Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ilmaisia ruokakasseja jakavia vapaaehtoistyöntekijöitä haukutaan koska kassin sisältö ei miellytä WTF!

Vierailija
15.04.2021 |

Pitäiskö lopettaa noiden jakaminen kokonaan kerta ihmiset on niin kusipäitä.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/03221098-17bc-40f0-ae13-5c68e8cd18de

Kommentit (46)

Vierailija
21/46 |
15.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haukkuminen ei tietenkään ole asiallista, mutta jos ruokakassi jakelua joutuisin itse käyttämään, katsoisin kassin sisällön läpi ja antaisin takaisin ne mitä en itse voi käyttää, tai mitkä todennäköisesti jäisivät käyttämättä. Mahdollisia vaihtoehtoisia tuotteita voisin kysyä, kiittäisin ja menisin matkoihini.

Vierailija
22/46 |
15.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ystäväni haki perheelleen noita ruokakassejaopiskeluaikoina. Siellä jaettiin valkoista sämpylää, kauraryyniä ja nakkeja/lauantaimakkaraa. Ystäväni lapsi sairastui aliravitsemukseen ja anemiaan ruokakassiravinnolla ja neuvolantäti hälytti kylän sosiaalitantat hämmästelemään millaista kakkaa lapselle syötetään ja nyt on puutostauteja. Äidin vika tietenkin. Ystäväni ei kehdannut kertoa ruokakassijonossa, vaikka mielestäni olisi pitänyt. Köyhälle saa syöttää mitä vaan ja vielä syyllistää siitä.

Melkoista potaskaa täälläkin kirjoitetaan. Suurimmassa osaa maailmaa ihmiset eivät syö mitään muuta kun jotain vaaleaa vehnäleipää. Siis suurimmassa osassa maailmaa. Ei niissä käytetä mitään ruista leivässä. Ja ihan jossain Englannissa lapset syövät niin huonosti (ranskalaisia ja jotain pakastekalapuikkoja) ja ihan hyvin kasvavat. Suomalainen ruokavalio on suosituksineen aika poikkeava monista maista. Ei kai xylitoliakaan käytetä missään maassa niin paljon kun Suomessa (suomalainen keksintö on xylitol).

Käypä kerro tuo neuvolantädille ja sosiaalitädeille, jotka harkitsi lapsen huostaanottoa anemian takia.

Varmaan on anemian taustalla jotain muuta kuin ilmaiseksi saatu ruokakassi. Haiskahtaa hyvin vahvasti vanhempien elämänhallinnan puutteelta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/46 |
15.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen saanut hakea kassitolkulla hävikkiruokaa seurakunnalta. On vihanneksia, hedelmiä, juureksia, erilaisia maitotuotteita, jauhoja, ryynejä, karkkia, valmisruokia, siis aivan kaikkea, mutta vaihdellen. Lihaa on hyvin harvoin, mutta kun en sitä erityisesti kaipaa on mahtava juttu päästä väsäämään ruokaa ihan sen mukaan kuin saan. Nyt on saatu kalliista, harvinaisemmista hedelmistä tehtyä smoothieita ja herkuteltu niitä. Kerran oli älyttömästi meloneja ja ne kyllä kaikki popsittiin tyytyväisinä. Kerran taas salaattitarpeita, niin sitten syötiin monenlaista salaattia useamman päivän. 

Olen hyvä tekemään ruokaa, niin se mitä saan seurakunnalta ei ole rajoite vaan mahdollisuus keksiä jotakin uutta. Netti pullollaan  ohjeita.

En käsitä valittajia. Hävettää heidän asenteensa.

Vierailija
24/46 |
15.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Välillä liha on pilaantunutta ja kassin sisältö huono ja välillä taas sieltä saa yllin kyllin ruokaa. Jotkut lahjoittavat kaverille kahvin tai maidon tai tutulle vegeä. On näitä jotka eivät osaa käyttäytyä ja heittävät ruoat pitkin mäkiä. Täällä päin käy paljon idästä tullutta porukkaa jonossa, eivät osaa pitää turvavälejä ja käyvät monessa ruokajakelussa.

