliimpaa tummapaahto-kahvia Iittalan mukista Lokki-valaisimen alla. :D
Oikeat rikkaat ei jaksa olla rikkaita. Ne, joilla se kulkee äidinmaidossa. Aivan sama, mille ulospäin näyttää. Mieluiten ei näytä.
Fjällrävenin reppu. Tunika ja leggingsit. Marimekon Unikko. Muumimukit. Ikean sininen ostoskassi. Lidl-app.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai vitsi, monet näistä osui meikäläisen perheeseen. Mä tiedostan kyllä että me ei olla mitään rikkaita, eikä uniikkeja lumihiutaleita. Tää on kuulkaa ihan hyvä näin. Nytkin istun sohvalla juomassa kalliimpaa tummapaahto-kahvia Iittalan mukista Lokki-valaisimen alla. :D
Oikeat rikkaat ei jaksa olla rikkaita. Ne, joilla se kulkee äidinmaidossa. Aivan sama, mille ulospäin näyttää. Mieluiten ei näytä.
Ihan samanlainen kilpavarustelu heillä on omissa piireissään. Vertailun kohteet vaan kalliimpia. Turvallisuussyistä varallisuutta saatetaan peitellä julkisesti. Rolls-Royce tuo liikaa huomiota.
Vierailija kirjoitti:
Me ollaan mieheni kanssa keskiluokkaisuuden ruumiillistumia.
Asutaas Espoossa, pihassa isompi ja pienempi Audi. Koira meillä on, ja grillataan tässä just oman talon pihassa. Kohta lähden ratsastamaan, kun golfatakaan ei vielä voi.
Molemmilla korkeakoulututkinto ja finanssialalla. Haglöfsit kahisten ajetaan Nuuksioon retkeilemään viikonloppuisin tai Hangon lähelle veneilemään, ellei kokkailla erikoisruokia ja hifistellä kaasuhellan ääressä. Kerään maalaustaidetta.
Vielä ehtii Leville tässä ennen vappua. Matkalla tilailen Stockalta Villeroy & Bochin lautasia netistä kun mies ajaa. Ehkä löydän edullisen pikeemekonkin katalogista.
Muuten hyvä, mutta Haglöfs ei hengi statusta. Vaihtakaa Fjällräveniin. Villeroy & Boch on myös inasen nolo, kannattaa mieluummin suosia kotimaisia keramiikkataiteilijoita :D.
Yök, mikä typerä keskustelu ja kommentit. Oletteko tosissanne?
Vierailija kirjoitti:
Onko noi paljut oikeasti yleisiä nykyään? Omassa hyvinkin keskiluokkaisessa ystäväpiirissä niitä ei ole kellään.
Palju on surkea kapistus, pitää lämmittää joka kerta. Ulkoporeallas pitää olla jossa lämpötila 38 astetta vuodenajasta riippumatta. Paljut on halpoja, laadukas ulkoporeallas ei.
Vierailija kirjoitti:
En käsitä mihin kukaan tarvitsee statussymboleja. Meillä on varallisuutta yllin kyllin. Asutaan kyllä väljästi. Meillä on vanhoja kalusteita, kun ovat hyviä ja käyttökelpoisia. Vältän turhaa ostelua. Nytkin suunnitellaan telttailua, kun ei tiedä mihin voi vapaasti matkustaa. On hienoa mennä rönttöfarkuissa metroon, kun sijoitukset ovat kohdillaan. Vähän huvittaa, kun joku kulkee nenä pystyssä hienoissa merkkivaatteissa ja parin tonnin käsilaukku kädessä. Joillakin on luottokortti tapissa ja velkojat kintereillä. Sekö on sitä statusta.
