Lokakuiset tiistaita!
Huomenta kaikki! Pääsinpäs oikein aloittamaan näin " uutena" . Lukenut olen palstaa ahkerasti, mutta nyt vasta innostuin kirjoittamaan (ja kirjautumaan). Olen 32 vuotias ja ensimmäinen lapsi tulossa viikoilla 30+2. Perheeseen kuuluu avomies, koira, parta-agama,lintuhämähäkki,hevonen ja muutama kissa;-)
Odotus on sujunut nyt loppua kohden yhä paremmin. Alkuaikaa varjosti pelko lapsen terveydestä (takana vaikea päätös raskauden keskeytyksestä viime syksynä kromosomipoikkeavuuden vuoksi) ja lapsivesipunktion jälkeinen lapsivesien meno. Tuolloin raskauden keskeytyminen oli lähellä, mutta siitä vaan selvittiin ja näin pitkällä jo ollaan!
Mitään ns. vaivoja minulla ei ole raskauden aikana ollut.Nyt alkaa kylläkinvähitellen tuo kuumuus painaa askelta. ja jalat ovat alkaneet rasittua. Jalat mm. kramppailevat öisin välillä ihan kiitettävästi. Lääkäriltä ohjeeksi tuli juoda vichyä, siis ihan normaalia suolaista (ja minä kun turvotusten pelossa olin niitä juuri vältellyt).
Pikkumies on erittäin vilkas tapaus;-) Tänä aamuna (kuten yleensä aina) jouduin käymään vessassa puoli kuuden maissa, jonka jälkeen yritin painua takaisin miehen kylkeen pötköttelemään. Pikkumiehelle tuli hikka ja siihenhän sitten herättiin! Alkoi mahdoton temuaminen ja muljuaminen mahassa, eikä ollut toivoakaan, että olisin saanut vielä unta.
Kaikenkaikkiaan meillä on nyt asiat oikein hyvin! Mukavaa tiistaipäivää teille kaikille!
Kommentit (34)
Eilen siis oli taas se joka kuukautinen kontrolli ja masussa oli kaikki edelleen kunnossa. Onneksi! Vauva kasvanut hyvin, painoarvio nyt 1280g. Päänympärys oli hienot 28cm. Kaikki napanuoravirtaukset sun muut oli kunnossa ainakin vielä ja seuraava tarkastus on kuukauden päästä. Siis jos ei verenpaineet enää nouse. Pissiä pitää tarkistuttaa tiheästi edelleen ja päänsäryt käydä näyttämässä sairaalassa... No onneksi nyt ei ole ollut päänsärkyjä, mutta ennättäähän niitä vielä tulemaan.
Lääkäri muuten kehotti hankkimaan supistuksia ja liikkumaan niin, että niitä tulee. Kohdussa on kuulema solaosaa vielä 7cm jäljellä ja voi pitkittää synnytystä, jos ei lyhene. Oli erittäin hämmästynyt siitä. Olin minäkin, koska olin ihan varma, että supparit olisi jo jotain sinne tehnyt.
Sain myös kuulla, että jos kohdunkaulassa oleva myooma kasvaa yhtään, joudun sitten leikattavaksi. On kuulema sellaisessa kohdassa, että kasvaessaan estää vauvaa tulemasta ulos. Täytyy myöntää, että harmittaa kyllä ihan sikana, jos en saa alakautta synnyttää... Vielä on viiden vuoden takainen haavakipu muistissa kun kasvain leikattiin... Ja ne kiinnikekivut ei ole olleet yhtään kivoja. Mutta onhan tässä vielä aikaa odotella, jos vaikka se myooma ei sitten kasvaisikaan. Tosin lääkäri kyllä sitä mietti, että se on ollut siellä jo silloin kun esikoisen sain, mutta kun sitä ei silloin huomattu/tutkittu, niin ei voi tietää minkä kokoinen on silloin ollut. Esikoinen kuitenkin mahtui hyvin tulemaan alakautta.
Mutta eipä mulla nyt tällä kertaa muuta. Täytyy lähteä aamupalalle ja sitten kauppaan. Ja jos vaikka yrittäisi jaksaa siivota tänään. Ainakin edes pesuhuoneen hangata ja pölyt pyyhkiä. Huomenna voisi sitten yrittää siivota loput. Mutta siis nyt syömään...
tikru ja Agentti 29+3
Hyvä että Tikrun vauva on kasvanut ja toiv. saat synnyttää alakautta.
Itsekin toivon alatiesynnytystä enemmän kuin mitään muuta.
Tänään toinen eskari päivä vanhimmalla,oli eilen tosi kiukkunen kun hain ja sen jälkeen oli vielä neuvola.No ok. oli menny kuitenkin.
Saa kyllä kovaa kuria pitää pojille,riitelevät joka asiasta.Ovat siis 2000 ja 2001 syntyneet.
Supistelee välillä tosi paljon,levossa tulevat.No kolme lasta on täysaikaista joten tuskin tämäkään tulee etuajassa.
Maha on tosi alhaalla,sanokin yks tuttu et miten se noin on jo mennyt(on terkka).Mut onhan tämä neljäs joten kai laskeutuu aikaisemmin?
Miten muilla tuon LASKEUTUMISEN kanssa?
Wades & Natika 31 tasan
ja tervetuloa nasuselle (ja muille uusille, en aina muista toivottaa tervetulleeksi).
