Vainkeskiluokkajutut! Kerätään tähän ketjuun statussymboleita
Kommentit (2011)
Vierailija kirjoitti:
Hyväntahtoinen utelias kirjoitti:
Ruotsinkieli. Omat lapset laitetaan mielellään kielikylpykouluun ja jopa ihmiset jotka voivat saada itseasiassa palkkansa ruotsia dissaamalla pitävät huolen että oma jälkikasvu oppii kieltä, harhaisimmat persut poislukien. Ruotsinkielen osaaminen on humble braggingin ilmentymää, Tuomas Enbuske vastustaa ruotsia mutta tykkää puhua sitä esim Efter nio ohjelmassa
Onkohan tuo kielten opiskelun pitäminen todella tärkeänä tosiaan keskiluokkaista? Voi tosiaan olla, kun nyt ajattelen tuttavapiiriäni. Kuitenkin se on ehkä eniten sellaisten juttu, joilla ei ole muuta erityistä lahjakkuutta. Jos lapsi on esim matemaattisesti todella lahjakas, niin on hyödyllisempää panostaa siihen kuin kieliin. Kielten osaaminen on omissa silmissäni sellainen tavallisten oppilaiden keino päteä. Yhteen aikaan, silloin kun Stubb oli politiikassa aktiivinen, kaikki tutut vanhemmat haaveilivat lapselleen virkamiesuraa EU:ssa ja halusivat laittaa hänet koulussa opiskelemaan ranskaa.
Eri mieltä. On paljon akateemisia (ja varmasti muitakin!) aloja, joissa kielten osaaminen on kullanarvoista. ja niitä on hyvä alkaa opiskella jo aikaisin, koska päinvastoin kuin monia muita asioita, niitä ei opi yhtä helposti enää aikuisena. Ja kyllä toiset ovat ihan selvästi myös toisia lahjakkaampia kielellisesti. Itse olen aina vähän kadehtinut niitä, jotka oppivat kieliä nopeasti ja puhuvat luontevasti.
Itse olen kaksikielinen, vaikka en ole yliopistossa opiskellut. En ole syntynyt kaksikieliseksi.
Vierailija kirjoitti:
Ruotsinkieli. Omat lapset laitetaan mielellään kielikylpykouluun ja jopa ihmiset jotka voivat saada itseasiassa palkkansa ruotsia dissaamalla pitävät huolen että oma jälkikasvu oppii kieltä, harhaisimmat persut poislukien. Ruotsinkielen osaaminen on humble braggingin ilmentymää, Tuomas Enbuske vastustaa ruotsia mutta tykkää puhua sitä esim Efter nio ohjelmassa
Onkohan tuo kielten opiskelun pitäminen todella tärkeänä tosiaan keskiluokkaista? Voi tosiaan olla, kun nyt ajattelen tuttavapiiriäni. Kuitenkin se on ehkä eniten sellaisten juttu, joilla ei ole muuta erityistä lahjakkuutta. Jos lapsi on esim matemaattisesti todella lahjakas, niin on hyödyllisempää panostaa siihen kuin kieliin. Kielten osaaminen on omissa silmissäni sellainen tavallisten oppilaiden keino päteä. Yhteen aikaan, silloin kun Stubb oli politiikassa aktiivinen, kaikki tutut vanhemmat haaveilivat lapselleen virkamiesuraa EU:ssa ja halusivat laittaa hänet koulussa opiskelemaan ranskaa.
Olen joskus miettinyt, että mikä taito olisi minulle kaikkein hyödyllisin ja tulin siihen tulokseen, että sujuva ranskan kielen taito.
Puolisoni on eniten hyötynyt matemaattisista ja kielellisistä taidoista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eri mieltä. On paljon akateemisia (ja varmasti muitakin!) aloja, joissa kielten osaaminen on kullanarvoista. ja niitä on hyvä alkaa opiskella jo aikaisin, koska päinvastoin kuin monia muita asioita, niitä ei opi yhtä helposti enää aikuisena. Ja kyllä toiset ovat ihan selvästi myös toisia lahjakkaampia kielellisesti. Itse olen aina vähän kadehtinut niitä, jotka oppivat kieliä nopeasti ja puhuvat luontevasti.
Kieliä on toki hyvä osata, jo ihan omaksi iloksikin.
Sen sijaan en pidä lainkaan tästä ikuisesta jauhamisesta siitä, miten niitä pitää oppia jo lapsena ja kuinka se aikuisena vaikeaa. Ei ole. Aikuisena ihmisellä on jo oppimistekniikatkin hallussa ja kun uutta kieltä opiskelee, on motivaatiokin ihan eri luokaa kuin se lapsen "äiti halus".
Aikuisena voi oppia uusia kieliä, jos ei ole omaksunut Suomen viralista asennetta, joka väittää päinvastaista.
