Mihin teillä uppoaa eniten rahaa ruokakaupassa? Salakavalasti kohonneet ruokalasku..
Huomasin juuri, että paprikoiden kilohinnat ovat pompanneet roimasti. Meillä sulaa myös mausteisiin ja maito/jogurtti/juomaosastolle hurjasti rahaa, vaikka suositaan edullista. Kuukauden ostoskassi samojen ostosten kanssa saattaa hivuta 50€ kalliimmaksi kuin ihan muutama kuukausi sitten. Oletteko huomanneet, että hintoja on hivutettu sopivan huomaamattomasti ylöspäin? Vaiko ihan oma tulkinta..
Kommentit (486)
Vierailija kirjoitti:
Joo paprikat olleet nyt prismassakin jopa 8,5e kilo! Mulla menee eniten rahaa eineksiin. Siis ostan ihan laatueineksiä mutta se vitonen per annos on kyllä naurettavaa, kun jo 8 eurolla saisi ravintolasta parempaa. Puhumattakaan itse tehdystä ruuasta. Pitää skarpata tässä ja tehdä itse enemmän ruokaa. Samoin menee hurjasti rahaa jos käy pari viikkoa pienemmässä K-marketissa. Siellä kaikki on about 50-80 senttiä kalliimpaa.
maksalaatikko on lidissä 1,05 euroa ja s-marketissa 2,20 noin suunnilleen. Lisdistä löytyy myös lihapullia alta euron rasia ja punaleimaisia lihoja ja kaloja saa kanssa varsin edullisesti kun muistaa missä kaupassa seudun halvimmat muutenkin on
Vierailija kirjoitti:
Lidlissä oli juuri kotimaista kurkkua alle 2e/kg.
Ja K-Market 1,75€/kg sekin alle 2€
Joo, vähän aikaa sitten ostokset jos oli 20, nyt 30. Pitää lopettaa syöminen. Ei tässä maassa voi syödä.
Tupakka aski n. 7€ kalliimpi, bensiini n. 0.8€/litra kalliimpi kun rajat kiinni.
Ehdottomasti eniten menee maitoon.
Suhteessa eniten rahaa menee kissojen ruokiin, koska niille kelpaa vain merkkiruoka. Me ihmiset tyydymme halpismerkkeihin.
K-market kaikkein kallein ja kuka juoksee monesta eri kaupasta hakemassa tarjoustuotteet. Jos jossain tarjoustuotteissa säästää niin sitten muut kalliimpia. En lähde pelkästään jotain kurkkua hakemaan K-marketista tai Lidlistä vaikka olisi kuinka halpaa. Ellei ole jotkut juhlat että pitäisi isommalle porukalle tehdä syötävää. Siinä tapauksessa kyllä olen vertaillut hintoja mistä saa halvimmalla jos pitää isompia satseja tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Mulla uppoaa eniten Alpron sokerittomaan mantelijuomaan, kun olen alkanut korvaamaan kahvimaidon sillä... Ei se kyllä salakavalasti noussut vaan olen tiennyt hinnan koko ajan.
Jos korvaat maidon jostain ekosyystä, niin mantelimaito on vihoviimeinen luonnon monimuotoisuuden ja mm. mehiläisten kannalta. Älkää hyvät ihmiset ostako mitään mantelimaitoja. Perehtykää mitä suuhunne tungette ja mitkä niiden tuotteiden ympäristövaikutukset on.
Suomessa on tämä hassu ajatus että on hirvittävän hienoa jos " ei tarvitse" ajatella kuinka paljon laittaa rahaa ruokaan. Sen kun vain ostaa. Tämä ilmiö toistuu joka ruokaostos-ketjussa tälläkin palstalla. Meillä on tulot ( tilille ropsahtaa) joka kuukausi yli 10 000 ja todellakin mietimme ruuan hintaa ja yritämme ostaa niin edullisesti kuin mahdollista niin hyvää kuin mahdollista. Ei ole koskaan tullut mieleen että 'Vaan tilataan silmät ummessa kun voidaan' . Ovatko nämä " ei tartte miettiä"-ihmiset niitä joilla tosiasiassa ei ole rahaa ruokaan ja tämä on heidän suurin fantasiansa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla uppoaa eniten Alpron sokerittomaan mantelijuomaan, kun olen alkanut korvaamaan kahvimaidon sillä... Ei se kyllä salakavalasti noussut vaan olen tiennyt hinnan koko ajan.
Jos korvaat maidon jostain ekosyystä, niin mantelimaito on vihoviimeinen luonnon monimuotoisuuden ja mm. mehiläisten kannalta. Älkää hyvät ihmiset ostako mitään mantelimaitoja. Perehtykää mitä suuhunne tungette ja mitkä niiden tuotteiden ympäristövaikutukset on.
höpöhöpö:D Siinä taas yks aivopesty:D Mietippä mitä vahinkoa se tekee eksosysteemille kun ostaa soija-riisi-kauramaitoa... Ja minä esimerkiksi juon mantelimaitoa yhden cappuccinon verran päivässä. Ruokajuoma on vesi. Ei taida kovin isoa vahinkoa tulla. (en ole sama jolle vastasit)
Vierailija kirjoitti:
Meillä tippui kauppalaskun loppusumma, kun alettiin ostaa verkosta. Jää kaikenmaailman heräteostokset pois ja säästyy rahaa.