G: paino noussut (eilen tasan rv 33) n. 7kg yhteensä 59->66kg. Veikkaus on, että nousee enää kilon tai korkeintaan kaksi. Mulla kun mielihaluna ovat nuo porkkanat joita menee kilo päivässä, niin ei tahdo varsinkaan iltaisin maistua mikään muu. Ja samoin kuin esikoisen aikana, olo kevenee loppua kohden eli lenkkeily alkaa maistua mahtavalta viimeisien kuukausien aikana kuten nytkin. Silti olen ollut yllättynyt, ettei painoa ole tullut enempää, sillä viikoille 25-27 saakka ruokahalu oli mahdoton ja söin aina enkä silloin vielä jaksanut edes liikkua paitsi tietty tytön kanssa ja perässä..
LASKEUTUMINEN: Minulla oli sekä esikoinen että on tämä vauva todella alhaalla, tod. näk. lantiossa jo kiinni. Säästyin kuulemma kätilön mukaan yhdeltä vaiheelta esikoisen synnytyksessä, kun vauva oli valmiiksi jo lantiossa kiinni. Tästä syystä tytön niska oli aavistuksen " kallellaan" pari viikkoa vasemmalle puolelle, tosin sitä ei huomannut jos ei osannut oikein katsoa. Silti esikoinen syntyi 40+4 viikolla vaikka olin osittaisessa liikkumiskíellossa viikot 30-34 ennenaikaisuuden ehkäisyn vuoksi. Joten ei se välttämättä ainakaan tarkoita, jos vauva on alhaalla että synnytys tapahtuu aikaisemmin, se on paljon ruumiinrakenteesta kiinni. Pitkillä naisila vauvat ovat kai yleensä aika alhaalla. Näin minulle on sanottu (175cm).
MIANNI; Eikös teille ollut tulossa poika? Laitoit eilen sydämen sykkeestä ja katsoin että jos niihin on uskomista (ja minä olen ollut juuri se, joka ei ole uskonut noihin pätkääkään;)), niin meillekin on tulossa poika;) Minun tekisi toisaalta mieli kysyä viimeisessä ultrassa, mutta mies haluaa sen olevan yllätys ja tiedän, että minäkin kadun jos kysyn. Silti toinen puoli minusta haluaisi tietää...;)
Nyt päivän touhuihin, palataan asiaan!
nazu 33+1
Joko jossain päin suomea on sateita saatu?
Joku kyseli tässä jokunen aika sitten että vieläkö joku nauttii näistä helteistä...No, minä nautin edelleen! Nyt ne alkaa kai pikku hiljaa loppumaan, tänne luvattiin ainakin huomiseksi kovaa sadetta...
Tervetuloa uusille, tosi mukavaa kun on paljon kirjoittajia ja kuulumisia.
Nazu: Musta taas tuntuu että olo tekee kaikkea muuta kuin kevenee loppua kohden =p Ja mulla oli tuo esikoinen laskeutunut jo tosi ajoissa(siksi kaikki lääkärit, terkat,kätilöt povasivatkin ajoissa syntyväksi), vaikka syntyi vasta rv 42+1. Ja lyhytkin olen (162cm) ;) Mutta nää taitaa olla taas näitä jotka toisilla tulee ja toisilla ei...:)
Tämä uusi tulokas ei ole vielä kiinnittynyt ja on muutenkin jotenkin ihan erilainen kuin esikoinen...Muljuaa puoellta toiselle edelleen ja hyörii ja pyörii kun esikoinen siis kiinnittyi niin ajoissa ja potkut tuntui oikeastaan koko ajan vain tuossa oikealla ylhäällä...
Mies eilen mahan muljumista katsoessa sanoikin, että ei muista että tuo poika olis noin muljuttanut mun mahaa... Itse en edes muista kun tosi aktiivinen poika ollut koko ikänsä...Saapi nähdä millanen vilpertti sieltä tuleekaan :o)
Tänään olis tarkoitus mennä kattomaan kaverin 1kk:n ikäistä vauvaa <3 Ihanaa!!!
Paino noussut tähän mennessä 8kg ja maha on valtava! Viime yö meni tosi huonosti, yökkärikin alkanut niin kiristää :/
Tule jo lokakuu!!!
Mukavaa tiistaipäivää kaikille ja voikaa hyvin!
Terkuin,
Camelot 30+5
Hei,
Esikoinen on saatettu koulupolulle, toista luokkaa aloittelee. Ei ollut kovin innoissaan koulun alkamisesta, olisi mielellään jatkanut vielä kesälomaa. Kuopus (1v5kk) tuolla vielä jatkaa unia. Siirrettiin pari viikkoa sitten hänet nukkumaan jatkettavaan lastensänkyyn, viime yönä sitten ensimmäisen kerran putosi yöllä sieltä pois. Onneksi olin varautunut, ja oli peittoja sängyn ympärillä. Muuten hän nukkuu yöt sängyssään hyvin, paremmin kuin pinnasängyssä.
Eilen oli pitkästä aikaa neuvola (rv 31+4). Painoa on tullut lisää raskauden alusta 11 kg, eli ihan sopivasti. verenpaineet oli tosi alhaalla ja kohdunpohjan korkeus 29cm. Vauva oli pää alaspäin, mutta vielä melko korkealla. Kuopuksen kohdalla oli muistaakseni jo laskeutunut näillä viikoilla tosi alas. Sydänäänet olivat siinä 130:n paikkeilla. Lääkäri on sitten vuorossa kuukauden kuluttua.
Olo on ollut viime päivinä tosi energinen, ja olen siivoillut komeroita ja vaatekaappeja. Mies rakentaa meille vaatehuonetta, aikoinaan kun taloa rakennettiin, jäi se sinne ullakolle rakentamatta. Nyt alkaa olla lisäsäilytystila todella tarpeen, kun kohta on kolmen lapsen tavarat ja vaatteet johonkin mahdutettava. Niin tästä energisestä olosta vielä, vaikka päivällä jaksaa liikkua ja touhuta, niin illalla on monesti sitten paljon supistuksia ja liitoskipuja.
