Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Käveleekö nykyään eskarit yksin kodin ja eskarin välistä matkaa? Itse aikoinaan kuljin (matkaa oli vajaa kilometri).

Vierailija
16.04.2021 |

?

Kommentit (56)

Vierailija
1/56 |
16.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa kauhealta, mutta silloin se oli varmaan tavallista.

Vierailija
2/56 |
16.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen maailma oli turvallisempi paikka olla ja elää. Nykyään en laittaisi noin pientä kävelemään yksin. Hahmottamis- ja havaintotaito, sekä ennakoida tuleva tilanne on noin pienellä vielä oppimatta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/56 |
16.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joko kävelee tai ei kävele. Laki ei määrää esikoululaisen yksin kulkemisesta mitään, mutta kunnat suosittelee vanhempia hakemaan esikouluikäisen.

Vierailija
4/56 |
16.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ennen maailma oli turvallisempi paikka olla ja elää. Nykyään en laittaisi noin pientä kävelemään yksin. Hahmottamis- ja havaintotaito, sekä ennakoida tuleva tilanne on noin pienellä vielä oppimatta.

Pöljempää sanontaa tuskin on vastaan tullut kuin tuo ennen maailma oli turvallisempi. Pätkiikö muisti?

Vierailija
5/56 |
16.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsia taidetaan nykyään pitää lapsellisempina kuin silloin joskus ennen. Oma oli tänään haettaessa eskarin pihalla kurahousut jalassa, kurarukkaset käsissä, siellä on yli 10 astetta lämmintä, aurinko paistaa, piha muutamaa lätäkköä lukuun ottamatta ihan kuiva. Itse en muista, että mitään kuravaatteita olisin eskariaikana edes käyttänyt ja välillä kävelin yksin kotimatkan.

Vierailija
6/56 |
16.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pöljempää sanontaa tuskin on vastaan tullut kuin tuo ennen maailma oli turvallisempi. Pätkiikö muisti?

Pöljempää on hyljätä lapsi oman onnensa nojaan ja suhtautua välinpitämättömästi turvallisuuskysymyksiin. Oletko heikkolahjainen?

Vierailija
7/56 |
16.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pöljempää on hyljätä lapsi oman onnensa nojaan ja suhtautua välinpitämättömästi turvallisuuskysymyksiin. Oletko heikkolahjainen?

Piti oikein tarkastaa mitä aiemmin oli sanottu, mutta ei osunut silmää, että siinä olisi puhuttu lapsen oman onnensa jättämisestä tai välinpitämättömyydestä. Lukihäiriö varmaankin.

Vierailija
8/56 |
16.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsia taidetaan nykyään pitää lapsellisempina kuin silloin joskus ennen. Oma oli tänään haettaessa eskarin pihalla kurahousut jalassa, kurarukkaset käsissä, siellä on yli 10 astetta lämmintä, aurinko paistaa, piha muutamaa lätäkköä lukuun ottamatta ihan kuiva. Itse en muista, että mitään kuravaatteita olisin eskariaikana edes käyttänyt ja välillä kävelin yksin kotimatkan.

En edes muista, että olisin ulkoillut ollenkaan koko eskarissa. Onkohan mahdollista vai pätkiikö muisti pahemman kerran. Luokassa tehtiin tehtäviä ja vieressä oli iso sali, jossa oli vapaata leikkiä leluilla. Eskariin vietiin ja haettiin, ei laitettu kulkemaan paria kilsaa yksin.

Vierailija
9/56 |
16.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päiväkodin eskarista, jossa ollaan myös päivähoidossa eskarin jälkeen, vanhemmat hakevat.

Vierailija
10/56 |
16.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Laki ei määrää esikoululaisen yksin kulkemisesta mitään"

En tunne asiaa kuin etäältä isovanhempana. Kuitenkin, olen kuullut tarinan todella monilapsisesta l...std-perheestä, jossa aamulla alaikäinen tytär voi kyllä viedä sisarensa päiväkotiin tms. Iltapäivällä tilanne on kuitenkin toinen, hakijana pitää olla nimetty aikuinen.

Voiko esikoulu vs. päiväkoti tehdä tässä eron?  Olen luullut, että kertomani olisi vakiokäytäntö Suomessa?

