Oppilas piti kokonaista koulua puoli vuotta Päijät-Hämeessä kauhun ja terrorin vallassa, opettajat eivät tehneet mitään
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/e8cf4656-2997-4848-a818-9eca6f77cbd1
Tätähän se just on. Ei ne opettajat oikeasti puutu mitenkään. Eikä tullut minulle minään yllätyksenä kyllä tämäkään tapaus.
Kommentit (302)
Tiedättekös te mitä siellä ammatillisissa opinnoissa käydään läpi? Siis kasvatuspsykologian ja -sosiologian osalta? Tällä hetkellä opetusministeriöllä on joku pakkomielle monikulttuurisuuden ja transgenderideologian kanssa, siellä kyllä painotetaan vaikka kuinka paljon yhdenvertaisuutta ja jokaisen yksilön huomioimista, itseohjautuvuutta ja ilmiöoppimista, sekä tuputetaan sitä kuinka vanhat mallit (n. 10 vuotta vanhat) ovat ihan puuta heinää.
Yhtään ainoata sekuntia ei pedagogiikassa käytetä siihen, kuinka ongelmalasten tai rauhattomien/väkivaltaisten lasten kanssa touhutaan tai menetellään. Ei yhtään ainoata! Mutta kyllä kaikkeen muuhun täysin epäoleelliseen senkin edestä...
Terveisin 4 vuotta opetusalalla työskennellyt entinen opettaja
Vierailija kirjoitti:
Yleisesti ottaen noin sairaisiin yksilöihin jotka tuollaista tekevät toimisi parhaiten joukolla hampaiden hakkaaminen kurkkuun ja kunnolla.
Joka synnyttäisi suuremman vihan, pahoinpitelykierteen, terroriteot.
"Vanhemmat eivät ole mitään isotuloisia eikä -kenkäisiä vaan ihan tavallisia". On ihan tavallista olla kunnan kolmen suurituloisimman joukossa, koska pieni kunta. Isä on enemmän kädet rasvassa kuin kovat kaulassa-tyyppi. Enemmän elämänkoululaisten piireissä kuin rotary-kerhossa, vaikka sieltä jonkun tuntisikin. Äiti (eronneet) on ihan tavallinen sosiaalityöntekijä. Jauhaminen, että pojan toimiin, ei olisi puututtu, koska vanhemmat hyväveljiä, ei pidä paikkaansa. Enempi taitavat olla änkyriä, kuin mielistelijöitä. Kyllä on puututtu, se ei vaan ole riittänyt. Erityisoppilas, erityisoikeudet, vanhempien statuksesta riippumatta.,
Jännää. Muistan omilta kouluajoiltani, että myös silloin pahin kiusanhenki oli sosiaalityöntekijä-äidin isokokoinen poika.
"Joka synnyttäisi suuremman vihan, pahoinpitelykierteen, terroriteot."
Valtiot ainakin kostavat toisten pahoja tekoja. Ja ymmärrystä riittää...
Vierailija kirjoitti:
Yleisesti ottaen noin sairaisiin yksilöihin jotka tuollaista tekevät toimisi parhaiten joukolla hampaiden hakkaaminen kurkkuun ja kunnolla.
Ei toimi psykopaatteihin tuo. Pahentaa vaan tilannetta.
Esimerkiksi ainakin nuorempia psykopaattisia lapsia täytyy kehua ja kannustaa hyvistä jutuista. En tiedä miten tuon ikäisen kanssa menetellään, kun on jo lähellä täysi-ikää.
Tässä se nähdään. Jos ope näkee, että jotain kiusataan tai pahoinpidellään, ei voi napata kauluksesta kiinni, ja sanoa, että nyt loppui tuo. Opettaja saa syytteen pahoinpitelystä ja toki pannaan viralta. Jos saan tietoa, että oma muksu olisi kiusaaja, nostetaan kissa välittömästi pöydälle. Siitä huolimatta, vaikka olisin huono kasvattaja ns. vanhan liiton meiningillä. Jos lastani kiusattaisi, lähtisin taatusti kutsumatta käymään kiusaajan luona "kylässä" ja siellä etsittäisiin myös se kissa siihen pöydälle. Jos yhteiskunta, kansankynttilät, virkakoneisto, sosiaalitoimi tai jokin muu instanssi ei reagoi, on parempi ottaa ohjakset omiin käsiin.
Ongelma nykyään on, että tarkkisluokat on lopetettu. Meillä koulussa oli aivan vastaava tapaus, mutta kun hänet siirrettiin tarkkisluokalle pois koulusta, niin ongelmat katosivat. Nykyään nämä sosiapaatit jätetään terrorisoimaan normaaleja lapsia, joka loppuu vasta kun joku lapsista kuolee.
Tarkkkikset takaisin, niin koulurauha paranee 90%
Miksei tuommoisia saada saat#na kuriin?
Vierailija kirjoitti:
Miksei tuommoisia saada saat#na kuriin?
Lainsäädäntö ei mahdollista. 15-v asti on riehujalla oikeus tehdä mitä lystää. Edes poliisi ei voi puuttua. Lasu voidaan tehdä, mutta yleensä siitä ei seuraa mitään. Jos oppilaalla on käyttäytymisen Hojks, ei häntä voida edes erottaa koulusta.
