Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mihin teillä uppoaa eniten rahaa ruokakaupassa? Salakavalasti kohonneet ruokalasku..

Vierailija
15.04.2021 |

Huomasin juuri, että paprikoiden kilohinnat ovat pompanneet roimasti. Meillä sulaa myös mausteisiin ja maito/jogurtti/juomaosastolle hurjasti rahaa, vaikka suositaan edullista. Kuukauden ostoskassi samojen ostosten kanssa saattaa hivuta 50€ kalliimmaksi kuin ihan muutama kuukausi sitten. Oletteko huomanneet, että hintoja on hivutettu sopivan huomaamattomasti ylöspäin? Vaiko ihan oma tulkinta..

Kommentit (486)

Vierailija
201/486 |
16.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Terveellinen, suositusten mukainen syöminen vs. muu tapa

Virallinen mantrahan on, että terveellinen syöminen ei ole kallista.

Kumpi oikeasti tulee kalliimmaksi? Onko palstalla joku lautasmallien ja ruokakolmion mukaan elävä tarkan euron Pertti tai Pirkko, joka excelistään näkee paljonko maksaa syödä per aikuinen ja per lapsi "virallisterveellisesti"?

Jos pyritään kasviksiin ja vihanneksiin 500 g/päivä niin isompien lasten nelihenkisessä perheess tuo on jo kilo porkkanoita ja kilo omenoita päivässä. Halvimmillaan taitaa olla pkl porkkanat euron kilo ja omenat vajaa 2 euroa. Useat muut ovat nykyään 2-5 euroa kilo.

Tohon kalat 2-3 kertaa viikossa + muut hyvälaatuiset proteiinin lähteet, niin ei kyllä halvalla pääse.

Niin no, taas kerran pitää sanoa, että kasvissyönnillä (ja pääasiassa satokausikasviksiin painottamalla) säästää pitkän sentin. Jos syö lihaa esimerkiksi vain pari kertaa viikossa säästää jo paljon. Tämä toki vaatii vaivannäköä, koska proteiini tulisi saada muina päivinä linsseistä, pavuista, tofusta, tempehistä, pähkinöistä ja siemenistä. Itse opiskelijana ostan aina useasti kaupasta porkkanaa, kaalta sekä perunaa ja parsakaalta. Proteiiniksi erilaisia papuja, linssejä, tempehiä, pähkinöitä ja välillä soijarouhetta tai tofua. Kastikkeet patoihin teen joko kookosmaito-tai tomaattipohjaisina. Leivän päällä käytän hummusta, mutta yksi n. 3e purkki kestää minulla viikon.

Liha on paljon muutakin kuin pelkkää proteiinia. Jos jollain kasvisproteiinilla yrität korvata lihaa, joudut syömään sitä moninkertaisen määrän. Jos korvaat 100 grammaa lihaa 100 grammalla kasvisproteiinia, saat siis ravintoköyhempää ruokaa ja sitä pitää syödä aivan älytön määrä. 

Tyypillisesti vertaillaan kuivattujen linssien tai soijarouheen ravintosisältöä tuoreeseen lihaan ja tässä mennään metsään, siitä sadasta grammasta kuivattua tehdään useamman hengen ruoka.  Ja jos jollain pähkinöillä yrittää korvata lihan proteiinia, saa samalla usean päivän kalorit :D Jotain järkeä näihin ehdotuksiin, jookosta. Kananmunista saa biologiselta arvoltaan täydellistä proteiinia, eikä kalaa ja maitotuoteittakaan sovi unohtaa. 

Hinnoistahan tässä puhuttiin. Proteiinigramma nyt vain maksaa vähemmän soijarouheessa tai linssissä. Kananmunatkin ovat melko edullisia.

Edellinenkin kirjoittaja sanoi, että kasvisruokailu vaatii kyllä vaivannäköä. Kasviksia (myös niitä proteiininlähteenä käytettäviä) pitää syödä määrällisesti paljon enemmän kuin lihaa. Toisaalta kuiduntarpeen tyydyttäminen on todella helppoa.

Vierailija
202/486 |
16.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tippui kauppalaskun loppusumma, kun alettiin ostaa verkosta. Jää kaikenmaailman heräteostokset pois ja säästyy rahaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/486 |
16.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kohta ei saada mitään kotimaisia kasviksia, kun hallitus ajaa turpeentuotannon alas. Sitä kun tarvitaan myös kasviviljelmillä ja kasvintuottajat eivät aio tai voi korvata millään kotimaista turvetta. On se tosi ekologista rahdata kasvikset ulkomailta ja samalla saadaan lisää työttömiä Suomeen. Hurraa vihreä siirtymä!

Suurin osa vihanneksista kasvatetaan ihan pellolla, eikä niille mitään turvetta tarvita.