Asun puoliväljästi, olen eronnut, lapsia kahden miehen kanssa, shoppailen, autolomailen, nuorena olen reissanut lähes läpi koko maailman, olen ollut kielikurssilla yläasteikäisenä samoin lapseni, en golfaa mutta lautailen, parin tonnin käsilaukku löytyy, rönttäfarkuissa menen paikallisbussiin, sähköauto on, luottokortti tapissa ja käyttötili usein melko tyhjä, ei velkojia eikä paljon velkojakaan, omistusasunto, vanhempien mökillä lomailen, perintöjä tulossa runsaasti, koulutus tradenomi, osa-aikatyö, sijoitusasunto, toista miljoonaa sijoitusvarallisuutta. Mihin luokkaan kuulun?
Vierailija kirjoitti:
Olen seurannut vuosia erilaisia minimalismi-kontentin luojia ja sieltä kautta tunnistin keskiluokkaisuuden yhden uuden haaran. Keskiluokkaisella minimalistilla ei välttämättä ole tavaraa paljoa, mutta kaikki tavaroista on jotain tunnettua designia, tämän hetkessä muodissa olevaa merkkiä tai kuosia ja luksusmielikuvilla markkinoitua merkkiä. Jos minimalisti saa päähänsä laskea tavaransa, jokaisen tavaran kohdalla listassa muistetaan mainita jopa jokaisen alushousuparin kohdalla, minkä vaatemerkin alushousut on kyseessä.
Tämmöinen materialismi on henkilökohtaisesti itselleni se vastenmielisin osa keskiluokkaisuutta. Haaveilen silti pääseväni valmistumisen jälkeen keskipalkkaiseen työhön, toivon saavani puolisoni kanssa yhteisiä lapsia ja asuvani omistusasunnossa. Arvostan turvallisuutta ja vakautta. Tässä mielessä olen todella keskiluokkainen, vaikka oma lapsuudenkoti on vahvasti duunaritaustainen. En vaan halua lähteä mukaan siihen jatkuvaan materiaaliseen (nykyään myös elämykselliseen) kilpajuoksuun. Jos sitä ruokkii, se ei koskaan tyydyty.
No onko sitten parempi että ostetaan halpaa krääsää kämppä täyteen. Oma duunariäiti osti huvikseen Tarjoustalosta kaikkea moskaa ja kotona nauroi mitä tuli ostettua. Itse olen keskiluokkainen ja erittäin vahvasti kulutustottumuksia leimaa ekologinen ajattelu. Vihaan turhaa krääsää.
Volvo
Ok-talo
Iso huvimaja kaikilla varusteilla
Valtavat istutukset
Kissa
Harrastukset sellaiset mitä itse haluaa
Loma-ajan voi itse päättää, samoin muuta pidemmät vapaat
Velattomuus
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No onko sitten parempi että ostetaan halpaa krääsää kämppä täyteen. Oma duunariäiti osti huvikseen Tarjoustalosta kaikkea moskaa ja kotona nauroi mitä tuli ostettua. Itse olen keskiluokkainen ja erittäin vahvasti kulutustottumuksia leimaa ekologinen ajattelu. Vihaan turhaa krääsää.
Sama meno meilläkin, vaikka ollaan kaikki duunareita.
Vierailija kirjoitti:
Pääsiäislomalla Lappiin laskettelemaan.
👍just tämä.
Vierailija kirjoitti:
Me taidetaan täyttää hyvinkin (ylemmän) keskiluokan kliseet:
Molemmilla akateeminen loppututkinto ja virat koulutusta vastaten julkisella sektorilla. 1 lapsi, jolla tavoitteellinen soittoharrastus. Rivitalo 4h+k+s, vapaa-ajanasunto kotiseudulla, jossa vietetään paljon aikaa. Isot terassit molemmilla asunnoilla, grillataan kotona designhiiligrillillä, mökillä kaasu. Palju mökillä. Matkustetaan kerran vuodessa Euroopassa, kaupunkilomia ja rantakohteita, harrastetaan myös kotimaan matkailua. Perheen yhteiset harrastukset mökkeily, retkeily, musiikki, laskettelu, hiihto. Mies harrastaa nikkarointia, minä (vaimo) puutarhanhoitoa, neulomista (islantilaisia neuleita tietty) ja sisustusta. Sisustyyli skandinaavinen, vaaleaa ja harmaata, Artekia ja Muuramea, tekstiileissä Marimekko, Woodnotes, Svensk Tenn ja Gullichsen. 2 autoa, suv BMW ja pikkujapanilainen. Työmatkat kuljetaan polkupyörällä, toisella sähköpyörä. Sähköauton laitto suunnitteilla. Sijoitusasuntokin löytyy ja rahastoon säästetään. Koulunkäyntiä arvostetaan ja lapsen hyvä koulumenestys tärkeätä.
