Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Esivaihdevuodet ja melkein psykoosiahdistus kun menkat alkaa

Pöpilään
14.04.2021 |

Mulla diagnosoitiin esivaihdevuodet. Mulla hirveitä psyykkisiä oireita, ahdistus koko ajan yms. Ennen esivaihdevuosia mulla oli kun menkat alkamassa, joku pari pvää pieniä oireita, psyykkisistä lähinnä itkuherkkyys ja kiukun tunne. Mutta nyt ovat ihan sairaan kauheita. Eli, pari päivää ennen menkkojen alkua itken. Itken itken itken. Kyyneleet valuvat eikä voi tehdä asialle mitään. Jos olen julkisella paikalla, ryntään autoon parkumaan tai yleiseen vessaan. Hervotonta itkua. Sitten kauhea surumielisyys, ahdistus, yksinäinen olo, hirveä rauhattomuus, ei voi olla kotona, ajatukset kiertää kehää, elämä tuntuu ei ole elämisen arvoista yms. Tätä kestää megapahana 3 päivää. Nyt taas alkoi 2 päivää ennen menkkoja ja sitten kesti vielä ekan tiputtelupäivän. Nyt esivaihdevuosissa mulla ahdistus koko ajan päällä, mutta tietyssä vaiheessa kiertoa on hallitsematon olotila. Mistään ei tunnu olevan apua. Kokemuksia????

Kommentit (28)

Vierailija
21/28 |
28.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen 51 vuotias. Mulle laitettiin hormonikierukka kaksi ja puoli vuotta sitten kuukautisongelmien vuoksi. Kuukautiset jäi sitten pois kunnes palasivat viime vuoden loppupuolella muutaman kk ajan. Viime kuukautiset oli tammikuussa ja helmikuussa alkoi kuumat aallot. Gyne määräsi hormonikorvaushoidon, oli helppo aloittaa kun on se kierukka josta tulee keltarauhashormonia, nyt vain estrogeenisuihke lisättiin. Aallot hävisi parissa viikossa. Suosittelen ekana tosiaan sitä hormonikierukkaa. Hormonikorvaushoito on yhdistelmähoito silloinkun kohtu on tallella, muuten riittää pelkkä estrogeeni.

Vierailija
22/28 |
24.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäs sitten, kun ei voi ottaa keltarauhashormonia, koska siitä aiheutuu pahoja silmätulehduksia, iriitti?

Minulla oli hormonikierukka ja noin 4-5 kertaa vuodessa iriitti tai muu silmätulehdus. En tajunnut yhteyttä, kunnes poistin kierukan ja sen jälkeen ei ole yhtään tulehdusta ollut silmissä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/28 |
24.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikös tuosta juuri kirjoitettu että se on se mega pms syndrooma, googlaa se oikea termi. hae itsellesi apua lääkäristä tai vähintään ne pillerit. tutustu hormonikierron vaikutuksiin hormoneihin. tietyt hormonit laskevat lähelle nollaa ennen menkkoja ja selittävät olotilasi. korvaushoito, ruokavalio, vitamiinit jne. auttavat kaikki yhdessä, samoin liikunta. etsi tietoa ja apua itsellesi aktiivisesti.

Vierailija
24/28 |
24.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ruokavalio, liikunta ja lepo.

Juu nää on tosi kivat.

Oikeasti: lääkkeet. Mulla oli sama, itkin sohvannurkassa viikon kuussa eli vuodesta 3kk!!! elämänlaatu surkea, työura perseelleen ja parisuhde katkesi. Niin rajua se voi olla.

citalopram 10mg/vrk poisti kaikki psyykkiset pms-oireet. Aikuisen elämäni paras ratkaisu. Ja on edelleen 3v jälkeen.

25/28 |
24.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lääkkeet. Oikeesti.

Itsehoitoa, ruokavaliota, liikuntaa yms. harrastetaan sit ylläpitona ja yleisen hyvinvoinnin vuoksi.

Estrogeeni ja masennuslääkitys.

Tai voi ajatella ettei halua "mitään lääkkeitä syödä" mutta elämänlaatu on niin tärkeä asia ettei ole kovin järkevää uhrata sitä.

Masennuslääkkeitä en kuitenkaan ottaisi. Ne voivat viedä yhtä lailla elämänlaadun ja esim. orgasmikyvyn pysyvästi.

Ei masennuslääkkeitä koko aikaa syödä vaan vain muutaman päivän ajan ennen kuukautisia.

Vierailija
26/28 |
24.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota tosta ap:

Vierailija
27/28 |
24.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Diagnosoitiin esivaihdevuodet? Nehän tulee kaikille! Ei kylläkään tuollaisilla oireilla kuin sinulla. Kurjaa, että joudut kärsimään noin.

Eipäs kun vaan naisille.

Vierailija
28/28 |
02.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ok