Onko sinulla tilinkäyttöoikeus puolisosi tiliin ja vai tai sanalla? Tiedätkö miksi tai mikä sen sanan merkitys on?
Kommentit (34)
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmeen asiaa minulla olisi puolisoni tilille nuuskimaan. Yhteistili on sitä varten.
No onko se yhteistili ja vai tai?
Vierailija kirjoitti:
Yhteinen tili on ja-tai muotoinen
Niin siis kumpiko? Ei voi olla molemmat.
Ei ole, mutta pojalla (täysi-ikäinen) on oikeus käyttää tilejämme, kun kuolemme (eräänlainen prokuristivaltakirja).
Ei ole tilinkäyttöoikeutta eikä yhteistä tiliä. Jos mieheni kuolisi äkillisesti minulle ei tuottaisi mitään vaikeuksia pyörittää taloutta yksin vaikka kuukausia, niin että perunkirjoitus ja pääsy miehen tileille saataisiin hoidettua. Omat rahani riittäisivät kaikkiin kuluihin helposti.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole tilinkäyttöoikeutta eikä yhteistä tiliä. Jos mieheni kuolisi äkillisesti minulle ei tuottaisi mitään vaikeuksia pyörittää taloutta yksin vaikka kuukausia, niin että perunkirjoitus ja pääsy miehen tileille saataisiin hoidettua. Omat rahani riittäisivät kaikkiin kuluihin helposti.
Sama täällä, emme näe tarvetta tilinkäyttöoikeudelle, olipa ja taikka tai.
Yhteinen tili on TAI tili, eli jompi kumpi saa käyttää, eli molemmat yhtälailla. Kun lainaa pankista haettiin, tämä ole pankin tahto toimia. Lisäksi molemmilla omat tilit, jotka omissa käsissä vain.
Omat tilit ja yhteinen taloustili TAI.
Ei ole, eikä ole edes yhteistä tiliä. Aviossa 20 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Yhteinen tili on TAI tili, eli jompi kumpi saa käyttää, eli molemmat yhtälailla. Lisäksi molemmilla omat tilit, jotka omissa käsissä vain.
Näin meilläkin
AP on erikoisen kiinnostunut ihmisten tileistä.
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmeen asiaa minulla olisi puolisoni tilille nuuskimaan. Yhteistili on sitä varten.
Sivusta
Aikoinaan kun mentiin naimisiin yhteistili oli vielä vähän käytössä yleisesti. Eikä meilläkään sitä ollut. Kokemuksesta opin sen että en missään elämäni vaiheessa sotkisi parisuhteessa kumppanien raha asioita vaan ne pidettävä erillään. Monestakin eri syystä.
Johan tuo nimi kertoo mitä se tarkoittaa: ja on molemmat yhdessä (ei erikseen), tai tarkoittaa joko molemmat yhdessä tai erikseen. Tai muoto on yleisempi, ja muoto harvinaisempi (yleensä on epäluottamusta jos valitaan ja muoto).
Yhteistili on tai-tili. Siellä on kerrallaan max 2000 euroa eli sen kuun asumis-, auto- ja ruokakulut. Yleensä reilusti alle tuon. Kaikki muu omaisuuteni on tietysti omalla tililläni. Eli jos puolisoni kuolisi, se ei vaikuttaisi raha-asioihini käytännössä mitenkään. Asumiseen kyllä, mutta se on oma asiansa.
Annan esimerkin, naapurin mies kuoli, oli lapsia entisestä avioliitosta, yhteisiä, talo lainaa ja auto ostettu velaksi.
Rouva hoito kotona lapsia, tili oli JA TILI.
Tuli haasteita ostaa ruokaa, ja asua talossa. Eihän kotona olevan tilillä ollut kuin 200euroa ns. lähikauppa rahaa.
En suosittele koskaa ja tiliä, ja muutenkin tulisi olla oikeus miehen tiliin.
Miksi minulla olisi tilinkäyttöoikeus puolisoni tiliin tai hänellä minun tiliini? Jo äidilläni oli ihan oma tili 1960-luvulla, samoin anopillani.
Vierailija kirjoitti:
Annan esimerkin, naapurin mies kuoli, oli lapsia entisestä avioliitosta, yhteisiä, talo lainaa ja auto ostettu velaksi.
Rouva hoito kotona lapsia, tili oli JA TILI.
Tuli haasteita ostaa ruokaa, ja asua talossa. Eihän kotona olevan tilillä ollut kuin 200euroa ns. lähikauppa rahaa.
En suosittele koskaa ja tiliä, ja muutenkin tulisi olla oikeus miehen tiliin.
Mitä ihmeen sovinistista sontaa tämä on? Oikeus miehen tiliin? Eiköhän nykyajan nainen halua ihan oman tilin, omat tulot ja omaa omaisuutta.
Meillä on avopuolison kanssa omat tilit ja yksi yhteistili. Todennäköisesti se on tai-tili, mutta sillä ei oo merkitystä, sillä sitä käyttää täysi-ikäinen nuorisomme ja siellä on maksimissaan pari-kolmesataa euroa.
Minulla on oma tili JA puolisolla oma tili.