Avaava lääke ei auta pef-arvoihin. Mistä johtuu?
Olin viime viikolla lääkärissä pahojen siitepölyoireiden vuoksi. Lääkäri otti minulta pef-mittaukset joissa sain arvot 300-320. Minun ikäisen ja kokoisen naisen pitäisi saada väh. 440.
Lääkäri määräsi tekemään testejä kotona ennen avaavaa ja sen jälkeen. Lääkkeellä ei kuitenkaan ole mitään vaikutusta tuloksiin. Nuorempana minulla myös kiinnitettiin huomio mataliin arvoihin, mutta hoito jäi kun avaava lääke ei auttanut.
Mietin, että osaanko ottaa lääkkeen oikein? Onko normaalia että lääke maistuu suussa tai kutittaa kurkussa? Jos lääke ei mene perille niin eihän se toimikaan.
Jos kyse ei ole siitä että otan lääkkeen väärin, mihin matalat pef-arvot ja niiden reagoimattomuus avaavaan lääkkeeseen viittaa?
Kommentit (50)
1. Huono pef-mittaustekniikka
2. Huono lääkkeenottotekniikka
3. Todella tulehtuneet keuhkoputket
4. Epäsopiva lääke
5. Ei astmaa vaan joku muu sairaus
Onko oireet jatkuneet kauan? Onko muita infektio-oireita? Joskus voi joku flunssa pesiytyä keuhkoputkiin vaikka flunssaa ei enää olisi. Astmaa ei ole mutta keuhkot käy puoliteholla. Niihin tapauksiin toimii usein kortisonihoito tai keuhkoahtaumapotilaiden lääkkeet. Onko tulehdusarvoja mitattu? Voi poissulkea virusperäisen keuhkoputkentulehduksen
Minulla se avaava ei auttanut. Spirometriassa tuli tosi huonot arvot. Lääkäri keksi kokeilla hoitavaa kortisoni-lääkettä, ja johan pomppasi. Toki sitä piti aika kauan ottaa, että kokonaan vaikutti. Mutta kohta jo huomasin, että henki alkaa kulkemaan. Siitä lähtien on käytössä ollut hoitava kortisoni ja tarvittaessa avaava. Ja nyt kun hoitava on hoitanut avaavakin vaikuttaa.
Tutkimukset ihan kunnan työterveydessä, kaikki siis.
Onkohan ne listarvot (joita löytyy esim. netistä) jotenkin yläkanttiin? Minulla ainakin jokin sellainen kaavio näytti pef-arvona tämän ikäiselle naiselle yli 400 ja surin kovasti sitä, kun puhaltelin aina 350-375 eli jäin reilusti alakanttiin. Muissa yhteyksissä sitten puhuin asiasta sairaanhoitajalle ja perustelin eräitä muita keuhko-oireita myös tällä asialla, että pef-arvot minulla heikot ja ikäiselleni huonot. Sairaanhoitaja oli aivan hölmistynyt ja sanoi, että nuohan on hyvät arvot. Eli mikähän tässäkin oli ja mihin oikein voi luottaa?
PS. Etunojapunnerrtamisen jälkeen puhallan aina parempia arvoja. Se jotenkin avaa keuhkoja
on normaalia, että lääkkeen jälkeen tulee makea maku suuhun, se lukee myös lääkkeen mukana tulevassa pakkausselosteessa. Jos haluat, voit käydä apteekissa testaamassa onko sinulla oikea lääkkeenottotekniikka, heillä on sitä varten siellä laite. Meillä ei ainkaan maksa mitään ja kyseessä ol i YA, kaipa niitä muissakin apteekeissa on. En tiedä tosin voiko näin korona-aikaan tehdä niitä testejä, mutta aina kannattaa käydä kysymässä.
Vierailija kirjoitti:
Käy apteekissa sellaisessa astmaneuvonnassa. Siellä neuvotaan lääkkeen ottaminen ja pef-mittaus.
/quote]Mielummin tk:n astmahoitajalle aika kuin apteekkineuvontaan. Ostin apteekista tilanjatkeen, eivätkä muuta osanneet neuvoa, kuin että paketissa on hyvät ohjeet. No ei ollut. Astmahoitajalle aika varattuna.
puhallusarvolistat on tehty tilastollisten keskiarvojen mukaan. Minä esimerkiksi puhallan enemmän kuin ns. terve nainen, mutta silti minulla on astma.
Miten te ette oo päässy tutkimuksissa eteenpäin jos avaava ei oo toiminut? Mulla ei kanskaan toiminut mutta koska pef-arvot oli alle 100 "pykälää" viitearvon alapuolella ja alle 20 "pykälää" "alhaisimman normaaliarvon" alapuolella, tutkimuksia ja kokeiluja jatkettiin. Mulla oli ainoana oireena verenmakuinen yskä rasituksen jälkeen. Keuhkopolille asti päädyin ihan kunnallisen kautta, ei tarvinnut edes vaatia. Siellä tehtiin tarkemmat tutkimukset ja tuli keskivaikean astman diagnoosi. Kortisonihoito auttoi mullakin. Tosin hyvin hitaasti. Aluksi arvot oli keskimäärin 310 (avaavasta huolimatta), nyt 470. Flunssassa laskee pahimmillaan noin 400 ja nyt mietin että miten ihmeessä ennen lääkkeitä jaksoin mitään tehdä. Vitkuttelin liian kauan hoitoa. Ap sama ohje sulle multakin kun muutkin on sanoneet: vaadi hoitoa, nuo arvot ei oo ok. Joku on pielessä. Jos ei astma ni joku muu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käy apteekissa sellaisessa astmaneuvonnassa. Siellä neuvotaan lääkkeen ottaminen ja pef-mittaus.
