Huvittaa nämä yksilapsiset, jotka puhuu koko ajan perheestä
Se on pieni perhe. Aina jos puhutaan vain perheestä, tulee käsitys, että lapsia on vähintään kaksi.
Kommentit (43)
Vierailija kirjoitti:
Minun perheeni on mies, minä ja kaksi kissaa. Revi siitä...
Sama täällä. 😄
Mä ihmettelin joskus lapsena ja teininä, miksi pariskunnat puhuvat perustavansa joskus perheen. Mun mielestäni he olivat perustaneet perheen jo siinä vaiheessa kun menivät naimisiin (tai muuten vain perustivat yhteisen kodin). Olihan se perhe jo ennen lapsiakin, vaikka siinä olisi ollut vain kaksi ihmistä.
Samalla lailla ajattelen vieläkin.
Yääh miten ankee ja ahdas ajattelutapa AP:lla. Aikamoista. Toivottavasti et jaa tota "viisautta" jälkipolvillesi 😂
Aloitus oli varmaan provo? :) Meidän perheessä on vain minä ja mies, ei yhtään eläintä tai lasta. Ollaanko me sitten miniperhe jos yksilapsinen perhe on aloittajasta pieni perhe?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos sairaus estää useamman lapsen saamisen? Eikö silloin saa olla perhe? OK me ei perheenä olla koskaan käyty Prismassa koska meillä parempaa tekemistä.
No eiköhän nyt ihan ilman sairauttakin saa olla myös yksilapsinen perhe. Et kai sä nyt selittele oman perheesi kokoa anteeksi pyydellen joltain idiootilta.
Aika monet ei todellakaan halua kuin yhden lapsen. Perhe se on ihan siinä missä suurempikin. AP on urpå.
AP, varopa, ettei peliverkkarisi repeä, kun kerron sinulle salaisuuden: Jotkut puhuvat myös yhden hengen perheistä.
Jos on äiti ja lapsi, se on jo perhe. Tai isä ja lapsi, tai koira ja mies. Ei se lukumäärä vaikuta asiaan, että pitäisi olla valtava väkimäärä.
Anoppi ennen aina mainosti miten heillä oli suurperhe, 4 lasta. Ennen se ei ollut mikään suurperhe, siis 60-70-luvulla.
Perhe on perhe. Oman laisensa, aina yhtä voimakas tai yhtä heikko. Eri osapuolet sen tekee - turha määritellä kokoonpanoa tai osallistujamäärää.
Nyt on kummallisin aloitus naismuistiin :D Ap, voitko vähän valaista logiikkaasi, meni nimittäin aika monelta ohi ja lujaa?
Ok. Onko ap:lla elämässään muitakin saavutuksia kuin vähintään kaksi lasta?
Vierailija kirjoitti:
No mitä ihmettä.
Oon kolmekymppinen lapseton nainen ja lasken perheekseni vanhempani ja sisareni puolisoineen ja lapsineen.
Vai olenko mä perheetön?
Tuo on sukua eikä perhettäsi jollette asu samassa taloudessa. Muuten olet kyllä perheetön. Olet sinkku talous kelan mukaan etkä perheellinen. Voihan sitä epävirallisesti laskea perheekseen ketä vain, vaikka naapuritkin ja ystävät. Minä olin perheetön kunnes perustimme oman perheen puolisoni kanssa. Ei meidän aikuisten omaan perheeseen enää kuulu kummankaan lähiomaiset. Ne ovat lähiomaisia tai sukua mutta ei niitä perheeseemme enää lasketa kun lapsuudenkodista on irtauduttu. Kaikilla on omat elämänsä.
Yksihuoltaja tyttärensä kanssa on perhe?
Just joo.
Ai? Kyllä minun perheeseeni kuuluu esim. vanhempani ja jo kotoa muuttaneet isot lapset.
Kela tietysti määrittelee samassa asunnossa asuvat perheeksi/ruokakunnaksi ja se on ihan ymmärrettävää. Tunnepuolella perhe on kuitenkin laajempi käsite.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mitä ihmettä.
Oon kolmekymppinen lapseton nainen ja lasken perheekseni vanhempani ja sisareni puolisoineen ja lapsineen.
Vai olenko mä perheetön?Tuo on sukua eikä perhettäsi jollette asu samassa taloudessa. Muuten olet kyllä perheetön. Olet sinkku talous kelan mukaan etkä perheellinen. Voihan sitä epävirallisesti laskea perheekseen ketä vain, vaikka naapuritkin ja ystävät. Minä olin perheetön kunnes perustimme oman perheen puolisoni kanssa. Ei meidän aikuisten omaan perheeseen enää kuulu kummankaan lähiomaiset. Ne ovat lähiomaisia tai sukua mutta ei niitä perheeseemme enää lasketa kun lapsuudenkodista on irtauduttu. Kaikilla on omat elämänsä.
Olet oikeassa, mikäli katsotaan tiukasti määritelmää. Esim. tilastokeskuksen mukaan määritelmä on seuraava:
”Perheen muodostavat yhdessä asuvat avio- tai avoliitossa olevat tai parisuhteensa rekisteröineet henkilöt ja heidän lapsensa, jompikumpi vanhemmista lapsineen sekä avio- ja avopuolisot sekä parisuhteensa rekisteröineet henkilöt, joilla ei ole lapsia.”
Itse puhun kuitenkin käytän puheessa perheen määritelmää huomattavasti vapaammin ja laajemmin.
Vierailija kirjoitti:
Yksihuoltaja tyttärensä kanssa on perhe?
Just joo.
Juuri näin. Eli on.
Ap. kertoi juuri , että asuu Porvoossa. Ei sii kannata ottaa yhtään vakavasti
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mitä ihmettä.
Vai olenko mä perheetön?Tuo on sukua eikä perhettäsi jollette asu samassa taloudessa. Muuten olet kyllä perheetön. Olet sinkku talous kelan mukaan etkä perheellinen. Voihan sitä epävirallisesti laskea perheekseen ketä vain, vaikka naapuritkin ja ystävät. Minä olin perheetön kunnes perustimme oman perheen puolisoni kanssa. Ei meidän aikuisten omaan perheeseen enää kuulu kummankaan lähiomaiset. Ne ovat lähiomaisia tai sukua mutta ei niitä perheeseemme enää lasketa kun lapsuudenkodista on irtauduttu. Kaikilla on omat elämänsä.
*sinkkutalous
* Kela ei määritä minun perheeni muotoa.
* Nykynuorilla on laajempi perhekäsitys kuin aiemmilla sukupolvilla. Perhe voi olla siis juuri se porukka ihmisiä tai vaikka eläimiä, minkä ihminen itse määrittelee.
Ja tosiaan, ei ole mitään termiä ”pieni perhe”. Suurperhe on, ja sekin on vissiin niin, että on yli kolme lasta. Mikä on taas minulle ihan normaali ”perhe”, koska olen kasvanut 3 veljen kanssa.
Mikä siinä huvittaa?