Olen todistanut tämän lukemattomien ihmisten kohdalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Arvostan matemaattisia ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Hyvin moni luulee, että Stubb olisi ollut suomenruotsalainen, mutta ei ollut. Sellainen ns vähän paremmaksi tekeytyminenkin on juurikin tyypillisen keskiluokkaista.
Oletko varma? Hänhän puhui isänsä kanssa ruotsia ja äitinsä kanssa suomea. Kävi kansakoulun alaluokat suomalaisessa koulussa ja oppikoulun taas ruotsalaisessa. Puhui ainakin lastensa pieniä olessa heillä ruotsia.
Kun selaa sisustuslehtiä, Glorian Koti ja Avotakka..onko muut kiinnittäneet huomiota siihen että kaikissa esitellyissä kodeissa makuuhuoneen lakanat on täysin samasta muotista, vähän ryppyisen ja "kulahtaneen" näköistä beige-harmaata, ehkä pellavaa. Tässä on olennaista se että ihan tutkitusti on ollut todennettavissa että väki ja keskiluokka harrastaa seksiä vähemmän kuin koskaan mutta sitä suurempi tarve on tullut esittää että hirveät jamit menossa koko ajan punkassa. Halutaan herättää tällä kateutta. "Meillä menee tässäkin suhteessa hyvin" Finlaysonin Jesus lakanat on varmaan olleet aika isossa roolissa, itsekin haluaisin noi käärinliinat mutta hinta on olevinaan aika korkea. Tämän verran nyökkään keskiluokalle :D
Kieliasiaan pakko kommentoida: Myös meidän lapset käyvät kansainvälistä koulua, jota edelsi täysin englanninkielinen päiväkoti ja eskari. Koulussa englanti on opetuskieli. Seuraava kielivalinta tehtiin nelosella (nykyään jo kolmosella) ja ruotsihan tulee kutosella. Mielestäni aivan normaali määrä kieliopintoja. Lapset oppivat nopeasti ja ovat innokkaita oppimaan. Nelosen kielivalinta on vapaaehtoinen, mutta omat lapseni ovat aina halunneet opiskella ko. kieltä myös vapaa-aikanaan, halu oppia on valtava. Lapset myös pitävät erittäin paljon fysiikasta ja matematiikasta. Olemme täysin suomenkielinen perhe.
Kun selaa sisustuslehtiä, Glorian Koti ja Avotakka..onko muut kiinnittäneet huomiota siihen että kaikissa esitellyissä kodeissa makuuhuoneen lakanat on täysin samasta muotista, vähän ryppyisen ja "kulahtaneen" näköistä beige-harmaata, ehkä pellavaa. Tässä on olennaista se että ihan tutkitusti on ollut todennettavissa että väki ja keskiluokka harrastaa seksiä vähemmän kuin koskaan mutta sitä suurempi tarve on tullut esittää että hirveät jamit menossa koko ajan punkassa. Halutaan herättää tällä kateutta. "Meillä menee tässäkin suhteessa hyvin" Finlaysonin Jesus lakanat on varmaan olleet aika isossa roolissa, itsekin haluaisin noi käärinliinat mutta hinta on olevinaan aika korkea. Tämän verran nyökkään keskiluokalle :D
Itse en osta enää ikinä Finlaysonin tuotteita, koska mainostivat niitä Jeesuksella. Kaikki mainokset ja vitsit, joissa käytetään Jeesusta, ovat Jumalan pilkkaa. Luulevatko ihmiset, ettei siitä tule mitään seurauksia ikinä ? Jumalan mielestä Jumalan pilkka on suurin synti. Jumalan silmissä ei ole myöskään mitään muuta 'ihmisluokkaa' kuin pelastetut ja kadotetut. Kaikki ihmisten keksimät statussymbolit ja luokka-ajattelu romahtavat kasaan, kun Jeesus tulee takaisin.
Moccamaster ja Yki Nummen Lokki
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omakotitalo, itserakennettu terassi, iso grilli ja palju. Terassilla pidetään juhlia, joihin kutsutaan toisia pariskuntia ja ehkä säälistä joku miehen ikisinkku kaveri, mutta ei koskaan sinkkunaisia. Naiset laittavat keittiössä salaattia ja juovat siideriä tai viiniä, miehet grillaavat ulkona ja juovat olutta.
Miksi ihmeessä ei sinkkunaisia:o
Koska vaimot luulee et me sinkkunaiset oltaisiin muka kiinnostuneita heidän elähtyneistä ja kaljuuntuneista junttimiehistään.
No sitäpä minäkin jäin miettimään. Isot tulot, en kuulu edes ylempään keskiluokkaan. Käsilaukut halpahallista, auto pikkukinderi, kotina tavallinen rivarikolmio ja suurta tyydytystä tuottaa Lidlin 2 eken hävikkivihanneslaatikko...rahat osakkeisiin ja kanarianmatkoilla parempi hotelli, kyykkyviinit Ikean laseista. Ehkä sit ero on ylemmän keskiluokan ja siitä vähän varakkaampien (ei siis miljuunarikkaiden) välillä se, ettei tarvi näyttää yhtään mitään yhtään kenellekkään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muumimukien keräileminen.