Nyt aamulehden kimppuun!
terv.Iris73
Huomenta vaan kaikille. En tiedä onko muillä näin, mutta mä en kestä tätä hikoilua.....jo kun mä istun töissä paikallani, hikoilen kun sika :) Puhumattakaan siitä että jos liikun, silloin hiki virtaa ihan jatkuvalla syötöllä...yötkin ovat yhtä hikoilua...
Viime yönä suonenvedot jatkuivat, niihin täytyy kai tottua.
Painosta ei hajuakaan, koska en omista vaakaa, mutta nämä neuvolakäynnit ihmetyttävät...mulla oli neuvolalääkäri vkolla 27 ja nyt sitten seuraava neuvolakäynti (th) vkolla 32....väli on kai ihan normaali, mutta jotenkin hassua kun tietää että liikkeitä pitäisi alkaa seuraamaan, niin ei ole niistäkään ollut mitään puhetta. Kaikilla muilla on tehty paino-arvioita, on tietoja jostain virtauksista ja istukan toiminnasta, musta tuntuu että olen tämän pienokaisen suhteen ihan pimennossa....lääkärikään ei viime kerralla kertonut oikein mitään. No, sydänäänet kuunteli, mutta ei muuta. Ei mitään puhetta vatsan tai kohdun koosta, vauvan tilanteesta, kasvusta, mistään...no, kai sitten voi olettaa että kaikki on ok...ja innolla odottaa kahden vkon päästä olevan seuraavaa neuvolaa...
D 29+5
Päivittäin mä kyllä käyn lukemassa kuulumiset:) mies väittääkin että olen täysin riippuvainen tästä palstasta;)
Kuun vaihteessa muutettiin. Meillä oli ihana kolmio, mutta kun meidän tilanne on se että mies on ollut helmikuun puolesta välistä sairaslomalla masiksen takia eikä loppua näy, niin nyt kun mun tulot tippu kanssa työttömyyden alkamisen myötä, oli pakko etsiä halvempi asunto. Saatiin tästä samaisesta talosta ihan kiva kaksio... ja siinäpä saikin tehdä taidetta että saatiin kaikki tavarat mahtumaan tänne 24m2 pienempään kämppään mahtumaan:( Mä olin aivan lopussa muuton jälkeen, itkee tihrustin vaan kun särki ja sattui joka paikkaan. En mä siis nostellut painavia tavaroita yms. siihen oli saatu apua rakkailta sukulaisilta, mutta kun sitä järkkäili, ompeli verhoja ja vähän siivosi sekä touhusi kaikkea muuta sellaista 6 päivän ajan, niin kyllä se alkoi tuntua. Varsinkin kun oleminen on muutenkin ollut hiukan väsyneen oloista, jätin juuri ennen muuttoa masislääkkeet pois...! Onneks muuttorumba on nyt takanapäin!!! Nyt olen kskittynyt laittamaan paikkoja valmiiksi vauvalle... ja se jos mikä on mukavaa hommaa! Onnenkyyneleitä on vierinyt poskilla sen sata ja tuhat kertaa!!!
Olo on vähän sellanen nuhjusen väsynyt, raskaus todellakin tympii jo vähitellen kaikkineen kipuineen ja kolotuksineen. Poika on aivan mahdoton menijä, tuntuu että tulee välillä mahasta läpi ja tietysti ainakin kolmesta kohtaa samaan aikaan. Oon onnellinen että vauva liikkuu paljon (tietää että masussa voidaan hyvin), mutta miksi ihmeessä sen pitää tuntua niin kurjalta!?!
Raskausmyrkytysepäilykin tuossa oli taannoin, mutta onneksi kaikki labrat olivat ok. Nyt vaan kärsivällisesti yritän rasvata ihoa jotta tämä hemmetillinen kutina loppus. Muutamana yönä on tullut raavittua iho rikki...
Mutta muutoin raskaus on tainnut mennä aikas mallikkaasti. Painoa oli tullut (pari viikkoa sitten kun punnittiin) 10kg. Hemppa oli laskenut taas sen verran että aloin popsia niitä rautatabuja. Hyi kuinka iljettävä metallin maku niistä jää toisinaan suuhun! Muutoin kaikki ok. Huomenna ois taas neuvola, ihanaa kun oma nlatäti on palannut lomilta. Lekuri on sitten 30.8. ja silloin saan lähetteen synnytystapa-arviota varten. Se mua hiukan jännittää. Jotenki olen asennoitunut että leikkaus on edessä ahtaan lantion takia, mutta toisaalta eihän sitä tiedä vaikka lantio ois levinnyt tarpeeksi ja lähden yrittämään alateitse... Itse haluaisin leikkauksen koska vauva on arvioitu yli 4 kg ja jos lantioni on ollut poikkeuksellisen ahdas viimesenä kahtena nlalekurikäynnillä niin ei todellakaan ole kiva jos ensin yritän tunti tolkulla puskee muksua alakautta pois ja sitten kuitenkin leikataan... Ymmärtääköhän kukaan tota mun pointtia?
Mutta nyt anna tilaa muillekin. Jaksamista viimeiselle parille kuukaudelle, jännää nähdä koska meidän pinoon tulee eka viesti että vauva on tullut maailmaan:)
Vimati78 ja vötkäle 31+4
Satais edes vähän, se ilmeisesti voisi auttaa tähän jatkuvana käryyn, mutta kun ei:/ Kostea ilma yhdistettynä tähän käryyn on paljon helteitä ikävämpi ilmiö. Valivali.
