Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko yli 40-vuotiaana mahdoton löytää töitä?

Vierailija
16.04.2021 |

Olen itse vasta 31-vuotias ja opiskelen sosionomiksi. Kuitenkin jo nyt mietin, että mitä jos tulevaisuudessa, vaikka silloin 40-vuotiaana haluaisin vaihtaa työpaikkaa. Tai jos sattuisin jäämään työttömäksi. Onko 40-vuotias automaattisesti nykyään liian vanha töihin?

Kommentit (40)

Vierailija
1/40 |
16.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu tyypistä ja ammattitaidosta.

Vierailija
2/40 |
16.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Postille pääsee varhaisjakajaksi mutta eivät kuitenkaan vakinaista, määräaikaisia sopimuksia loputtomiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/40 |
16.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No sitäpä ei voi tietää mikä on 9 vuoden päästä tilanne. Elä nyt äläkä murehdi 9 vuoden päähän turhia asioita

Vierailija
4/40 |
16.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa mietin, nelikymppisenä alan vaihtoa suunnittelevana. Viestit mitä kuulen, eivät ole rohkaisevia...

Vierailija
5/40 |
16.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu ihan henkilöstä ja osaamisesta. Meille rekrytöitiin hetki sitten 66-vuotias eläkeläinen. Toistaiseksi ainakin näyttää että oli hyvä rekrytointi.

Vierailija
6/40 |
16.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kerro ikää työhakemuksessa, joten kukaan ei tiedä, että olen jo 40.

Vierailija
7/40 |
16.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei iällä ole sinänsä mitään merkitystä. Oppimiskyvyn nopeus on paljon tärkeämpää ja jos oppimiskykyä ei ole, niin tuskin löytyy töitäkään.

Vierailija
8/40 |
16.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu alasta. Mallintöihin saattaa olla vanha.

Vierailija
9/40 |
16.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole mahdotonta, tietenkään. Kannattaa kuitenkin pysyä ajassa mukana ja hankkia täydennyskoulutusta yms. Pitkä ja monipuolinen kokemus on myös eduksi.

Vierailija
10/40 |
16.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu monesta asiasta. Esim. onko alalla työvoimapulaa vai ylitarjontaa työvoimasta. Ja tehtävästä jota haetaan - jos haussa on keskijohdon tai ylempi johtajanpaikka, ei ikä ja kokeneisuus ole este ollenkaan, jos sopivaa kokemusta löytyy, mutta samaan firmaan ruohonjuuritason töihin ikä voi olla este. Lisäksi eri aloilla on eri määrin ikärasismia.

Itse olen it-alalla ja täällä valitettavasti on pahaa ikärasismia. Myös ulkonäkörasismia eli näissä trendikkäissä firmoissa pitää olla sporttinen, hoikka, tyylikäs, nuorekas. Alalla on muka työvoimapulakin niin että ihan ulkomailta täytyy hakea tekijöitä, mutta todella vaikea on yli nelikymppisen esim. koodarintyötä saada, ellei ole jotain harvinaista erityisosaamista. Naisilla "parasta ennen" päivä menee aikaisemmin vielä kuin miehillä, naisella alkaa 40 jälkeen olla jo liikaa, miehellä vasta 50 kohdalla. Ja tosiaan se ulkonäkörasismi päälle, eli jos olet vaikka 42 mutta tosi sporttisen ja nuoren näköinen voi olla jotain toivoa, mutta jos haastatteluun tulee tukeva tavallisen näköinen Marimekkotunika-täti, niin ei paljoa toivoa. Tosin tietyt isot "laitosmaisemmat" firmat tyyliin Tieto tai CGI ei ole ilmeisesti niin pahoja ikäsyrjijöitä kuin tällaiset pienet konsulttifirmat jossa itse olen.

Vierailija
11/40 |
16.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuokratöihin pääsee raksalle jos on työturvallisuuskortti.

Vierailija
12/40 |
16.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eipä suurelle osalle ihmisistä muutenkaan tänä päivänä löydy muita kuin korkeintaan ilmaistöitä. Palkkatyö alkaa olla konseptina vanhentunut.

Vierailija
13/40 |
16.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas aloittaja

rolli on sepustanut tällaisen tarinan tänään.

Kovasti teet kyllä töitä lietsoaksesi kateutta työttömiä kohtaan.

