Lapsi on narsistinen
Ei jaksa tehdä läksyjä ja keksii kaikenlaisia keinoja, jotta ei tarvitsisi kohdata läksyjen tekoa. Häiritsee muita kun muut ovat jo omat hommansa tehneet ja saavat rentoutua vaikkapa sohvalla. Mutta koska tuo yksi lapsi ei ole tehnyt läksyjään niin hänen mielestä kaikkien muidenkin pitää kärsiä. Paukauttaa ovia ja hakkaa seiniä. Lopulta itkee ja valittaa miten tuntuu pahalta. Tähän kaikkeen on mennyt yli tunti aikaa, mutta läksyt on edelleen tekemättä. Ja ei, ei ole kyse siitä että läksyt olisivat liian haasteellisia. Lapsi on hyvä koulussa.
Mitä tällaisen kanssa tehdä?
Kommentit (24)
Lapsi ei ole narsisti, eikä lapsille tehdä aikuisten diagnooseja täällä. Hän voi levätä ja tehdä läksyt sitten kun on taas voimaa. Hakkaaminen on merkki hädästä, olette olleet mahdollisesti liian vaativia ja ankaria(?). Lapsen tunteita voi ymmärtää ja aidosti välittää. Ehkä joku läksy on myös liian vaikea, tai niitä on liikaa? Itkettäähän se, jos jää viimeiseksi hylättynä, eikä kukaan auta missään tai juttele kivasti(?). Pitäisikö teidän ottaa vähän rennommin. Ei lapsi osaa käsitellä vielä hankalia tilanteita tai tunteita kuin aikuinen, ehkä kokee että joku määräile vain häntä, eikä elämässä ole iloa. Liian suorituskeskeistä?
Ollaan juteltu tosi kivasti ja sanottu: ”ymmärrän, että sinua harmittaa, mutta läksyt on tehtävä.”
Tuo on lapsen manipulointikeino. Hän yrittää päästä pälkähästä järjestämällä kohtauksen. Ja se kohtaus on kestänyt jo puolitoista tuntia - ja läksyt on tekemättä. Kuten sanoin, lapsi osaa tehdä läksyt. Hänellä on vain vaikeus aloittaa ne.
Ymmärtän, että pitää ymmärtää. Mutta loputon ymmärtäminen ei voi olla keino.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Lapsi ei ole narsisti, eikä lapsille tehdä aikuisten diagnooseja täällä. Hän voi levätä ja tehdä läksyt sitten kun on taas voimaa. Hakkaaminen on merkki hädästä, olette olleet mahdollisesti liian vaativia ja ankaria(?). Lapsen tunteita voi ymmärtää ja aidosti välittää. Ehkä joku läksy on myös liian vaikea, tai niitä on liikaa? Itkettäähän se, jos jää viimeiseksi hylättynä, eikä kukaan auta missään tai juttele kivasti(?). Pitäisikö teidän ottaa vähän rennommin. Ei lapsi osaa käsitellä vielä hankalia tilanteita tai tunteita kuin aikuinen, ehkä kokee että joku määräile vain häntä, eikä elämässä ole iloa. Liian suorituskeskeistä?
Tässä ihminen joka ei tiedä lastenkasvatuksesta mitään.
Ensin vitsaa ja jos ei opi niin huoletta turpaan. Koskaan ei voi olla liian vaativa tai ankara. Liian lepsu voi olla, ja se johtaa tuollaiseen lapsen häiriökäyttäytymiseen.
Neurokirjon tapaus. Siihenhän ei auta muu, kuin että ympäristö ja aikuiset joilla on kasvatusvastuu (vanhemmat, opet jne.) joustaa ja tekemisestä eli tässä läksyjen teosta yritetään saada mahdollisimman kivutonta jollain ihme konsteilla jotku toimii juuri hänelle. Juu tiedä, aivan pefasta, miksei se vaan tee niitä!?! Itsekin olen samanlaisen äiti ja raskasta on, etenkin se kun itse pitäisi aina olla joustamassa ja keksisämmä millä sen riiviön nyt saa helpoiten tekemään ja osallistumaan ja oppimaan mahdollisimman vähillä huudoilla, itkuilla ja showlla.
