Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ystävä keksii asioita ja suuttuu niistä

Vierailija
14.04.2021 |

Ollaan tunnettu yli 10vuotta. Aiemmin ei ole tämmöistä ollut mutta nyt tämän vuoden aikana tämä alkoi.
Ensin ystävä oli keksinyt että hänen mies pettää minun kanssa häntä. Ihan täysin omituinen juttu mutta oli siitä useita viikkoja vihainen, oli levitellyt tosille kavereilleenkin tätä juttua. No saatiin ajan kanssa sovittua kun jokapäivä sanoin hänelle että näin ei todellakan ole tapahtunut eikä tulisi tapahtumaan ikinä. Tuskin uskoo vieläkään minua täysin. Ja tätä epäili koska juttelin hänen miehelleen kun kävin kylässä. Heillä tuore suhde. Ja koska olin instagramissa tykännyt tämän miehen kuvasta ja hän minun kuvasta. (Tykkään kaikkien kuvista ketä seuraan)
Tässä tapauksessa oli kaikkea muutakin outoa mutta ajattelin kaiken olevan ohi ja että unohdetaan tämä vaikka olin loukkaantunut että tavallaan ilman syytä alkaa syyttämään minua tuollaisesta varsinkin kun tuntee minut.

Nyt viikonloppuna näin ystävää taas ja kaikki oli normaalisti. Meillä oli kivaa jne.
Samana iltana hän ei enää vastaillut viesteihin, ei vastaile vieläkään kun jotenkin lyhyesti ja tylsästi.
Samalla tavalla alkoi viimeksikin se riita ja alkoi huutamaan siitä pettämisestä kun sanoin että voidaanko nähdä ja voitko kertoa mikä on.
Nyt en ole edes kysynyt mitään. Olen miettinyt pääni puhki olenko tehnyt jotain väärää mutta en ole. Kauhulla odotan mitä olen hänen mielestään nyt tehnyt.

Jos olisit minun tilanteessa niin katkaisisitko välit pitkä aikaiseen ystävään jos alkaisi kokoajan olemaan tällaista. Itse olen miettinyt koska on raskasta kokoajan olla varpaillaan että mitä olen tehnyt ja mitä kaikkea ystävä minusta muille levittää mikä ei todellakaan ole totta vaan hänen päässään keksittyä.

Ainiin tässä välissä oli myös riita kun juttelin hänen eksän kanssaan lapsista. Minulla on lapsi ja tämän ystävän eksällä myös. Oltiin yhdessä viettämässä aikaa ja juteltiin. Ystävä yhtäkkiä repi minut sivulle ja sanoi hiljaa vihaisesti että "minun eksän annat olla rauhassa, se on minulle tärkeä enkä halua että viet sitä"
Olin tässäkin ihan suu auki että mitä tapahtuu? Olin loppupäivän hiljainen.

Kommentit (25)

Vierailija
21/25 |
14.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ollaan läheisiä oltu aina. Ehkä sanon hänelle olevani huolissaan kunhan selviää mistä hän on nyt suuttunut. Tulee olemaan raskasta jos tätä jatkuu vielä usein ja siinä vaiheessa tämä ystävyys saa loppua.

Ap

Vierailija
22/25 |
14.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No jos kymmenen vuoden aikana ei koskaan aiemmin ollut mitään tuollaista, niin sanoisin että jonkinlaista mielenterveyshäiriötä pukkaa. Voisin yrittää vielä jutella/kysellä onko ystävällä kaikki hyvin, ja sanoisin suoraan että olen huolissani sun mielenterveydestä kun kuvittelet ihan hulluja. Tämä siis jos olette läheisiä olleet ja välität hänestä. Jos olette olleet enemmän kaveri- kuin ystävätasolla, niin sitten antaisin olla. Koska jos ette niin kauhean läheisiä ole olleet, niin ei hän sinulle sitten avautuisi kuitenkaan vaikka kyselisit. Avun tarjoaminen saattaisi siinä tapauksessa vaan kasvattaa hänen epäluulojaan.

Nyt voi tulla täysi huti, mutta yhdelle ystävälleni kävi noin. Tosin tämä ihminen (ystävän ystävä) oli ollut jo pitkään suhteessa. Ystäväni ei todellakaan edes flirttaile omien ystäviensä miesten kanssa. Hiljalleen alkoi tulla myös muihin aiheisiin liittyviä vainoharhaisia väitteitä ystävääni kohtaan. Ystävän ystävälle oli puhjennut skitsofrenia. Nykyään on jo ihan kunnossa, tosin ei enää entisensä. Hyvin surullinen tapaus.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/25 |
14.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on erittäin tyypillistä varhaisiän dementiassa, erityisesti lewyn kappale -taudissa. Juttele ystäväsi muiden lähestein kanssa ja kysy, ovatko he huomanneet vastaavia oireita. Ikävä kyllä, tuollaisiin persoonallisuutta muuttaviin ja vainoharhaa aiheuttaviin sairauksiin harvoin on hoitoa; vain etenemistä voi hidastaa. Oikeastaan ainoa toivo on, että ystävälläsi on aivojen etulohkossa hyvänlaatuinen kasvain.