[b]Vimati[/b], mä ymmärrän hyvin sun pointin tuosta leikkaustoiveesta. Mulla oli esikoinen perätilassa ainakin viikosta 30 alkaen ja päädyttiin sektioon juuri siitä syystä, etten halunnut ottaa riskiä sekä alatiesynnytyksestä että sektiosta samassa paketissa. Nyt tämä kakkonen on jo jonkun aikaa ollut selvästi raivotarjonnassa, mistä olen erittäin iloinen. Mielelläni tällä kertaa synnyttäisin alakautta, jos kaikki on ok. Jos tulee taas leikkaus eteen, niin nielen sen kuin nainen, äiti on ihan yhtä hyvä synnytti hän millä tavalla tahansa ja lapsi aina yhtä rakas:)
Tämä pieni on kuulemma vielä tosi korkealla, ei merkkiäkään LASKEUTUMISESTA tai kiinnittymisestä. Sen vuoksi liikkuu edelleen aivan valtavan paljon (eilen illalla nukkumaan meno meinasi olla mahdotonta, kun mulle ei annettu rauhaa sitten millään;) Toivon vaan, että vauva tajuaa jatkossakin pyöriä sivusuunnassa ettei mitään voltteja ala heittelemään. Mä olen pienikokoinen, joten teoria aikaisesta laskeutumisesta pitkillä naisilla pitää mun kohdalla paikkansa:)
Mäkään en ole saanut mitään tarkkaa PAINOARVOITA tms. vaikka esikoisen jäljiltä (painoi siis sen 2,5 kiloa rv39+4) olisin ehkä odottanut hieman tarkempaa seurantaa vauvan kasvusta. Joten [b]Dirah[/b], et ole ainoa. Mä luulen, että vasta synnytystapa-arviossa -joka lienee joskus viikolla 36- saan edes jonkinlaista suuntaa vauvan koosta. Nyt vaan arvioidaan sf-mitan (viimeksi 28cm) ja käsin tunnustelun perusteella, ja pieneksi on tätäkin veikattu.
OMA PAINO on noussut noin 9kg, joka on melkein grammalleen sama kuin esikoisesta tässä vaiheessa. Kaiken kaikkiaan viimeksi tuli noin 13-14kg, joten sen verran odotan tälläkin kertaa tulevan. RUOKAHALU mulla on viime aikoina ollut aika huono, aamuisin on huutava nälkä ja lounastakin on saatava aika pian sen jälkeen, mutta loppupäivä meneekin enemmän tai vähemmän hedelmälinjalla. Ei vaan maistu eikä mahdu, vatsa täyttyy nykyään tosi pienestäkin määrästä. Ihan hyvä, jos syöminen olisi jatkunut samanlaisena kuin alkuraskaudessa, olisin loppuvaiheessa kuin valas:p
Ei kai tässä muuta tällä erää, palaillaan taas.
-L-
Tervetuloa minunkin puolesta kaikille uusille! Mukava että porukka lisäntyy!
Niin se vaan kesä on pyörähtänyt siihen pisteeseen, että koulut alkoivat! Tarkoittanee sitä, että kohta päästään synnyttämään! =)
Itku meinasi väkisin tulla, kun vein tänä aamuna keskimmäisen eskariin... Kovasti urheana toinen yritti olla, vaikka ei ketään tuttuja lapsia ollutkaan. Onneksi edes päiväkodin tädit olivat ennestään tuttuja ja lapsethan tutustuvat toisiinsa tunnetusti nopeasti, joten eiköhän se ihan mukavasti päivä mene. esikoinen pyöräilikin jo kolmannelle luokalle iloisin mielin, kuulema loma olisi vaan vielä saanut jatkua! Nuorimmainen pyöriikin nyt sitten äidin kimpussa oikein urakalla, kun ei ole muita leikkikavereita kotona.
Painon noususta, minulla on nyt viikkoon 30 mennessä noussut 7-8kg, aikalailla saman kuin aikaisemmillakin kerroilla. Eli vähän yli 10kg taitaa olla saldo tässäkin raskaudessa. Toivon ainakin että ei ihan överiksi tässä lopussakaan mene, alkaa jo inhottaa tämä suunnaton koko ja löllön määrä joka puolella kehoa!
Sitä mahdollisesti tulevaa sektiota kun tässä on miettinyt, niin ihanhan se rupeaa hirvittämään... Varmaan toisaalta ei sen ihmeellisempi kokemus kun tuo alatiesynnytyskään, mutta silti. Uusi on aina uutta!!! Onkos muilla kokemusta kummastakin tavasta?
Masuun ei mitään ihmeitä, kummallista möyrintää vaan harrastaa, ei kunnon potkuja. Johtuneeko tuosta " väärinpäin" olosta?! Eilen illalla karseita liitoskipuja, kun päivä käveltiin lasten kanssa kaupungilla etsimässä kaikkea tarpeellista koulun lähtöä varten. Muuten kaikki ok!
Mukavaa tiistaita kaikille!
Neljäs 30+3
Nyt on meilläkin palaneen käryä..liekö sitten mistä päin tullut, mutta aamulla oli tosi ikävän oloinen ilma ulkona. Kitkerää savunhajua jne. Nyt alkaa helpottaa tai sitten siihen vaan on jo tottunut.
Tervetuloa munkin puolesta uudet kirjoittelijat! Kivaa saada uutta verta tänne :)
Nazukos se siitä sykkeestä kyseli.. Elikäs juu, poika on ny tulossa ja nyt ekaa kertaa oli neuvolassa tuo syke noin alhanen, ennen on ollut 140-150 välillä. Mutta esikoisella meillä oli aina 120-135 (poika) ja sitten tytöillä oli AINA yli 140, yleensä siellä 160 hujakoilla. Eli siinä mielessä meillä on pitäny paikkansa nuo.
