Irtisanoutuminen, lomat rahana vai lomana?
Sain eilen melkein illalla tiedon, että minut on valittu hakemaani työpaikkaan. En ehtinyt ilmoittaa irtisanoutumisesta pomolle, vaan menee maanantaille. Minulla olisi heinäkuulle suunniteltuna 4 viikkoa kesälomaa.
Voiko pomo pakottaa minua pitämään lomat nyt toukokuussa? Onko pomon pakko antaa lomat rahana, jos pyydän? Onko rahallisesti/muuten merkitystä, pidänkö lomaa ns. omaan piikkiin palkattomana vai kulutan lomapäiviä, mitä en sitten saa maksuun. Vähintään kuitenkin se noin 2 viikkoa olisi tarkoitus hengähtää.
Kommentit (12)
Ajattelit olla töissä irtisanomisajan?
Riippuu myös alasta. Jos kyseessä esimerkiksi hoitoala ja pula jo muutenkin tekijöistä, pomo luultavasti antaa sinun paiskia töitä 2 viikon (?) irtisanoutumisajan verran. Muutenhan pomo passittaa sinut samantien lomalle.
Vierailija kirjoitti:
Töissä ajattelin olla sen 2 viikkoa ainakin itse. Saisi hommat sille mallille, että voisi vähän paremmilla mielin lähteä.
Ap
Muista allekirjoittaa työsopimus uuteen paikkaan ennen kuin irtisanot itsesi.
Työnantaja voi määrätä lomaa lomakausina ja siitä pitää ilmoittaa viimeistään kuukautta aiemmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Töissä ajattelin olla sen 2 viikkoa ainakin itse. Saisi hommat sille mallille, että voisi vähän paremmilla mielin lähteä.
Ap
Jos työantaja ilmoittaa, että voit lähteä heti ilman irtisanomista aikaa?
Ps. allekirjoita se sopimus ennen kuin irtisanot itsesi.
Itse tein töitä koko 1 kk irtisanomisajan ja kertyneet, pitämättömät lomat tulee rahana loppupalkassa, samoin liukumat mitä jäi käyttämättä. Uudessa työssä pidän kahden viikon palkattomaan loman, tämäkin tuntuu olevan hyvin yleinen käytäntö mikäli ei neuvotella palkallisia lomia.
Aika harvoin taitaa olla työnantajan etu pistää irtisanoutunut lomailemaan irtisanomisajalle, mutta joskus niinkin tehdään, ainakin silloin jos on siirtymässä tietynlaisesta työstä kilpailijalle. Useimmiten kuitenkin hoidetaan hommat loppuun ja perehdytetään omat tehtävät muille ja lomaillaan vähän tai ei ollenkaan. Mutta kyllä se tosiaan taitaa niin olla, että työnantaja voi halutessaan päättää yksipuolisesti, että lomailet loppuajan.
Vierailija kirjoitti:
Itse tein töitä koko 1 kk irtisanomisajan ja kertyneet, pitämättömät lomat tulee rahana loppupalkassa, samoin liukumat mitä jäi käyttämättä. Uudessa työssä pidän kahden viikon palkattomaan loman, tämäkin tuntuu olevan hyvin yleinen käytäntö mikäli ei neuvotella palkallisia lomia.
Aika harvoin taitaa olla työnantajan etu pistää irtisanoutunut lomailemaan irtisanomisajalle, mutta joskus niinkin tehdään, ainakin silloin jos on siirtymässä tietynlaisesta työstä kilpailijalle. Useimmiten kuitenkin hoidetaan hommat loppuun ja perehdytetään omat tehtävät muille ja lomaillaan vähän tai ei ollenkaan. Mutta kyllä se tosiaan taitaa niin olla, että työnantaja voi halutessaan päättää yksipuolisesti, että lomailet loppuajan.
Ja lisänä tähän, että lomaltapaluurahat menetän niiltä lomaviikolta, mitkä jäävät pitämättä ja maksetaan rahana. Ei siinä taitaisi auttaa edes lomien pitäminen jos en enää palaisi töihin lomien jälkeen. Näissä kuitenkin taitaa olla eri käytäntöjä eri paikoissa (lomaraha, lomaltapaluuraha...).
Vierailija kirjoitti:
En ole ikinä kuullut ettei tarvitsisi olla töissä jos itse irtisanoutuu.
Minä otan lomat rahana, tienaan muutaman satasen ylimääräistä. Irtisanouduin itse. Irtisanomisajan olen sairauslomalla. Syynä työpaikkakiusaaminen ja diagnoosi unettomuus.
Voi pakottaa pitämään lomakaudella ja varmasti pakottaakin.