Moni jää sinne jakelupisteelle pitkäksi aikaa miettimään mitä ottaa. Minusta siinä pitää nopeasti katsoa mitä ottaa ja siirtyä eteenpäin. Sanon aina kiitos kun poistun jakelupisteeltä. Olen itsekin tehnyt joskus vapaaehtoistyötä (opetusta) ja se ei ole aina helppoa.

Myllypuro?

Tosiaan, idän tädit tulevat kärryillä lastaamaan ruokaa ja myyvät ne eteenpäin. Samoin tekevät nistit, jotka saavat euron tai pari, jonka sitten voi käyttää huumeiden ostoon.

Nuoriso taas säästää ruoanhankinnassa, ja ostaa säästyneillä rahoilla puhelimia ja vaatteita tai reissaa.

Itse olen sitä mieltä, että diakonissojen pitäisi viedä tuota ruokaa aidosti tarvitseville. Nyt menee vääriin osoitteisiin.

Vierailija
25/46 |
15.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ystäväni haki perheelleen noita ruokakassejaopiskeluaikoina. Siellä jaettiin valkoista sämpylää, kauraryyniä ja nakkeja/lauantaimakkaraa. Ystäväni lapsi sairastui aliravitsemukseen ja anemiaan ruokakassiravinnolla ja neuvolantäti hälytti kylän sosiaalitantat hämmästelemään millaista kakkaa lapselle syötetään ja nyt on puutostauteja. Äidin vika tietenkin. Ystäväni ei kehdannut kertoa ruokakassijonossa, vaikka mielestäni olisi pitänyt. Köyhälle saa syöttää mitä vaan ja vielä syyllistää siitä.

Melkoista potaskaa täälläkin kirjoitetaan. Suurimmassa osaa maailmaa ihmiset eivät syö mitään muuta kun jotain vaaleaa vehnäleipää. Siis suurimmassa osassa maailmaa. Ei niissä käytetä mitään ruista leivässä. Ja ihan jossain Englannissa lapset syövät niin huonosti (ranskalaisia ja jotain pakastekalapuikkoja) ja ihan hyvin kasvavat. Suomalainen ruokavalio on suosituksineen aika poikkeava monista maista. Ei kai xylitoliakaan käytetä missään maassa niin paljon kun Suomessa (suomalainen keksintö on xylitol).

Käypä kerro tuo neuvolantädille ja sosiaalitädeille, jotka harkitsi lapsen huostaanottoa anemian takia.

Huostaanotto oisi ilmeisesti ollut ihan aiheellinen äidin elämänhallinnan takia. Ei kai kukaan elä pelkällä ruokakassilla, se on hätäapu ja lisä mutta ihan varmasti tuollakin äidillä oisi ollut laittaa pari euroa kasviksiin

Vai menikö tässäkin tapauksessa omat röökit lapsen vihannesten edelle?

Vierailija
26/46 |
15.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen saanut hakea kassitolkulla hävikkiruokaa seurakunnalta. On vihanneksia, hedelmiä, juureksia, erilaisia maitotuotteita, jauhoja, ryynejä, karkkia, valmisruokia, siis aivan kaikkea, mutta vaihdellen. Lihaa on hyvin harvoin, mutta kun en sitä erityisesti kaipaa on mahtava juttu päästä väsäämään ruokaa ihan sen mukaan kuin saan. Nyt on saatu kalliista, harvinaisemmista hedelmistä tehtyä smoothieita ja herkuteltu niitä. Kerran oli älyttömästi meloneja ja ne kyllä kaikki popsittiin tyytyväisinä. Kerran taas salaattitarpeita, niin sitten syötiin monenlaista salaattia useamman päivän. 

Olen hyvä tekemään ruokaa, niin se mitä saan seurakunnalta ei ole rajoite vaan mahdollisuus keksiä jotakin uutta. Netti pullollaan  ohjeita.

En käsitä valittajia. Hävettää heidän asenteensa.

Paljon on kassit muuttuneet 30 vuodessa.

Vierailija
27/46 |
15.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan kaupan ruokaa siellä on. Ihan samaa leipää ja leikkeleitä ja paljon vegetuotteita. Heviä vois kyllä olla enemmän, en tiedä miksi niin harvoin on. Voi olla kauppakohtaisia eroja.