Vierailija
11/56 |
16.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet oikeassa. On pöljää haikailla aikaa jolloin lapset jätettiin oman onnensa nojaan ja oltiin välinpitämättömiä heidän turvallisuudesta. Tässä ennen oli turvallisempi maailmassa lapsikuolleisuus oli korkealla, heille sattui enenmän onnettomuuksia ja sedät ei lähetellyt törkyviestejä netissä vaan...jne.

Vierailija
12/56 |
16.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun vanhemmat kävi töissä. Ts kun leikkikoulu alkoi kävelin sinne ja takaisin itsenäisesti. Ylitin yhden autotien. Mut oli opetettu huolellisesti siihen.

Matka oli 200-300 metriä enimmäkseen hiekkatietä. Matkalla oli muitakin lapsia menossa samaan suuntaan, aikuisia toiseen suuntaan bussille.

Kukaan ei ollut heitteillä, ei pelottanut, ei traumoja. Nykymaailma on sairas paikka, silloin ihmidet oli enimmäkseen normaaleja ja vastuullisia. Lapset oli fiksumpia ja nähtävästi kykevämpiä ottamaan vastaan ohjeita ja noudattamaan niitä.

Olin 6-vuotias

Vierailija
13/56 |
16.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyään maailman on turvallisempi kuin ennen.

Vierailija
14/56 |
16.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen kerran ihmetellen katsonut, miten lapset kurahousuissa opetteli korkeushyppyä. Edes kuivana kevätpäivänä ei voida ulkoilla ilman kurahousuja ja kumisaappaita.

Vierailija
15/56 |
16.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet oikeassa. On pöljää haikailla aikaa jolloin lapset jätettiin oman onnensa nojaan ja oltiin välinpitämättömiä heidän turvallisuudesta. Tässä ennen oli turvallisempi maailmassa lapsikuolleisuus oli korkealla, heille sattui enenmän onnettomuuksia ja sedät ei lähetellyt törkyviestejä netissä vaan...jne.

Lapsikuolleisuus EI ollut 90-luvulla korkealla. Silloin eskarit kulkivat itse kouluun ihan kuten isommatkin koululaiset. Nykyään lapset halutaan alistaa vauvoiksi.

Vierailija
16/56 |
16.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Lapsia taidetaan nykyään pitää lapsellisempina kuin silloin joskus ennen."

-Mielestäni maailma on myös oleellisesti hullumpi tänään, kuin aikanaan lapsuudessani.  Muistan vielä ajan, kun kotonamme alettiin laittamaan ulko-ovi lukkoon pois lähtiessä. Avainta ei meinannut saada toimimaan, kun ei oltu vuosiin käytetty...

Eli pidän kyllä ainakin kaupungeissa perusteltuna tiettyä varovaisuutta pienten lasten kanssa; ja suurempienkin!

Vierailija
17/56 |
16.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tunne asiaa kuin etäältä isovanhempana. Kuitenkin, olen kuullut tarinan todella monilapsisesta l...std-perheestä, jossa aamulla alaikäinen tytär voi kyllä viedä sisarensa päiväkotiin tms. Iltapäivällä tilanne on kuitenkin toinen, hakijana pitää olla nimetty aikuinen.

Voiko esikoulu vs. päiväkoti tehdä tässä eron?  Olen luullut, että kertomani olisi vakiokäytäntö Suomessa?

Laki ei mahdollista mitään ikärajaa sen suhteen, että kuka saa hakea. Jos sellainen epävirallinen käytäntö on, niin siihen ei ole pakko suostua.

Sitä paitsi äärimmillään tuollainen voisi aiheuttaa sen, ettei esimerkiksi teinivanhempi saisi hakea omaa lastaan hoidosta.

Vierailija
18/56 |
16.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainakin meilläpäin esikoulu käydään koulussa, ei päiväkodissa. Kaikki esikoululaiset kulkevat täällä yksin.

Suomen laki EI määrää esikoululaisten kulkemisesta yhtään mitään.

Vierailija
19/56 |
16.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten sen sanoisi...esikoulu on koulu aikaa ja siihen sovelletaan ns koulun sääntöjä. Moni lapsi jää koulun jälkeen päiväkotiin ja siitä eteen päin taas sovelletaan päiväkodin sääntöjä.

Vierailija
20/56 |
16.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No kai tuossa on kyse siitä, että se on päiväkodin vastuulla, että kenelle lapsi luovutetaan. Mutta eihän se ole päiväkodin vastuulla, millä konstilla lapsi sinne päiväkotiin tulee.