Moni masentunut jää hoitamatta, koska apu menee keskiluokkaisille
Moni masentunut jää hoitamatta, koska apu menee keskiluokkaisille
Mielenterveysongelmat eriarvoistavat suomalaisia: he jotka tarvitsevat eniten terapiaa, saavat sitä vähiten.
https://yle.fi/uutiset/3-11879429
Kommentit (30)
Tuo oli kummallinen otsikointi. Ihan kuin keskiluokkaiset ei sitä apua oikeasti tarvitsisi.
Joo, mä olin keskiluokkainen ja työssäkäyvä masentunut, en ole saanut 10v aikana kelan terapiaa. Nyt olen työtön köyhä masentunut. Hyvin meni.
Ihme paapomista nuo terapiat. Kestävät ja kestävät ja ainoa hyötyjä on se naurava terapeutti matkalla pankkiin.
Yhteiskunnan kannalta on kannattavampaa kuntouttaa ihmisiä takaisin työelämään. Eli jos hoito pitää kohdentaa jonnekin niin työssäkäyviin ja opiskelijoihin, muille sitten jos on varaa.
Tylyä mutta noinhan se Kelan tuki toimii.
Kävin viisi vuotta terapiassa enkä hyötynyt mitään. Aina ei löydy hyvää terapeuttiakaan. Nyt ikää liki 50v ja tuntuu että taivas putoaa niskaan.
Vierailija kirjoitti:
Tuo oli kummallinen otsikointi. Ihan kuin keskiluokkaiset ei sitä apua oikeasti tarvitsisi.
Eihän siinä sanota, etteikö tulisi saada apua vaan että se on vinoutunut ja korostuneesti keskiluokkainen. Ihan samalla tavalla voidaan puhua vaikka miesten yliedustuksesta yritysten ylimmässä johdossa. Se ei tarkoita etteivätkö ne miehet ansaitsisi paikkaansa siellä, vaan sitä että nykyiset rakenteet ohjaavat useammin miehet näihin tehtäviin.
Ja kun kyse on kuitenkin yhteiskunnan tuesta on vaikea keksiä kovin hyvää syytä sille, miksi tällainen vinouma tulisi hyväksyä. Samalla voitaisiin pohtia kyettäsiinkö me keskiluokkaiset ehkä itse maksamaan omat terapiamme?
Kyllä olen saanut työttömänä apua joka kerta. N30v
Onko terapia auttanut? Ei vaikka olen käynyt useammalla. Pääsen ehkä työttömyyseläkkeelle, onneksi.
Ainoastaan väkivaltaiset naiset kuuluisi ohjata terapiaan. Se ei ole lajityypillistä käytöstä. Muuten ja muille terapia on aika hyödytöntä.
Vierailija kirjoitti:
Ihme paapomista nuo terapiat. Kestävät ja kestävät ja ainoa hyötyjä on se naurava terapeutti matkalla pankkiin.
Ihmettelinkin ettei lukiolaisnihilisti ollut power tripillä ensimmäisenä vastaajana ketjussa.
Olisin saanut terapiaa vain jos olisin pystynyt itse kustantamaan. Eronneena kolmen lapsen yksinhuoltajana en siihen pysty vaikka tulot eivät ole kovin pienet. Olen ollut koko aikuisikäni masennuslääkkeiden käyttäjä. Nyt keväällä otin yhteyttä kunnan mt-toimistoon koska jaksaminen on loppunut jo kauan sitten. Soittoa ei ole vielä kuulunut. N48.
Ilmastoahdistuneet vievät kaikki terapia-resurssit.
Vierailija kirjoitti:
Eräskin Ben F. on pitänyt lyhytterapiaa erittäin tehokkaana muotona. Tämä mahdollistaisi terapian useammalle. Miksi valtio ei voi tukea terapeuttien koulutusta ja helpottaa terapiaan pääsyä? Terapiatakuuta ei varmaan koskaan tule.
Aikanaan nuorehkona keskiluokkaisena naisena olisin päässyt Kelan tukemaan terapiaan, mutta jostain syystä yksinhuoltajana en tähän ehtinyt alkaa, kun oli kiirettä töiden ja lasten kanssa.
Nyt keski-ikäisenä köyhänä työttömänä olen saanut uudelleen mahdollisuuden, ajattelin tällä kertaa terapiaan mennä. Aikaahan mulla on... N50v
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän siinä sanota, etteikö tulisi saada apua vaan että se on vinoutunut ja korostuneesti keskiluokkainen. Ihan samalla tavalla voidaan puhua vaikka miesten yliedustuksesta yritysten ylimmässä johdossa. Se ei tarkoita etteivätkö ne miehet ansaitsisi paikkaansa siellä, vaan sitä että nykyiset rakenteet ohjaavat useammin miehet näihin tehtäviin.
Ja kun kyse on kuitenkin yhteiskunnan tuesta on vaikea keksiä kovin hyvää syytä sille, miksi tällainen vinouma tulisi hyväksyä. Samalla voitaisiin pohtia kyettäsiinkö me keskiluokkaiset ehkä itse maksamaan omat terapiamme?
Ei kyetä. Ainakaan mulla ei ole varaa laittaa 400e kuussa terapiaan. Ja ihan keskiluokkainen olen. Tämän lisäksi maksan veroja ja oletan, että myös minun terveyttäni hoidetaan samalla tavalla, kuin muidenkin.
Ja artikkelistakin selvisi, että syy siihen, miksi keskiluokkaiset pääosin saa KELAn tukemaa terapiaa on se, että he pääsevät esimerkiksi työterveyden tai yksityisen lääkärin kautta nopeammin aloittamaan sen vaaditun 3kk:n hoitojakson. Ei se, ettei sitä rahaa olisi. Toinen juttu on KELA:n hyväksymien terapeuttien puute. Terapeuteilla ei ole paikkoja pitkäaikaista terapiaa varten, koska ne ovat raskaita myös terapeuteille.
Kokemuksesta voin sanoa, että tuo koko hoidon aloittaminen on todella raskasta. Itse lähetin sähköpostia varmaan 50 terapeutille, joita noin puolet ylipäätään vastasivat. Kahdella oli vapautumassa paikka lähikuukausina ja muut vastasivat, ettei voi ottaa pitkäaikaisia asiakkaita tai terapiaan pääsisi vasta ensi vuoden puolella.
Minulla diagnosoitiin vaikea-asteinen masennus. En saanut siihen mitään apua. Ei ohjattu mihinkään jatkohoitoihin. Yritti määrätä sellaista lääkettä mistä ei aiemmin ollut apua, ja mistä minulle tuli kerran todella paha paniikkihohtaus jossa kouristelin ja oksentelin. Että kiitos taas Arvauskeskukselle.
Minua terapia auttoi todella paljon. Ikävää, että moni ei ole apua siitä saanut.
Mä en kyllä enää edes uskalla mennä. Kohta on sitten tiedot netissä. 😔
Mä olen masentunut keskiluokkainen, vain pilleripurkkieni varassa.