Miksi astra zenecaa ei anneta niille jotka haluaa?
Rokotetta on nyt jäämässä yli suuret määrät, ja niille jotka on jo saaneet ensimmäisen piikin astra zenecalla, annetaan tehoste jollain muulla rokotteella. Mieluummin ottaisin sen toisenkin piikin astra zenecalla. Eihän kahden eri rokotteen yhteensopivuuttakaan ole ehditty tutkia, joten mistäpä sen tietää mitä riskejä se sitten taas pitää sisällään? Nyt rokotustahti on viivästymässä tämän takia. Eikö siis olisi järkevämpää edelleen antaa astra zenecaa niille jotka ovat sen valmiit ottamaan?
Kommentit (29)
Te sitten otatte ihan mitä tahansa 🙄.
Hyvinnon saanut media peloteltua...
Ja miks rajavalvontaa ei panna kuntoon?
Vaihto-opiskelijoita tulee Suomeen ja samalla lisää koronaa
Vain välttämätön maahantulo pitäisi sallia.
Huomisiltana on THL:n kyselywebinaari rokotusasioista. Käykää pommittamassa siellä asiantuntijoita tällä kysymyksellä, jos jotain vastauksia saataisiin. Itsellä menee kohta hermot tähän sähläykseen, 1. Astra piikki otettu helmikuussa ja todellakin haluan toisen samaa ainetta! Ei kiinnostaisi olla mix-match-annostusten koekaniinina...
Etkö ole lukenut Hesaria? Siellähän juuri luki, että mahdollisesti halukkaat saavat az:ta.
Vierailija kirjoitti:
Sinuthan media on peloteltua saanut. Rokotteen ottaja pelkää kyllä näillä spekseillä vähemmän kuin rokotteesta kieltäytyjä.
Sosialismiin kuuluu olennaisena osana kansalaisten holhoaminen. Näin myös Suomessa. Ei voida olettaa, että kansalainen on kykeneväinen pitämään itse huolta itsestään, joten häneltä pitää kieltää mahdollisimman paljon asioita ja lait pitää rakentaa suojelemaan sitä kanootin hitainta inkkaria, jota varten koko sosialistinen yhteiskunta on rakennettu.
Vierailija kirjoitti:
83000 sairastunu/880 kuollu
kuulun riskiryhmään ja olen jo rokotettu AZlla
kaikki nyt rokotetut on riskiryhmää
tyhmä nuori ei tajuu
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvinnon saanut media peloteltua...83000 sairastunu/880 kuollu
kuulun riskiryhmään ja olen jo rokotettu AZlla
kaikki nyt rokotetut on riskiryhmää
tyhmä nuori ei tajuu
Todella suuriosa rokotetuista on hoitohenkilökuntaa.
No kun THL pelkää että se aiheuttaa jotain, vaikka julkisuudessa on toinen ääni kellossa.
tämän takia kirjoitti:
Sosialismiin kuuluu olennaisena osana kansalaisten holhoaminen. Näin myös Suomessa. Ei voida olettaa, että kansalainen on kykeneväinen pitämään itse huolta itsestään, joten häneltä pitää kieltää mahdollisimman paljon asioita ja lait pitää rakentaa suojelemaan sitä kanootin hitainta inkkaria, jota varten koko sosialistinen yhteiskunta on rakennettu.
Juuri näin!
Niin joka on jo ensimmäisen saanut ja ei siitä ole saanut tuota haittaa tuskin sitä toisestakaan saisi. Muutoinkin riski on pieni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvinnon saanut media peloteltua...Sinuthan media on peloteltua saanut. Rokotteen ottaja pelkää kyllä näillä spekseillä vähemmän kuin rokotteesta kieltäytyjä.
Sanoisin, että näin. Tämä pelon lietsonta harvinaisista oireista on saanut uskomattomat mittasuhteet. Nimenomaan rokotteen ottajilta vaaditaan kanttia tässä ilmapiirissä.
