Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oppilas piti kokonaista koulua puoli vuotta Päijät-Hämeessä kauhun ja terrorin vallassa, opettajat eivät tehneet mitään

Vierailija
16.04.2021 |

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/e8cf4656-2997-4848-a818-9eca6f77cbd1

Tätähän se just on. Ei ne opettajat oikeasti puutu mitenkään. Eikä tullut minulle minään yllätyksenä kyllä tämäkään tapaus.

Kommentit (302)

Vierailija
261/302 |
17.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

A.S. kuulema isä verotilason kärjessä, mökkivuokrausta ym.

No höpöhöpö taas.

Ainakin samalla paikkakunnalla, samalla sukunimellä ja juorujen mukaan pojan kuvakin oli FB-sivulla -> kyllä, mainitaan lehtijutussa paikkakunnan isotuloisimpien kolmen joukossa olevana. FB:n kuvan mukaan ikäluokka on sitä tasoa, että voisi olla teinin isä.

Johan olet salapoliisi=9 Mutta metsään kyllä menee ja pahasti.

Paikkakunta, sukunimi ja juorut ei ihan riitä, Sherlock.

Vierailija
262/302 |
17.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opettajat vain heiluttelivat käsiä....

Ei ole mitenkään mieltä ylentävää pelätä arvaamattomasti käyttäytyviä oppilaita. Olen pienikokoinen nainen ja minunko olisi pitänyt mennä erottamaan kaksi ladonoven kokoista tappelevaa poikaa? Katselijoista ei kukaan halunnut olla vasikka ja hakea rehtoria paikalle. Juoksin kansliaan, ja mitä teki rehtori? venkoili, että hänellä on nyt kiire kokoukseen.

Jotta kuka heiluttelee käsiään? Mitä itse olisit tehnyt? Ei, ei ollut valvonnassa kännykkä mukana.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/302 |
17.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Me tarvitsemme rohkeita, toimeen tarttuvia aikuisia kouluihin..."

Oletko valmis maksamaan siitä lisäliksaa? Kysyy ope.

Rahalla kaikki pyörii! Ei pyhällä hengellä...

Johan sille opettajalle tästäkin maksetaan. Eivät vain toimi, kuten pitäisi. Heidän tehtäviinsä kuuluu valvoa oppilaiden työrauhaa.

Kyllä he valvovat, kun ovat paikalla. Lopettakaa jo tämä opettajien aliarvioiminen ja mollaaminen. Opettajilta on vähitellen viety kaikki keinot toimia...ai niin, onhan meillä tämä "Kiva koulu". Hakeutukaa sijaiseksi, epäilen että ette kestä päivääkään!

Vierailija
264/302 |
17.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olis mun lasta kuristanut,niin olis lähtenyt välittömästi rikossyyte,sekä opettajia ja kuristajaa ja koulua kohtaan. Aina pitää puuttua.Nykylaki ei saa pitää kiinni,eikä saa poistaa lasta/nuorta luokasta mahdollistaa tämän.Kuinka monen pitää vielä kärsiä HALLITUKSEN käsittämättömästä EI saa kulttuurista näiden kiusaamisten muodossa. Ei saa piitää kiinni,ei saa rangaista.Vanhat hyvät konstit käyttöön.Ja nauhoittava kameravalvonta, kiertävien välkkävalvojien lisäksi.Naurettavaksi mennyt koulujen touhuilu....

Vierailija
265/302 |
17.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki väkivalta on hirveää ja termiä ”kiusaaminen” ei saisi käyttää fyysisestä käsiksikäymisestä. Se on aikuisten maailmassakin pahoinpitelyä. Viimeistään kuristaminen tai sen yritys on niin paha teko, että sen pitäisi ylittää kynnys tehdä rikosilmoitus. Minua on kuristettu, tekijänä ex mies. Tunne, kun tajuaa että on voimaton ja käy huonosti ellei toinen lopeta, on hirveä. Pahoinpitelymuotona tuo on sellainen, että ollaan äkkiä tapon yrityksessä jos tekijä ei pysty hillitsemään itseään. Jos mitään viitteitä tuollaisesta, pitäisi poliisi soittaa paikalle välittömästi. Tai huoltaja hakemaan lapsensa kotiin välittömästi.

