Onko muita kenen elämää määrittää häpeä?
Olen oppinut lapsesta saakka häpeämään. Häpeän lapsuuden perhettäni, ulkonäköäni, luonnettani, persoonaani, liikkumistani. Esim. lapsena en kehdannut kunnolla leikkiä tai kävellä vanhempieni nähden. Se ominaisuus on jatkunut aikuisena niin etten kehtaa puhua puhelimessa muiden kuullen ja häpeän itseäni kaduilla kävellessä. Luikin seiniä pitkin.
Kommentit (62)
Vierailija kirjoitti:
Mua hävettää koska aina kun selitän jotain asiaa vanhemmalle, tulee vahingossa väärä sana, lyhenne tai jos lukee jotain tekstiä paperista. Koska on monenlaisia tekstejä ja nimikkeitä. Lääkkeiden nimet tai joku hankala uusi sana, ulkomaankieli, termi. Inhottavaa. Joskus lausuminen menee väärin. -Tulee pitkä hiljaisuus luuriin ja noloa. Toisaalta vanhempi itse on sanonut kamalia asioita.
Viimeksi tuli siis dic sana, joka kuulostaa dick. Ja monia muita tuollaisia, vaikka sana jatkuu vielä.
Mua hävettää koska aina kun selitän jotain asiaa vanhemmalle, tulee vahingossa väärä sana, lyhenne tai jos lukee jotain tekstiä paperista. Koska on monenlaisia tekstejä ja nimikkeitä. Lääkkeiden nimet tai joku hankala uusi sana, ulkomaankieli, termi. Inhottavaa. Joskus lausuminen menee väärin. -Tulee pitkä hiljaisuus luuriin ja noloa. Toisaalta vanhempi itse on sanonut kamalia asioita.