Painogalluppiin: Mulle on nyt tullu 8kg lähtöpainoon. Ei kuulosta pahalta, mutta ku mulla lähtöpaino oli niin megaiso, niin eipä ois tarvinu noin paljoo tulla.. Muutenki tuntuu, että oon taas levinny niin joka suuntaan kuin olla voi. Plääh.
Laskeutumisesta: Mun mielestä asia on just niin, että ensinynnyttäjällä vauva kiinnittyy jo hyvissä ajoin lantioon, kun taas uudelleensynnyttäjillä on yleistä, että kiinnittyminen tapahtuu vasta synnytyksen alussa. Mullakin viimeksi vielä 7cm kohdalla vauvan pää liikahti, kun kätilö sitä kokeili ja siksi viivyteltiin kalvojen puhkaisua. Mutta siis lasketuahan vauva silti voi jo aiemmin. Mulla on ultranneen kätilön ja th:n mukaan vauva jo melko alhaalla, samoin maha roikkuu tuolla alhaalla. Mutta mitenkään kiinnittynyt tms vauva ei todellakaan ole, koska liitoskipuja tai kävelyä hankaloittavia tuntemuksia ei oo vielä.
Täytyy nyt vielä hämmästellä tätä hyvää olotilaa. Eilenkin kävelin tuplarattaiden kans n. 10km yhteensä eikä tullut mikään paikka kipeeksi, ei supistellut jne. Ihanaa! Viimeksi olin tässä vaiheessa raskautta jo aivan raato.
Sitten yks juttu.. onko mulla mennyt vaan ohi vai oonko oikeessa, että JE_NI:stä ei oo kuulunu mitään pariin päivään? Huhuu, missä sinä piileksit! :)) Tai sitten en vaan muista, kun on tullu nyt pari päivää vaan selattua pinoja läpi, yleensä luen sanatarkasti.
Muutapas ei nyt tuu mieleen.. Kiva, kun Jemin vastasi siihen mun vaatekyselyyn, vastaiskohan vielä joku muukin?
Mianni 30+3
elikkäs olin aamulla ylim. lääkärikäynnillä koska sairasloma tähän päivään. jatkoi saikkua reilu pari viikkoo ja sit alkaakin äitiysloma ;)
kaikki oli muuten ihan ok. mut vauvan koosta lääkäri oli huolissaan joten laittoi lähetteen ultraan. viime vkolla th mittasi sf-mitaksi 26,5 ja nyt lääkäri sai mitaksi 25. menee muutenkin alakäyrillä niin tarkistetaan nyt pikkuisen koko. sain ajan ens maanantai aamuksi ja koska aikoja ei ollut lääkärille niin th kattoo koon ja jos kovin pieni niin sitten uus aika heidän lääkärille tai sairaalaan ultraan. mielestäni vauva liikkuu kyllä kovasti, mut kieltämättä olen ihmetellyt masun kokoani ja se vielä että paino oli laskenut. toivottavasti pikkunen kasvaa tasasesti ja ei mua haittaa vaikka sieltä pieni tuliskin. itsekin olen painanut syntyessä 2,9 kg.
meillä on koirat ruvennu kakkimaan öisin sisälle. voivatko he vaistota jo jotain ja protestoivat sitten paskomalla sisälle...helvetti et ottaa päähän. ei o kiva herätä paskan hajuun.
sateita taitaa tänään tulla tänne tampereelle...tai sitten ei. pilvistä kylläkin on !
vointeja kaikille ja kohtahan se syyskuu tulee ja ollaan jo niiiin lähellä lokakuuta !
tosiaan olen itsekin ihmetellyt missä jeni on...ehkä vain kiireitä ;)
Hanna+masuasukki 32+3
haistan savua... hihii... no taitaa se hemmetin savu vaivata kaikkia,asui sitten missä hyvänsä,ilmakin ihan sakean harmaa!
painosta..mulla oli viime nla käynnillä tullut jo yli 15kg!! taidan olla oikea ykkösnorsu! huh, ekassa raskaudessakin tuli kyllä yli 20 kg, joten ihan odotettavissahan tämä oli, kauhistuttaa vaan kun tiiän tuossa lopussa iskevän älyttömän turvotuksen ja silloin painoa tulee helposti se kilo päivässä, tosin lähteehän nuo nesteet sitten aika nopsaan liikkeelle synnytyksen jälkeen..
mullekaan ei ole vielä annettu mitään painoarviota, meillä vaan terkkari käsin arvioi koon, eli ei ole mitään ultraa tms.
tervetuloa vaan nasunen!
huomenna oliskin sitten neuvolapäivä, kiva kyllä päästä tarkistamaan että kaikki kunnossa!
aika vaan juoksee, meillä ei vielä mitään valmiina tai laitettuna vauvalle ja kohta loppuu aika laittaa...pitää oikein kunnostautua, liian ajoissa en uskalla laitella, mutta oikeesti kohta loppuu ne hetket kun mitään ehtii tehdä! lokakuuhan on täällä ihan just!!!
