Voisiko joku vääntää rautalangasta tai vaikka ekologisesta pajunköydestä, että mitä järkeä on jokeriratikassa?
Kun tätä helvetillistä koko kaupungin liikenteen vuosiksi sekoittavaa työmaata olen vierestä katsellut, niin väkisinkin herää kysymys, että onko tässä mitään järkeä! Mitä tällä saavutetaan verrattuna siihen, että oltaisiin kehitetty jokeribussijärjestelmää? Esim. pidemmät nivelbussit, ruuhkaisiin kohtiin bussikaistat, risteyksiin liikennevaloetuisuudet jne. Akkutekniikkakin kehittyy sellaista vauhtia, että muutaman vuoden päästä voisi hyvinkin olla jo täyssähköbussit, joten ratikan ympäristöystävällisyyskään ei vakuuta.
Kommentit (16)
Aika hiljaista on niiden järkevien perustelujen kanssa.
Ihan puhtaasti vihreiden ideologinen mutta järjetön hanke, jonka veronmaksajat kiltisti maksavat, koska ratikka on ihqu.
Yleensäkin järjetöntä, miten paljon eri raidehankkeita on. Jokerin lisäksi kai vielä pisararata ainakin.
Vierailija kirjoitti:
Yleensäkin järjetöntä, miten paljon eri raidehankkeita on. Jokerin lisäksi kai vielä pisararata ainakin.
Pisarassa on sentään järkeä, koska se nopeuttaa keskustan liikennettä.
Mutta jokeriratikka ei ole yhtään sen nopeampi kuin bussi.
Joker on israelilainen pelle paha tosin niinkuin elokuvissa Batman . Bad man tosin leffassa se ottaa kiinni konnia ja nyt on lepakko tauti 🦇🤧🤡🤡🤡
Oletteko te kulkeneet 550:lla? Ei sinne voi enää lisätä uusia busseja, kun vanhatkin ajaa peräkanaa. Ratikkaan mahtuu enemmän väkeä. Ja sehän säästää myös tilaa yksityisautoille ajamalla raiteilla.
Vierailija kirjoitti:
Oletteko te kulkeneet 550:lla? Ei sinne voi enää lisätä uusia busseja, kun vanhatkin ajaa peräkanaa. Ratikkaan mahtuu enemmän väkeä. Ja sehän säästää myös tilaa yksityisautoille ajamalla raiteilla.
Aloituksesta:
"pidemmät nivelbussit"
Peräkanaa ajamista voidaan estää, kun tehdään niitä bussikaistoja, valoetuisuuksia jne. joilla saadaan bussit pysymään paremmin aikataulussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletteko te kulkeneet 550:lla? Ei sinne voi enää lisätä uusia busseja, kun vanhatkin ajaa peräkanaa. Ratikkaan mahtuu enemmän väkeä. Ja sehän säästää myös tilaa yksityisautoille ajamalla raiteilla.
Aloituksesta:
"pidemmät nivelbussit"
Peräkanaa ajamista voidaan estää, kun tehdään niitä bussikaistoja, valoetuisuuksia jne. joilla saadaan bussit pysymään paremmin aikataulussa.
Tieliikenteessä liikaa spedeilyä, ja muista tapahtuvia muuttujia.
Kiskoilla kuljet yksinoikeudella, ja periaatteessa nopeammin.
Tosin jos keskinopeus on 25kmh , ja varmasti pysäkkejä lyödään 400m välein, niin eise nopeaa enään ole.
Metrotkin sais mennä niin, että pysähtyy vain joka toiselle pysäkille, ja seuraava sitten jatkaa yms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletteko te kulkeneet 550:lla? Ei sinne voi enää lisätä uusia busseja, kun vanhatkin ajaa peräkanaa. Ratikkaan mahtuu enemmän väkeä. Ja sehän säästää myös tilaa yksityisautoille ajamalla raiteilla.
Aloituksesta:
"pidemmät nivelbussit"
Peräkanaa ajamista voidaan estää, kun tehdään niitä bussikaistoja, valoetuisuuksia jne. joilla saadaan bussit pysymään paremmin aikataulussa.
Tieliikenteessä liikaa spedeilyä, ja muista tapahtuvia muuttujia.
Kiskoilla kuljet yksinoikeudella, ja periaatteessa nopeammin.
Tosin jos keskinopeus on 25kmh , ja varmasti pysäkkejä lyödään 400m välein, niin eise nopeaa enään ole.
Metrotkin sais mennä niin, että pysähtyy vain joka toiselle pysäkille, ja seuraava sitten jatkaa yms.
Sille bussille olisi voinut tehdä ihan samalla tavalla oman kaistan, mutta ilman raiteita (= pari miljardia halvemmalla).
Kiinnostaisi tietää, onko joku saanut öljynnyt rattaita ja kuinka paljon. Onhan toi metrotynkäkin aika älytön, ja siinähän Siemens sai salkullisen rahaa-yleensä metrojen linjasto vastaa ainakin meidän lähijuna+metroverkostoa.
Suomi on katastrofaalisesti jälkijunassa. Muu Eurooppa siirtää liikennettä kiskoille. Korvaa lentoliiknteenkin.
Vierailija kirjoitti:
Kiinnostaisi tietää, onko joku saanut öljynnyt rattaita ja kuinka paljon. Onhan toi metrotynkäkin aika älytön, ja siinähän Siemens sai salkullisen rahaa-yleensä metrojen linjasto vastaa ainakin meidän lähijuna+metroverkostoa.
NIinpä niin. Länsimetron länsipään asemilta matka keskustaan kestää ihan älyttömän kauan ja siinä on niin monta välipysähdystä, että ei kukaan kestä sitä nytkytystä. Katumaasturikauppiaat toki iloitsevat.
On ihan eri asia matkustaa junalla esim. Tikkurilasta tai Keravalta tai Leppävaarasta, koska siellä on "pikalähijunia", eli lähijunia, jotka ohittavat useimmat väliasemat. Mutta tässä Helsingin/Espoon metrossa metrojuna pysähtyy joka ainoalla väliasemalla.
Vierailija kirjoitti:
Suomi on katastrofaalisesti jälkijunassa. Muu Eurooppa siirtää liikennettä kiskoille. Korvaa lentoliiknteenkin.
Niin, juniin. Kyllä minäkin kannatan raideliikennettä siellä, missä se on oikeasti järkevämpi vaihtoehto kuin autot. Mutta jokeriratikka ei ole miltään osin järkevämämpi kuin nykyisestä parannettu jokeribussi olisi ollut.
🚊