Onko tullut mieleen että elintasonne olette lokittaneet tuottavaa työtä tekevien ihmisten maksamista veroista? Suomen julkinen sektori on niin ylipaisunut, tehoton ja korruptoitunut että oksettaa.
Keskiluokka? Itse synnyin ylempään keskiluokkaan, joten meidän perheessä tärkein statussymboli on akateeminen koulutus ja hyvä fyysinen kunto. Kaikki epäterveelliset tavat (alkoholi, tupakka, huumeet) on täysin karsittu pois jo isovanhempien sukupolvesta. minulle on täysin luonnollista, että en koskaan edes maistanut röökiä, vetänyt elämäni ensimmäisiä perskännejä tai kokeillut huumeita.
Baletti on täysin normaali harrastus tytöille. Alakerran naapurin poika tanssii myös balettia.
Vierailija kirjoitti:
Keskiluokka? Itse synnyin ylempään keskiluokkaan, joten meidän perheessä tärkein statussymboli on akateeminen koulutus ja hyvä fyysinen kunto. Kaikki epäterveelliset tavat (alkoholi, tupakka, huumeet) on täysin karsittu pois jo isovanhempien sukupolvesta. minulle on täysin luonnollista, että en koskaan edes maistanut röökiä, vetänyt elämäni ensimmäisiä perskännejä tai kokeillut huumeita.
Baletti on täysin normaali harrastus tytöille. Alakerran naapurin poika tanssii myös balettia.
Kokaiini, kannabis ja LSD normaalia yläluokan kulttuuriväen ja sivistyneistön piirissä. Yläluokan kirjanpitäjien ja palvelusväen elämän täytyy olla nuhteetonta ja skarppia.
Vierailija kirjoitti:
En käsitä mihin kukaan tarvitsee statussymboleja. Meillä on varallisuutta yllin kyllin. Asutaan kyllä väljästi. Meillä on vanhoja kalusteita, kun ovat hyviä ja käyttökelpoisia. Vältän turhaa ostelua. Nytkin suunnitellaan telttailua, kun ei tiedä mihin voi vapaasti matkustaa. On hienoa mennä rönttöfarkuissa metroon, kun sijoitukset ovat kohdillaan. Vähän huvittaa, kun joku kulkee nenä pystyssä hienoissa merkkivaatteissa ja parin tonnin käsilaukku kädessä. Joillakin on luottokortti tapissa ja velkojat kintereillä. Sekö on sitä statusta.
Toiset kerskuvat varallisuudestaan esittelemällä statussymboleita, toiset anonyymisti netin keskustelupalstalla...
Fjällrävenin ja Marimekon tuotteet!
Purjevene, Grani-svenska (en selitä), Rotary-jäsenyys jo väh toisessa polvessa. Ulkomaanmatkat esim Sveitsiin tai Etelä-Afrikkaan, Taikkuihin menee vaan juntit. Philip Patekin kellot, Tillanderit, Hagelstamit perhetuttuina. Tyttärellä oma heppa ja 18-vuotislahjana joku kiva pikku kauppakassi tyyliin Bemari.. Money talks, bullshit walks, paitsi omasta äveriäisyydestä on moukkamaista puhua. Niin tekee vain uusrikkaat. Nounou..
Touche. Ajatusvirhe. Kahdesti.