Tietoa ulosotosta ja mahdollisesta toimeentulotuesta yms?
Olen nyt työttömänä ja saan työmarkkinatukea, asumistukea ja toimeentulotukea niin, että asumisen jälkeen käteeni jää se lähes 500 euroa.
JOS pääsisin töihin, jonka nettotulot olisivat 1240, siitä menisi ulosottoon n 370, joten käteen jäisi 870 + astuki 180, ja vuokran jälkeen jäisi se sama 500 euroa. Herää kysymys, että miksi tämä työnteko kannattaisi minulle oikeasti? Ainoa positiivinen on, että uo saisi perittyä vähän rahaa, jotka eivät riitä edes velkojen korkoihin. Niin, tällainen työ olisi tarjolla, ja kiinnostaisi ja ei kiinnosta...
Kommentit (33)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maksoin hotellisiivoojan palkalla velkani pois (tein kaikkia mahdollisia vuoroja)
Lähdin ulkomaille heittämään keikkaa. Tietenkään koronan takia toi ei nyt onnistu.
Miettisin kouluttautumista esim. sairaanhoitajaksi. Palkka on kohtuullinen ja saisit maksettua velat nopeammin. Töitäkin olisiAla kyllä kiinnostaisi, mutta koulutus kestää kuitenkin jonkun 3,5 vuotta, en saa opintolainaa tietenkään, mutta saisinko opintorahan lisäksi toimeentulotukea? ap
Et saa toimeentulotukea mikäli saat opintorahaa. Tosin koska et saa opintolainaa, niin kesäkuukausilta saisit käsittääkseni toimeentulotukea.
Varmaankin saat joka tapauksessa asumistukea, opintorahaa ja toimeentulotukea niin, että jää se minimi 500 euroa. Varmaankin ensin velvoittavat hakemaan opintolainaa, mutta jos sitä ei saa niin sitten toimeentulotukea. Korkeintaan 24 kuukautta kestäviä opintoja voi opiskella päätoimisesti myös työttömyystuella, jos saat TE-toimiston siunauksen.
Myös työvoimakoulutuksena on hoitoalan koulutuksia, jolloin saat työttömyystuen lisäksi kulukorvausta 9 euroa päivässä.
https://koulutukset.te-palvelut.fi/kt/?searchPhrase=l%C3%A4hihoitaja&an…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maksoin hotellisiivoojan palkalla velkani pois (tein kaikkia mahdollisia vuoroja)
Lähdin ulkomaille heittämään keikkaa. Tietenkään koronan takia toi ei nyt onnistu.
Miettisin kouluttautumista esim. sairaanhoitajaksi. Palkka on kohtuullinen ja saisit maksettua velat nopeammin. Töitäkin olisiAla kyllä kiinnostaisi, mutta koulutus kestää kuitenkin jonkun 3,5 vuotta, en saa opintolainaa tietenkään, mutta saisinko opintorahan lisäksi toimeentulotukea? ap
Et saa toimeentulotukea mikäli saat opintorahaa. Tosin koska et saa opintolainaa, niin kesäkuukausilta saisit käsittääkseni toimeentulotukea.
Jos pankki ei myönnä opintolainaa, niin silloin saa toimeentulotukea myös opiskellessa, eikä pelkästään kesällä. Tosin nykyään on mahdollista saada opintolainaan takaus kelalta vaikka onkin luottotiedot menneet, pankki sitten päättää tietty myöntääkö sen lainan ja jos sitä ei saa, niin kela maksaa tt-tukea, kun on näyttää kielteinen päätös lainasta.
Itse siis juuri olen valmistumassa opinnoista ja sain lainantakauksen ja opintolainan vaikka uo velkaa on melko paljon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ensinnäkin. Jos olet ollut pikään työttömänä, ei ulosottoa tarvitse heti alkaa maksamaan. Siinä taitaa olla nykyään puoli vuotta mitä on mahdollista saada vapaakuukausia, eli siinä ehtii kertyä jo vähän ylimääräistä ja voi valmistautua siihen että tulot putoaa taas.
Toiseksi, tuo palkka on aika pieni kokoaikatyöstä, kannattaisi ehkä tehdä osa-aikatyötä ja saada sitten soviteltua päivärahaa.
