Kuinka auton jumittuneet renkaat saa helposti irroitettua renkaiden vaihdon yhteydessä?
Kävin tänään vaihtamassa alle kesärenkaat. Irrotin pultit mutta renkaat eivät suostuneetkaan hievahtamaan. Jouduin kurottamaan auton alle ja hakkaamaan pitkään kirveen hamarapuolella teräsvanteita, että sain ne liikkumaan ja renkaan lähtemään irti.
Kommentit (64)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kysyit ja itse vastasitkin😉
Mietin onko mitään ainetta tai niksipirkka ratkaisua jolla renkaat saisi helpommin irti. Tuskin ne paikallisissa rengasliikkeissäkään hakkaa kirveellä auton vanteita puolta tuntia. 😂
Rengasliikkeessä voi vapaasti moukaroida rajumminkin kun auto on kunnolla tuettuna ylhäällä. Kotipihassa kun auto keikkuu huteran tunkin varassa ei viitsi kovin voimakkaita otteita käyttää ettei koko viritys romahda alas. Ei tuohon sen kummempaa niksiä ole. Tietysti jos viitsii laittaa vanteen takaisin kiinni, jättää mutterit aivan hivenen löysälle ja ajaa vähän matkaa. Minusta tuo ei silti tunnu järkevältä, parempi vaan moukaroida.
Jatkossa kannattaa yrittää puhdistaa vanteen keskireikä ja uloke johon se tarrautuu autossa. Ehkä noita voisi vaikka öljytä?
Kiitoksia asiallisesta vastauksestasi. Rengasliikkeissä todellakin hakataan niitä renkaita kumisilla moskilla kun autot ovat nosturin päällä hyvin tuettuina. Normaalilla renkaanvaihtajalla ei ole tällaista mahdollisuutta.
Vaseliinia jenkoihin tai tuohon navan keskiöönkin.Yleisöljyt haihtuu sitten melkein samantien pois ja aina sitten sama rumba.
Tyiu kirjoitti:
Mulla on vain pieni penis, joten jouduin kääntymään rengasliikkeen apuun..
Olen aina ihmetellyt sitä miten tämä omatoiminen renkaanvaihto on joillekin niin Merkittävä Suoritus. En oikein tajua. Laittakaa nyt ihmeessä te kaikki ite renkaat vaihtaneet joku Vaihdoin Itse!-tarra rintamukseenne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on metrin pituinen putken pätkä. Laitan sen putken rengasavaimeen lisävarreksi. Ja kun asennan uutta rengasta paikalleen, niin laitan tipan vaseliinia pulttiin. Ei ruostu kiinni. Tätä vaseliinia ei kylläkään virallisesti suositella. Mutta olen tehnyt niin vuodesta 1984 lähtien ja hyvin on pultit pysyneet kiinni.
Pultit kyllä lähtee helposti irti jatkovarren kanssa mutta renkaat jäävät joka vuosi kiinni siihen keskiöön.
Ap
Potku renkaan reunaan, niin kyllä se lähtee. Olen myös laittanut siihen keskiön reunaan rasvaa. Sitä vaseliinia voi laittaa vaikka naapurin eukon anaaliin, mutta ei jarrulevyihin. Ollaan tarkkana siellä.
Kenkiminen auttoi eturenkaisiin kun jonkin aikaa jaksoin pahoinpidellä autoani. Takarenkaisiin jouduin käyttämään lyömäasetta lukuisia kertoja päästäkseni haluamaani lopputulokseen. Ensi kerralla haluaisin käyttää hellempiä keinoja takarenkaisiin kuten silittelyä tai hipsuttelua päästäkseni finaaliin.
Ap
Aikansa kun hakkaat vanteita niin ovat soikeat ja täryttää ajaessa.
Vierailija kirjoitti:
Vaseliinia jenkoihin tai tuohon navan keskiöönkin.Yleisöljyt haihtuu sitten melkein samantien pois ja aina sitten sama rumba.
Navan keskiöön yksikään rengas ole jumittunut, vaan vanteen kyljestä se moukaroitava vanne on kiinni. Niitä kohtia sipaista öljyisellä kuivalla rätillä (jarruihin sitä öljyä ei saa mennä) niin saa vanteen keväällä irti.
Pitkä pölkky joka yltää auton toiselle puolelle, vanteen sisäreunaa vasten ja sitten vaikka lekalla siihen pölkyn päähän.
Aikoinaan pulverimaalautin vannesetin, jossa keskireikä pieneni ratkaisevat millinkymmenykset paksun pulverin takia. Nuo kun syksyllä veti pulteille tiukasti keskiöön niin keväällä oli aika kumauttelu että sai irti.
Vierailija kirjoitti:
Tyiu kirjoitti:
Olen aina ihmetellyt sitä miten tämä omatoiminen renkaanvaihto on joillekin niin Merkittävä Suoritus. En oikein tajua. Laittakaa nyt ihmeessä te kaikki ite renkaat vaihtaneet joku Vaihdoin Itse!-tarra rintamukseenne.
Siinä saa samalla katottua missä kunnossa ripustukset, puslat ja jarrut on. Ei ne ammattilaiset sellaisia huollon saati renkaanvaihdon yhteydessä kattele....odottavat että tuot huoltoon kun katsastuksesta tulee hylky tai jotain on jo rikki.
Tee-se-itse-mies on rahan arvoinen etu.
Laitoin vaselliinia keskiöön ja hiukan hiukan voitelin muita vanteen pintoja jotka kosketuksissa.
Viime keväästä opittua. Talvi oli semmoinen, että olivat tosi lujasti kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Löysää muttereita pari kierrosta ja ajaa vähän matkaa edestakaisin.
Kokeilin viime keväänä tätä. Ei mitään vaikutusta.
