Vainkeskiluokkajutut! Kerätään tähän ketjuun statussymboleita
Kommentit (2011)
keskiluokan perinteinen määrittely liittyy koulutukseen ja ammattiin. Wilskan mukaan keskiluokka voidaan jakaa vielä alempaan ja ylempään luokkaan.
– Ylemmällä keskiluokalla on tyypillisesti korkeakoulututkinto ja alemmalla keskiluokalla ehkä vähän alempi tutkinto. Yleisesti keskiluokaksi ajatellaan ihmiset, jotka toimivat toimihenkilöammateissa.
Luulettako te oikeasti että elämä jatkuu kuten ennenki.
Vierailija kirjoitti:
Luulettako te oikeasti että elämä jatkuu kuten ennenki.
Jaa, etkö aio elää enää?
Vierailija kirjoitti:
keskiluokan perinteinen määrittely liittyy koulutukseen ja ammattiin. Wilskan mukaan keskiluokka voidaan jakaa vielä alempaan ja ylempään luokkaan.
– Ylemmällä keskiluokalla on tyypillisesti korkeakoulututkinto ja alemmalla keskiluokalla ehkä vähän alempi tutkinto. Yleisesti keskiluokaksi ajatellaan ihmiset, jotka toimivat toimihenkilöammateissa.
Siis joku amk-nomikin lasketaan ylempään keskiluokkaan? Itse miellän nuo alempaan ja ylempi akateeminen loppututkinto on sitten ylemmän keskiluokan juttu.
ymmärrät kai että se kiamaasturi maksaa uutena yli 70000e kyllä sen audin saa halvemmalla....ehkä kia farmari
okeido71 kirjoitti:
Dubain loma. Emirates-paita lapsella.
Jos jotakin jalkapallosta ymmärrät, niin tuo Emirates paita ei liity Dubaihin. Siinä ei niinku mainosteta Dubaita siinä mielessä, kuin luulet.
Vierailija kirjoitti:
Omakotitalo, itserakennettu terassi, iso grilli ja palju. Terassilla pidetään juhlia, joihin kutsutaan toisia pariskuntia ja ehkä säälistä joku miehen ikisinkku kaveri, mutta ei koskaan sinkkunaisia. Naiset laittavat keittiössä salaattia ja juovat siideriä tai viiniä, miehet grillaavat ulkona ja juovat olutta.
Tämä oli hyvin osuva! Olen ollut tuo mukaan kutsuttu ikisinkku. Muuten ihan kivaa, mutta kyllä sen näkee kuulee ja tuntee rivien välistä ihan koko ajan, kuinka minua perheettömänä sinkkuna katsottiin alaspäin perheellisten keskiluokkaisten keskellä. Joka juhlaan minua ei tietenkään kutsuttu, olen saanut kuulla mökki-illoista joissa oltiin sekasaunassa ja ravintola-illallisista kaupungin hieman paremmassa paikassa. Näihin minua ei ole kelpuutettu, kuten myöskin ovat kieltäytyneet kutsuista (huom. monikossa) illanistujaisiin minun mökilläni. Ja näissä heidän omakotitalo-illanvietoissa (kyllä, oli terassi ja palju ja väriä vaihtavat paljuvalaistukset) pidettiin tiukasti huoli, että naisten sauna/paljuvuorolla minut pidettiin näkösältä poissa "miesluolassa" eli autotallissa kuuntelemassa luentoa talon omistajan näpertelyharrastuksesta. Kuin minä olisin joku todellakin alemman kastin likainen ihminen, pervo, joka saattaa tiirailla uimapukuisia naisia, jos minua ei viedä pois näköetäisyydeltä, hui! Joku, joka on todellakin vain säälistä mukana, mutta rajoitetusti, kuin kaikkeen kivaan ei minulla olisi oikeutta, vaan pieneen maistiaiseen heidän niin kutsutusta paremmuudestaan.