Kylläpä tarvitaan, vai tuliko tämä viherpiipertäjälle yllätyksenä?

https://yle.fi/uutiset/3-11426029

Vierailija
204/486 |
16.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasviksiin, hedelmiin ja marjoihin menee eniten rahaa.

Vierailija
205/486 |
16.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen päättänyt, että säästän seuraavan kunnon kauppareissun kuitin. Nappaan parin kuukauden välein kuitin mukaani ja vertaan miten hinnat on muuttunut. Voin sitten kertoa tänne, jos jonkin ei-kausi tuotteen hinta on räjähtänyt käsiin :D

Oomme samoilla linjoilla. Mulla vakioruokalista ja säästän kuitit myöhempää tarkastelua varten.

Vierailija
206/486 |
16.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuoretuotteisiin. Olenkin siirtynyt suurimmaksi osaksi säilyke- ja pakastelinjalle. Ostan myös tuotteet pääasiassa hieman rasvaisempina, niin voin laimentaa niitä vedellä itse. Pakastan tai kuivaan/ säilön sellaisia tuotteita , jotka myydään halvemmalla isoissa erissä tai joissa on rajallinen päiväys.

Myönnän, olen aika kahjo.

Vierailija
207/486 |
16.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lihat ja kaavikset.

Vierailija
208/486 |
16.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulun erääseen paneeliin jossa skannataan kauppaostosten hintoja ja muistan ulkoa monien tuotteiden hinnat. Siinä sen huomaa hyvin kun hinnat nousee lähes joka tuotteessa. Ja kun palkat ei nouse samaa tahtia niin ruokaan menee vuosi vuodelta enemmän rahaa.

Vierailija
210/486 |
16.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulun erääseen paneeliin jossa skannataan kauppaostosten hintoja ja muistan ulkoa monien tuotteiden hinnat. Siinä sen huomaa hyvin kun hinnat nousee lähes joka tuotteessa. Ja kun palkat ei nouse samaa tahtia niin ruokaan menee vuosi vuodelta enemmän rahaa.

Täällä myös eräs niilsseniläinen. :) Skannaus alkaa tympiä, mutta hyvin siinä kyllä miettii toisenkin kerran mitä mikäkin maksaa. Samoin nuo hinnannousut huomaa hyvin. Ainakin ruispalojen ja arkijuustosiivujen hintaa on kallistettu hupsista vaan, missä HS:n etusivun mainos??

Vierailija
211/486 |
16.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Köyhäilijäsinkku kirjoitti:

Tuoretuotteisiin. Olenkin siirtynyt suurimmaksi osaksi säilyke- ja pakastelinjalle. Ostan myös tuotteet pääasiassa hieman rasvaisempina, niin voin laimentaa niitä vedellä itse. Pakastan tai kuivaan/ säilön sellaisia tuotteita , jotka myydään halvemmalla isoissa erissä tai joissa on rajallinen päiväys.

Mitä tuotteita lantraat vedellä? :D

Vierailija
212/486 |
16.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Terveellinen, suositusten mukainen syöminen vs. muu tapa

Virallinen mantrahan on, että terveellinen syöminen ei ole kallista.

Kumpi oikeasti tulee kalliimmaksi? Onko palstalla joku lautasmallien ja ruokakolmion mukaan elävä tarkan euron Pertti tai Pirkko, joka excelistään näkee paljonko maksaa syödä per aikuinen ja per lapsi "virallisterveellisesti"?

Jos pyritään kasviksiin ja vihanneksiin 500 g/päivä niin isompien lasten nelihenkisessä perheess tuo on jo kilo porkkanoita ja kilo omenoita päivässä. Halvimmillaan taitaa olla pkl porkkanat euron kilo ja omenat vajaa 2 euroa. Useat muut ovat nykyään 2-5 euroa kilo.

Tohon kalat 2-3 kertaa viikossa + muut hyvälaatuiset proteiinin lähteet, niin ei kyllä halvalla pääse.

Niin no, taas kerran pitää sanoa, että kasvissyönnillä (ja pääasiassa satokausikasviksiin painottamalla) säästää pitkän sentin. Jos syö lihaa esimerkiksi vain pari kertaa viikossa säästää jo paljon. Tämä toki vaatii vaivannäköä, koska proteiini tulisi saada muina päivinä linsseistä, pavuista, tofusta, tempehistä, pähkinöistä ja siemenistä. Itse opiskelijana ostan aina useasti kaupasta porkkanaa, kaalta sekä perunaa ja parsakaalta. Proteiiniksi erilaisia papuja, linssejä, tempehiä, pähkinöitä ja välillä soijarouhetta tai tofua. Kastikkeet patoihin teen joko kookosmaito-tai tomaattipohjaisina. Leivän päällä käytän hummusta, mutta yksi n. 3e purkki kestää minulla viikon.

Lidlissä hummus 1,49€ nyt just. Vieläpä erittäin hyvän makuinen.