Tämä meilläkin nykyään ja ruokalaskut pieneni. Plus se, että aiemmin saatoin käydä jopa 4-5 kertaa viikossa kaupassa, melkein työpaikkani naapurissa Prisma ja Lidl. Ostettiin sitä sun tätä ja luonnollisesti kun ei ole suunnitelmaa niin osa tuotteista vanheni ja pilaantui.
Nyt on viikonruokalista (aamupala, lounas, välipala, päivällinen ja iltapala) ja sen mukaan tehdään verkkotilaus kauppaan joka tulee kotiin. Ei mene ruokaa roskiin ja säästyy rahaa.
erakko kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo paprikat olleet nyt prismassakin jopa 8,5e kilo! Mulla menee eniten rahaa eineksiin. Siis ostan ihan laatueineksiä mutta se vitonen per annos on kyllä naurettavaa, kun jo 8 eurolla saisi ravintolasta parempaa. Puhumattakaan itse tehdystä ruuasta. Pitää skarpata tässä ja tehdä itse enemmän ruokaa. Samoin menee hurjasti rahaa jos käy pari viikkoa pienemmässä K-marketissa. Siellä kaikki on about 50-80 senttiä kalliimpaa.
maksalaatikko on lidissä 1,05 euroa ja s-marketissa 2,20 noin suunnilleen. Lisdistä löytyy myös lihapullia alta euron rasia ja punaleimaisia lihoja ja kaloja saa kanssa varsin edullisesti kun muistaa missä kaupassa seudun halvimmat muutenkin on
S-marketissa Rainbow maksalaatikko 1,39 ja Saarioisten maksalaatikko 1,98
Vierailija kirjoitti:
Lähes kaikki hinnat nousseet. Meillä syödään paljon kalaa. Se on kallista. Nyt ovat omasta pakastimesta marjat loppuneet ja ostan usein pakastemarjoja. Sinne ne rahat uppoavat.
Nyt kun hanget sulavat, niin ei muuta kuin suolle ilmaisia pakkasenpuremia karpaloita keräämään. Nam!
Mulla on sushi pahe ennen kävin buffeteissa mutta nykyään kun ostan kilohinalla menee enemmän rahaa.
Minulla valmissalaatit ja pensasmustikat.
Inflaatio on noussut salakavalasti. Puhutaan, että se olisi noussut 0.9:stä 1.3:een, mutta esim. tuolla jenkeissä puhuvat, että ruoka on kallistunut sielläkin paljon enemmän. Yksi selittävä tekijä on, että polttoaineen hinta on noussut hurjasti, ja se heijastuu mm. ruoan hintaan.
S-ryhmä ja K-kauppiaat on tehneet jättivoitot korona-aikana, kun ihmisillä ei ole oikein muuta mihin kuluttaa. Sikamaista nostaa vielä hintoja kaiken lisäksi, vaikka kauppa käy muutenkin hyvin ;(
3 hengen perheelläni on mennyt viim.10v +- kuusisataa euroa (600)/kk ruokaan. Pääasiassa Lidl, mutta ravintolat+kahvilat sisältyy budjettiini. Lemmikkien ruoat, wc-paperit, pesuaineet&shampoot ym myös.
Nuukailen Lidlissä, mutta elämä on mukavaa kun saa myös sushia ja muita hyviä ravintola+kahvilaelämyksiä aika ajoin. Koronavuonna take awaytä, jos arki on kiireistä.
Yritin pihistää tuosta summasta, mutta totesin että haluan elää just näin+nauttia arjesta.
Meillä kaksi aikuista ja prisma lasku viikossa 130-160 euroa perusruoka ja hygieniatarvikkeet. Kausituotteet kuten puutarhatuotteet ja muut harrastusvälineet kotiin nostavat sitä ja ja jos tarvitsee koneita uusia. Emme matkustele niin ei tarvitse ruuassa säästellä. Oma komposti niin ei mene kaatopaikalle jos menee joskus hukkaan ruokaa vaan ne menee omaan puutarhaan hyötykäyttöön. Mikä maasta tulee niin ne menee maahan takaisin. Multa on kallista jotenka kannattaa kaikki maatuva itse kompostoida. Jos haluaa pikakompostia niin pitää olla se kallis kompostori ja jos ei tarvitse pikakompostia niin riittää se halvempi. Huussikuiviketta tai risu haketta vain väliin ja antaa sen muhia vaikka kymmenen vuotta. Mulla sellainen iso kompostori pönttö josta ei tarvitse kuin ehkä viiden vuoden välein tai harvemmin vähän tyhjentää lapiolla alaluukun kautta jos alkaa olla täynnä. Jos siellä on isoja valkoisia sarvikuonokkaan toukkia niin silloin se komposti on hajonnutta ja valmista. Olen pelastanut ne toukat ja sitten heittänyt kompostin päälle jatkamaan työtään. Että menkää sinne vain hajottamaan biojätettä. Kompostilla oli toinenkin hyöty kun muurahaiset lähtivät laatoituksilta pois jylläämään sinne lämpimään kompostiin ja ne eivät haittaa siellä yhtään mitään mutta laatoituksien alla jos ne viihtyy niin ne myllää kaikki hiekat ylös sieltä väleistä.