Vainkeskiluokkajutut! Kerätään tähän ketjuun statussymboleita
Kommentit (2011)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
sporttipimu kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai vitsi, monet näistä osui meikäläisen perheeseen. Mä tiedostan kyllä että me ei olla mitään rikkaita, eikä uniikkeja lumihiutaleita. Tää on kuulkaa ihan hyvä näin. Nytkin istun sohvalla juomassa kalliimpaa tummapaahto-kahvia Iittalan mukista Lokki-valaisimen alla. :D
Moni kyllä tosiaan osuu.
Just tulin kotiin VW Golfilla ja lapset harrastaa salibandya (Korona tietty vaikeuttaa).
Ja kyllä, valitan harrastuksen kalleutta. Koira tosin puuttuu, koska lasten allergiat.Kohta juon kahvikupposen terassilla ja laitan saunan ja paljun lämpenee. Ja paljuun tietty otetaan kuoharia ja voi olla, että ladataan kuva Instaan paljuilusta.
Niin, paitsi että salibandy ei todellakaan ole mikään kallis harrastus...
Salibandy on keskiluokkainen harrastus, ei kallis. Totta se.
Mutta keskituloisille noin 200 e / kk ja se kertaa kaksi lasta eli noin 400 e / kk plus kengät, mailat ja pelimatkoille rahat, pistää välillä valittamaan.
Luinko oikein. Salibandy 200 kuussa plus muuta päälle? En olisi uskonut. Mitä maksaa vaikkapa tennis, jääkiekko tai jalkapallo?
Minä myös menin shokkiin tästä ja olen onnellinen että lapseni ei harrasta mitään!
Kilparadoilla kaikki on kallista koska matkat Suomen sisällä.
Kiakko on paljon kalliimpaa, esim https://www.hpkjuniorit.fi/joukkueet/2151/uutiset/22819/kausimaksut
Miksi jääkiekkoilijat ovat stereotyyppisesti ja automaattisesti vähemmän fiksuja? Selvästi vanhempien on oltava jonkin verran koulutettuja, että selviävät maksuista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Insinöörisormus on ammattitunnus joka on mahdollista hankkia kun tutkinto on suoritettu. Eikä niitä ole vain miehillä. Olen nainen ja Insinööri ja minulla on tuollainen sormus.
Todellakin junttia ja vanhanaikaista. Olen itsekin nainen, insinööri ja ostin itselleni kunnon timanttisormuksen valmistujaislahjaksi. Enkä omista violettia tupsupipoa.
Olen eri mieltä. Kyllä koulutus on sellainen asia, josta saa olla iloinen ja olla vappuna se tupsulakki päässä. Se on yksi elämän parhaita sijoituksia, ja sen saa näyttää myö muille - ihan vain vinkkinä.
Vinkkinä?
Niin. Kannattaa käydä koulut kunnolla niin ei tarvitse valittaa ettei tienaa tarpeeksi.
Farmari auto, niin ja perheessä vähintään kaksi autoa, uusi omakotitalo, koira, lapset harrastaa paljon, ulkona syödään paljon
Vierailija kirjoitti:
Alle 2v sisällä aloitettu avantouintiharrastus (tai pk-seudulla kylmässä meressä/järvessä pistäytyminen.)
Postataan toki aina kuva instaan pipo päässä Kuusijärveltä ja hehkutetaan miten nyt on niiin hyvä olo!
Itsensä kehittämisestä ja hyvinvoinnista on tullut uusi näyttämisen areena. Ei riitä on varaa käydä jossain huippukalliissa spassa lojumassa, vaan pitää pystyä tekemään ( = on aikaa ja rahaa/ei ole rikki raatamisesta sen rahoittamiseksi ) pitkäjänteisesti aidosti hyvinvointia ja mielenrauhaa tuottavia asioita. Monelle mukana jonkinlainen itsensä fyysisesti haastamisen aspekti.
Silloin kun mukana on status eli näyttämisaspekti, pitää tietysti olla jotain uutta ja edelläkävijämäistä.
Silloin kun tekee omaksi ilokseen ei tietysti ole väliä onko golf, jooga tai avantouinti hitti vai so last season.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
sporttipimu kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai vitsi, monet näistä osui meikäläisen perheeseen. Mä tiedostan kyllä että me ei olla mitään rikkaita, eikä uniikkeja lumihiutaleita. Tää on kuulkaa ihan hyvä näin. Nytkin istun sohvalla juomassa kalliimpaa tummapaahto-kahvia Iittalan mukista Lokki-valaisimen alla. :D
Moni kyllä tosiaan osuu.