Toisen ketjun ap. kirjoitti:
Neurokirjon tapaus. Siihenhän ei auta muu, kuin että ympäristö ja aikuiset joilla on kasvatusvastuu (vanhemmat, opet jne.) joustaa ja tekemisestä eli tässä läksyjen teosta yritetään saada mahdollisimman kivutonta jollain ihme konsteilla jotku toimii juuri hänelle. Juu tiedä, aivan pefasta, miksei se vaan tee niitä!?! Itsekin olen samanlaisen äiti ja raskasta on, etenkin se kun itse pitäisi aina olla joustamassa ja keksisämmä millä sen riiviön nyt saa helpoiten tekemään ja osallistumaan ja oppimaan mahdollisimman vähillä huudoilla, itkuilla ja showlla.
Joo ja jatkan vielä että mielessä käy usein, että auttaisiko kunnon selkäsauna kuitenkin joissain tapauksissa? Tämä kommenttina tuohon jonkun kirjoittamaan yhteen aiempaan neuvoon. Joskus olen sortunut käymään kiinni ja oli se niin hirveää, että enää en sellaista haluaisi tehdä.
Miksi ihmiset olettavat että lepsun kasvatuksen saaneet lapset ovat hirveitä.
Olen saanut melkein vapaan kasvatuksen aina tehnyt läksyni ollut tunnollinen koulussa harvoin juonut yms mutta kaerini jonka vanhemmat pitivät hirveää kuria,
tuo lapsi se oli kuriton aina kun vanhemmat ei olleet paikalla, teininä käytti huumeita yms
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmiset olettavat että lepsun kasvatuksen saaneet lapset ovat hirveitä.
Olen saanut melkein vapaan kasvatuksen aina tehnyt läksyni ollut tunnollinen koulussa harvoin juonut yms mutta kaerini jonka vanhemmat pitivät hirveää kuria,
tuo lapsi se oli kuriton aina kun vanhemmat ei olleet paikalla, teininä käytti huumeita yms
poikkeus vahvistaa säännön
Varmasti on neurokirjolla, siksi ollaankin jonossa tutkimuksiin. Mutta kyllä näen myös manipulointia.
Ei hän voi aikuisenakaan manipuloida ihmisiä siihen, että tekevät kaiken hänen toivomalla tavalla.
Vaikka olisi kirjolla se ei tarkoita, ettei lapsen tarvitse kantaa vastuuta. Olipa ADHD tai Asperger, elämässä pitää oppia vastuuta kantamaan.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Itse asiassa ei voi levätä kun kello on jo kohta niin paljon, että pitää mennä nukkumaan. Hän sai levätä monta tuntia koulupäivän jälkeen. On itse venyttänyt läksyjen tekemistä. Ei ole eka kerta.
Ap
Lapsilla ei diagnosoida narsismia tai muita persoonallisuushäiriöitä, koska ne ovat pysyviä persoonallisuuden ominaisuuksia, ja lapsen persoonallisuus muuttuu ja mukautuu vielä.
Voisiko tähän auttaa, jos vanhempi olisi lapsen vierellä läksyjä tehdessä? Jos lapsen on vaikeaa olla aloillaan, syliin voisi antaa jotain painavaa niin saisi aistiärsykkeen ja malttaisi paremmin? :)
Vierailija kirjoitti:
Lapsilla ei diagnosoida narsismia tai muita persoonallisuushäiriöitä, koska ne ovat pysyviä persoonallisuuden ominaisuuksia, ja lapsen persoonallisuus muuttuu ja mukautuu vielä.
tuo on pelkkää liibalaabaa. lapsena psykopaatti on sellainen aikuisenakin.
Läksyt kuuluu tehdä yhdessä lapsen kanssa!
Vierailija kirjoitti:
Läksyt kuuluu tehdä yhdessä lapsen kanssa!
11-vuotias.
Nosto