Käveleekö nykyään eskarit yksin kodin ja eskarin välistä matkaa? Itse aikoinaan kuljin (matkaa oli vajaa kilometri).
Kommentit (56)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ennen maailma oli turvallisempi paikka olla ja elää. Nykyään en laittaisi noin pientä kävelemään yksin. Hahmottamis- ja havaintotaito, sekä ennakoida tuleva tilanne on noin pienellä vielä oppimatta.
Pöljempää sanontaa tuskin on vastaan tullut kuin tuo ennen maailma oli turvallisempi. Pätkiikö muisti?
Pöljempää on hyljätä lapsi oman onnensa nojaan ja suhtautua välinpitämättömästi turvallisuuskysymyksiin. Oletko heikkolahjainen?
Olet oikeassa. On pöljää haikailla aikaa jolloin lapset jätettiin oman onnensa nojaan ja oltiin välinpitämättömiä heidän turvallisuudesta. Tässä ennen oli turvallisempi maailmassa lapsikuolleisuus oli korkealla, heille sattui enenmän onnettomuuksia ja sedät ei lähetellyt törkyviestejä netissä vaan...jne.
Lapsikuolleisuus EI ollut 90-luvulla korkealla. Silloin eskarit kulkivat itse kouluun ihan kuten isommatkin koululaiset. Nykyään lapset halutaan alistaa vauvoiksi.
1–14-vuotiaiden lasten kuolleisuus on viimeisten parinkymmenen vuoden aikana enemmän kuin puolittunut: lapsikuolemia oli 197 vuonna 1989 ja 92 vuonna 2010. Tämä vastaa noin 11:tä kuolemaa 100 000 henkeä kohden. 1–14-vuotiaiden kuolleisuuden väheneminen johtuu pääasiassa tapaturmakuolleisuuden vähenemisestä.
https://www.stat.fi/til/ksyyt/2010/ksyyt_2010_2011-12-16_kat_007_fi.html
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ennen maailma oli turvallisempi paikka olla ja elää. Nykyään en laittaisi noin pientä kävelemään yksin. Hahmottamis- ja havaintotaito, sekä ennakoida tuleva tilanne on noin pienellä vielä oppimatta.
Pöljempää sanontaa tuskin on vastaan tullut kuin tuo ennen maailma oli turvallisempi. Pätkiikö muisti?
Pöljempää on hyljätä lapsi oman onnensa nojaan ja suhtautua välinpitämättömästi turvallisuuskysymyksiin. Oletko heikkolahjainen?
Olet oikeassa. On pöljää haikailla aikaa jolloin lapset jätettiin oman onnensa nojaan ja oltiin välinpitämättömiä heidän turvallisuudesta. Tässä ennen oli turvallisempi maailmassa lapsikuolleisuus oli korkealla, heille sattui enenmän onnettomuuksia ja sedät ei lähetellyt törkyviestejä netissä vaan...jne.
Lapsikuolleisuus EI ollut 90-luvulla korkealla. Silloin eskarit kulkivat itse kouluun ihan kuten isommatkin koululaiset. Nykyään lapset halutaan alistaa vauvoiksi.
Minä kävin 90-luvulla eskarin, se ei juuri päivähoidosta poikennut. Äiti tai isä vei ja haki tietenkin. Silloin kun olin pienempi ihan ysärin alussa, minun pph-ryhmässä oli pari eskarilaista, jotka haettiin ja vietiin perhepäivähoitajalta taksilla eskariin ja takaisin. Ja seuraavana vuonna toinen näistä oli sit koulun jälkeen iltapäivähoidossa siellä pph:lla. Kun itse menin kouluun, olin iltapäivät hoidossa naapurissa sukulaisilla, kouluun vietiin ja haettiin taksilla. Ei juuri poikennut nykyajasta minusta.
Meillä aikuisen pitää viedä ja hakea eskariin/eskarista. Jos yhdessä kävellään niin sitten kävellään =) Vasta kouluun yksin.
Vähän vaikea kuvitella eskarilaista kävelemässä yksin kotiin :o mä olin niin rääpäle sen ikäisenä ja vielä syntynyt loppuvuodesta et oisin menny hukkaan :oo
Vierailija kirjoitti:
Lapsia taidetaan nykyään pitää lapsellisempina kuin silloin joskus ennen. Oma oli tänään haettaessa eskarin pihalla kurahousut jalassa, kurarukkaset käsissä, siellä on yli 10 astetta lämmintä, aurinko paistaa, piha muutamaa lätäkköä lukuun ottamatta ihan kuiva. Itse en muista, että mitään kuravaatteita olisin eskariaikana edes käyttänyt ja välillä kävelin yksin kotimatkan.