Tuo on osaaikatyötä nimenomaan, siksikin palkka noin nihkeä, mutta siis soviteltua en varmaan saa, kun onhan tuo enemmän kuin työmarkkinatuki, jota nyt saan.
Katso mitä Kelan laskuri sanoo. Minä laitoin sinne kokeeksi 1600€ palkkatulon (kerroit vain neton, joten jouduin arvailemaan mitä se brutto voisi olla) ja ruksitin että naimaton, niin laskuri sanoi että saa 8,2€/päivä. Tuo olisi joku 160€/kk. Mutta edes jotain pientä.
Jos tuo on osa-aikatyö, niin jäähän sitä vapaa-aikaa sitten vielä itsellekin. Ajattelisin että olisi itsellä kivempi fiilis edes yrittää maksaa niitä velkoja ja tehdä edes jonkin verran töitä leipänsä eteen. Olen itsekin ollut työttömänä pitkään ja kyllähän se ajan kanssa alkaa tuntua toivottomalta ja siinä on sellainen häpeä ja ulkopuolisuuden tunne. Töissä ollessa on se tunne, että on osa tätä yhteiskuntaa eikä pelkästään taakka toisille.
Vierailija kirjoitti:
Ei ne heti ala niitä periä, menee useampi kuukausi ennenkuin hokaavat että saat palkkaa.
Koska tulorekisteri, menee kuukausi ja palkasta alkaa ulosmittaus. Jos ei sitten onnistu sopimaan uo:n kanssa jotain muuta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ne heti ala niitä periä, menee useampi kuukausi ennenkuin hokaavat että saat palkkaa.
Koska tulorekisteri, menee kuukausi ja palkasta alkaa ulosmittaus. Jos ei sitten onnistu sopimaan uo:n kanssa jotain muuta.
Mä en saa töitä: syynä on aina luottotietojen menettäminen ja velkajärjestely. Aina on ollut hakijoita, joilla ei ole maksuhäiriöitä :(
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en saa töitä: syynä on aina luottotietojen menettäminen ja velkajärjestely. Aina on ollut hakijoita, joilla ei ole maksuhäiriöitä :(
Minkä alan töitä olet hakenut?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä saa tt-tukea jos lainaa ei saa. Mutta sitä lainaa pitää hakea, että on näyttää kielteinen lainapäätös Kelalle, joka sitten myöntää tt-tuen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkä alan töitä olet hakenut?
Minulla on työkokemusta kaupan alasta, ravintola-alalta ja siivojan töitäkin olen hakenut.
Enkä pysty sairauden vuoksi opiskelemaan.
Vierailija kirjoitti:
Enkä pysty sairauden vuoksi opiskelemaan.
Olen ollut vuosia sairauslomalla, mutta vakuutusyhtiö ja Kela pitävät minua osatyökykyisenä.
Itse kyllä tekisin jotain töitä, vaikka ulosottomies veisikin osan pois. Kohottaa se itsetuntoa, kun perjaatteessa siirryt pois yhteiskunnan täyselätettävistä ja tienaat rahaa, tai näin sen itse ajattelisin. Ja tietty ansiotuloista maksetaan eläkevakuutusmaksut, joten eläkkeitäkin kertyy. Itse koen sen, että jää vaan kotiin eikä edes yritä, luovuttamisena. Jos ajattelee, ettei ole mitään järkeä kun jää rahaa saman verran kun työttömänä, niin tämän helposti siirtää muihin elämänosa-alueisiin... siis tämän ettei ole mitään jäkeä... Itse jouduin joskus kamppailemaan todella paljon työelämään siirtymisen vuoksi. Minulla on ahdituneisuushäiriö, joka on vaikeuttanut monia asioita. Kuitenkin yritin ja kävin terpiassa. Lopulta sain ahdituksesta niskaotteen ja pääsin töihin, ja siellä olen nyt jo useita vuosia pysynyt. Eli perjaatteessa minäkin olisin voinut luovuttaa, kun on niin vaikeaa ja koin pahojakin aallonpohjia paniikkikohtauksineen yms, mutta en luovuttanut. Voisin perjaatteesa ihan hyvin olla elämäntapatyötön joka ei vaan pysty eikä kykene... Mutta mä taistelin ja olen nykyään ylpeä siitä...