Se ylemmyyden, itseänsä parempana pitämisen määrä, joka näistä huokuu ja suorastaan lemuaa, on jotain aivan käsittämätöntä. Ja vielä pahempana tuo, että minut heidän vieraanaan täytyy tietyissä tilanteissa piilottaa pois näkyviltä/näköetäisyydeltä. Voi herranjumala.
Vierailija kirjoitti:
Perhe Seinäjoelta kirjoitti:
Meirän perhe lähtee jokaisella talvilomalla mallorkalle tai rodokselle.
Mukava tulla takaisin kylmään Suomeen ja katsella kateellisia ihmisiä, kun näkevät meidän perheen
ja me kaikki ollaan niin ruskettuneita.
Ihmiset huomaavat varmasti, jotta nyt on koko perhe käynyt vuotuisella etelän matkalla.
Ennen matkaa tapaamme käydä omistamassamme solariumissa
muutaman kerran, jolloin saamme hyvän pohjavärin ja kohteessa
ruskettuminen alkaa nopeasti.
Koronan aikana emme toki ole käyneet matkalla, koska olemme vastuullisia.
Siis keskiluokkaa? Työväenluokan tyyliä mennä "mallorkalle", kuten kirjoitit. Eiköhän keskiluokka nyt mene kaukomatkalle johonkin mielikuvituksellisempaan kohteeseen. Itse olimme juuri Malediiveilla pienellä atollilla kaksi kertaa vuoden sisään ennen koronaa.
Keskiluokka huolehtii aika hyvin terveydestään ja välttelee ruskettumista.
Vappuna ylioppilaslakki päässä Ullanlinnanmäellä brunssilla tai muuten vain päiväkävelyllä.
Hintatietoisuus, ekologisuus ja KIERRÄTYS. Järkevä osteleminen vaikka kalliimpaankin olisi varaa.
Ekologosuuden nimissä kirppikset.
Opettele kirjoittamaan Ensin oikea oppisesti!
Purjevene, mökki Turun saaristossa, Marimekkoa astioissa, tekstiileissä ja vaatteissa, viinit harrastuksena ja viinikellari, Riedelin lasit, Muston takki ulkoillessa.
Vierailija kirjoitti:
Vappuna ylioppilaslakki päässä Ullanlinnanmäellä brunssilla tai muuten vain päiväkävelyllä.
Noloa. En kehtais.
okeido71 kirjoitti:
Dubain loma. Emirates-paita lapsella.
Tämä on enemmän wt, kuten monet täällä.
Vierailija kirjoitti:
Hienot autot, mersu tms. Upea koti yleensä meren tai järven rannalla, mökki, veneet, astetta paremmat bileet, lomat upeissa kohteissa talvisin. Paljon vapaa aikaa tai ainakin itse määriteltävissä.
Tämä ei ole keskiluokkaa vaan vähintään ylempää keskiluokkaa. Täällä on ihmisillä käsitteet aivan sekaisin.
- muumimukit
- velkarahalla ostetut autot
- Marimekko
- laatikko-omakotitalot vuokratontilla
- miehellä siisti, mutta persoonaton ja huonosti istuva vaatetus ja etureppu. Elää puutteessa.
- nainen käy jumpassa, mutta on ylipainoinen, koska syö mieluummin sipsiä kuin harrastaa seksiä iltaisin
Vierailija kirjoitti:
En oo kyl vuosiin aatellu et joku olis jotain luokkaa. Oon nähnyt siivoojan tulevan töihin uudella Q7lla ja hitsarin jolla on AMG mersu. Omassa kaveripiirissä on sähkömiestä, insinööriä, tuomaria, lääkäriä, toimitusjohtajaa, yrittäjää, lastentarhan opettajaa, kassaa, varastomiestä ja kaikki ihan saman arvosia
Sinulla menee sekaisin ihmisarvo ja ihmisten tavat. Ihmisarvo on jokaisella, joten ketään ei kiinnosta jutella siitä. En usko, että kovinkaan iso osa siivoojista ajaa Audi Q7:lla tai sitten siivoojien palkat ovat nousseet rajusti.
Menen opiskelemaan sisustussuunnittelujaksi.