no juu, täytyy lähteä touhuilemaan,mies kun on poissa tämänm viikon ja poikakin kipeenä (vaatii kokoaikaisen huomion) pitää päikkäriajat käyttää tehokkaasti hyväksi, niinkuin nyt esim tämä koneella istuminen;)
sadetta odotellen: fiikuna ja myttyliini rv31+6
Monella ollut pienen puoleinen masu, mulla oli viimeksi vkolla 30+3 sf mitta 27 cm, lääkärikin meinas että pieni kohtu mutta vauva arveltiin n.2 kg:n painoiseksi silloin. Ei tuo maha kyllä kovasi kasvanut ole, huomaa itsekin. Painoa on kyllä tullut jo reilu 15 kg! Esikoisesta oli noilla vkoilla mitta jo 30 cm. Hyvin tämä kaveri on ilmeisesti kasvanut, hieman pelotti kun se tytön odotus oli sen verran " hankalaa" . Toivotaan ettei mitään ihmeempiä tässä enää tulekaan;o)
Onkos muut olleet sitä mieltä että uudessa äitiyspakkauksessa vaatteet oli enemmän poikamaisia? Minä otin myös tälle kolmoselle oman pakkauksen vaikka noita vaatteita on kyllä kertynyt aika kamalasti! Jokin aika sitten pesin ja laittelinkin jo lipastoon valmiiksi kaikki vaatteet(tyttömäiset karsin kyllä pois ja nyt pitäis muistaa ettei kovin vieraille esittele lipaston sisältöä, arvaavat heti kumpi tulossa :o))
Onneksi lupailivat tännepäin huomiseksi sateita, alkaa kyllä tuo nurmikonalku olemaan niin kamalassa kunnossa kun ei ole enää jaksanut päivittäin kastella. Meillä siis piha laitettiin alkukesästä, ollaan reilu vuosi asuttu uudessa kodissa ja viime kesänä ei jaksanut nurmikoita ajatellakkaan, sen verran hommaa oli muutenkin!
Massussa myllätään kovasti, välillä meinaa huuto päästä kun kiristelee nahkoja pyllyä puskiessaan ;o)
Olipas ihana eilen kun lähdettiin lasten kans käymään pyöräilemässä ja minä kun en omista kypärää niin poika ehdotti että laittaisin motskarikypärän päähän, olishan se voinut olla näky! Noh sitten " lainasin" pojan vanhaa kypärää(ostettiin molemmille uudet viime vkolla) ja kun se oli kerran sopiva niin mein 5-vuotias totesi illalla että: " ei sun äiti tarvi ostaa omaa kypärää vaan saat tuon minun vanhan ihan omaksi!" Suloista!
Nyt täytyis alkaa katselemaan jotain murua rinnan alle niin vois vaikka ulkoilemaan lähteä sen jälkeen!
angie rv32+4
unohdin vastailla tuohon painoon...sitä on tullut jo 12kg vaikkakin masu pieni, mutta peppu ja reidet on levinnyt sit senkin eestä ;) kamalaa katsoa itteensä peilistä kun tuntee olevansa valas.
pakkaus oli tosiaan tosi poikamainen, mut hyvä niin (poikaa siis meille veikattu). kas kun olikin noin " selvät" värit laitettu.
olen kans pessyt ja silittänyt jo kaikki vauvan vaatteet ja ne on lipastossa odottamassa. mutta sinne ei ole ulkopuolisilla asiaa...paljastuu sukupuoli muuten. olin laittanut pinnasänkyyn jo reunapehmusteen ja katosverhon kun halusin nähdä minkä näköinen ja sitten vanhempani tulikin kylään ja piti äkkiä purkaa ne pois ettei mummu ja pappa vaan näe et pojan värisiä ovat.
nyt poistun taas ;)
Hanna+masuasukki 32+3
Ultrasta tultu ja kaikki oli onneksi hyvin. Jouduin sinne siis korkean sf-mitan takia- ja osittain siksi että myös mulla esikoinen oli pieni syntyessään, 2,5kg. No, nyt oli painoarvio tälle vaaville 1,3kg ja kuulemma ihan normaali mitoissa vkoihin nähen mennään.. Hyvä niin! Sukupuoliki selvis. Harmittaa vaan, kun vauva oli kasvot miun selkää päin, niin ei saanu kuvaa profiilista:( No, eipä voi mitää..Kontrolli ultra on vielä lokak. alussa rv 36, jospa sitte onnistus saamaan jonku kuvanki. tai sitte se vauva oli jo asettunu valmius-asentoon :)
Täällä meilläki asti haisi aamulla vähän savua- mutta ei onneksi enää niin haiskaha. Miannille taitaa tuoksahtaa ne ruotsin metsäpalosta tulevat savut? ainaki oli lehessä että lappiin tulee savunhaju sieltä. Naapurimaat vissiin aikoo savustaa meijän suomalaiset tästä välistä pois :)
Jeniä ei oo tosiaan kuulunu aikoihin täällä, missä lie piileksii?? Alahan tulla esille :)
Mutta pitää lähtä nostamaan tuo tyttö sängystä ku heräs...
Tervetuloa kaikki uudet minunki puolesta! Tänne kyllä sopii joukkoon :)
Jaa..se Galluppi: Tähän mennessä tullu 5kg painoa, ja se on paljon se ku th meinas ettei sais tulla koko aikana ku 7kg ku alkupainoa kuitenki oli ihan liikaaki..mutta eipä se th sille mitää maha jos sitä painoa on tullu ;)
Jääsydän rv 29
Tervehdys pitkästä aikaa... Olen käynyt kyllä päivittäin lukemassa kuulumisenne, mutta en ole jaksanut kirjoitella. Eipä tässä mitään erikoista oikeastaan ole tapahtunutkaan.
Mulla on painoa tullut nyt 13 kg, mutta en ole osannut sitä mitenkään pahana pitää. Mulla ei oo ihme kyllä tippaakaan mikään valasmainen olo, mahaakin sanoi äitini vielä pieneksi. Kai se siitä kasvaa vielä aika mukavasti... Tuntuihan se toisaalta aika hurjalta kun 70 kg:n raja meni rikki, kun on viime vuodet painanut alle 60 kg...
