Miksi niin moni kirjoittaa "ensi viikolla" yhteen?? Näin: "ensiviikolla". Miksi??
Miten yhtäkkiä niin moni on ruvennut luulemaan että kuuluisi kirjoittaa yhteen?? Tätä kirjoitusmuotoa tulee työmeileissäkin koulutetuilta ihmisiltä!
Kommentit (30)
Liikenteeseen-sana särähtää todella pahasti korvaan. Toimittajaa/ juontajaa kun kuuntelee, ihan hiki nousee siitä, että kuinka hän sen ilmaisee.
hellitä vähän kiristävää nutturaa. liity vaikka tinderiin voit sieltä joltain puoli kuuro sokealta saada jopa suoroa. en yhtään ihmettele jos entiset oppilaasi näyttävät sinulle kansai välistä. jopa aikuisina. lienet ollut melkoinen hirviö opettajana
Miksi? Miksi sinä teit sen? Miksi teit se?
Mihin havaintosi perustuu?
Luen paljon, enkä ole huomannut ilmiötä.
Vai perustuuko havaintosi ja tutkimus, someen tai vaikka tähän palstaan, joka ei kerro mitään, sillä 99% ihmisistä kuin rjoittaa tänbe mitä sattuu, asiaa sen kummempaa miettimättä ja puhelin vielä korjailee testejä, oman mielensä mukaan.
Eikå niin väliä, kun tapetaan aikaa, kun istuu junassa, lebtokentällä tai valvoo lastensa leukjejä.
Tärkeintä keskustelupalstalla ei ole oikeinkirjoitus tai kielioppi, vaan tulla ymmärrettäväksi ja saada mielenkiintoisia keskustelua ja iloa elämään.
Toiset vetää mutkat suoriksi. Esim. ensiapu tai ensihoitaja kirjoitetaan yhteen, joten kaikki ensi-alkuiset yhteen!
Vierailija kirjoitti:
Mihin havaintosi perustuu?
Luen paljon, enkä ole huomannut ilmiötä.
Vai perustuuko havaintosi ja tutkimus, someen tai vaikka tähän palstaan, joka ei kerro mitään, sillä 99% ihmisistä kuin rjoittaa tänbe mitä sattuu, asiaa sen kummempaa miettimättä ja puhelin vielä korjailee testejä, oman mielensä mukaan.
Eikå niin väliä, kun tapetaan aikaa, kun istuu junassa, lebtokentällä tai valvoo lastensa leukjejä.
Tärkeintä keskustelupalstalla ei ole oikeinkirjoitus tai kielioppi, vaan tulla ymmärrettäväksi ja saada mielenkiintoisia keskustelua ja iloa elämään.
Alapa kiinnittää huomiota niin huomaat kyllä saman. Jos luet paljon melkeinpä mitä tahansa niin teet saman havainnon.
Kouluissa opetetaan ihan samalla tavalla kuin ennenkin. Ero on siinä, että oppilaat eivät enää välitä. Ei ketään voi väkisin opettaa. Jos yhdyssanat ovat ihmisen mielestä se ja sama, ei hän ole niitä oppimassa, vaikka ope tekisi mitä. Ihan kuten ennenkin käydään läpi esimerkit ja säännöt ja tehdään harjoitukset. Minä korjaan virheet kirjoitelmiin ja alennan arvosanaa, jos niitä on paljon. Lopputulos on sitten se, mikä se on.
Välillä kyllä tulee mieleen, että ehkä syy on alakoulussa. Olen kuullut kauhujuttuja luokanopettajista, jotka eivät itse osaa yhdyssanoja. Minä yritän yläkoulussa opettaa pois virheistä, mutta tuntuu kuin kaataisi vettä hanhen selkään.
Ap:n mainitseman virheen taustalla saattaa olla se, että joskus ensi on osa yhdyssanaa, kuten käsitteissä ensisuudelma tai ensipainos. Tämä saattaa joitakuita hämätä.
T. Ope
Vierailija kirjoitti:
Kouluissa opetetaan ihan samalla tavalla kuin ennenkin. Ero on siinä, että oppilaat eivät enää välitä. Ei ketään voi väkisin opettaa. Jos yhdyssanat ovat ihmisen mielestä se ja sama, ei hän ole niitä oppimassa, vaikka ope tekisi mitä. Ihan kuten ennenkin käydään läpi esimerkit ja säännöt ja tehdään harjoitukset. Minä korjaan virheet kirjoitelmiin ja alennan arvosanaa, jos niitä on paljon. Lopputulos on sitten se, mikä se on.
Välillä kyllä tulee mieleen, että ehkä syy on alakoulussa. Olen kuullut kauhujuttuja luokanopettajista, jotka eivät itse osaa yhdyssanoja. Minä yritän yläkoulussa opettaa pois virheistä, mutta tuntuu kuin kaataisi vettä hanhen selkään.
Ap:n mainitseman virheen taustalla saattaa olla se, että joskus ensi on osa yhdyssanaa, kuten käsitteissä ensisuudelma tai ensipainos. Tämä saattaa joitakuita hämätä.
T. Ope
Ihmettelen vaan miksi on yhtäkkiä ruvennut hämäämään ja niin kovin monia. Ja mikseivät sitten kirjoita myöskin "ensikuussa" tai "ensivuonna". Miksi virhe koskee vain tätä "ensiviikolla".
Aamulla telkussa joku ns asiantuntija sanoi erillä lailla🙈
Kuulosi kyllä pahalta. Onneksi en nähnyt, miten hän sen olisi kirjoittanut.
Ja sitten toisin päin: yhdyssanoja kirjoitetaan jatkuvasti erikseen. Linja autossa oli mustakoira. Söin liikaa irto karkkia ja tuli pahaolo.