Omalla eskarillani on repussa vaihtosukat, sisähousut ja pusero. En todellakaan ole vienyt mitään kurapukuja enkä vienyt päiväkotiinkaan vaikka monella oli. Lapsellani on aina ollut varavaatteet mukana ja yllä hengittävä vedenpitävä ulkovaatekerta. Kumivaatteet eivät kuulu ulkoiluun. Ei oo ollut ongelmia.
Eskarilainen saa kulkea nykyään itse jos se on perheelle ok. Miten se on niin ihmeellistä? Miksi viette eskariin kuravaatteita ja sit yllätytte että ne on lapsella yllä kun menette hakemaan?
Helsingissä ekaluokkalaiset kulkevat itse esim Kalliossa koulusta iltapäivähoitoon ilman aikuista. Mikä ero tässä nyt on? Eskarina lapsi on aika itsenäinen jo jos kaikki on ok.
Vierailija kirjoitti:
Meillä aikuisen pitää viedä ja hakea eskariin/eskarista. Jos yhdessä kävellään niin sitten kävellään =) Vasta kouluun yksin.
Esikoulu on varhaiskasvatuksen piirissä. Kenenkään ei tarvitse kulkea yksin ja ekaluokallakin on vielä lakisääteinen iltapäivävahdinta niille jotka sitä kaipaavat. Itsenäisillä lapsilla on vapaus olla itsenäisiä ja valvontaa kaipaaville on vissiin jopa kolmanteen kouluvuoteen asti iltapäivälle kerhoa tarjolla pikkurahalla. Mitään ongelmaa ei ole.
Olen 15 vuotta päiväkodin eskarissa työskennellyt eikä ainakaan tänä aikana lapset ole kulkeneet itse vaan vanhemmat tuo ja hakee.
Valtaosa lapsista on eskarin jälkeen täydentävässä päivähoidossa 4-5h, mutta myös ne pelkässä eskarissa olevat haetaan kotiin.
Meillä lähes keskikaupungilla kilometrin matka (esi)kouluun ja kymmenen autotien ylitys, osassa valot, osassa ei. Todellakaan ei eskari kulje yksin, ei kulje edes loppuvuodesta syntynyt hajamielinen ekaluokkalainen. Ehkä olen hysteerinen, mutta mieluummin niin kuin että jotain tapahtuisi.
Tää kuravaateuskonto on ihan kamalaa. :D
Lapseni oli muutama vuosi sitten ekaa vuotta aika isossa päiväkodissa jossa opena n 50v nainen. Lapsellani ei ollut kuravaatteita vaan vedenpitävät ulkovaatteet (vaihtovaatekerta kassissa johon likaiset/märät aamu-ulkoilun kamat saa laittaa aamupäivällä ja josta ottaa esille henkariin iltapäivää varten kuivat vedenkestävät vaatteet) ja tuo ope tuli muutaman viikon kuluttua sanomaan mulle kahden kesken että ihanaa kun joku ei halua enää pelata kuriksilla.
Tällä palstalla moni ihan uskonnolliseen hurmokseen verrattavalla innolla vakuuttelee että hengittämätön kumipuku on välttämätön päiväkodissa ja vielä esikoulussakin. Ei se ole. Kannustan kaikkia miettimään millaista olisi ulkoilla reippaasti 2-5h päivässä kumiasussa. Se on kamalaa. Tehkää rohkeasti valintoja jotka ovat lastenne edun mukaisia, kumiasu ei ole ulkoilua varten ellei lapsi ole lätäkössä istuva vauva. 💜
Vierailija kirjoitti:
Tää kuravaateuskonto on ihan kamalaa. :D
Lapseni oli muutama vuosi sitten ekaa vuotta aika isossa päiväkodissa jossa opena n 50v nainen. Lapsellani ei ollut kuravaatteita vaan vedenpitävät ulkovaatteet (vaihtovaatekerta kassissa johon likaiset/märät aamu-ulkoilun kamat saa laittaa aamupäivällä ja josta ottaa esille henkariin iltapäivää varten kuivat vedenkestävät vaatteet) ja tuo ope tuli muutaman viikon kuluttua sanomaan mulle kahden kesken että ihanaa kun joku ei halua enää pelata kuriksilla.