Iittala-astioissa logotarra paikoillaan.
Bugaboon lastenrattaat.
Logotarrat on paikallaan yleensä sen takia, että niitä ei ole viitsitty ruveta tieten tahtoen kynnet verillä irrottelemaan.
Tiedän useamman henkilön, jonka mielestä Iittala-logotarrojen on ehdottomasti oltava paikoillaan. Että ne tarrat jotenkin tekevät laseista entistä hienommat.
Itse olen toista koulukuntaa, ehkä koska olen jonkun määritelmän mukaan ylempää keskiluokkaa. En halua tarraa suuhuni juodessani lasista, joten olen omista Iittaloistani poistanut ne heti. Iiittala-lasi ei minun silmissäni ole niin erikoinen tai tavoittelemisen arvoien esine, että sitä tarvitsisi mainostaa logon avulla. Kaunis lasi on kaunis lasi, puhukoon puolestaan. Designiä tuntevat tunnistavat designesineen, oli siinä tarraa tai ei.
Ehkä koko Iiittala on kovin keskiluokkaista. Ylemmät luokat juovat kai perintökristalleista tai saksalaisista erikoislaseista.
Ohis. Tarrat eivät kuulu esineen alkuperäiseen designiin, siksi(kin) ne poistetaan. Irtoavatkin nykyisin erittäin paljon helpommin kuin vuosia sitten. Tarran jättäminen paikalleen on kuin jättäisit miesten puvuntakissa sen hihaan parilla pistolla ommellut merkin paikoilleen.
Iittalan tarroista keskustelu on varsin keskiluokkaista.
Oho, nytpä älähdettiin! Kuulun kirkkoon, olen kristitty, minun on hirveän vaikea nähdä Finlaysonin lakanoissa mitään jumalan/jeesuksenpilkkaan viittaavaakaan, enemmänhän on kyse kunnianosoituksesta. Mummoni oli valtavan uskonnollinen, muistan kuinka intona hän ja sisarensa olivat aikoinaan Torinon käärinliinoista, minulla on jopa mummoni jäämistöstä pieni kehustetty kuva Jeesuksen oletetusta hahmosta käärinliinoissa, tuo oli aikoinaan uskoville kova juttu. Minusta koko jumalanpilkka on nykyään vaikea käsitteenä, vielä vähemmin yhdistän tätä Jeesuksen pilkkaan, hiukan tuntematon käsite. Minusta tässä maallistuvassa maailmassa Jeesuksen nimen ylläpitäminen on kristillisyyttä, eihän tässä sentään puhuta kortsuista tai vastaavista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarraton Iittala osoittaa että varaa on eikä tarvitse varautua jälleenmyyntiin.
En yhtään ymmärrä noiden Iittaloiden hehkutusta. Lasitkin on puristelasia, halvalla tehtyä. Ultima Thule lasit ja lasiastiat ovat nättejä, mutta puristelasia nekin ovat, ja kalliita. Usein niitä näkyy elokuvissa ja muualla.
Suomessa valmistettuja, se näkyy heti hinnassa.
Persoonattomuus, matematiikka-asperger, kaviaarihienostelu, jakkupuvut, puvut. Henkinen yksinäisyys, aids.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omakotitalo, itserakennettu terassi, iso grilli ja palju. Terassilla pidetään juhlia, joihin kutsutaan toisia pariskuntia ja ehkä säälistä joku miehen ikisinkku kaveri, mutta ei koskaan sinkkunaisia. Naiset laittavat keittiössä salaattia ja juovat siideriä tai viiniä, miehet grillaavat ulkona ja juovat olutta.
Miksi ihmeessä ei sinkkunaisia:o
Koska vaimot luulee et me sinkkunaiset oltaisiin muka kiinnostuneita heidän elähtyneistä ja kaljuuntuneista junttimiehistään.
Siis te vanhat piiat, jotka ette saa edes noita elähtäneita ja kaljuuntuneita ukkomiehiä:D Älä valehtele itsellesi, että olet joku haluttu "sinkkunainen",jonka perässä nuoret adonikset juoksevat:D Sinä olet rupsahtanut vanha piika, joka ei kelpaa puliukollekkaan:D
Tehdään hulluna töitä jotta voi ostaa asioita ja esineitä. Se on kaikkein keskiluokkaisinta.
Mä olen ihmetellyt miksi somessa näkyy melkein aina Iittalan tarra laseissa. Usein nämä ihmiset esittävät elämänsä kiiltokuvamaisesti (elämä loistaa, on rahaa millä mällätä jne) somessa, joten miksi jättävät Iittalan tarrat laseihin? Eikö siitä välity ennemmin sellainen kuva, että kyseisille ihmisille on ollut suurempikin taloudellinen ponnistus ostaa ne lasit.