Tiedän, olen sitä aikaisemmin ostanutkin sieltä. Nyt sen resepti on kuitenkin muuttunut, joten en ole halunnut ostaa enää. :( T. Sama jolle vastasit

Vierailija
213/486 |
16.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen huomannut hintojen nousun. Kotiin ja kotona harrastuksiin on vastaavasti satsattu enemmän ja säästetty noutoruuassa & ravintola kuluissa. Päivittäistavaroiden kauppalasku on noussut kun ei ole kodin ulkopuolisia harrastuksia. Kun on s-bonus tili niin siitä hyvä seurata ja enemmän on tullut boonuksia kuukaudessa kun ennen koronaa. Aiemmin se oli n.35 euroa kuussa alimmat boonukset niin nyt se on kympin ainakin noussut. N. 500  euroa kaikkinensa on ollut vuodessa boonukset.  

Kyllä se tuli kalliimmaksi ravintolat ja noutoruokakin ja vastaavasti niihin menevä summa on mennyt suurmarkettiin, kotikokkailu herkkuihin, siideriin ja kaljaan, osa alkoon. Sen takia varmaan tuntuu että kaikki on noussut kun sitä muualle menevää rahaa ei näkynyt budjetissa niin kuin nyt näkyy kun keskitetään enemmän ostoksia samaan paikkaan. Mutta kyllä sen huomaa että hintoja on pikkuhiljaa hiilattu ylöspäin marketeissa hyväksikäyttäen tätä koronaa tietenkin. Tarjouksia on ollut vähemmän. Kauppa kun käy niin voi nostaa hintoja salakavalasti niin ettei sitä ihan heti huomaa. Kilpailijat kun on pudotettu pelistä pois niin tietenkin nostetaan hintoja. 

Vierailija
214/486 |
16.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi ihkua, mies käy kaupassa. Enkä mitään kuitteja nää enkä tutki. Sori😏

Vierailija
215/486 |
16.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osta mausteet etnisistä kaupoista niin säästät ison kasan rahaa. 

Ei kannata ostaa, koska voivat tulla vaikka Kiinasta. Ruoassa turvallisuus on tärkeintä.

Voivat tulla Kiinasta, mutta Euroopassa elintarvikkeiden laatua valvotaan tarkasti. Luuletko että joku vaarallinen ruoka päätyy Suomessa myyntiin asti?

Maahantuoja on vastuussa tuomistaan tuotteista, mutta jokaista erää ei tarvitse analysoida. Omavalvontasuunnitelmaan tulee merkitä ne vaaranpaikat, joita aikoo seurata. Terveystarkastaja valvoo omavalvontasuunnitelmaa, mutta ei sen konkreettista toteutumista.

Tulli tekee pistotarkastuksia elintarvikkeille, mutta ei tosiaan valvo jokaista Suomeen tulevaa erää kaikkien mahdollisten aineiden varalta.

Vierailija
216/486 |
16.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leipään, puolivalmiisiin ruokiin ja herkkuihin. Puoli vuotta tein kotona kaiken kunnes kyllästyin. Nyt tulee osteltua kokeeksi kaikenlaista mitä vastaan tulee kaupassa. Kauppakassin hinta ei kyllä ole kovin paljon noussut ja on edelleen 60-80e viikossa

Vierailija
217/486 |
16.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ainakin on ruokalasku noussut tosi paljon, kun teinit on etäkoulussa ja minä etätöissä. Rahaa menee ihan tavalliseen ruokaan, mutta myös hedelmiin, hedelmäsoseisiin, marjoihin, jogurttiin ja mysliin jne. Emme syö lihaa, mutta kalaan ja maitotuotteisiin (juustot) myös uppoaa rahaa. Tilaamme ruuan Prismasta ja viikon ruokalasku ennen etäilyä n. 180-200, nyt noin 220-240 e, tässä siis mukana kaikki pesuaineet yms. Kodin tarvikkeet. 2 aikuista ja 2 aikuista.

Vierailija
218/486 |
16.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Köyhäilijäsinkku kirjoitti:

Mitä tuotteita lantraat vedellä? :D

No esim. maitoa, jogurttia...rahkasta saa myös oikein hyvän jatketun version vedellä. Ei tarvii ostaa noita juotavia jogurtteja yms., joista kuitenkin suurin osa on vettä ;D 

Vierailija
219/486 |
16.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla meni tänään vähän extraa syötäviin Mimi’s kukkiin ja Gateaun saaristolaislimppuun.

Muuten tilasn kotiin ns. ruoka-laatikot, joissa on viikon pääruoka-aineet resepteineen. Ei tarvitse hoitaa kotiin kuin asmu-ja iltapalat (ja koristekukat :)

Vierailija
220/486 |
16.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juotava jugurtti kannattaa tehdä itse lisäämällä vettä ja vaikkapa jäitä jugurttiin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän kuusi