/quote]Mielummin tk:n astmahoitajalle aika kuin apteekkineuvontaan. Ostin apteekista tilanjatkeen, eivätkä muuta osanneet neuvoa, kuin että paketissa on hyvät ohjeet. No ei ollut. Astmahoitajalle aika varattuna.
Sama kokemus täällä kiekon kanssa.. käski vaan hengittää nopeasti sisään ja pidättää henkeä. Noh, ei auttanut. Astmahoitaja oli vähän kiukkuinen kun en ollut aiemmin tullut pyytämään neuvoja. Kuulema melkein kolmasosa astmatikoista ei osaa ottaa lääkkeitään oikein eikä ne siis tehoa...
Vierailija kirjoitti:
on normaalia, että lääkkeen jälkeen tulee makea maku suuhun, se lukee myös lääkkeen mukana tulevassa pakkausselosteessa. Jos haluat, voit käydä apteekissa testaamassa onko sinulla oikea lääkkeenottotekniikka, heillä on sitä varten siellä laite. Meillä ei ainkaan maksa mitään ja kyseessä ol i YA, kaipa niitä muissakin apteekeissa on. En tiedä tosin voiko näin korona-aikaan tehdä niitä testejä, mutta aina kannattaa käydä kysymässä.
Ei kaikissa tule. Osassa kyllä.
Mietttikääpä miten vaikeaa on adhd-lapsen astmalääkkeen otto kun neurotyypilliset aikuisetkaan ei sitä osaa...
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minäkin maistan piipusta otetun lääkkeen maun. Ja monta kertaa astmahoitaja on testannut että otan lääkkeen oikein ja mittari myös näyttää että hyvin menee.
Ei kai allergikoille tehdä astmakokeita siitepölykauden aikana? Vai olenko väärässä? Mulle ei ainakaan vielä noin 10v sitten tehty. Lääkkeitä pahimpaan tuskaan toki sain mutta kunnallisen lähetteet keuhkopolille vasta syyskuussa
Vierailija kirjoitti:
Ei kai allergikoille tehdä astmakokeita siitepölykauden aikana? Vai olenko väärässä? Mulle ei ainakaan vielä noin 10v sitten tehty. Lääkkeitä pahimpaan tuskaan toki sain mutta kunnallisen lähetteet keuhkopolille vasta syyskuussa
Mitä se allergia mihinkään vaikuttaa? Allerginen astmakin on astmaa
Vierailija kirjoitti:
Minulla auttoi lääke joskus paljonkin, mutta mittari ei reagoinut. Eikä siksi saa astmalääkettä.
Tässä tapauksessa voit toki saada astmalääkityksen, mutta korvattavuutta siihen et tule saamaan, jos ei vuorokausivaihteluakaan tule aamu-ilta -mittauksissa esiin. Jos vuorokausivaihtelua tulee esiin riittävä määrä, niin astmalääkitys kyllä tulee korvattavaksi.
Avaava lääke ei toimi ei-astmaatikoilla. Ollaan kavereiden kanssa kokeiltu ja puhallettu kilpaa ja mä olin ainoa, kenellä lääke vaikutti tuloksiin.
Vierailija kirjoitti:
Avaava lääke ei toimi ei-astmaatikoilla. Ollaan kavereiden kanssa kokeiltu ja puhallettu kilpaa ja mä olin ainoa, kenellä lääke vaikutti tuloksiin.
Miksi se astmalääkkeet lasketaan sitten dopingiksi? Eiköhän kyse ole vain siitä mikä lääke kellekin sopii. Tulehtunut tarvitsee kortisonia, supistunut avaavaa...
Eli uskon tuon ettei sun lääke toimi kaikilla, mutta uskon että aina joku lääke toimii myös ei-astmaatikolle. Tosin se ei taida kovin terveellistä olla. Ei ainakaan moraalisesti oikein
Minulla on astmaan nykyään lääke, jossa avaava ja kortisoni on yhdessä, lisäksi joku Montelukas tms tablettilääke.
Yhteen aikaan oli todella paha astma tai kuumeeton keuhkokuume, eikä lääke vaikuttanut mitään puhallusarvoihin. En pystynyt enää puhumaan edes yhtä lausetta, kun tuli hengenahdistusta. Asuin kai homeasunnossa, koska se parani heti muuton jälkeen. Eli johtuisiko ap:n astma asunnosta ja koska puhaltaa aina siellä, tulos luonnollisestikaan ei vaihtele? Kokeile mennä hotelliin viikonlopuksi testailemaan.
Just sama tilanne täällä ap. Viikon verran peffiä puhallellu, lääke ei vaikuta. Viikon päästä lääkärille soittoaika. Toivottavasti asiat selviää sulla ja mulla. Hyviä vinkkejä täällä oli. Kiitos
Tarkoittaako se, että astma on huonossa tasapainossa, jos kovan rasituksen (esim. kova juoksu) jälkeen tai aikana tulee verenmakua ja kipua? En juokse älyttömän kovaa enkä ole superkuntoinen (hyväkuntoinen kyllä) ja tämä on pahempi pakkasella. Astmadiagnoosi on olemassa, mutta vähän heikosti muistan ottaa lääkkeen, kun ilmankin "pärjää".
Minulla auttoi lääke joskus paljonkin, mutta mittari ei reagoinut. Eikä siksi saa astmalääkettä.