Mulla oli 2 vk sitten neuvolassa vauva jo raivotarjonnassa, ja tuntuu että on siinä pysynytkin, kun potkut tuntuu tismalleen samassa kohdassa jatkuvasti, oikealla ylhäällä. Mitään kokoarvioita tms. en ole minäkään saanut, eikä ole ultraakaan enää luvassa ellen mene yksityiselle. Sf-mitta on kulkenut hivenen keskikäyrän yläpuolella.
Oletteko muuten jalkakramppien estämiseen kokeilleet suolaisen voileivän syömistä myöhään illalla? Jostain oppaasta luin tuollaisen vinkin. Mulla ei ole jalat krampanneet juuri yhtään, vaikka ovat ennen raskauttakin niin tehneet, ja mulla on tapana syödä voileipää iltapalaksi melkein joka ilta.
Mulla on nyt ollut unettomuus riesana, valvon melkein joka yö neljään-viiteen saakka. En vaan löydä sopivaa asentoa ja ajatukset pyörii päässä. Lisäks jalkoja kuumottaa ja tietty muutenkin on kuuma. Muutoin ei ole vieläkään ilmennyt mitään kremppoja eikä ongelmia.
Jaksamista nyt kaikille ja toivotaan että saadaan sadetta pian!
Minea rv. 30+1
..kun tyttö nukkuu.
LASKEUTUMINEN/KIINNITTYMINEN; Niin se muuten taitaa mennäkin, kuten Mianni kirjoitti eli uudelleen synnyttäjällä se kiinnittyminen saattaa tapahtua vasta synnytyksessä. Heti kun luin Miannin kirjoituksen niin muistin että olen lukenut siitä aiemmin. Ja tosiaan taitaa olla ihan yksilöllistä pituudesta, painosta jne. riippumatonta, että miten alhaalla vauva roikkuu. Ihmiset vain tykkäävät selitellä kaikkea näkemäänsä ja minulle sanotaan aina että " kun sinä olet noin pitkä, niin vatsa jää alas...jne" .
Täällä ei vielä ainakaan savua näy tai se ei haise. Toki enpä ole juurikaan tänään ollut pihalla kun heti aamusta tuli vieraita ja 3kk ikäinen tyttövauva;) Ai miten oli kivaa! Esikoinen rupesi välittömästi itkemään kun otin vauvan syliin.. Että mustasukkaisuutta on luvassa varmasti!!
Pistetäänpäs vielä galluppi pystyyn, vaikka asia sinänsä ei vielä ole meille ihan ajankohtainen:
G: Mitä pakkaat sairaalakassiin? Miten muutat kassin sisältöä aikaisemmista raskauksista (uudelleensynnyttäjät?)
Oma vastaus: terveyssiteet, hammasharja + harja, pesuaineet, huulirasva, rahaa puhelinkorttiin (ei jaksa aina kävellä pois osastolta jotta voi soittaa, SEKS:ssä ei saanut käyttää osastolla kännyä ainakaan viime kerralla...toki kaikki näpyttivät salaa peiton alla...), hiusharja, kosteusvoide, deadorantti, OMAT SUKAT, kuva miehestä ja esikoisesta ja juomista, ja ehkä digikamera. Ja tietty puhtaat alusvaatteet ainakin itselle.
Mies tuo: vauvan kotiutumisvaatteet, lisäevästä öitä varten joka päivä, turvakaukalon ja muuta tarpeellista jos tulee mieleen vasta sairaalassa.
Nyt pitäis saada jotain tehtyä!
Nazu
Musta ei ekassa raskaudessa tuntunut valaalta, mutta nyt tuntuu :( Liekö syynä se, kun lähtöpainoa oli se 5 kg enemmän (175 cm/78 kg). Tuntuu että takapuoli ja reidet on tosiaan levinneet ihan kamalasti.
Kaiholla tässä ajattelinkin, että sitten ENSI KESÄNÄ voin käyttää kivoja vaatteita ja näyttää taas hoikalta itseltäni... saas nähdä voinko, kun esikoisestakin raskausajan viimeiset 8kg alkoi pudota vasta imetyksen päätyttyä ja eiköhän tätä mukulaa tule imetettyä ensi kesänä vielä, jos vaan tilanne sallii. Siitähän tuo 5 kg mulle jäikin, kun en ehtinyt olla imettämättä kuin pari viikkoa ennen kun tulin raskaaksi!!
No mutta " kiva" kuitenkin että oli muutama muukin joilla paino on noussut vähän enemmän :) Katsoin jo ekalta sivulta että olenko mä ihan käsittämätön norsu... :)
Off topic: Hyvin meni se testaushomma :) Nyt on koko juttu takana, väsyttää vaan aivan sairaasti. Tänään olisi vielä kuitenkin tekemistä niin paljon, että taitaa taas ilta venyä.
LASKEUTUMISESTA: Mulle sanottiin esikoisesta rv 39+0 että ei maha ole yhtään laskeutunut. Synnytys alkoi kuitenkin rv 39+2, en tiedä laskeutuiko se maha sitten ollenkaan vai laskeutuiko se heti. Musta kyllä tuntuu että minun maha on nyt koko ajan jotenkin alhaalla, enemmän keskittyy selvästi tuonne lantioon kuin vyötärön paikkeille.
MITÄ SAIRAALAAN MUKAAN: Enpä totta puhuen ole yhtään edes miettinyt :D Vauvalle kotiutumisvaatteet, itselle jotain vaatteita kai. Neuvolakortin otan... miehelle uimahousut, jos pääsee ammetta käyttämään, ja miehelle muutenkin vaihtovaatteet. Shampoo varmaan pitää ottaa ja hammasharja, mutta eiköhän se ole siinä. Jonkun kirjan ehkä otan, siltä varalta että jään sinne vauvan kanssa yksin ja jos muka jaksaisin lukea (tuskin :).