Vierailija
24/25 |
14.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hassua. Aloituksesi täsmää ihan yks-yhteen tasan tarkkaan sellaiseen älyttömän tunnettuun juttuun kuin Cycle of Abuse. Mitähän se suomeksi on? Mutta siis tämä:

https://en.wikipedia.org/wiki/File:Cycle_of_Abuse.png

Poliisit käyttävät tuota mallia erittäin usein työssään kun he tutkivat tapauksia joissa on kaltoinkohtelija ja kaltoinkohdeltu ja se kaltoinkohtelu jatkuu pitkään. Jotkut hullut uskovat että kaikki kaltoinkohtelu seuraa tuota mallia.

Välillä on tyyntä, mukavaa, ollaan yhdessä, kaikki on hyvin. Sitten on hiljaista, epäselvää, epävarmaa, jännitys kasvaa, myrskypilvet alkavat kerääntyä. Sitten räjähdetään ja syytellään ja raivotaan! Sitten selvitellään ja kysellään ja neuvotellaan ja sovitellaan. Sitten onkin taas tyyntä ja kaikki on mukamas taas hyvin,...

--

Muistaakseni useimmiten sanotaan että tuo kierre EI LOPU. Sinä olet uhri, sinä et saa sitä loppumaan. Ystäväsi on kaltoinkohtelija, hän ei sitä lopeta. Tuo jatkuu, pahenee. Pahenee, pahenee, pahenee!

Tuo kierre loppuu jos poistut siitä, poistut suhteestasi kaltoinkohtelijaan.

Kenties kierteen voi lopettaa myös jos suhteeseen kutsutaan ulkopuolelta rauhanneuvottelija, siis joku kolmas osapuoli, en ole varma, en ole asiasta lukenut koska varmin ratkaisu on aina poistuminen. Mutta ainakaan kahdestaan keskenään nuo osapuolet eivät voi rauhaan päästä.

Vierailija
25/25 |
14.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hassua. Aloituksesi täsmää ihan yks-yhteen tasan tarkkaan sellaiseen älyttömän tunnettuun juttuun kuin Cycle of Abuse. Mitähän se suomeksi on? Mutta siis tämä:

https://en.wikipedia.org/wiki/File:Cycle_of_Abuse.png

Poliisit käyttävät tuota mallia erittäin usein työssään kun he tutkivat tapauksia joissa on kaltoinkohtelija ja kaltoinkohdeltu ja se kaltoinkohtelu jatkuu pitkään. Jotkut hullut uskovat että kaikki kaltoinkohtelu seuraa tuota mallia.

Välillä on tyyntä, mukavaa, ollaan yhdessä, kaikki on hyvin. Sitten on hiljaista, epäselvää, epävarmaa, jännitys kasvaa, myrskypilvet alkavat kerääntyä. Sitten räjähdetään ja syytellään ja raivotaan! Sitten selvitellään ja kysellään ja neuvotellaan ja sovitellaan. Sitten onkin taas tyyntä ja kaikki on mukamas taas hyvin,...

--

Muistaakseni useimmiten sanotaan että tuo kierre EI LOPU. Sinä olet uhri, sinä et saa sitä loppumaan. Ystäväsi on kaltoinkohtelija, hän ei sitä lopeta. Tuo jatkuu, pahenee. Pahenee, pahenee, pahenee!

Tuo kierre loppuu jos poistut siitä, poistut suhteestasi kaltoinkohtelijaan.

Kenties kierteen voi lopettaa myös jos suhteeseen kutsutaan ulkopuolelta rauhanneuvottelija, siis joku kolmas osapuoli, en ole varma, en ole asiasta lukenut koska varmin ratkaisu on aina poistuminen. Mutta ainakaan kahdestaan keskenään nuo osapuolet eivät voi rauhaan päästä.

Jatkoa...

Merkittävä varoitusmerkki on tuo ystäväsi MUSTASUKKAISUUS. Se on kaikista vaarallisin tunne. Se ajaa ihmiset kontrolloiviksi, vallanhimoisiksi, harhaisiksi, pakkomielteisiksi, vainoajiksi,... aivan järjettömän hirveisiin väkivaltarikoksiin läheisiään kohtaan.

--

Niinä hiljaisina kausina kun jännitys kasvaa. Sinä yrität elää normaaliin tapaan ja ajatella omia normaaleita asioitasi. Mutta ystäväsi keräilee ja kehittelee salaa mielessään lisää älytöntä törkyä josta sitten syyttää sinua.

Kun hän sinua syyttää niin ei se mitään auta että sinä puolustaudut ja selität ja kerrot ja vakuuttelet ettet mitään pahaa ole tehnyt. Koska eivät ne syytteet ole mitenkään todenmukaisia tai loogisia. Ne syytteet ovat sairaan mielen järjenvastaista fantasiaa. Älä suostu keskustelemaan niistä syyttäjäsi kanssa. Älä puolustaudu, älä selitä. Järjenvastaisista fantasioista ei voi käydä järkevää keskustelua. Älä edes yritä ymmärtää mistä hänen syytöksensä kumpuavat. Sairaan mielen kehitelmiä ei voi ymmärtää.

Kun ystäväsi hyökkää kimppuusi - älä jää keskusteluun hänen kanssaan. Silloin hänen kanssaan ei voi keskustella. Jos joskus hänen kanssaan tahdotaan keskustella niin sen voi tehdä ainoastaan silloin kun hän ei ole vihamielisellä hyökkäävällä tuulella.

Ja silloin kun keskustellaan niin ei keskutella niistä syytöksistä, vaan keskustellaan siitä millä oikeasti on väliä: voitteko jäädä niin tulehtuneeseen suhteeseen? tahdotteko enää olla ystäviä? mikä häntä oikeasti painaa? tarvitseeko hän apua?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän kahdeksan