Vierailija
266/302 |
17.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ei lapsrn vanhempi ilmoita lasulle ja poliisille kun lasta kuristettu????

Vierailija
267/302 |
17.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ei lapsrn vanhempi ilmoita lasulle ja poliisille kun lasta kuristettu????

Kyllä ilmoitti, ja käräjille päätyi. 

Vierailija
268/302 |
17.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jo yksi nyrkinisku voi olla tappava.

Vierailija
269/302 |
17.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selvästi on koulu yrittänyt lakaista maton alle tätä kauhistuttavaa keissiä. Paska osui sitten lopulta kunnolla tuulettimeen.

Kiusaamiseen pitää puuttua heti! Omaehtoisesti tekijä ei käytännössä lopeta koskaan. Jonkin auktoriteettiasemassa olevan on asioiden kulkuun puututtava jämäkästi.

Kaikille hevosille löytyy kengittäjä!

Vierailija
270/302 |
17.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sysmän maine on mennyt silmissäni. Jotenkin vaikea käsittää, että pikkupaikassa päästetään yksi öykkäri dominoimaan noin räikeästi.

Vierailija
271/302 |
17.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän henkilöllisyys laajalti tiedossa on mutta jätetään se asia.

Vierailija
272/302 |
17.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän henkilöllisyys laajalti tiedossa on mutta jätetään se asia.

Toki se paikkakunnalla on tiedossa. Ja mitäpä muut sillä tiedolla edes tekee.

Vanhemmat eivät ole mitään isotuloisia eikä -kenkäisiä vaan ihan tavallisia. Joten mistään hyväveli tai muusta verkostosta on ihan turha spekuloida.

Sitä en tiedä miksi tilanne on saanut jatkua niin pitkään ja vakavana, omat lapset eivät enää ole paikkakunnalla joten en tiedä kylän tilannetta.  Mitä lastensuojeluviranomaisiin tulee, ne on ihan hampaattomia. Lapsestani tehtiin murrosiässä lasu (ihan hyvästä syystä) ja kotiin soittanut ls-viranomainen olisi kuitannut ilmoituksen puhelinkeskustelulla. En suostunut vaan vaadin tapaamista koska olin itse aivan loppu. Aikanaan tuli päätös ettei lastensuojelullisia toimenpiteitä tarvita koska kodin tuki on vahva.

Vierailija
273/302 |
17.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää psykopaatin alku istuu sen vajaan vuoden ja nousee sen jälkeen otsikoihin kun tulee tappotuomio

Vierailija
274/302 |
17.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan ohi aiheen, olen 165cm nainen, erityisopettaja. Suurin osa minun oppilaistani ovat isompia kooltaan kuin minä. Osa käy kuntosalilla vakituisesti, osa käyttää huumeita ja monet ovat arvaamattomia käytökseltään. Välituntivalvonnat eivät kuulu minun pakolliseen työkuvaani. Teen niitä silti aina kun kerkeän. Olen ns. ylimääräinen vahti. Syy on se, että tiedän miten osa oppilaistani käyttäytyy ja pystyn heitä lukemaan jo eleistä. Menen heti väliin jos edes haistan väkivaltaa ja pyrin lopettamaan tilanteen eskaloitumisen. Turpiini olen saanut, toki vahingossa. Ei kukaan halua minua vahingoittaa tarkoituksella. Tarkoitan tällä vaan sitä, että pidän tekosyynä mm kun opettaja sanoo ettei halua mennä väliin jos on pienikokoinen. Osakseen ymmärrän, osakseen en. Minusta kaikilla on vastuu mennä väliin, jos tilanne sitä vaatii.