Mainitsen nyt vielä meidän sairaalasuunnitelmista, että ihan POLIKLIINISTÄ SYNNYTYSTÄ en ole enää ajatellut, mutta mahdollisimman lyhyttä sairaalajaksoa kyllä toivon. Esikoinen syntyi tiistai-iltana ja torstaina aamupäivällä lähdettiin kotiin. Nyt toivoisin, että kotiin saisi lähteä jo heti seuraavana päivänä. Ja kyllä varmaan saakin, jos vauvalla vaan kaikki on kunnossa eikä hänen puolesta ole syytä jäädä sairaalaan.
Jos olemme sairaalassa vain lyhyen aikaa, niin toivottavasti saadaan perhehuone ja mies jää sinne minun kanssa. Jos taas sairaalajakso pitenee - jos tulee sektio tai jos vauvalla on jotain hämminkiä tms - niin sitten varmasti minä jään yksin vauvan kanssa ja mies tulee kotiin esikoisen seuraksi. Muutoin mummo on täällä tytön kanssa, eikä tyttöä tuoda sairaalaan lainkaan.
Mitenkäs te muut olitte ajatelleet, otatteko VANHEMPIA LAPSIA SAIRAALAAN? Kuinka isoja? Joskus aiemmin tästä on ollut puhe, mutta siitä on niiiiiin kauan että voipi olla mieli jo muuttunut ise kullakin.
Jos tosiaan lyhyt reissu on, niin minä en näe mieltä tuoda tuota meidän 1,5-vuotiasta sairaalaan. Ajattelen, että se voisi olla hänelle aika järkyttävä reissu: tulee, näkee rakkaan äidin, huomaa että äidillä onkin uusi vauva, ja hänet viedään pois. Pahimmassa tapauksessa itku tulisi molemmille ja tyttö tuntisi itsensä kovasti hylätyksi... Noin pieni kun ei vielä ymmärrä mitään. Jos taas sairaalajakso pitenee, niin silloin uskon että äidin näkemisestä on jo verraten enemmän hyötyä kuin että olisi ilman 3-4 pv. Aiemmin kun olen kerran vaan ollut vuorokauden verran poissa hänen läheltä.
Coe
Viikot lisääntyy niin jokaisella alkaa se synnytys mielessä käymään useimmin...:)
Meillä tuo esikoinen menee todennäköisesti mummolaan hoitoon kun minä olen sairaalassa mutta pian pois haluan minäkin. Esikoiseltakin olin vain 2 yötä..Esikoisen hlauan sairaalaan katsomaan vauvaa ja äitiä,ikää nyt 2,5v. Voipi vaan olla jos itku ei pojalta tule, niin äidiltä kyllä..Muistan esikoisen syntymän jälkeen kun mies lähti illalla kotiin nukkumaan(oli minun kanssa kyllä koko päivän, kävi vaan kotona nukkumassa ja aamulla tuli heti takaisin ;) niin mua alkoi itkettämään ihan kamalasti..Nyt tulee sitten poikaa ikävä, kääk...Jo pelkkä ajatus saa vedet silmiin...
SAIRAALAKASSI: Mitäs mä pakkasin esikoisen aikaan sinne...Ainakin musiikkia, jotka jäi kuuntelematta. Radio meillä oli päällä koko synnytyksen ajan...Voi mikä ihanuus oli ennen kotiinlähtöä käydä suihkussa ja pestä omalla hyväntuoksuisella saippualla itsensä. Suosittelen ottamaan omaa saippuaa mukaan :)
Poika on nukkumassa ja kohta pitäis lähteä kattomaan sitä pikkuista vauvelia...Otan varuilta tyhjän pullon mukaan, niin voin pullottaa sitä ihanaa vauvantuoksua näiksi pariksikuukaudeksi ;) Jos sen tuoksun joku onnistuis pullottamaan niin olisi varma myyntimenestys!
Eipä tässä muuta, juniorikin kerkes tässä kirjottaessa heräämään, joten se on mentävä.
Jos joutui Nasunen ja muutama muukin käymään yöllä pissalla, niin minä puolestani heräsin paniikissa 1,5 h välein katsomaan kelloa, että joko pitää nousta. Ilta venähti töiden parissa yli yhteen ja klo 06 piti olla tikkana pystyssä, jotta ehtisin kerrata vähän tätä tehtäväpakettia joka pitää nyt sitten teettää elämäni ihka ekalle potilaalle tänä aamuna. Silmät ristissä olen nyt yritellyt, toivottavasti herään paremmin kun lähden matkaan ja ulkona saan vähän tuulta aivoihin.
Saas nähdä jääkö tänään kuinka aikaa miettiä vauvannimiä kesken päivän :) Toivottavasti jää ja toivottavasti niitä mieleen juolahtaa, kertoisi vaan että rentona olen.
Laitanpa vielä yhden eli PAINOGALLUPIN: Paljonko on noussut?
Mulla oli viimeksi 2 vko sitten neuvola ja siellä oli noussut noin 13 kg. Odotan, että yhteensä nousee sen 20kg kuten esikoisestakin. Odottelen jo sitä että lähtisi laskemaan, en viitsi kotona käydä vaa' alla lainkaan kun se vaan masentaa eikä siitä mitään hyötyä ole. Syön normaalisti ja liikun kun ehdin, työt vaan nyt vie aikaa niin paljon ettei kaikkeen pysty jakautumaan!
Nyt hakemaan sitä RUOKAA :) Hyvää tiistaipäivää!
Coe rv 30+2