Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Avaava lääke ei auta pef-arvoihin. Mistä johtuu?

Vierailija
14.04.2021 |

Olin viime viikolla lääkärissä pahojen siitepölyoireiden vuoksi. Lääkäri otti minulta pef-mittaukset joissa sain arvot 300-320. Minun ikäisen ja kokoisen naisen pitäisi saada väh. 440.

Lääkäri määräsi tekemään testejä kotona ennen avaavaa ja sen jälkeen. Lääkkeellä ei kuitenkaan ole mitään vaikutusta tuloksiin. Nuorempana minulla myös kiinnitettiin huomio mataliin arvoihin, mutta hoito jäi kun avaava lääke ei auttanut.

Mietin, että osaanko ottaa lääkkeen oikein? Onko normaalia että lääke maistuu suussa tai kutittaa kurkussa? Jos lääke ei mene perille niin eihän se toimikaan.

Jos kyse ei ole siitä että otan lääkkeen väärin, mihin matalat pef-arvot ja niiden reagoimattomuus avaavaan lääkkeeseen viittaa?

Kommentit (50)

Vierailija
41/50 |
14.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

onko ylipainoa?

Vierailija
42/50 |
14.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla auttoi lääke joskus paljonkin, mutta mittari ei reagoinut. Eikä siksi saa astmalääkettä.

Tässä tapauksessa voit toki saada astmalääkityksen, mutta korvattavuutta siihen et tule saamaan, jos ei vuorokausivaihteluakaan tule aamu-ilta -mittauksissa esiin. Jos vuorokausivaihtelua tulee esiin riittävä määrä, niin astmalääkitys kyllä tulee korvattavaksi.

https://www.kela.fi/laake203

On aika monta muutakin mahdollisuutta saada astmalääkkeen Kela-korvattavuus. Minulla oli tuo kortikosteroidihoidolla saatu yli 200ml tulos.. Ja nyt on uusi kelakortti ja säännöllinen lääkitys

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/50 |
15.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tarkoittaako se, että astma on huonossa tasapainossa, jos kovan rasituksen (esim. kova juoksu) jälkeen tai aikana tulee verenmakua ja kipua? En juokse älyttömän kovaa enkä ole superkuntoinen (hyväkuntoinen kyllä) ja tämä on pahempi pakkasella. Astmadiagnoosi on olemassa, mutta vähän heikosti muistan ottaa lääkkeen, kun ilmankin "pärjää".

Ihanko tosissasi kyselet? Jos on astma, niin lääkkeet kyllä muistaa ottaa, kun muuten ei esim. pakkasella pääse ovesta ulos.

Vierailija
44/50 |
15.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

onko ylipainoa?

Ei ole, mutta mulla on tullu tosi paha tulehdus (??) tuosta pef-mittauksesta. Aiemmin ei ollut oikein mitään tuntemuksia keuhkoissa, mutta nyt tuntuu jatkuva paine rinnassa ja kipu kurkun alapuolella. Lisäksi mulle on tullut verenmakuinen röhisevä yskä. Kävin koronatestissä, mutta jos se ei oo sitä (ei varmaan oo kun ei oo muita oireita) niin miten edetä? Ei varmaan oo ihan normaalia, että rasituksesta tulee keuhkoputkentulehdus, tai että se siitä pahenee noin kovasti että veri maistuu vaan suussa ja rintalastaa polttaa ja "kutittaa"? Pef-arvot oli silti paremmat kuin eilen vaikka olo on huonompi... Ap

Vierailija
45/50 |
15.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

onko ylipainoa?

Ei ole, mutta mulla on tullu tosi paha tulehdus (??) tuosta pef-mittauksesta. Aiemmin ei ollut oikein mitään tuntemuksia keuhkoissa, mutta nyt tuntuu jatkuva paine rinnassa ja kipu kurkun alapuolella. Lisäksi mulle on tullut verenmakuinen röhisevä yskä. Kävin koronatestissä, mutta jos se ei oo sitä (ei varmaan oo kun ei oo muita oireita) niin miten edetä? Ei varmaan oo ihan normaalia, että rasituksesta tulee keuhkoputkentulehdus, tai että se siitä pahenee noin kovasti että veri maistuu vaan suussa ja rintalastaa polttaa ja "kutittaa"? Pef-arvot oli silti paremmat kuin eilen vaikka olo on huonompi... Ap

Ei ole normaalia. Soita joko hoitavalle lääkärille tai päivystykseen. Tuo pitää tutkia. Äkillinen voimakas keuhkoputkentulehdus voi nostaa keuhkokuumeen ja se on raskas tauti huonojen keuhkojen ja hengitysvaikeuksien kanssa

Vierailija
46/50 |
15.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi johtua myös refluksista

Vierailija
47/50 |
15.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mietttikääpä miten vaikeaa on adhd-lapsen astmalääkkeen otto kun neurotyypilliset aikuisetkaan ei sitä osaa...

minä olen entinen adhd lapsi, nykyinen adhd aikuinen ja ottanut astmalääkkeitä kolmevuotiaasta lähtien. viiden ikäisestä lähtien  aerosoleja, nykyisin jauhetta, aerosolit olivat vielä hankalempia ottaa, kun piti osata ajoittaa voimakkain sisäänhengitys samaan aikaan kuin painoi sumutetta suuhun, lisäksi niistä sai muitakin sivuvaikutuksia - olkaa iloisia että nykyisin aerosolit eivät enää ole ensisijaisia astmalääkkeitä.

lääkkeenotossa ei ole mitään väliä sillä onko neurotyypillinen vai tyypitön.

"vanhoilla" aikuisilla tahtoo olla lääkkeenotossa sellainen ongelma ettei jakseta lukea ohjeita tai sitten ei kehdata tai osata pyytää terveydenhoitajaa/lääkäriä katsomaan, että lääke otetaan oikein.  tämä jälkimmäinen on osaltaan syteeminkin vika - ei saisi koskaan luottaa siihen, että potilas lukee pakkauselosteen lääkkeestä ja perehtyy lääkkeen oikeaoppiseen käyttämiseen. "vanhat" aikuiset eivät aina edes osaa mitata pef-mittarilla oikein.

Vierailija
48/50 |
15.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

onko ylipainoa?

pef-mittaus tuskin aiheuttaa tulehdusta, mutta se voi aiheuttaa liman ja eritteiden poistumista hengitysteistä. Voi siis olla normaalia, mutta koskaan ei saa uusia oireita jättää kertomatta lääkärille: on siis tärkeää, että kerrot oireistasi kun seuraavan kerran lääkäriäsi tapaat, tai laita omakantaan viesti, jos sitä käytät. Niin minä ainakin tekisin, jos olisin tilanteessasi.

Vierailija
49/50 |
15.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Astmaan avaavalääke vaikuttaa pef arvoon.

COPD ei avaavalääke ei vaikuta.

Vierailija
50/50 |
15.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huono kunto vaan

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi yksi