Ranskassa just tultiin siihen tulokseen, että jos aivoveritulpissa on kyse vääränlaisesta puolustusreaktiosta, toinen piikki aiheuttaa vielä voimakkaamman puolustusreaktion eli voi aiheuttaa tukoksen niillekin jotka ei sitä ekasta saaneet sitä.
Tähän nojaten itse riskiryhmäläisenä Astran saaneena EN ota tokaa piikkiä samaa, kun tuosta ekasta selvisin. Koska rokotteiden yhteisvaikutustakaan ei tunneta, luulen etten ota myöskään Biontechia/Modernaa heti 3kk päästä, vaan odotan pidempään jotta tietoa saadaan. Maskia ja turvavälejä joudun kuitekin pitämään koko kesänkin, joten ihan sama. Vituttaa aika paljon, että otin ton ekan, aika tehottomankin Astran juuri ennen kuin se kiellettiin.
Vierailija kirjoitti:
Ranskassa just tultiin siihen tulokseen, että jos aivoveritulpissa on kyse vääränlaisesta puolustusreaktiosta, toinen piikki aiheuttaa vielä voimakkaamman puolustusreaktion eli voi aiheuttaa tukoksen niillekin jotka ei sitä ekasta saaneet sitä.
Tähän nojaten itse riskiryhmäläisenä Astran saaneena EN ota tokaa piikkiä samaa, kun tuosta ekasta selvisin. Koska rokotteiden yhteisvaikutustakaan ei tunneta, luulen etten ota myöskään Biontechia/Modernaa heti 3kk päästä, vaan odotan pidempään jotta tietoa saadaan. Maskia ja turvavälejä joudun kuitekin pitämään koko kesänkin, joten ihan sama. Vituttaa aika paljon, että otin ton ekan, aika tehottomankin Astran juuri ennen kuin se kiellettiin.
Joo, mahdollista on että saa veritulpan vasta toisesta piikistä, mutta itse olen valmis ottamaan riskin. Pidän isompana riskinä sekoittaa kaksi eri valmistetta kun niiden yhteensopivuudesta ei ole mitään tutkimuksia eikä näyttöä. Odottaminenkin olisi tietysti vaihtoehto, mutta aika pitkään pitäisi taas sitten odotella ennen kuin riittävän paljon ihmisiä on rokotettu kahdella eri rokotteella, ja tulee näkyväksi tuleeko yhdistelmästä haittoja vai ei. Omalta osaltani ottaisin astra zenecan kaiken uhallakin.
Vierailija kirjoitti:
Kuin minun kirjoittamani. Sain AZ:n juuri sillä viimeisellä viikolla kun piikittivät vielä alle 65 vuotiaita. Yritinkin siirtää ajan kun huolestutti se kun niin moni maa oli pistänyt ko. rokotteen tauolle. Olisin joutunut odottaa kuukauden uutta aikaa ja päätin sitten ottaa. No, se oli virhe.
Olen tullut samaan tulokseen, että en ota 3 kk välillä uutta / eri rokotetta. En yksinkertaisesti uskalla, kun tutkimustuloksia ei ole vielä laisinkaan. Kroppa menee kyllä aivan sekasin. Itse ottaisin jopa AZ tehosteen mieluummin tässä tapauksessa kun ekan kerkesi saamaan.
Vierailija kirjoitti:
Häh? Nyt en tajunnut? Eikös se mene just päinvastoin että EI pelota vaan uutisoinnista huolimatta HALUTAAN rokote?
Siksi koska sillä ei saa suojaa koronavirusta vastaan. Ei vaikka kuinka haluaisi.
Vierailija kirjoitti:
Niin joka on jo ensimmäisen saanut ja ei siitä ole saanut tuota haittaa tuskin sitä toisestakaan saisi. Muutoinkin riski on pieni.
Riski on kyllä häviävän pieni, mutta se ettei ensimmäisestä rokotteesta saanut oireita ei kyllä millään tavalla takaa etteikö saisi tehosteesta.
Samaa mietin. Voisin ihan hyvin ottaa, ei pelota joku 1/100 000 todennäköisyys.