Vierailija
275/302 |
17.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan ohi aiheen, olen 165cm nainen, erityisopettaja. Suurin osa minun oppilaistani ovat isompia kooltaan kuin minä. Osa käy kuntosalilla vakituisesti, osa käyttää huumeita ja monet ovat arvaamattomia käytökseltään. Välituntivalvonnat eivät kuulu minun pakolliseen työkuvaani. Teen niitä silti aina kun kerkeän. Olen ns. ylimääräinen vahti. Syy on se, että tiedän miten osa oppilaistani käyttäytyy ja pystyn heitä lukemaan jo eleistä. Menen heti väliin jos edes haistan väkivaltaa ja pyrin lopettamaan tilanteen eskaloitumisen. Turpiini olen saanut, toki vahingossa. Ei kukaan halua minua vahingoittaa tarkoituksella. Tarkoitan tällä vaan sitä, että pidän tekosyynä mm kun opettaja sanoo ettei halua mennä väliin jos on pienikokoinen. Osakseen ymmärrän, osakseen en. Minusta kaikilla on vastuu mennä väliin, jos tilanne sitä vaatii.

Olet ihan oikeassa. Mielestäni olisi älyllisesti rehellisempää vaatia itselleen vaikkapa parempaa koulutusta väkivaltatilanteita varten, kuin alkaa piiloutua erilaisten tekosyiden taakse. Missään tapauksessa tilanteita ei saa vaan katsoa vierestä ja antaa tapahtua. Sanoohan tuon järkikin.

Onko väkivalta kaikesta huolimatta opettajien työyhteisössä tabu? Paljon on puhuttu "kympin tytöistä" ja oletettavasti heillä, varsinkaan nuorilla opettajilla, ei ole hirveästi kokemusta uhkaavista tilanteista. Voihan se olla että ei ole yksinkertaisesti tilanteenlukutaitoakaan, ei osata tulkita vaaran merkkejä samalla tavalla kuin kokeneemmat. Vaietaanko asioista siksi, kun niiden vakavuutta ei tajuta?

Vierailija
276/302 |
17.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ope puuttuu ja oppilaaseen tulee mustelma, on ope saman tien syytettynä pahoinpitelystä.

Oppilaat tietävät, ettei heihin saa koskea.

Vierailija
277/302 |
17.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ope puuttuu ja oppilaaseen tulee mustelma, on ope saman tien syytettynä pahoinpitelystä.

Ei se nyt ihan niinkään mene. Tilanteisiin voi puuttua ilman että mustelmia tulee. Fyysisestikin. Tämä on taito, jota voi ja jota pitäisi harjoitella jo koulutusvaiheessa. Erityisesti psyykkinen valmentautuminen aggressiivisten oppilaiden kohtaamiseen ja ohjaamiseen pitäisi olla kunnossa. Se kun ei usein ole ja siksi tulee noita pelkotiloja, tärinöitä, äänen vapisemisia ja täydellisiä jäätymisiä. Tilanteet ei ole kivoja, mutta niihin tottuu, niistä oppii ja vähitellen niiden hoitaminen onnistuu luontevasti. Puhun kokemuksella nyt.

Vierailija
278/302 |
17.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos jotakuta hirtetään tai suoraan pahoinpidellään opettajan silmien edessä ja tämä ei halua puuttua asiaan syytteen pelossa, niin silloin jumalauta on väärällä alalla. Nyt valoja päälle.

Vierailija
279/302 |
17.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuosta kaverista kuullaan vielä. Paloittelusurmaa tai muuta vastaavaa tulossa.

Vierailija
280/302 |
17.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saako kysyä miksi alapeukut?

Tiedän, että niitä tulee koska olen jo epäsuosittu opettajainhuoneessa, syystä että yritän saada kaikki mukaan puuttumiseen. Ainut oikea keino saada väkivalta loppumaan on kun kaikki opettajat pelaavat samaan pussiin. Tämä tarkoittaa osallistumista väkivallan kitkemiseen ja uhrien kanssa yhteistyön tekemiseen. Joo, tiedän. Sun ainoa toive opettajaksi tulemisessa oli opettaa lapsia oman aineesi ihanuuksiin. No, tässä herätys. Nykyaika kaipaa sitoutumista lasten kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin. Toivoisin tässä kaikkien opettajien välistä yhteistyötä lasten hyvinvointia vaalien.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi kaksi