Lapsen isä ei osaa hoitaa lapsen kiukkukohtauksia
Jos lapsi suuttuu tai itkee todella kovasti jonkun asian takia, niin lapsen isä hermostuu itsekin eikä osaa rauhoitella lasta. Tämä tekee arjesta todella haastavaa, sillä joudun aina selvittelemään hankalimmat tilanteet. Niitä ei helpota se että aikuinen lapsi kiukuttelee vieressä ja saa lapsen entistä enemmän tolaltaan.
Mitä tässä voi tehdä? Olen yrittänyt antaa vinkkejä tilanteiden hoitamiseen, mutta ei auta.
Kommentit (46)
Vierailija kirjoitti:
Lopeta kontrollointi.
Niin että en puutu tilanteeseen vaikka lapsi huutaa että pelkää isäänsä?
Isää on itseään komennettu kovasti pienenä. Tuttu kaava monella miehellä ja naisellakin. Iskee erityisesti väsyneenä.
Sama ilmiö täällä. Itse yritän keventää tunnelmaa jotenkin mutta kun ukko hermoaa niin sillä kestää paljon pidempään rauhoittua kuin lapsilla, niin se ei usein onnistu. Meillä lasten isä saarnasi pojalle, niin tyttö oli ihan rauhallisena vieressä ja yritti saada puheenaiheen vaihtumaan jotenkin. Kyllä tyttökin pelkäsi vaikka näytti rauhalliselta. Illalla sitten puhuin lapsille että kaikki joskus hermostuvat ja kinastelevat jostain, että kyllä me kaikki silti rakastetaan toisiamme vaikka isi on välillä vihainen. Vaikeita tilanteita kyllä..
Sama juttu meidän kotona, ja raskasta on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lopeta kontrollointi.
Menkää oikeasti perheneuvolaan. Ymmärrä, että sinä itse olet myös osa tätä kuviota. Lapsi tietää jo, ettei isä ole auktoriteeti, koska äiti puuttuu tilanteeseen kuin tilanteeseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lopeta kontrollointi.
Menkää oikeasti perheneuvolaan. Ymmärrä, että sinä itse olet myös osa tätä kuviota. Lapsi tietää jo, ettei isä ole auktoriteeti, koska äiti puuttuu tilanteeseen kuin tilanteeseen.
Minä ainakin toivoisin että mieheni puuttuisi tilanteeseen silloin kun itselläni kiehahtaa ja olen kohtuuton lapsia kohtaan.
-eri.
Miksi ajattelet, ap, että miehen pitäisi RAUHOITTAA lapsi, tai että sinun pitäisi RAUHOITTAA mies, ja lapsikin? Anna ihmisille tilaa tuntea tunteensa - älä päsmäröi.
Juttele miehen kanssa siitä, että lopetatte molemmat päsmäröinnin.
Vierailija kirjoitti:
Isää on itseään komennettu kovasti pienenä. Tuttu kaava monella miehellä ja naisellakin. Iskee erityisesti väsyneenä.
Näin. Meillä oli sama kun lapset oli pieniä. Mies ei suostunut näkemään omia virheitään tai hakemaan apua joten erosin hänestä, en jaksanut sitä ilmapiiriä kotona eikä se tehnyt hyvää lapsille. Eron jälkeen miehellä on ollut paremmat hermot, kun lapset ovat vain osan ajasta siellä. Ja nyt lapset on jo sen verran isoja että osaavat itsekin jo sanoittaa sen että isällä on huonot hermot jne. Olen heille sen vaan aina sanonut ja tehnyt selväksi ettei se ole heidän vika ja että aikuisetkaan ei aina osaa toimia oikein, etenkään vihastuneena.
Toivottavasti miehesi ymmärtäisi ongelman, koska muutos voi lähteä vain hänestä itsestään.
Ei siihen oikein auta mikään, jos toinen on hermoheikko. Tai joo, auttaisi varmaan joku terapia. Muistan omasta lapsuudesta, kun isä oli hullu karjuja ja uhkailija ja lopulta tarttui pulloon.
Sinäkään et tykkäisi, että sinulle pidettäisiin saarna. Olkaa mukana lasten elämässä niin, ettei tarvitse aina jälkikäteen suuttua.
Jos lapsi ei ole erityisen älykäs, tai hänellä on luonnevikoja, ei sekään suuttumalla parane.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ajattelet, ap, että miehen pitäisi RAUHOITTAA lapsi, tai että sinun pitäisi RAUHOITTAA mies, ja lapsikin? Anna ihmisille tilaa tuntea tunteensa - älä päsmäröi.
Kolmen lapsen vanhempana minä sanoisin, että elämä olisi yhtä helvettiä jos jokaisella olisi joka hetki tilaa tuntea joka ainoa tunne - vanhemmilla varsinkin.
Välillä on parempi, että se väsynyt ja pahantuulinen vanhempi passitetaan lenkille siinä vaiheessa kun jutut ovat tyyliä ”Jos vielä juokset sisällä, vien television kaatopaikalle”.
Ja tosiaan itsekin välillä väsyneenä menee yli. Arvostan, jos puoliso silloin puuttuu rauhallisen jämäkällä otteella.
-eri.
Äidit tekee kauhukakaroita, ja isien pitäisi kestää seuraukset.
Vierailija kirjoitti:
Näin se varmasti on. Ainoa keino kasvattaa lapsia on huutaa ja raivota, kun sitä itsekin on joutunut kokemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kolmen lapsen vanhempana minä sanoisin, että elämä olisi yhtä helvettiä jos jokaisella olisi joka hetki tilaa tuntea joka ainoa tunne - vanhemmilla varsinkin.
Välillä on parempi, että se väsynyt ja pahantuulinen vanhempi passitetaan lenkille siinä vaiheessa kun jutut ovat tyyliä ”Jos vielä juokset sisällä, vien television kaatopaikalle”.
Ja tosiaan itsekin välillä väsyneenä menee yli. Arvostan, jos puoliso silloin puuttuu rauhallisen jämäkällä otteella.
-eri.
Passittamalla lenkille annat tilaa tuntea.
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän se lapsi KUULUU rauhoittaa, jos iskee raivopuuska. Se ei auta, että lähtee siihen itse mukaan.
Jos työnnät kuoritun piparjuuren iskän pyllyyn, niin ehkä ymmärtää.
"lapsen isä"
Kertoo paljon millaisesta kodista on kyse.
Vierailija kirjoitti:
Äidit tekee kauhukakaroita, ja isien pitäisi kestää seuraukset.
Jos isä ei kestä äidin luomuksia, hän saa kestää vielä äidin vihat päälle, eli aika kova paine siinä.
Lopeta kontrollointi.