Itse käynyt peruskoulun 2001-2009, alakouluaikana oli vielä hyvä meininki ja ns. rakkautta ja rajoja opettajien suunnalta, mutta yläkouluaika oli sitä, ettei jostakin syystä opettajilla ollut keinoja tai energiaa luoda turvallista ja rauhallista ilmapiiriä. Liioittelematta _kaikki oppitunnit kolmen vuoden ajan_ oli ihan jatkuvaa huutoa ja sähläystä (puolet luokasta levottomia), juoksua, painia, vastaanväittämistä, kirkumista, kaikkea eläimellistä, pulpeteiden kolistelua, tuolien potkimista. Opettajat yritti siihen päälle huutaa opetettavat asiat. Päälle muutamia väkivaltakeissejä. Vaikea käsittää, miksei muutosta tapahtunut kolmen vuoden aikana.
Vierailija kirjoitti:
Itse käynyt peruskoulun 2001-2009, alakouluaikana oli vielä hyvä meininki ja ns. rakkautta ja rajoja opettajien suunnalta, mutta yläkouluaika oli sitä, ettei jostakin syystä opettajilla ollut keinoja tai energiaa luoda turvallista ja rauhallista ilmapiiriä. Liioittelematta _kaikki oppitunnit kolmen vuoden ajan_ oli ihan jatkuvaa huutoa ja sähläystä (puolet luokasta levottomia), juoksua, painia, vastaanväittämistä, kirkumista, kaikkea eläimellistä, pulpeteiden kolistelua, tuolien potkimista. Opettajat yritti siihen päälle huutaa opetettavat asiat. Päälle muutamia väkivaltakeissejä. Vaikea käsittää, miksei muutosta tapahtunut kolmen vuoden aikana.
surullista, kun miettii, kuinka paljon on mennyt ihan kaikilta aikaa hukkaan tuon kolmen vuoden aikana. se määrä tietoa ja taitoja, jonka olisi voinut oppia...
Vierailija kirjoitti:
Ja miten tämä eroaisi kiusaajan toiminnasta?
https://yle.fi/uutiset/3-11877290
Lapset jäivät riitelevien poliitikkojen jalkoihin: kiusaaminen on jatkunut Sysmässä jo vuosia, koska kukaan ei valvo koulun aikuisia
Rehtorin paikka auki!! Ihanaa, saadaan uusi rehtori ja varmasti parempi!
Hovioikeus alensi Sysmän nuorisoväkivaltajutun tuomiota: tekohetkellä 15-vuotias poika ei syyllistynyt tapon yritykseen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan ohi aiheen, olen 165cm nainen, erityisopettaja. Suurin osa minun oppilaistani ovat isompia kooltaan kuin minä. Osa käy kuntosalilla vakituisesti, osa käyttää huumeita ja monet ovat arvaamattomia käytökseltään. Välituntivalvonnat eivät kuulu minun pakolliseen työkuvaani. Teen niitä silti aina kun kerkeän. Olen ns. ylimääräinen vahti. Syy on se, että tiedän miten osa oppilaistani käyttäytyy ja pystyn heitä lukemaan jo eleistä. Menen heti väliin jos edes haistan väkivaltaa ja pyrin lopettamaan tilanteen eskaloitumisen. Turpiini olen saanut, toki vahingossa. Ei kukaan halua minua vahingoittaa tarkoituksella. Tarkoitan tällä vaan sitä, että pidän tekosyynä mm kun opettaja sanoo ettei halua mennä väliin jos on pienikokoinen. Osakseen ymmärrän, osakseen en. Minusta kaikilla on vastuu mennä väliin, jos tilanne sitä vaatii.
Saako kysyä miksi alapeukut?
Tiedän, että niitä tulee koska olen jo epäsuosittu opettajainhuoneessa, syystä että yritän saada kaikki mukaan puuttumiseen. Ainut oikea keino saada väkivalta loppumaan on kun kaikki opettajat pelaavat samaan pussiin. Tämä tarkoittaa osallistumista väkivallan kitkemiseen ja uhrien kanssa yhteistyön tekemiseen. Joo, tiedän. Sun ainoa toive opettajaksi tulemisessa oli opettaa lapsia oman aineesi ihanuuksiin. No, tässä herätys. Nykyaika kaipaa sitoutumista lasten kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin. Toivoisin tässä kaikkien opettajien välistä yhteistyötä lasten hyvinvointia vaalien.
Perehdypä opettajan kelpoisuusvaatimuksiin ja työehtosopimuksiin. Mainitaanko niissä sanallakaan kykyä tai velvollisuutta osallistua fyysisiin yhteenottoihin?
Poliisi ja vartija saavat koulutuksen siihen, miten puolustaa itseään tai miten taltuttaa hyökkääjä. Nämä asiat myös kuuluvat heidän työtehtäviinsä, joista heille maksetaan palkka. Opettajalla ei tällaista koulutusta ole, ja meidän virkavelvollisuuksiimme ei todellakaan kuulu moinen.
Ihmisellä on vain yksi keho. Yksikin kaatuminen tai nyrkinisku voi aiheuttaa uhrille vakavan vamman, jopa kuoleman. Kun kaksi aikuisten kokoista poikaa tappelee nyrkein, minä en ole todellakaan menossa siihen väliin.
Tästä hommasta ei niin paljon makseta, että alan riskeerata fyysisen turvallisuuteni. Siinä vaiheessa, kun sopimukset ja työehdot alkavat sitä vaatia, minä vaihdan suosiolla vaikka siivoushommiin.