Just tulin kotiin VW Golfilla ja lapset harrastaa salibandya (Korona tietty vaikeuttaa).
Ja kyllä, valitan harrastuksen kalleutta. Koira tosin puuttuu, koska lasten allergiat.Kohta juon kahvikupposen terassilla ja laitan saunan ja paljun lämpenee. Ja paljuun tietty otetaan kuoharia ja voi olla, että ladataan kuva Instaan paljuilusta.
Mutta keskituloisille noin 200 e / kk ja se kertaa kaksi lasta eli noin 400 e / kk plus kengät, mailat ja pelimatkoille rahat, pistää välillä valittamaan.
Luinko oikein. Salibandy 200 kuussa plus muuta päälle? En olisi uskonut. Mitä maksaa vaikkapa tennis, jääkiekko tai jalkapallo?
Minä myös menin shokkiin tästä ja olen onnellinen että lapseni ei harrasta mitään!
Kiakko on paljon kalliimpaa, esim https://www.hpkjuniorit.fi/joukkueet/2151/uutiset/22819/kausimaksutMiksi jääkiekkoilijat ovat stereotyyppisesti ja automaattisesti vähemmän fiksuja? Selvästi vanhempien on oltava jonkin verran koulutettuja, että selviävät maksuista.
Oman kaupungin C-junnujen kilpalätkä maksaa 450e/kk. Säbä kilpajoukkueessa 180 e/kk. Tuo maksu yleensä 11 kk / vuosi.
Ei pysty normi yksinhuoltaja maksamaan parin kolmen lapsen harrastusmaksuja.
Galgo eli espanjan vinttikoira, rescue.
Nämä annetaan adoptioon vain keskiluokkaisiin kulisseihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
sporttipimu kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moni kyllä tosiaan osuu.
Kiakko on paljon kalliimpaa, esim https://www.hpkjuniorit.fi/joukkueet/2151/uutiset/22819/kausimaksutMiksi jääkiekkoilijat ovat stereotyyppisesti ja automaattisesti vähemmän fiksuja? Selvästi vanhempien on oltava jonkin verran koulutettuja, että selviävät maksuista.
Oman kaupungin C-junnujen kilpalätkä maksaa 450e/kk. Säbä kilpajoukkueessa 180 e/kk. Tuo maksu yleensä 11 kk / vuosi.
Ei pysty normi yksinhuoltaja maksamaan parin kolmen lapsen harrastusmaksuja.
Jotkut haluavat mollata kiekkoilijoita, kun eivät ammattilaisuran auettua ehdi kouluja hirveästi käymään. Lukio monilla suoritettuna mutta se niin sanottu "normaali" klo 8-16 ura jää heiltä väliin. Luulevatko ihmiset oikeasti, että he eivät kouluja kävisi, jos jääkiekkoilijan ura ei aukeaisi? Totta kai hankkisivat jonkun muun ammatin. Tuo asia on monille vaikea käsittää.
Omissa tutuissani jääkiekkoa harrastavat lääkärien, diplomi-insinöörien jne lapset. On kaiken maailman päällikköä ja johtajaa. Varmaan löytyy myös "köyhempiäkin" ja vähemmällä koulutuksella. Varmaan kaikissa lajeissa löytyy eri tuloluokassa olevia ihmisiä.
Tiedän monta ketkä opiskelevat jenkeissä yliopistossa ja pelaavat siellä lätkää. Tiedän monta ketkä ovat hakeneet kouluun, mutta siirtävät opiskelemaan menoa, kun pelaavat ammattilaisena. Tiedän tyyppejä joille ammattilaisura ei auennut ja joutuvat nyt sitten diplomi-insinööriksi opiskelemaan.
Vierailija kirjoitti:
Lasten kuskaus harrastuksiin
Koira lemmikkinä
Meidän alueella koirat asuu lähin kaupungin vuokra-asunnoissa, kerrostaloissa. Omakoti ja rivitaloalueella ei juuri koiria ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
sporttipimu kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moni kyllä tosiaan osuu.