T . Hän joka hakee kaupasta ne päiväystuotteet avustukseen.

Vierailija
28/46 |
15.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tulee mieleen tuttavani, joka valitti, että ruoka-avusta jaetaan leipää, jossa Parasta ennen -päiväys on jo huomenna tai ylihuomenna! Samainen henkilö valitti myös, kun sai vain nautasika-säilykelihaa. Tuoretta naudan sisäfilettä olisi ilmeisesti pitänyt saada?

.

Tuttavani sai naapurilta paljon pakastettua ruokaa, alelaputettua, ja heitti kaikki roskiin koska päiväykset oli menneet. 4 nälkää näkevää lasta, luurangonlaihoja, ja on varaa heittää syötävää ruokaa roskiin. Tästäkin on aikaa jo parikymmentä vuotta, että on sitä ennenkin osattu.

Vierailija
29/46 |
15.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voimantunnetta se tuokin lisää, kun pääsee hakkumaan köyhää ja kertomaan miten köyhät saa olla ja miten ei. Vihamielosyys, syyllistäminen ja parempanaolo edellä ystävät kalliit. Näillä maailma paremmaksi.

Vierailija
30/46 |
15.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan kaupan ruokaa siellä on. Ihan samaa leipää ja leikkeleitä ja paljon vegetuotteita. Heviä vois kyllä olla enemmän, en tiedä miksi niin harvoin on. Voi olla kauppakohtaisia eroja.

Kauppa jossa olin itse töissä, heitti kaikki hevit biojätteeseen ja lahjoitti vain pakatut elintarvikkeet. Sitä biojätettä tuli ihan jäätävät määrät, koska kenelläkään ei ollut aikaa niitä siistiä tai kauppakunnostaa.

Vierailija
31/46 |
15.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

On niin kauheita ne köyhät!Kiva että me ollaan hyviä - eikö totta?

Vierailija
32/46 |
15.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi helv... Jos ilmaiseksi saa hätäänsä ei varmasti valita. Jonossa on liikaa henkilöitä jotka ei tarvitse ruoka-apua vaan käyvät hakemassa sen vain säästääkseen.

Vierailija
33/46 |
15.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Välillä liha on pilaantunutta ja kassin sisältö huono ja välillä taas sieltä saa yllin kyllin ruokaa. Jotkut lahjoittavat kaverille kahvin tai maidon tai tutulle vegeä. On näitä jotka eivät osaa käyttäytyä ja heittävät ruoat pitkin mäkiä. Täällä päin käy paljon idästä tullutta porukkaa jonossa, eivät osaa pitää turvavälejä ja käyvät monessa ruokajakelussa.

Moni jää sinne jakelupisteelle pitkäksi aikaa miettimään mitä ottaa. Minusta siinä pitää nopeasti katsoa mitä ottaa ja siirtyä eteenpäin. Sanon aina kiitos kun poistun jakelupisteeltä. Olen itsekin tehnyt joskus vapaaehtoistyötä (opetusta) ja se ei ole aina helppoa.

Myllypuro?

Tosiaan, idän tädit tulevat kärryillä lastaamaan ruokaa ja myyvät ne eteenpäin. Samoin tekevät nistit, jotka saavat euron tai pari, jonka sitten voi käyttää huumeiden ostoon.

Nuoriso taas säästää ruoanhankinnassa, ja ostaa säästyneillä rahoilla puhelimia ja vaatteita tai reissaa.

Itse olen sitä mieltä, että diakonissojen pitäisi viedä tuota ruokaa aidosti tarvitseville. Nyt menee vääriin osoitteisiin.

Todelliset ruoantarvitsijat taitaa olla ihan muualla, luultavasti liikuntakyvyttöminä kotona.

Vierailija
34/46 |
15.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi helv... Jos ilmaiseksi saa hätäänsä ei varmasti valita. Jonossa on liikaa henkilöitä jotka ei tarvitse ruoka-apua vaan käyvät hakemassa sen vain säästääkseen.

Niin näyttää, suurin osa kuitenkin reilusti ylipainoisia eli ruokaa on saatu. Itsekin lihava ja köyhä mutta ruokaan on rahaa edelleen.