Mahtaa tätä työttömät-sitä ja tätä trollii ahistaa todella kovasti

kun kokoajan tekee näitä työtön-köyhät-aloituksia ja ketjuja,joita

sitten käsivatkaten sitä ja silmät kiiluen suu vaahdossa

trollaajaspämmää esiin kokoajan vastailemalla itse itselleen.

Puhutaan sitten myös muista tuista! Kaikki tuet esiin!

Vierailija
14/40 |
16.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippuu monesta asiasta. Esim. onko alalla työvoimapulaa vai ylitarjontaa työvoimasta. Ja tehtävästä jota haetaan - jos haussa on keskijohdon tai ylempi johtajanpaikka, ei ikä ja kokeneisuus ole este ollenkaan, jos sopivaa kokemusta löytyy, mutta samaan firmaan ruohonjuuritason töihin ikä voi olla este. Lisäksi eri aloilla on eri määrin ikärasismia.

Itse olen it-alalla ja täällä valitettavasti on pahaa ikärasismia. Myös ulkonäkörasismia eli näissä trendikkäissä firmoissa pitää olla sporttinen, hoikka, tyylikäs, nuorekas. Alalla on muka työvoimapulakin niin että ihan ulkomailta täytyy hakea tekijöitä, mutta todella vaikea on yli nelikymppisen esim. koodarintyötä saada, ellei ole jotain harvinaista erityisosaamista. Naisilla "parasta ennen" päivä menee aikaisemmin vielä kuin miehillä, naisella alkaa 40 jälkeen olla jo liikaa, miehellä vasta 50 kohdalla. Ja tosiaan se ulkonäkörasismi päälle, eli jos olet vaikka 42 mutta tosi sporttisen ja nuoren näköinen voi olla jotain toivoa, mutta jos haastatteluun tulee tukeva tavallisen näköinen Marimekkotunika-täti, niin ei paljoa toivoa. Tosin tietyt isot "laitosmaisemmat" firmat tyyliin Tieto tai CGI ei ole ilmeisesti niin pahoja ikäsyrjijöitä kuin tällaiset pienet konsulttifirmat jossa itse olen.

Heh heh. Sporttinen, hoikka, tyylikäs, NÖRTTI. Anna mun nauraa.

Vierailija
15/40 |
16.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös naisia haluta töihin mieluiten juuri tuossa iässä. Eivät ole enää hankkimassa lapsia, eivätkä pienten lasten jatkuvan sairastelun takia pois töistä, mutta eivät vielä ole liian vanhojakaan. Järki pelaa vielä hyvin ja uutta pystyy oppimaan helposti. 

Vierailija
16/40 |
16.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilman muuta, paras ikä 40-45v, saanut jokaisen työpaikan mitä hakenut ja 3 kertaa vaihtanut paremman palkan ja aseman perässä. Ja hakemukseen kirjoitan ensimmäiseen lauseeseen ikäni. Paras naisen ikä, lapset tehty, kokemusta mutta vielä niin nuori että jaksaa. 

Vierailija
17/40 |
16.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äänestä demareita. He ovat luvanneet 80 000 julkista työpaikkaa lisää. Sosiaalialan tutkinnolla pärjää hyvin kun Suomessa on niin paljon tukien varassa eläviä autettavia ja lisää otetaan ulkomailta.

Vierailija
18/40 |
16.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ilman muuta, paras ikä 40-45v, saanut jokaisen työpaikan mitä hakenut ja 3 kertaa vaihtanut paremman palkan ja aseman perässä. Ja hakemukseen kirjoitan ensimmäiseen lauseeseen ikäni. Paras naisen ikä, lapset tehty, kokemusta mutta vielä niin nuori että jaksaa. 

Tässä on totuudensiemen. Itse palkkaisin ehdottomasti ennemmin 40-45 vuotiaan kuin 25-35 vuotiaan naisen.

Vierailija
19/40 |
16.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippuu tyypistä ja ammattitaidosta.

ja varsinkin alasta, sosiaalialalla luulisi töitä olevan.

Vierailija
20/40 |
16.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

It-alalla on ehkä eri ulkonäkövaatimukset. Ap sanoi olevansa sosionomi. Sosiaali- ja terveysalalla sekä opettajien ja lasten kanssa työskentelevien keskuudessa pyylevät Marimekkotunika-tädit tuntuvat olevan suosittuja. Lapset vissiin ainakin tykkää sellaisista muumimamma tyyppisistä naishenkilöistä.