Ihmettelen itse tuota myös. Koska omasta kokemuksesta kiekko vanhemmat ja pojat ovat fiksuja. Turnausmatkat kiekko poikien kanssa on ollut paljon rauhallisempia, kuin muut missä olen ollut mukana. Ehkä se sterotypiaa tulee pukukopista. Se on ahdettu täyteen teinejä ja läppälentää. En tiedä ollaanko muissa lajeissa niin paljon pukukopissa ja onko ne yhtä ahtaita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Stubb muuten on keskiluokan huipentuma. Oli täysin suomenkielinen, mutta meni opiskelemaan ruotsiksi ja teki itsestään näennäisesti suomenruotsalaisen. Korkeakouluopinnot. Kansainvälinen. Ahkeruuteen ja työntekoon perustuvaa menestystä työuralla, virkamies ja keskiluokkaisen porvaripuolueen poliitikko. Itse tienatut rahat ja itse työn kautta hankittu asema. Ulkonäkö tärkeää ja kuntoilu sydäntä lähellä. Kulissit, "minulla menee loistavasti- pepsodent-kestohymy".
No eikä ole, vaan sen yläluokan, jota ennen kutsuttiin porvareiksi. Kuinka monen keskiluokkaisen vanhemmista ja isovanhemmista löytyy esimerkiksi Wikipedia-artikkelit? Stubbin isä Göran Stubb on seurapiireissä tunnettu jääkiekkovaikuttaja ja isoisä oli kuuluisa professori Kai Setälä, joka oli mm. perustamassa Suomen Syöpäsäätiötä 40-luvulla.
Porvaristo on nimenomaan keskiluokkaa, ei yläluokkaa!
Säädyt olivat:
Aatelisto
Papisto
Porvaristo
Talonpojat
Noista aatelisto ja omaisuutensa pääomatulolla elävät ovat yläluokkaa.
Papisto ja porvaristo keskiluokkaa. He ovat joko kouluttautuneet ja sivistyneet, nykyään akateemisesti kouluttautuneet ja hyväpalkkaiset virkamiehet/toimihenkilöt/pomot, sekä kauppiaat, yrittäjät
-> kokoomuksen äänestäjäryhmä ja mm. Stubb
Talonpojat ovat nyky-yhteiskuntaluokkana opistoasteen tai kansakoulun tasoisen koulutuksen saaneita suorittavan työn tekijöitä, työväenluokkaa. Osa pk-sektorin yrittäjistäkin voi kuulua tähän ryhmään itse asiassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
sporttipimu kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moni kyllä tosiaan osuu.
No onhan duunariperheellä helposti tuon verran rahaa.
ohis
Sisustustyyli paljastaa melko paljon asujistaan. Sellainen kalustelevymelamiini-ikeatrendi-kerroksettomuus on tyypillistä alemman keskiluokan ja työväestön kodeille. Näissä kodeissa on yleensä liian vähän tavaraa, mikä saa kodin näyttämään aivan asuntomyynti-ilmoitukselta. Hajuton, mauton ja väritön.
Ylempi keskiluokka ja tiedostava kultuurinen keskiluokka pyrkii jäljittelemään yläluokkaa. Kotiin on saatettu tuoda joku haiseva tiikkilipasto kirpputorista, muutama trendivalaisin ja joku kärpäsenpaskan kokoinen grafiikkatyö liian suurissa kehyksissä. Kodin pitää jollain tavalla huutaa "hei me ollaan vähän parempia". Kuitenkin ollaan niin epävarmoja omasta tyylistä, että halutaan välttää ylilyönnit.
Ylempien luokkien kodit ovat kerroksellisempia. Tyyliä hallitsee yleensä antiikki tai kestävä design. Taidetta on yleensä eri aikakausilta. Pääpaino on kestävyydessä ja vähän enemmän mukavuudessa kuin keskiluokilla. Tyyli on keskiluokkaiseen makuun vähän liian raskas, joskus jopa "hyi". Ja aina vähän nuhjuinen, mikä on perus keskiluokalle vaikeasti siedettävissä.
Yhtä älykkäitä kuin kulttuuriväki? Nyt oli ihan pakko nauraa! Mistä kohtaa Suomen kulttuuriväki on älykkäitä? Eihän ne reppanat pysty edes itseään elättämään,kaiken maailman apurahoja ovat jatkuvasti kerjäämässä. Äänestävät haloskaa ja haavistoa,siinäpä todellisia älykköjä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Insinöörisormus on ammattitunnus joka on mahdollista hankkia kun tutkinto on suoritettu. Eikä niitä ole vain miehillä. Olen nainen ja Insinööri ja minulla on tuollainen sormus.
Todellakin junttia ja vanhanaikaista. Olen itsekin nainen, insinööri ja ostin itselleni kunnon timanttisormuksen valmistujaislahjaksi. Enkä omista violettia tupsupipoa.