Vierailija
35/46 |
15.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän suurin osa ole ihan iloisia, kun saavat edes jotain. Pieni vähemmistö sitten valittaa äänekkäästi. 

Vierailija
36/46 |
15.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kauppa jossa olin itse töissä, heitti kaikki hevit biojätteeseen ja lahjoitti vain pakatut elintarvikkeet. Sitä biojätettä tuli ihan jäätävät määrät, koska kenelläkään ei ollut aikaa niitä siistiä tai kauppakunnostaa.

Sama täällä. Biojäteastiat tursuaa tavaraa, sitä ei lahjoiteta eteenpäin. Ainoastaan pakatut tuotteet lahjoitetaan, mutta hevistä ei edes niitä.

Vierailija
37/46 |
15.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen välillä vapaaehtoishommia SPR:llä, ja jokaisessa ruokajonossa on muutama, jotka alkavat penkoa kassia ja heittelevät sieltä väärät tuotteet maahan. Suurin osa on kuitenkin kiitollisia ja ystävällisiä. 

Vierailija
38/46 |
15.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen tehnyt hyväntekeväisyys-juttuja koko elämäni. Nykyään noi leipäjonot on täynnä ihmisiä jotka  yrittävät säästää muuhun. En ole kateellinen, mutta usein "vähäosaisilla" on varaa airbudseihin ja 200€:n merkki myssyyn.

Mun yksi naapurin mies, jolla on omistuskämppä ja joka raahaa salkun kaljaa kotiinsa joka päivä/joka toinen päivä käy meillä hakemassa avustuskasseja. Ja myös valittaa niistä. Ei ole mitä miellyttää.

Mä oon siirtynyt lähes kokonaan auttamaan eläimiä just tällaisten ihmisten takia. 

Ja se on totta että ne jotka ovat tarpeessa eivät valita, mikä tekee jutun vain surulisemmaksi. Osa ihmisistä on oksettavia hyväksikäyttäjiä ja avustusjärjestöjen työntekijät kyllä tunnistavat heidät. Se ei ole meidän vika että ei olla saatu orgaanista kesäkurpitsaa ja vastuullisesti tuotettua tofua. Siitä on turha raivota VAPAAEHTOISILLE jotka ottavat omaa aikaansa auttaakseen toisia.

Se ei ole myöskään näiden oikeasti huonossa osassa olevien ihmisten vika. Se on ainoa syy miksi olen jaksanut jatkaa vapaaehtoistyössä.

Vierailija
39/46 |
15.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kummasti aina kaikenlaisten vaalien alla julkaistaan näitä juttuja, joiden pääpaino on siinä että työttömät ja muut köyhät haluavat asua keskustassa, ruoka-apu ei kelpaa, eivät halua tehdä töitä jne. Tarkoituksena on siis asenneilmapiirin muokkaaminen tukien leikkaamisen puolesta. Itsekin ruokajonossa joskus käyneenä voin sanoa että nämä ruoka-avun sisällöstä valittavat ovat hyvin marginaalinen vähemmistö, ja valtaosa ottaa hyvin kiitollisena vastaan sen mitä saa.

Niinpä. Kokoomus vauhdissa.

Vierailija
40/46 |
15.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Myllypuro?

Ei, Vantaan Korso. Mielestäni taas on ihan ok jos joku "säästää" johonkin kohtuuhintaiseen tavaraan kuten puhelimeen (ei nyt mikään iPhone) rahaa käymällä jonossa. Kyllähän sen ruoan olisi tarkoitus helpottaa arjessa. Kaikki tässä maassa on kuitenkin niin kallista. Jos taas on tilillä tuhansia niin silloin se on jo törkeää tai kielii mielenterveysongelmasta jos ruokaa on silti haalittava.

Jonotuksessa on myös sosiaalinen aspekti. Tuolla tapaa seudun tuttuja joita ei näkisi jäämällä kotiin. Joskus taas joku kaipaa juttuseuraa ihan tuntemattomastakin. Tavallaan on myös mukavaa kun ei tiedä mitä jaossa tulee joten köyhä saa pientä jännitystä, heh.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi kolme