Kilkutin jollain raudalla ja resonointi vihdoin irrotti renkaan. Samoin oli 3 metrinen lankku käytössä, jonka lyönneillä koitin ravistaa rengasta irti.
Itku parku vinku. Renkaat ei ole jumissa vaan vanne siinä keskiössä kuten jopa täällä jotkut tietävät.
On on se nyt helvetti yhdet renkaat. Onko ne vanteet ihan oikeanlaiset siihen autoon jos noin jumittaa? Tarkistaisin/tarkistuttaisin tuon yksityiskohdan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Navan keskiöön yksikään rengas ole jumittunut, vaan vanteen kyljestä se moukaroitava vanne on kiinni. Niitä kohtia sipaista öljyisellä kuivalla rätillä (jarruihin sitä öljyä ei saa mennä) niin saa vanteen keväällä irti.
Olin tosiaankin tässä kohtaa väärässä, mutta minulle ei ollut koskaan niin käynyt, että olisi keskiöstä jumittanut, mutta viime keväänä tosiaankin kävi niin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tyiu kirjoitti:
Siinä saa samalla katottua missä kunnossa ripustukset, puslat ja jarrut on. Ei ne ammattilaiset sellaisia huollon saati renkaanvaihdon yhteydessä kattele....odottavat että tuot huoltoon kun katsastuksesta tulee hylky tai jotain on jo rikki.
Tee-se-itse-mies on rahan arvoinen etu.
Kyllä nuo huollossa katsotaan, renkaanvaihdossa harvemmin. Riippuu tosin huoltopaikastakin, mutta ainakin Veholla tehdään tarkkaa työtä.
Mutta, en minä uskalla paljon kurkkia auton alle vaan äkkiä toinen pyörä kiinni parilla pultilla ennen kuin auto romahtaa alas huteran tunkin päältä. Eikä uskalla autoa juurikaan heilutella, tai edes koskea. Siksi tuo pyörän irti moukaroiminen tuntuu aika riskialttiilta. Minulla siihen on harvemmin ollut tarvetta, mutta kohtahan se taas nähdään. Kaksi autoa odottaa renkaanvaihtoa.
Se on sitte vähän päästä pyöränlaakerit paskana näillä nuijijoilla. Vaikka kuumailmapuhaltimella tai kosanilla vanne kuumaksi.
Vierailija kirjoitti:
Itku parku vinku. Renkaat ei ole jumissa vaan vanne siinä keskiössä kuten jopa täällä jotkut tietävät.
Kun tämän hoksasit niin silloinhan tajusit mistä kyse, eli informaatio teki tehtävänsä. Olet hiukan yksinkertainen, kun takerrut muotoseikkoihin kun kaikki renkaista puhuvat eivät ole alan asiantuntijoita jotka osaisivat käyttää oikeita termejä. Mutta kuten sanoin niin ymmärsit mitä tarkoitetaan.
Älä ole niin pieni paskaläjä, vaan tavoittele hiukan enemmän?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tyiu kirjoitti:
Tee-se-itse-mies on rahan arvoinen etu.Kyllä nuo huollossa katsotaan, renkaanvaihdossa harvemmin. Riippuu tosin huoltopaikastakin, mutta ainakin Veholla tehdään tarkkaa työtä.
Mutta, en minä uskalla paljon kurkkia auton alle vaan äkkiä toinen pyörä kiinni parilla pultilla ennen kuin auto romahtaa alas huteran tunkin päältä. Eikä uskalla autoa juurikaan heilutella, tai edes koskea. Siksi tuo pyörän irti moukaroiminen tuntuu aika riskialttiilta. Minulla siihen on harvemmin ollut tarvetta, mutta kohtahan se taas nähdään. Kaksi autoa odottaa renkaanvaihtoa.
Hommaappa kunnon tunkki ja vaikka pukki jos on noin huteraa. Moni ei tiedä, että auton oma tunkki tarkoitettu vain vararenkaan vaihtoon tien päällä.
Vierailija kirjoitti:
Tyiu kirjoitti:
Tämä. Hyväpalkkaiset lääkäritkin (ja vastaavat) vaihtavat itse renkaansa. Mitä heleveŧin järkeä kun tyyliin kolmellakympillä joku muu likaa kätensä?
Ei se niin mukavaa hommaa ole.
Ei pölykapselit suojaa vanteita ruostumiselta, valitettavasti. Minullakin vanteet on talven aikana aina ruostuneet kiinni keskiöön. Joka kevät niitä potkitaan irti renkaan vaihdon yhteydessä. Ainut mikä on auttanut on vanteen ja keskiön väliin spreijattu ruosteen poistoaine --> anna vaikuttaa vähän aikaa --> irtoaa helpommin. Toisena vaihtoehtona olen harkinnut alumiinivanteiden hankkimista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tyiu kirjoitti:
Tämä. Hyväpalkkaiset lääkäritkin (ja vastaavat) vaihtavat itse renkaansa. Mitä heleveŧin järkeä kun tyyliin kolmellakympillä joku muu likaa kätensä?
Ei se niin mukavaa hommaa ole.
Ai vieläkö hyväpalkkaisetkin vaihtelevat niitä renkaitaan?? Olen kuvitellut että vähääkään uudemman auton omistaja käyttää niitä rengashotelleja. Niin minä tekisin jos joskus saan töitä.
Joo kyllä kannattais vaihtaa. Tää mun mies jo aamulla aikaisin alkaa treenaan ja mä teen ruokaa. Aamuseiskasta iltaviiteen mies kurmoottaa nahkasakkee - eikä juuri taukoja pidä. Ruokatauko ja kusella käy. Sitten alkaa taas kurmootus. Naapurin narukäsi juoksee kyyryssä ohi. Minä polttelen vaan tupakkaa ja katselen.