Tällä palstalla moni ihan uskonnolliseen hurmokseen verrattavalla innolla vakuuttelee että hengittämätön kumipuku on välttämätön päiväkodissa ja vielä esikoulussakin. Ei se ole. Kannustan kaikkia miettimään millaista olisi ulkoilla reippaasti 2-5h päivässä kumiasussa. Se on kamalaa. Tehkää rohkeasti valintoja jotka ovat lastenne edun mukaisia, kumiasu ei ole ulkoilua varten ellei lapsi ole lätäkössä istuva vauva. 💜
No just, nyt jollain vähän keittää!
Ei se ole mikään umpinainen "kumiasu", jossa lapsi tukehtuu, vaan tyypillisesti silloin kun ei sada, laitetaan kurahousut ja kurarukkaset ja takkina on tavallinen takki. Lapsen liikkuessa ilma kyllä vaihtuu siitä takin ja kurahousujen yläosan välistä. Ei se ole "kamalaa", vaan ihan normaalia kevään/syksyn pukeutumista. Taitaa olla suurempi ongelma joillekin äideille kuin niille lapsille!
Ei kai eskariaikana yksin kulkeminen sentään ikinä ole normi ollut.
Ei ainakaan omassa lapsuudessa 90-luvulla.
Meidän lapsen eskarista sanottiin että pitää hakea vaikka asutaan käytännössä eskarin vieressä eikä lapsen tarvitsisi edes ylittää tietä. Meidän ja päiväkodin välissä on yksi talo joka on vielä rakennettu tontin takareunalle niin että meiltä on aivan suora näköyhteys eskarin/päiväkodin pihaan. Voisin odottaa lasta kotiovella ja minulla olisi siis koko ajan näköyhteys lapseen joka kävelisi pyörätien reunaa siitä päiväkodilta yhden naapuritalon ohi ja suoraan kotiin. Myös eskarin aikuiset näkisivät koko ajan että olen odottamassa lasta kotiin. Olen vauvan ja kolmevuotiaan kanssa kotona ja vähän kyllä turhauttaa se ulkovaatteiden pukemisrumba jotta voimme käyttää eskarilaisen hakemiseen 5 min. 3-vuotiaan pukeminen ollut nyt yhtä tahtojen taistelua viime aikoina. Tiedän, että toisessa kaupungissa asuvan ystäväperheen lapsi saa samanlaisessa tilanteessa kävellä itse kotiin sen lyhyen matkan kun äiti odottaa pihalla/ovella ja eskarin henkilökunta näkee että äiti on odottamassa.
Vierailija kirjoitti:
Meidän lapsen eskarista sanottiin että pitää hakea vaikka asutaan käytännössä eskarin vieressä eikä lapsen tarvitsisi edes ylittää tietä. Meidän ja päiväkodin välissä on yksi talo joka on vielä rakennettu tontin takareunalle niin että meiltä on aivan suora näköyhteys eskarin/päiväkodin pihaan. Voisin odottaa lasta kotiovella ja minulla olisi siis koko ajan näköyhteys lapseen joka kävelisi pyörätien reunaa siitä päiväkodilta yhden naapuritalon ohi ja suoraan kotiin. Myös eskarin aikuiset näkisivät koko ajan että olen odottamassa lasta kotiin. Olen vauvan ja kolmevuotiaan kanssa kotona ja vähän kyllä turhauttaa se ulkovaatteiden pukemisrumba jotta voimme käyttää eskarilaisen hakemiseen 5 min. 3-vuotiaan pukeminen ollut nyt yhtä tahtojen taistelua viime aikoina. Tiedän, että toisessa kaupungissa asuvan ystäväperheen lapsi saa samanlaisessa tilanteessa kävellä itse kotiin sen lyhyen matkan kun äiti odottaa pihalla/ovella ja eskarin henkilökunta näkee että äiti on odottamassa.
Meidän päiväkodissa on ihan yleinen käytäntö, että lapset joille se on mahdollista, kävelevät itse kotiin. Ja useat perheet varsinkin kevötpuolella näin tekevätkin. Tämä vaatii vain lupalapun täytön vanhemmilta.
Täälläpäin olisi varmaan tehty lasu jos ei olisi tuotu ja viety...
Millä lailla turvallisempi? Lapsia kuoli ja vammautui paljon enemmän kuin nykyään. Lapsiin kohdistuneet rikokset oli myös yleisempiä kuin nykyään.