Olen eri mieltä. Kyllä koulutus on sellainen asia, josta saa olla iloinen ja olla vappuna se tupsulakki päässä. Se on yksi elämän parhaita sijoituksia, ja sen saa näyttää myö muille - ihan vain vinkkinä.
Vinkkinä?
Meillä on töissä yksi tällainen itsetietoinen muija, joka ei ole ylioppilas ja käynyt jonkun sihteerikurssin. Egoa on niin paljon, että kuvittelee olevansa samaa porukkaa kuin johtajat, joiden muistioita copypeistaa. Ja kun avaa suunsa, muut meinaavat vajota maan alle. Kyllä koulutuksella on merkitystä, se opettaa ainakin, että tietää todella vähän monista asioista.
Vierailija kirjoitti:
Sisustustyyli paljastaa melko paljon asujistaan. Sellainen kalustelevymelamiini-ikeatrendi-kerroksettomuus on tyypillistä alemman keskiluokan ja työväestön kodeille. Näissä kodeissa on yleensä liian vähän tavaraa, mikä saa kodin näyttämään aivan asuntomyynti-ilmoitukselta. Hajuton, mauton ja väritön.
Ylempi keskiluokka ja tiedostava kultuurinen keskiluokka pyrkii jäljittelemään yläluokkaa. Kotiin on saatettu tuoda joku haiseva tiikkilipasto kirpputorista, muutama trendivalaisin ja joku kärpäsenpaskan kokoinen grafiikkatyö liian suurissa kehyksissä. Kodin pitää jollain tavalla huutaa "hei me ollaan vähän parempia". Kuitenkin ollaan niin epävarmoja omasta tyylistä, että halutaan välttää ylilyönnit.
Ylempien luokkien kodit ovat kerroksellisempia. Tyyliä hallitsee yleensä antiikki tai kestävä design. Taidetta on yleensä eri aikakausilta. Pääpaino on kestävyydessä ja vähän enemmän mukavuudessa kuin keskiluokilla. Tyyli on keskiluokkaiseen makuun vähän liian raskas, joskus jopa "hyi". Ja aina vähän nuhjuinen, mikä on perus keskiluokalle vaikeasti siedettävissä.
Olen keskiluokkaa, ehkä alempaa sellaista, mutta kalusteista yli puolet on perintönä saatuja. Uutena olen ostanut vain sohvan. Nuhjuista ei ole, koska olen laittanut uudet kankaat ja osin sisustatkin esim nojatuoleihin, kun on ollut tarvetta.
Kalustelyvykodit ovat alemman luokan koteja massiivisine televisioineen ja harmaine kulmasohvineen.
Nämä luokkakeskustelut ovat siitä mielenkiintoisia, että niiden merkitys katosi omasta näkökulmastani kokonaan siinä kohtaa, kun sijoitusvarallisuuden tuotot ylittivät kestävästi ja riittävällä marginaalilla elämisen kulut. Minulle on nykyään suoraan sanottuna aivan se ja sama, minkälaisia sohvia kukin kotiinsa laittelee, kun itse tunnen pelanneeni tämän pelin läpi. Epävarmuus omasta itsestä, asemasta ja tulevaisuudesta on poissa.
Ulospäin mikään ei kuitenkaan ole muuttunut. Jatkan yritystoimintaa samalla innolla, harrastukset ovat edelleen samat mitä aloitin alle kouluikäisenä, sisustusmaku ei muuttunut eikä takkikaan vaihtunut 30 vuotta vanhaan Burberryyn.
Vanhat kupari-kahvipannut ikkunalaudalla.
Vierailija kirjoitti:
Tehdään hulluna töitä jotta voi ostaa asioita ja esineitä. Se on kaikkein keskiluokkaisinta.
Ja typerää. Itse teen nyt hulluna töitä, jotta kohta ei enää tarvitse. Taloudellinen vapaus on paljon parempi palkinto kuin Lokki-valaisin.
Lapsen adoptointi ulkomailta on keskiluokan juttu. Etenkin jos lähtee hakemaan kaksosia, se on jo jotain extra-hohdokasta, jolla erottaudutaan muista adoptioperheistä. "Koska me voimme."
Alle 2v sisällä aloitettu avantouintiharrastus (tai pk-seudulla kylmässä meressä/järvessä pistäytyminen.)
Postataan toki aina kuva instaan pipo päässä Kuusijärveltä ja hehkutetaan miten nyt on niiin hyvä olo!